Crossfire geeft plots slechte performance

Pagina: 1
Acties:

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:41
Dag mensen,

Ik zal maar meteen ter zake komen: sinds enige tijd presteert mijn Crossfire setup behoorlijk slecht. Normaal gesproken haalde ik met 3dmark 06 9140 3dmarks, maar op de een of andere manier zijn dat er tegenwoordig nog slechts 6700... Allereerst mijn specs:

Amd Athlon 64 5600+ @ 3156MHz
MSI K9A Platinum
2x Asus X1950Pro watergekoeld in Crossfire
2 GB Corsair DDR800 RAM @ 960MHz @ 5-5-5-14
Seasonic 700Watt PSU
2x 80GB en 2x 300GB in Raid0
Sound Blaster Audigy Platinum
Nec DVD-Rewriter
5x 80mm, 3x 120mm casefans, en 1x ramcooler van OCZ.

Dat is zo'n beetje alles wat stroom vreet.

Nou het zit dus zo, ik heb die crossfire nu een paar maanden ofzo, en heeft altijd prima gewerkt. Omdat ik dacht dat het wel veel stroom zou vreten en ik zeker wilde zijn van optimale performance, heb ik een 700Watt PSU gekocht, van een schijnbaar zeer goed merk: Seasonic. Nou, dat alles werkte perfect, de CPU-overklok en de GPU-overklok werkten prima samen op topniveau, resulterend in een score van 91403dmarks: niet slecht dus.

Maar nu, sinds enige tijd (rond de tijd dat Bioshock uitkwam), is het helemaal mis: bijna 25003dmarks minder, en huge framedrops in spellen als TDU, en corruptie in verschillende andere spellen.

Ik vraag mij echt af hoe dit komt, en hoe het komt dat ik dit nog niet opgelost heb gekregen. Ik zal vertellen wat ik al heb gedaan, en daaruit zal denk ik wel blijken waarom ik zou verbaasd ben:

- Ofcourse andere drivers gepakt vanwege het feit dat het rond de bioshock hotfix was gebeurd (en die had ik geinstalleerd). Heb inmiddels de catalysts vanaf 7.4 zo'n beetje allemaal gehad, met steeds exact hetzelfde resultaat
- De BIOS van m'n mobo gereset en opnieuw geflasht, maar dat alles mocht niet baten.
- De temps nagekeken: allemaal in orde
- De crossfire bruggen vervangen, in alle mogelijke richtingscombinaties geplaatst: geen resultaat.
- De DVI-kabel in de andere uitgang gedaan: maakte ook niets uit.
- De kaarten 1 voor 1 getest, om te kijken of er 1 brak was: ze gaven allebei fatsoenlijke scores naar behoren, rond de 5000 3dmarks.
- Powerconnectors nagekeken, in een andere uitgang van mn voeding geplaatst, opnieuw vastgezet: no results
- Voeding doorgemeten om te kijken of die wel genoeg voltage gaf: 12.15V onder full load van 3dmark 06, en ook idle 12.15V.
- Wat met bios settings gekloot (PCI ROM settings ofzo, daar kwam steeds zo'n error van bij het booten (not enough space to save option ROM ofzo, die fout was verholpen door die ROM's uit te zetten), IDE Busmaster ingeschakeld, overklok uitgezet, fabrieksinstellingen etc): mocht allemaal niet baten.
- Ten einde raad Windows opnieuw geinstalleerd, om er daarna achter te komen dat dat #()$*#= - probleem er nog steeds was (met de drivers van de cd van het mobo, zodat het zeker zou werken: dat deed het daarvoor immers ook).

Ik ben nu ten einde raad, heb geen idee wat ik nog kan proberen. Ben ik iets vergeten? Heeft iemand enige ervaring met dit probleem en kan diegene mij uit de brand helpen?

Ik hoop op de verlossende tip :D

Indien je zelf de laatste poster bent binnen de afgelopen 24u gebruik dan de edit knop als je informatie toe te voegen hebt. Het is niet de bedoeling dat binnen 3 uur alweer omhoog gaan schoppen!

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 10-09-2007 23:06 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Wat als je je overclock eens uitzet en de waarden weer terug zet naar standaard ?

Zitten de waterkoelblokken nog wel goed op de videokaarten ? Rare vraag misschien maar toch ;)

Wat voor timings heb je voor je geheugen ingesteld ? Standaard ? Of de timings aangeraden door Corsair zelf ?

Kan nu ook niet meer aan iets anders denken... Kijk maar of het werkt.

Succes :)

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:41
CDAAbeltje schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:06:
Wat als je je overclock eens uitzet en de waarden weer terug zet naar standaard ?
Bedankt voor in ieder geval de moeite die je neemt om te reageren. Zoals in mijn post al staat:
- Wat met bios settings gekloot (PCI ROM settings ofzo, daar kwam steeds zo'n error van bij het booten (not enough space to save option ROM ofzo, die fout was verholpen door die ROM's uit te zetten), IDE Busmaster ingeschakeld, overklok uitgezet, fabrieksinstellingen etc): mocht allemaal niet baten.
Helaas dus..
Zitten de waterkoelblokken nog wel goed op de videokaarten ? Rare vraag misschien maar toch ;)
inderdaad ook naar gekeken, schijnt ook niet het probleem te zijn.
Wat voor timings heb je voor je geheugen ingesteld ? Standaard ? Of de timings aangeraden door Corsair zelf ?
In principe de door corsair aangeraden 4-4-4-12 reeks, de rest van die timings (die hele lijst) heb ik maar op "auto" laten staan in de bios. Was voorheen ook zo, dus heb het idee dat dat niet het probleem oplevert (alhoewel het altijd zou kunnen, zijn er nog bepaalde waarden die ik moet instellen in de rest van die reeks?)
Kan nu ook niet meer aan iets anders denken... Kijk maar of het werkt.

Succes :)
Yep ik zit net zo vast, iig bedankt voor de moeite!

Edit// @ mod, nu kan ik mijn TS helemaal niet meer aanpassen om info toe te voegen, hoe zit dat nou?

[ Voor 3% gewijzigd door Boxman op 10-09-2007 23:37 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Wat betreft de instellingen van de timings, daar hoef je verder niet meer naar te kijken !

Heb je misschien een ander moederbord waar je de GPU's op kunt testen ? Je hebt de kaarten 1 voor 1 getest, maar op het zelfde moederbord dus ?!

Blaas eens een keer goed door je PCI-E slooten heen, misschien zit er wel net een beetje stof op 1 van de contact punten....?!

Ja en als dat het niet is, dan mag iemand anders met een oplossing komen, maar ik heb het gevoel dat het aan het mamaplankje ligt.