Q6600/E6850 en koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Hey mensen,

Nee wees niet bang! Dit is niet het zoveelste "moet ik een dual of een quadcore kopen" topic.
Maar ik ga dus binnenkort een nieuwe PC kopen en daar gaat of een E6850 inkomen of een Quad6600. Ik heb een paar vragen hierover:

1) Als ik een PC in elkaar zet, is het dan een vereiste dat ik koelpaste gebruik?! Heb dat eigenlijk nog nooit gedaan... En waar moet dat dan aangebracht worden? En wat scheelt het nou?

2) Als ik die Q6600 overclock (wat goed moet kunnen met die G0-chip) tot iets van 2,8ghz kan dat dan met de standaard koeling? (Ik heb in mijn kast dalijk 1x80mm intake en 1x80mm outtake en de kast is een 3R Systems R202Li)

3) Is het mogelijk gewoon een extra gat te zagen in je PC-kast (op een TACTISCHE PLEK :p niet zomaar ergens!) en daar een fan in te douwen?

4) Is het beter dat je net zoveel intake als outtake hebt of maakt het niets uit dat er minder wordt ingevoerd dan uit of vice versa.

Harstikke bedankt,
Thijs Roelofs

(PC wordt trouwens 80% van de tijd gebruikt voor gaming (soms tegelijkertijd met winamp die alle afleveringen van SouthPark en of een flinke muziek playlist afspeelt), de overige 20% voor internet/winamp/AutoCAD3D en SolidWorks 2007 3D maar de 3D applicaties lopen nu op een Pentium P4 3,4Ghz ookal prima dus daar hoef ik het eigenlijk niet perseé voor te doen... Is de E6850 in mijn geval dan het verstandigst?)

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-04 19:15

LyP0

it is I , you worst nightmare

1: hoeft niet mag wel.aanbrengen op cpu of koeler ( kan ook beiden ) maar doe voral niet te veel !! een dun laagje is genoeg, en ja het scheelt wel een aantal graden, na inharding dan.
2: Ik vind de quad's wel behoorlijk warm worden, zeker al op 3 ghz terwijl ik met mn E6850 toch 3.5 red @ boxed cooler.
3: dat kan zeker, maar kies wel een goede plek uit.
4: even veel intake als outtake, anders krijg je teveel/te weinig druk in je kast. iets wat beiden niet bevorderlijk is voor de temperatuur.

[ Voor 19% gewijzigd door LyP0 op 10-09-2007 19:38 ]

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Ik denk dat koelpasta toch wel zeker aan te raden is, tenzij je je q6600 of e6850 meteen weg wilt gooien 8)7 En wat Lyp0 ook al zegt, vooral niet te veel. Ongeveer ten grote van een erwt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 19:40 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

LyP0 schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:36:
4: even veel intake als outtake, anders krijg je teveel/te weinig druk in je kast. iets wat beiden niet bevorderlijk is voor de temperatuur.
Een lichte overdruk is nooit verkeerd aangezien de lucht dan harder de kast uit gaat. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39

Zjemm

...

sorry hoor maar de antwoorden op dit soort vragen had je ook met een beetje zoeken kunnen vinden.

opensecure.nl

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 20:41
Ik ben het er zeker mee eens dat je niet te veel koelpasta moet aanbrengen, maar wat is te veel en wat zal er met de overmaat aan koelpasta gebeuren?
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:39:
[...]

Ik denk dat koelpasta toch wel zeker aan te raden is, tenzij je je q6600 of e6850 meteen weg wilt gooien 8)7 En wat Lyp0 ook al zegt, vooral niet te veel. Ongeveer ten grote van een erwt

• DutchManticore
The_Ownman schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:48:
Ik ben het er zeker mee eens dat je niet te veel koelpasta moet aanbrengen, maar wat is te veel en wat zal er met de overmaat aan koelpasta gebeuren?

[...]
Inderdaad.... hoop variablen en onbekenden :|

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• LyP0

LyP0

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:39:
[...]

waarom meteen weg gooien, heb hier ook gewoon een week of 2-3 zonder koelpasta gedaait. Niks mis mee. En dat was met de e6850, dus geen budget cpu'tje. Zo lang er genoeg contact is tussen de heatsink en ihs is t geen probleem. Mocht je een kromme ihs hebben dan is t inderdaad een ander verhaal maar t komt nooit zo ver dat je m weg komt te gooien, hij valt vanzelf wel uit als ie te warm word.

ik voel me lekkaah !!!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
The_Ownman schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:48:
[...]
Je zult wat graden verliezen (of erbij krigen; tis maar hoe je het bekijkt). Een rijstkorreltje in het midden is vaak al voldoende. Artic Silver heeft daar mooie manuals voor.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• DutchManticore
Maar het is dus echt nodig?
Ik ken namelijk verschillende mensen die nu een Q6600 @ stockspeeds hebben die absoluut geen koelpasta gebruiken.

Maar trouwens... zit er niet standaard al koelpasta op? Ook niet bij een Boxed versie ofzo?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Koelpasta word gebruikt om de oneffenheden te vullen omdat ze anders vol me lucht zitten wat isoleert en je temps omhoog gooit.

Koelpasta is alleen niet nodig bij super goed gelapte cpu's heb je dat niet is het zeker wel aan te raden.

2) Een q6600 is helemaal niet zeker weten een G0 denk dat de kans op een b3 groter is. Een e6850 is weel een G0, alle e/q6x50 zijn G0. Het is trouwens ook niet zo dat alle G0's zo super klokken.

In een beetje kast zit wel ruimte voor een extra fan, ik ken eigenlijk geen kast waarbij dat niet zo is.

Wil niet lullig zijn maar dit is echt allemaal terug te vinden hier op GoT, misschien (iets beter) zoeken? Zoek vragen zijn niet echt gewenst hier, als iedereen voor zijn/haar zoek vraagje een topic opent wordt het hele forum volgespamt met allemaal makkelijke dingen is de lol er snel vanaf.

Veel plezier met zoeken, lezen, leren en overklokken (na je aankoop) :) , succes.

Verwijderd

DutchManticore schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:31:
1) Als ik een PC in elkaar zet, is het dan een vereiste dat ik koelpaste gebruik?! Heb dat eigenlijk nog nooit gedaan... En waar moet dat dan aangebracht worden? En wat scheelt het nou?
Sommige koelers hebben al pasta op de basis van de heatsink (ook de boxed koeler meestal). Als dit niet zo is moet je dit wel degelijk zelf doen. Al bij al niet zo moeilijk: klein dropje pasta (zeker niet groter als een rijstkorrel) in het midden van de cpu-heatspreader en koeler gewoon monteren. Door de aanspankracht bij het monteren wordt de pasta uit sowieso uitgeduwd.
2) Als ik die Q6600 overclock (wat goed moet kunnen met die G0-chip) tot iets van 2,8ghz kan dat dan met de standaard koeling? (Ik heb in mijn kast dalijk 1x80mm intake en 1x80mm outtake en de kast is een 3R Systems R202Li)
De quads worden wel warm. Daar met boxed koeler overklokken lijkt me niet raadzaam. De duals gaan wel heel goed met boxed koeler. Heb zelf een E6750 @3.2GHz zonder Vcore verhoging op boxed koeler en volledig stabiel bij volle stress. Hou rekening dat een quad wel degelijk quasi dubbel zoveel warmte produceert als een dual bij dezelfde snelheid.
3) Is het mogelijk gewoon een extra gat te zagen in je PC-kast (op een TACTISCHE PLEK :p niet zomaar ergens!) en daar een fan in te douwen?
Tuurlijk, the sky is the limit in theorie.
4) Is het beter dat je net zoveel intake als outtake hebt of maakt het niets uit dat er minder wordt ingevoerd dan uit of vice versa.
Beetje punt van discussie hier op GoT. Moet je zelf een beetje zien, ik zou het proberen van toch wat in evenwicht te houden.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Zjemm schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:46:
sorry hoor maar de antwoorden op dit soort vragen had je ook met een beetje zoeken kunnen vinden.
Daar heeft hij dus niets aan, elk antwoord kan je vinden als je zoekt, dat hoeft nog niet te betekenen dat wel elkaar niet zouden helpen.
Ja, dat is zeker aan te raden.

Je doet simpelweg een beetje op de bovenkant van de CPU als hij in de socket zit voordat je de koeler er op monteerd, let op dat je niet te veel erop doet en dat je niet morst natuurlijk. :P
Dit is bij elke CPU anders, het is aan te raden om in stapjes te overclocken en elke keer je temperatuur met Orthos op te meten.
Het is aanbevolen om de 60c under load niet te overschijden.

Tip: Koop een Arctic Freezer 7 Pro, kost zo'n 16 euro en koelt beter en stiller dan de stock. ;)
3) Is het mogelijk gewoon een extra gat te zagen in je PC-kast (op een TACTISCHE PLEK niet zomaar ergens!) en daar een fan in te douwen?
Tuurlijk, maar het is niet aan te raden.
De kast is speciaal ontworpen om airflow te bevoorderen, als jij er een gat in maakt kan dit soms wel eens zorgen dat de kast juist minder goed gekoeld hierdoor word.
Als je niet weet waar en hoe groot etc het precies moet kan je het beter laten.
Meestal is een kast ontworpen om op speciale plekken fans te hebben, zolang je op deze plaatsen fans heb of de standaard fans erin heb zou het goed moeten zijn.
Maar een minimum aan te raden zou zijn 1 intake en 1 outtake.

[ Voor 3% gewijzigd door Fox op 10-09-2007 20:01 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:37
1. Zeker wel aan te raden. Op mijn stock E6750 zat al een klein beetje koelpasta, genoeg om prima mee vooruit te kunnen.. Vaak zit het ook bij een 3rd party koeler.

2. Dat kan volgens mij wel, maar of het aan te raden is, nee. De Q word nou eenmaal wat warmer dan een E, dus zorg voor extra koeling en dit hoeft echt niet moeilijk te zijn/ veel te kosten.

3. Nee niet handig, waarom zou je? Meeste kasten hebben al plek geprepareerd voor een extra fan en meer dan 2 * 120mm heb je eigenlijk niet nodig.

4. Maakt in principe niet zo veel uit, vaak kun je snelheden van fans varieren, dus zet je er 2 voorin zachtjes en achterin eentje hard oid. Waar je misschien wel op kunt letten is de bekabeling, zorg dat die uit de weg hangt, dit kun je makkelijk oplossen met tie-wraps.

Waarom geen E6750, zeker geen trage CPU, prik er genoeg RAM bij en je gaat als een speer..

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 07:51
DutchManticore schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:52:
Maar het is dus echt nodig?
Ik ken namelijk verschillende mensen die nu een Q6600 @ stockspeeds hebben die absoluut geen koelpasta gebruiken.

Maar trouwens... zit er niet standaard al koelpasta op? Ook niet bij een Boxed versie ofzo?
Op de cpu zit schoon in de doos maar de boxed koeler bevat koelpasta en op non-stock koelers zit dit meestal niet.

1) Ja gebruik koelpasta.
2) De overclockbaarheid is nooit met 100% vast te stellen, maar de meeste Q6600 halen dat wel.
3) Ja de kan een extra gat in je kast zagen, haal wel eerst alle elektronica eruit en maak hem goed schoon voor je alles terug plaatst.
4) Je kan altijd van een intake je outtake maken als je de fan om draait.

• DutchManticore
_Apache_ schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:58:
Waarom geen E6750, zeker geen trage CPU, prik er genoeg RAM bij en je gaat als een speer..
Omdat ik nu toch sterk neig naar een DualCore en omdat de E6850 in mijn budget past.
Daarbij wil ik die 9800GTX gaan halen zodra die uitkomt, en aangezien die naar verluid bijna 1TeraFlop aan rekenkracht bezit lijkt het mij wel handig een zo snel mogelijke processor aan te schaffen.
Taarmen schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:02:
[...]
4) Je kan altijd van een intake je outtake maken als je de fan om draait.
Ja is dat geen idee? Twee fans die continue hete lucht wegzuigen :P
Lijkt me opzicht ook wel goed koelen...

Naja aan de andere kant.. als dat beter zou zijn dan zat het er standaard wel zo ingemonteerd.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchManticore op 10-09-2007 20:07 ]

• _Apache_
DutchManticore schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:04:
[...]
Omdat ik nu toch sterk neig naar een DualCore en omdat de E6850 in mijn budget past.
Daarbij wil ik die 9800GTX gaan halen zodra die uitkomt, en aangezien die naar verluid bijna 1TeraFlop aan rekenkracht bezit lijkt het mij wel handig een zo snel mogelijke processor aan te schaffen.
Verreken je niet op geruchten he, voor zover k weet zijn er nog geen harde data bekend, dus kan best uitlopen.
Wat voor ram had je trouwens in gedachten? Want als je een E6750 met vlot RAM hebt stuift hij zo een 6850 met ram op 5300 voorbij..

Verwijderd

_Apache_ schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:07:
[...]
Wat voor ram had je trouwens in gedachten? Want als je een E6750 met vlot RAM hebt stuift hij zo een 6850 met ram op 5300 voorbij..
Ik geloof je wel maar heb je daar toevallig ook een linkje bij. Lijkt me wel leuk om te weten hoeveel invloed de ram (mhz & CAS) heeft op de prestaties enzo...

• DutchManticore
OCZ Special Ops Edition Urban Elite Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz "featuring ultra-low 4-4-3 timings!!"

Das een hele mond vol... en ook de hele portomonnee leeg :P
Nee met m'n RAM zit het naar mijn weten ook wel goed.

Dit valt volgens mij wel onder de categorie 'vlot RAM" :P

• _Apache_
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:18:
[...]

Ik geloof je wel maar heb je daar toevallig ook een linkje bij. Lijkt me wel leuk om te weten hoeveel invloed de ram (mhz & CAS) heeft op de prestaties enzo...
Kijk maar in de FAQ's en guides. Over het algemeen spreekt men van een ideale verhouding van FSB:RAM 1:1..

Dus als je weet wat je standaard FSB is weet je wat voor geheugen je minimaal nodig hebt.
Als je wat reviews en oc ervaringen opzoekt weet je hoeveel geheugen je nodig hebt om je CPU tot het uiterste te persen.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
LyP0 schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:50:
[...]

waarom meteen weg gooien, heb hier ook gewoon een week of 2-3 zonder koelpasta gedaait. Niks mis mee. En dat was met de e6850, dus geen budget cpu'tje. Zo lang er genoeg contact is tussen de heatsink en ihs is t geen probleem. Mocht je een kromme ihs hebben dan is t inderdaad een ander verhaal maar t komt nooit zo ver dat je m weg komt te gooien, hij valt vanzelf wel uit als ie te warm word.
Tegenwoordig heb je ook nog het probleem van niet vlakke koelers. Ik zou dan ook zeker wel koelpasta aanraden net zoals de rest hier. En dat laatste stukje van je SP is trouwens wel een verkapte ''wat moet ik kopen'' vraag hé ;)

Verwijderd

Hey,

Ik heb een q6600 draaien met een zalmmann 9700LED met koelpasta van zalmann.
De proc draait op 3.0Ghz 1.35v en is idle rond de 35graden met een kamer temp van 23 graden,
stressed is het wel een heet hoofdje rond de 62 graden...maar dit is geen probleem voor de proc.

De proc heb ik trouwens op lucht niet verder gekregen dan 3.4 ghz met 1,55v hierna ging de temp. een grote rol spellen.

greetz Carlo

• DutchManticore
TEAMIKKE schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:29:
[...]

Tegenwoordig heb je ook nog het probleem van niet vlakke koelers. Ik zou dan ook zeker wel koelpasta aanraden net zoals de rest hier. En dat laatste stukje van je SP is trouwens wel een verkapte ''wat moet ik kopen'' vraag hé ;)
Nouja toch maar even proberen te stoeien met koelpasta dan...
En dat valt wel mee, ik vraag toch alleen 'Dan is dit het beste toch?" , hele simpele ja of nee vraag. Geen dedicated topic dat eindeloos doorgezeikt kan worden :p

Verwijderd

haha ik denk dat je zowel ja's als nee's gaat krijgen.
Geen dedicated topic dat eindeloos doorgezeikt kan worden :p
Onmogelijke opdracht.

• DutchManticore
--------------------------------------------------------------------
3R Systems R202Li €51,25
Asus DVD-ROM E616A3T €18,63
Samsung DVD-RW SH-S182M €30,73
OCZSpecial Ops Edition Urban Elite 2048 MB,800 MHz €111,49
Hitachi Deskstar T7K500 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, €65,73
Asus Moederbord P5K-E/WiFi-AP, Socket 775 €142,38
Intel Core 2 Duo E6850 3.00 GHz, 1333 MHz, 4 MB , €247,45
Be Quiet! Voeding Straight Power 450 Watt , €62,60
Fictionele videokaart 9800GTX (ergste geval, hoogstwss niet!!!!) €598,93
Microsoft Windows Vista 64 Bit Home Premium, NL, OEM €102,46
Zalman Koelpasta ZM-STG1 Super Thermal Grease €6,12

Ordertotaal incl VerzendkostenTotaal: €1452,77

En dit setje zo? Go or No-Go??

• Fox
  • Niet online

Fox

DutchManticore schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:59:
3R Systems R202Li €51,25
Asus DVD-ROM E616A3T €18,63
OCZSpecial Ops Edition Urban Elite 2048 MB,800 MHz €111,49
Hitachi Deskstar T7K500 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, €65,73
Intel Core 2 Duo E6850 3.00 GHz, 1333 MHz, 4 MB , €247,45
Be Quiet! Voeding Straight Power 450 Watt , €62,60
Fictionele videokaart 9800GTX (ergste geval, hoogstwss niet!!!!) €598,93
Microsoft Windows Vista 64 Bit Home Premium, NL, OEM €102,46

Ordertotaal incl VerzendkostenTotaal: €1452,77

En dit setje zo? Go or No-Go??
Je bespaart zo wel erg op de voeding & kast, dit zijn toch wel belangrijke onderdelen.
De kast speelt een grote rol in de koeling en stabiliteit (=levensduur) van je onderdelen.
En de voeding kan je beter minimaal 500Watt nemen voor zo'n set, vooral als je van plan ben om te OC'en.

Als moederbord kan ik je echt toch één ding aanraden: Gigabyte P35-DS4, meer bang for the buck & betere koelings componenten. :)

Als harddisk zou ik een Samsung Spinpoint nemen, toch wat stiller en betrouwbaarder voor hetzelfde geld.

Verder ziet het er erg net uit, mooi systeem.

(PS: Neem je bewust 64Bit OS? @ Enkele driver problemen en compability issues. )

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 16:56
Ik zou zelf, als je toch zoveel investeert, een betere (lees koelere) behuizing nemen. Bijvoorbeeld antec sonata lll (3) met 500w voeding (100 ekkies) of een antec 900 met losse voeding (150 inc. voeding)

ditL te laat

[ Voor 4% gewijzigd door philippevk op 10-09-2007 23:48 ]

• LyP0

LyP0

SniperFox schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:44:
[...]

Als moederbord kan ik je echt toch één ding aanraden: Gigabyte P35-DS4, meer bang for the buck & betere koelings componenten. :)

Als harddisk zou ik een Samsung Spinpoint nemen, toch wat stiller en betrouwbaarder voor hetzelfde geld.
Deze eerste regel ben ik het er niet mee eens, ik heb zelf een p5k-e en een p35 ds3p ( ds4 heeft een heatsink meer ) En toch ben ik meer tevreden over de asus, de gigabyte haalde hier een veel lagere oc( nog geen 475 terwijl de asus 520 doet out of the box). En geloof t of niet de gigabyte werd warmer + ze hebben t probleem dat ze nog wel eens aan willen komen met totaal scheve heatsinks. ( zie t gigabyte p35 topic )
De p5k-e aan de andere kant heeft t zelfde pcb als de deluxe, mist alleen sata poort en 1 lan. Ook de vcore damper werkt, en is het mounten van een grote koeler makkenlijker doordat er geen huge ass heatpipe/heatsink constructie is. T enige minpunt van de p5k-e vind k de plaatsing van de sata poorten. Voor de rest top bordje. Ik zou zonder twijfel weer voor de p5k-e kiezen.

En qua harddisk heb je gelijk, spinningpoints zijn hele leuke en voral goedkope schijfjes. Voral in raid setup zijn ze enorm snel en stabiel.

ik voel me lekkaah !!!

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 18:15
Ik zal idd meer geld uitgeven aan je kast en voeding. Dat zijn de spullen die betreft geluidsproductie en temperaturen een belangrijke rol spelen. (antec 900 oid zal ik nemen).
Betreft voeding zal ik er zeker een nemen van minimaal 500W, De processor verbruikt zowieso al +- 100W (tussen G0 en B3 in) en je 9800GTX zal vast ook wel dorst hebben.
Weet je wel zeker dat je een GTX wilt kopen. Als de 9800 serie even goed OC`d als de 8800 serie, dan kost het je veel minder geld, maar kan je met een beetje OC`en het vermogen van een GTX halen. Dit scheeld je weer een hoop geld, en dit kan je dan weer investeren in een goede behuizing en een goede voeding.
Hoop dat je er wat aan hebt.
oja, zal als koelpasta AS5 gebruiken. toch de oude vertrouwde:)

Betreft moederbord, voor €40,- meer heb je een ASUS P5n32-E SLI, Dit is het kleinere broertje van de (+-€240,- kostende) Striker Extreme. Het bord presteerd nagenoeg even goed met OC`en als een SE, maar kost veel minder.

[ Voor 12% gewijzigd door MrBigfield op 11-09-2007 09:26 ]

• bassie
_Apache_ schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:21:
[...]

Kijk maar in de FAQ's en guides. Over het algemeen spreekt men van een ideale verhouding van FSB:RAM 1:1..

Dus als je weet wat je standaard FSB is weet je wat voor geheugen je minimaal nodig hebt.
Als je wat reviews en oc ervaringen opzoekt weet je hoeveel geheugen je nodig hebt om je CPU tot het uiterste te persen.
1:1 is makkelijker als je gaat overklokken, als je bijvoorbeeld 2:3 gaat draaien zit je al snel aan de max van je mem.

Sneller mem is sneller omdat de latency (ns) dan omlaag gaat.

• DutchManticore
Ik was eigenlijk van plan alleen te OC'en als ik die QuadCore zou nemen.
Voorlopig gaat die E6850 het voor mijn doeleinden volgens mij prima redden @ stock 3ghz.

OC'ability speelt dus even geen rol nog. Die P5K-E koop ik nu voor €147, als iemand een goedkopere met ongeveer dezelfde mogelijkheden kan vinden dan hoor ik dat graag natuurlijk :P

Ok nou kast en voeding bespaar ik dus volgens jullie op, dat is niet de bedoeling omdat ik wel wil dat mijn systeem (@ stock speeds!!) stabiel en lekker koel draait.
Nou... maar ik heb eigenlijk een probleem dan.

Ik wil voor de kast en de voeding samen absoluut niet meer dan €120 uitgeven.
En ik heb geen idee, ook niet na gegoogle'd te hebben, waar ik kan vinden welke kast goed luchtkoelt zonder er extra fans in te hoeven plaatsen. Ik weet wel dat extra fans niet zo duur zijn maar ik wil gewoon niet meer dan 1450 euro uitgeven aan deze nieuwe PC.

En de 64-bits versie heb ik idd bewust gekozen omdat ik een DualCore heb.
Die bugs in die versie ga ik zo ff opzoeken , maar ik vertrouw er maar op dat de Windows Vista Service Pack een hoop gaat oplossen. Of raden jullie toch ECHT aan de 32bit Vista versie te nemen

Verwijderd

€120,- voor kast en voeding is een beetje weinig imho, ik heb daar €230,- aan uitgegeven.

Antec P182 & Seasonic S12II 500 Watt

Ik wou namelijk wel zeker weten dat mijn kast voldoende airflow kon leveren en de voeding stabiel en stil genoeg was. Vooral dat laatste is iets waar mensen naar vergeten te kijken, heb menig een standaard sweexje (oid) de geest zien geven :P

3dgameman.com doet wel aardige case reviews, misschien daar ff rondneuzen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 14:36 ]

• DutchManticore
Antec Behuizing Sonata III Zwart, 500 Watt €108,46
Asus DVD-ROM E616A3T 52x €18,63
OCZ Memory Special Ops Edition Urban Elite 2048 MB, PC6400, 800MHz €111,49
Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300€67,77
Intel Core 2 Duo E6850 3.00 GHz, 1333 MHz, 4 MB €246,44
Fictionele 9800GTX @ worst case estimate gebaseerd op goedkoopste 88Ultra €598,93
Microsoft Windows Vista 32 Bit Home Premium, NL, OEM €100,40
Alphacool Case Fan 120 Mm €8,40
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal bedrag met verzendkosten: €1.454,75

En dit setje zo? K vind dit zo prima! Alleen ik heb misschien niet helemaal een objective judgement.
Een betere behuizing/voeding zit er niet in, ik ben echt maar bereid €120 euro voor voeding en case uit te geven meer gewoon echt niet.

Daarbij zit er nu een SpinPoint in, en de 32-bit editie van Home Premium omdat volgens iemand net de 64-bit veel compatibility problemen heeft (ik neem aan met games/software?)

Ow ik vergeet nog dat ik niet weet of die voeding (Antec Earthwatt 500Watt) wel 2 PCI aansluitingen heeft omdat de 9800GTX dat, net als de 8800GTX, wel nodig zal hebben??
Kan met google niks vinden!

[ Voor 97% gewijzigd door DutchManticore op 11-09-2007 14:57 . Reden: Iets vergeten! ]

• bassie
Ehh, waar slaat die €120 max op? :| . De voeding is het belangrijkste in het systeem. Als die stuk gaat kan het elk onderdeel in je systeem slopen, zeker bij die goedkope voedingen zonder beveiliging heb je daar kans op.

Mijn tip, spaar €30 meer een koop een 500w enermax liberty (of andere goede 500w) en een centurion 5 behuizing, 50 voor de behuizing 100 voor de voeding. Kost je €30 meer maar dan weet je zeker dat je een goede voeding hebt en prima kast.

Je moet het zelf weten, maar imho is het domste wat er is besparen op je voeding. Koop een iets mindere cpu en klok die over, en steek dat geld in je voeding. Als je voeding sterft en je systeem sloopt ben je weer €1200 kwijt.

Verwijderd

Die zalman koelpasta kan je al laten vallen als je boxed koeler gebruikt, niet?

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 14:12
zou gewoon die videokaart 100 euro van afhale en dat investeren in een goede case + voeding en eventueel een goede cpu koeler voor wat stevig overklok werk. levert je denk ik meer op.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die Zalman pasta zag ik inderdaad ook staan, maar voor welke koeler ga je dat gebruiken? Ik zie namelijk geen losse CPU cooler.
Als je gewoon de Intel cooler die bij een Boxed CPU zit gaat gebruiken dan heb je die niet nodig. Onder zo'n boxed cooler zit immers een thermal pad geplakt.
Ow ik vergeet nog dat ik niet weet of die voeding (Antec Earthwatt 500Watt) wel 2 PCI aansluitingen heeft omdat de 9800GTX dat, net als de 8800GTX, wel nodig zal hebben??
Kan met google niks vinden!
Toch eens beter Googlen dan, want ik vind binnen 10 seconden wat nuttigs. Hier staat een review van dat ding waar ook in vermeldt staat dat hij 2 6pin PCIe connectors heeft:
Antec Earthwatts 500w Review - XSReviews
En het staat ook keurig op de Antec website over de EarthWatt 500W:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=04650

De eigen inzet weer even op niveau brengen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DaLoona
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als je een goed koelende case wil hebben raad ik een antec 900 aan, 99 eurie, koop daar een goede voeding bij en je kan daar dan mee vooruit.
In de case zitten standaard 4 fans waronder een huge 200mm fan bovenop.
Met mijn specs temp na stressen in case 36 c en me cpu hooguit 43 c.
Zoals door meerdere gezegd, bezuining niet op case en voeding, vooral voeding is zeer belangrijk

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hoezo neem je eigenlijk geen Quad core? Je zegt dat je veel games speelt (Toekomstige games zullen multicore optimized worden) En hij is net zo duur? En die 600MHz extra nu voor single threaded appz ga je echt niet zo erg merken hoor :P En anders kan je dat bij je Q6600 ook bijklokken. (Alleen moet je dan niet de boxed cooler behouden :P)

Mijn €0,02 ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• DutchManticore
Nou ik had eerst een QuadCore Q6600 in m'n lijst staan, maar ik weet zo net nog niet of die wel zo hard gebruikt wordt.

En ik heb besloten toch maar €170 te besteden aan kast+voeding;
Dat wil zeggen een Antec Nine Hundred met een beQuiet 500Watt TruePower. No more bitching.

En wat voor een koeler heb je op je Quadcore gezet nu dan?

• DaLoona

DaLoona

tegen de tijd dzat quad cores volledig gebruikt gaan worden zal de prijs ook wel weer een stuk lager zijn.
Verder hebben de huidige E6x50 cpu goede oc mogelijkheden, gebruik dan wel een andere koeler als stock, bijv. artic freezer pro

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 11-09-2007 16:22 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• DutchManticore
Nah weetje, ik hoef hem eigenlijk maar een jaar extreem extensief te gebruiken.
Daarna ga ik op kamers en omdat mijn ouders 60% van de eindprijs betalen willen ze de PC dan ook bij hun thuis hebben staan.

Mijn plan was dan de videokaart te verkopen en met wat geld erbij een wat modaler systeem te kopen :P

Nee ik hou het gewoon bij de E6850, helemaal omdat ik vrij zeker weet dat games niet binnen nu en anderhalf jaar ineens helemaal QuadCore gefocussed zullen zijn.

Verwijderd

DutchManticore schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:25:
Intensief bedoel je denk ik ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DutchManticore schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:25:
Daarna ga ik op kamers en omdat mijn ouders 60% van de eindprijs betalen willen ze de PC dan ook bij hun thuis hebben staan.

Mijn plan was dan de videokaart te verkopen en met wat geld erbij een wat modaler systeem te kopen :P

Nee ik hou het gewoon bij de E6850, helemaal omdat ik vrij zeker weet dat games niet binnen nu en anderhalf jaar ineens helemaal QuadCore gefocussed zullen zijn.
Tja dan zou ik ook geen quad halen.

En als je toch al zo op je centen let, hoezo haal je dan niet een E6750 en klok je die naar 3GHz? Hij zal het makkelijk halen. Kan je weer een extra HD halen ofzo? >:)

Ik draai trouwens met een Zalman 9700LED op m'n Q6600 @ 3GHz.

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 11-09-2007 16:30 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• DutchManticore
Ik let helemaal niet zo op m'n centen.. juist niet :P
maar ik was van plan €1200 euro uit te geven.. en juist omdat ik elke keer 'een klein beetje meer' uitgeef zit ik nu al aan de €1650.

Geen wonder dus dat ik een beetje oplet? :P

@disco-stu
whaha inderdaad :P

M'n zusje zit op de achtergrond d'r frans te oefenen:
"Extensief lezen"

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-05 06:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

* AllSeeyinEye zal volgende keer als hij een telefoontje tussendoor krijgt eerst even verversen...... :(

[ Voor 63% gewijzigd door AllSeeyinEye op 11-09-2007 16:39 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Powrskin
  • Niet online
hm raar er wordt op gewezen dat je kast een belangrijke rol speelt in de koeling, maar je gaat met de boxed koeler draaien :P

Anteckasten inclusief voeding zijn niet echt super (de voeding dan).
Dure kast zie ik ook niets in, alleen mooie en functionele kast.

Mijn tip koop een goedkope, maar mooie kast, waar een paar 12cm fans in kunnen.
Koop een paar leuke blauwe/gele/paarse coolermaster ledfans sluit ze op je Asus MB aan en je hebt een leuke kast voor 1/3 van de prijs met net zo goeie koeling.

Koop een LC power 550w voeding (alleen niet modulair :S). Schroef hem open doe er ook een stille (led) fan in en voila prima systeem die je overklok makkelijk aankan. (quad core tot op zekere hoogte, dat kan namelijk wel erg veel stroom vragen bij overvolt).

Van het bespaarde geld, koop je in elk geval een dikke cpu koeler, en best in prestatie zou ook zijn nog een hdd om in raid 0+1 te gaan draaien.

Dat geheugen is wel aardig goed maar volges mij is er wel beter te krijgen voor die prijs, msschien kan iemand ff naar de ramlist linken?? :P geen zin om op te zoeken namelijk.

zou wel quadcore nemen denk ik, als je tenminste een beetje ervaring hebt met overklokken.

Nukezone FTW

• DaLoona

DaLoona

[quote]Powrskin schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:43:

Anteckasten inclusief voeding zijn niet echt super (de voeding dan).

De 900 is dus ook zonder voeding :P

• DutchManticore
Ja heb wel ervaring maar ga gewoon niet overclocken.
Teveel maintenance, werk en balbla :P.

Ik haal gewoon de Antec 900, die koelt als een gek. Die zal een E6850 met een 9800GTX prima kunnen onderhouden. Voeding wordt een BeQuiet 500watt denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 11-09-2007 16:57 ]

• DaLoona

DaLoona

Zou wel de fans op hoogstens medium houden, anders is het net een stofzuiger en daarmee koelt ie al ruim voldoende en blijft het geluid binnen de perken

Verwijderd

Even wat anders, wanneer komt nVidia met de 9800 GTX?

Tegen de tijd dat die uit is lijkt mij dit kosten plaatje niet meer actueel...

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:40
Paar aanmerkingen op je samengesteld systeem.

Geheugen heeft een stoer naam maar het blijft pc6400 en de timings zijn volgens mij niet super geweldig ofzo.
Je betaald dan als snel zeker 20euro teveel.

Met de Antec Sonata3 is niks mis en de voeding die er bij zit is ook van prima kwaliteit.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Antec solo, weet niet hoe duur die is.

Ik zou niet de alphacool 120mm fan kopen veel herrie voor weinig luchtverplaatsing.
Je zou nexus(6euro) of scythe s-flex (12euro) kunnen overwegen.

Volgens mij past trouwens een full size kaart niet in de Sonata III, zonder te moeten zagen.

Voor koel pasta zou ik eerder as5 nemen, goedkoper en betere prestatie's.
Of die nieuwe koelpasta van arctic (naam kwijt)

Verder heeft de DS4 van gigabyte betere onderdelen mbt de levensduur, als je toch al niet al teveel gaat overclocken ook het overwegen waard.

[ Voor 17% gewijzigd door Sinned123 op 11-09-2007 19:47 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Powrskin
  • Niet online
mjah dat ik oook het punt. Antec900 is zonder voeding en dan alsnog duur.
Hij heeft wel een goed raampje (in elk geval niet de hele zijkant zichtbaar) dat wel, met voeding erbij zit je alweer op 200E beetje zonde geld imo, zou zeker besteden aan een beter cpu-koeler, wat ik zou nog eerder geen kast nemen en wel een cpu-koeler. maja prioriteiten he, ken der wel meer die een mooie p160 hebben en dan een p4 erin hebben draaien. Gaat in jou geval niet helemaal op ofcourse ^^ :P

Nukezone FTW

• DutchManticore
De 9800GTX komt, zoals voorlopig vermoed wordt, op 12 november.
Das inderdaad nog een tijdje wachten maar zat te denken misschien de rest van de PC al eerder te kopen, vandaar dat ik nu al dit lijstje aan het samenstellen ben.

Maar weet het zo net nog niet.
Misschien inderdaad dat ik straks alweer andere hardware voor hetzelfde geld kan kopen , maar dat zie ik dan wel weer.

Verwijderd

Als je dat dan wel weer ziet, waarom ben je dan nu al zo druk bezig?

:P

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:40
Powrskin schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:30:
mjah dat ik oook het punt. Antec900 is zonder voeding en dan alsnog duur.
Hij heeft wel een goed raampje (in elk geval niet de hele zijkant zichtbaar) dat wel, met voeding erbij zit je alweer op 200E beetje zonde geld imo, zou zeker besteden aan een beter cpu-koeler, wat ik zou nog eerder geen kast nemen en wel een cpu-koeler. maja prioriteiten he, ken der wel meer die een mooie p160 hebben en dan een p4 erin hebben draaien. Gaat in jou geval niet helemaal op ofcourse ^^ :P
Ik heb de Antec P150 (solo) en de Ninehundred gehad.
Ik heb nu de P182.

Achteraf zonde van het geld dat ik de overstap naar de Ninehundred heb gemaakt en later naar de P182.
De Ninehundred is echt een herrie kast en moet je alleen kopen als je de airflow echt nodig hebt.

Verder vind ik qua prestatie's (airflow en stilte) de Antec P150 eigenlijk iets beter dan de P182 maar net net te klein.
Het past allemaal maar net.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• DutchManticore
Is de NineHundred een herrie kast ja?
Daar heb ik namelijk ook totaal geen behoefte aan :X

De P180 dan maar eens even kijken, of die beetje te betalen is.

Verwijderd

Hoi,

Hier nog even wat opmerkingen m.b.t. de koeling van een E6850. Ik heb hem zelf ook zeer recent binnen en heb de cpu geplaatst in een blitz formula special edition. Bord is wat meer gericht op overclocken en passieve koeling op de bekende plaatsen. Ik gebruik een Tuniq Tower 120 voor koeling en Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator 2048 MB geheugen.

Ben nog niet begonnen met overclocken dus nog geen data hierover, maar na het installeren van de tuniq tower (kutwerk) en het systeem de eerste keer opstarten bleek dat mijn cpu 47 graden werd. Ik kan de fan van de koeler harder of zachter zetten. Als ik de fan op max speed zet, daalt de temp nog een kleine 2,5 graad. (klein beetje koelpasta gebruikt en uitgelezen in de bios na eerste keer opstarten). Nu, ongeveer 2 dagen later blijkt dat de temp is gedaald naar 40 graden op het moment dat ik het systeem redelijk heb misbruikt (fanspeed koeler op minimaal). De cores zelf zitten op wisselend 27-28 graden.

Zelfs al leek de onderkant van het voetje van de tuniq tower mij helemaal vlak, just in case heb ik koelpasta gebruikt. Het kan nooit kwaad, zolang je het maar niet overmatig gebruikt. Ik zou me niet prettig voelen als er geen koelpasta tussen mijn cpu en koeler zou zitten, maar dat is misschien een achterhaalde mening.

Wat je eventueel ook kunt doen is voor de 50 € goedkopere E6600 kiezen en deze overclocken naar 3,2. Dit haalt de cpu makkelijk zonder superwarm te worden. Hiermee verlaag je je budget weer iets ;)

Edit: typos

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2007 11:45 ]

• Fox
  • Niet online

Fox

DutchManticore schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:50:
Is de NineHundred een herrie kast ja?
Daar heb ik namelijk ook totaal geen behoefte aan :X

De P180 dan maar eens even kijken, of die beetje te betalen is.
De P182 is wel een stukje duurder dan de gemiddelde kast maar je krijgt ook echt waar voor je geld.
Echt een pracht solide kast met goeie koelings mogelijkheden, harddisk en voeding zijn afgescheiden van de rest om airflow te bevoorderen, bekabeling kan achter moederbord tray netjes weg gewerkt worden, voeding en harddisks hebben schokdempers, stof filters bij de intake fans O+ , en een deurtje die met een magneet sluit (geen deurtjes meer die breken. :) )

Enige minpunt die ik me kan bedenken aan deze kast is dat hij wel aan de zware kant is, maar een desktop neem je dan ook niet om telkens te verslepen lijkt mij.

Erg mooie kast voor het geld, zeker een aanrader!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
SniperFox schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:54:
[...]

De P182 is wel een stukje duurder dan de gemiddelde kast maar je krijgt ook echt waar voor je geld.
Echt een pracht solide kast met goeie koelings mogelijkheden, harddisk en voeding zijn afgescheiden van de rest om airflow te bevoorderen, bekabeling kan achter moederbord tray netjes weg gewerkt worden, voeding en harddisks hebben schokdempers, stof filters bij de intake fans O+ , en een deurtje die met een magneet sluit (geen deurtjes meer die breken. :) )

Erg mooie kast voor het geld, zeker een aanrader!
Ik heb zelf de P182 Special Edition. Mooi helemaal zwart metaal van binnen, en spiegel chroom aan de buitenkant. Erg mooi en zeer degelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door albatross op 13-09-2007 18:08 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

DutchManticore schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:31:
Hey mensen,

Nee wees niet bang! Dit is niet het zoveelste "moet ik een dual of een quadcore kopen" topic.
Maar ik ga dus binnenkort een nieuwe PC kopen en daar gaat of een E6850 inkomen of een Quad6600. Ik heb een paar vragen hierover:

Harstikke bedankt,
Thijs Roelofs

Zoek hier eens op GoT.

Gewoon proberen lijkt mij?

Waarom niet?

Zoek eens op GoT.

Waarom is dit topic nog open?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:31:
[...]

Zoek hier eens op GoT.

Gewoon proberen lijkt mij?

Waarom niet?

Zoek eens op GoT.

Waarom is dit topic nog open?
Ik vraag me af waarom het open is gebleven na de topic start alleen al...

Zelfstudie???

Het zijn echt vragen die makkelijk op het internet te vinden zijn en er zijn ook vragen bij waarbij ik me echt afvraag of je daarvoor een topic had hoeven starten.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-09-2007 18:38 ]

• Fox
  • Niet online

Fox

HugoBoss1985 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:34:
[...]

Ik vraag me af waarom het open is gebleven na de topic start alleen al...

Zelfstudie???

Het zijn echt vragen die makkelijk op het internet te vinden zijn en er zijn ook vragen bij waarbij ik me echt afvraag of je daarvoor een topic had hoeven starten.
Sorry hoor maar dit soort reacties vind ik echt asociaal worden.

Waarom hebben we nog topics voor game discussies? > Je kan zelf wel uitvissen of het spel wel voor jouw is en wie het spel speelt.
Waarom discusseren we nog over laptops en computers? > Zoek zelf de specs en kijk of het bij jouw past
Waarom discusseren we over OS'es? > Je kan zelf ook wel de OS uitproberen en kijken of het bij jouw past, geen discussie nodig.

Zo kan je door gaan.

Vaak zijn zulk soort dingen moeilijk te vinden of is informatie outdated, ik vind het wel redelijk dat iemand iets vraagt voordat ie zo'n grote uitgaven doet, en zeg nou zelf.
Hoelang duurt het nou om die vragen te beantwoorden? Erger je hier zo erg aan?

Een beetje gezonde omgang met elkaar en discussie lijkt mij wel normaal, je medemens helpen is heus geen vak apart.

Tuurlijk kan je zoeken, maar dan hoef je nog niet te wijgeren iemand te helpen en hiermee gewoon je postcount te verhogeren, als je vind dat de TS had moeten zoeken PM je een admin. Want dit soort reacties draagt niets bij aan de discussie en is ook niet echt bepaald informatief als je het mij zou vragen. :/
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 08:21:
Hoi,

Hier nog even wat opmerkingen m.b.t. de koeling van een E6850. Ik heb hem zelf ook zeer recent binnen en heb de cpu geplaatst in een blitz formula special edition. Bord is wat meer gericht op overclocken en passieve koeling op de bekende plaatsen. Ik gebruik een Tuniq Tower 120 voor koeling en Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator 2048 MB geheugen.

Ben nog niet begonnen met overclocken dus nog geen data hierover, maar na het installeren van de tuniq tower (kutwerk) en het systeem de eerste keer opstarten bleek dat mijn cpu 47 graden werd. Ik kan de fan van de koeler harder of zachter zetten. Als ik de fan op max speed zet, daalt de temp nog een kleine 2,5 graad. (klein beetje koelpasta gebruikt en uitgelezen in de bios na eerste keer opstarten). Nu, ongeveer 2 dagen later blijkt dat de temp is gedaald naar 40 graden op het moment dat ik het systeem redelijk heb misbruikt (fanspeed koeler op minimaal). De cores zelf zitten op wisselend 27-28 graden.

Zelfs al leek de onderkant van het voetje van de tuniq tower mij helemaal vlak, just in case heb ik koelpasta gebruikt. Het kan nooit kwaad, zolang je het maar niet overmatig gebruikt. Ik zou me niet prettig voelen als er geen koelpasta tussen mijn cpu en koeler zou zitten, maar dat is misschien een achterhaalde mening.

Wat je eventueel ook kunt doen is voor de 50 € goedkopere E6600 kiezen en deze overclocken naar 3,2. Dit haalt de cpu makkelijk zonder superwarm te worden. Hiermee verlaag je je budget weer iets ;)

Edit: typos
Ik zou dan wel voor een E6750, standaard wat hoger geklocked en is zelfs nog goedkoper, en uit tests klokte hij tot bijna 4Ghz over. :)
Als je met overclocken wil beginnen is de E6850 in iedergeval absoluut niet het geld waard. :P
DutchManticore schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:37:
De 9800GTX komt, zoals voorlopig vermoed wordt, op 12 november.
Das inderdaad nog een tijdje wachten maar zat te denken misschien de rest van de PC al eerder te kopen, vandaar dat ik nu al dit lijstje aan het samenstellen ben.

Maar weet het zo net nog niet.
Misschien inderdaad dat ik straks alweer andere hardware voor hetzelfde geld kan kopen , maar dat zie ik dan wel weer.
Ik zou hier alleen niet echt gaan rekenen op die 12 November.
Zover ik weet zijn dat nog geruchten (of staat het al vast?) vooral omdat Nvidia nu ook aan de 8700 werkt, en waarschijnlijk daarop volgend ook de 8900.

[ Voor 46% gewijzigd door Fox op 13-09-2007 19:01 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20

HugoBoss1985

Xenotech

SniperFox schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:50:
[...]

Waarom hebben we nog topics voor game discussies? > Je kan zelf wel uitvissen of het spel wel voor jouw is en wie het spel speelt.
Waarom discusseren we nog over laptops en computers? > Zoek zelf de specs en kijk of het bij jouw past
Waarom discusseren we over OS'es? > Je kan zelf ook wel de OS uitproberen en kijken of het bij jouw past, geen discussie nodig.

Zo kan je door gaan.

Vaak zijn zulk soort dingen moeilijk te vinden of is informatie outdated, ik vind het wel redelijk dat iemand iets vraagt voordat ie zo'n grote uitgaven doet, en zeg nou zelf.

Een beetje gezonde omgang met elkaar en discussie lijkt mij wel normaal, je medemens helpen is heus geen vak apart.

Tuurlijk kan je zoeken, maar dan hoef je nog niet te wijgeren iemand te helpen en hiermee gewoon je postcount te verhogeren, als je vind dat de TS had moeten zoeken PM je een admin. Want dit soort reacties draagt niets bij aan de discussie en is ook niet echt bepaald informatief als je het mij zou vragen. :/
Wat een vergelijkingen...
Een discussie is toch echt iets anders dan een topic starten met vragen waarvan je het antwoord makkelijk kan vinden.

Sorry, maar ik vind zijn vragen nou niet echt van enige motivatie getuigen. Maar het kan ook aan mij liggen.

Ik heb op een helpdesk gewerkt dus ik weet denk ik wel een beetje wat helpen is!

EDIT: De TS kan dit wel als hulp zien, misschien gaat hij in de toekomst op onderzoek uit voordat hij een topic start.

En ja, ik erger me hier aan ja! Er zijn er ook mensen die mij (terecht) afzeiken als ik een lomp topic start.

Het was niet mijn bedoeling om mijn postcount te verhogen, I don't give a f*ck about that.
Waar heb je me dat zien zeggen?

Maarja we zullen zien of een modje hier iets gaat doen. (Ik ga er geen PM'en in ieder geval, ik wil alleen maar ff mijn mening kwijt.)

Het gaat hier trouwens ook helemaal offtopic want men praat hier nu over videokaarten en behuizingen. :S

EDIT 2: @ TS: Ik zie dat je nog niet zo lang op Tweakers zit en het spijt me als ik iets te hard voor je ben.

Ik heb nog nooit een stockkoeler (koeler die fabrikanten bij hun processor leveren of op hun chips doen) gezien zonder koelpasta.
Je moet er altijd koelpasta tussen doen!

Er zijn ook mensen die de "kop" van de processor (de IHS) schuren en polijsten om het nog platter te krijgen en om het contact beter te krijgen.
Een gepolijst oppervlak zal de warmte beter geleiden. (Ook deze mensen gebruiken koelpasta :P)

Overklokken met de standaard koeling kan altijd, je kunt het beste even googlen wat ervaringen van andere mensen zijn met overklokken van die processor met een stock koeler.

Een gat in een kast zagen kan altijd, mits je het juiste gereedschap hebt.
Kijk eens rond op internet, er zijn zat mensen die hele kasten zelf bouwen of kasten aanpassen.
Een Dremel is daarbij erg handig.

Meer intake dan outtake betekend dat er warme lucht in je kast blijft hangen, en dat wil je juist niet.
Meer outtake dan inttake is dus altijd beter.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-09-2007 19:32 ]

Verwijderd

[quote]HugoBoss1985 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:02:
[...]
Wat een vergelijkingen...
Een discussie is toch echt iets anders dan een topic starten met vragen waarvan je het antwoord makkelijk kan vinden.
Dat is een beetje slap geantwoord want in principe is het antwoord op ELKE (computergerelateerde) vraag makkelijk te vinden. Maar raad eens waar je de meeste antwoorden vind? In de forums waar mensen deze "onzinnige" topics starten.
Sorry, maar ik vind zijn vragen nou niet echt van enige motivatie getuigen. Maar het kan ook aan mij liggen.

Ik heb op een helpdesk gewerkt dus ik weet denk ik wel een beetje wat helpen is!
Waarom doe je het dan niet? Of vond je je eerste post in dit topic hier hulp? Dan kan ik me voorstellen dat je zegt dat je als helpdesker hebt gewerkt (verleden tijd idd)....

Ik kan me voorstellen dat je de hulp die je dan geeft meer ziet als werk dan als vrije tijd. Maar ik denk dat als je tegen de ITanalfabeet die jou op de helpdesk had gebeld gezegd had dat hij een stomme vraag had die hij zelf ook wel uit had kunnen zoeken op internet maar dat niet heeft gedaan wegens gebrek aan motivatie, jij 3 minuten daarna je spulletjes had kunnen pakken en op had kunnen rotten.
EDIT: De TS kan dit wel als hulp zien, misschien gaat hij in de toekomst op onderzoek uit voordat hij een topic start.
Grappig :S
En ja, ik erger me hier aan ja! Er zijn er ook mensen die mij (terecht) afzeiken als ik een lomp topic start.
En ik erger me aan mensen die zichzelf te goed vinden om iemand met een probleem te helpen waar die man helemaal mee vast zit. Misschien dat het voor jou vanzelfsprekend is, of misschien ben jij een forumwonder dat binnen 3 minuten alle mogelijke antwoorden heeft gevonden, maar sommige mensen kunnen dat niet. Ik stel voor, mocht je weer problemen hebben met een topic, spreek dan de moderator aan ipv een beetje flamen op iemand die hier met de beste bedoelingen post.
Het was niet mijn bedoeling om mijn postcount te verhogen, I don't give a f*ck about that.
Waar heb je me dat zien zeggen?

Maarja we zullen zien of een modje hier iets gaat doen. (Ik ga er geen PM'en in ieder geval, ik wil alleen maar ff mijn mening kwijt.)
Je mening kwijt? Ah, maar daar is dit forum dan toch ook niet voor? Hij vroeg toch ook niet om jou mening? Hij vroeg alleen om een beetje hulp... Dusseuh..
Het gaat hier trouwens ook helemaal offtopic want men praat hier nu over videokaarten en behuizingen. :S
Lol... en dat noem je off topic? kij kje eigen post nog s na.. is dat on topic?
EDIT 2: @ TS: Ik zie dat je nog niet zo lang op Tweakers zit en het spijt me als ik iets te hard voor je ben.

Ik heb nog nooit een stockkoeler (koeler die fabrikanten bij hun processor leveren of op hun chips doen) gezien zonder koelpasta.
Je moet er altijd koelpasta tussen doen!

Er zijn ook mensen die de "kop" van de processor (de IHS) schuren en polijsten om het nog platter te krijgen en om het contact beter te krijgen.
Een gepolijst oppervlak zal de warmte beter geleiden. (Ook deze mensen gebruiken koelpasta :P)

Overklokken met de standaard koeling kan altijd, je kunt het beste even googlen wat ervaringen van andere mensen zijn met overklokken van die processor met een stock koeler.

Een gat in een kast zagen kan altijd, mits je het juiste gereedschap hebt.
Kijk eens rond op internet, er zijn zat mensen die hele kasten zelf bouwen of kasten aanpassen.
Een Dremel is daarbij erg handig.

Meer intake dan outtake betekend dat er warme lucht in je kast blijft hangen, en dat wil je juist niet.
Meer outtake dan inttake is dus altijd beter.
En vervolgens geef je alle antwoorden die al in de post staan! Ik vraag me echt af wat het nut was van deze post behalve de TS en persoon die reageert op jou post enorm afzeiken. Pas nadat je zag dat andere mensen dat niet echt waarderen ga je de hele boel nuanceren, en vervolgens ALSNOG antwoord geven op de vragen die hij

a) zelf heel makkelijk kan vinden terwijl je je daar aan ergert :S:S:S
b) al beantwoord zijn in dit topic en niet echt iets nieuws toevoegen

Persoonlijk vind ik het leuk om ervaringen uit te wisselen en behulpzaam te zijn. Ik ben het met je eens dat het recht van bestaan van sommige topics discutabel is, maar onthoud dat er behalve de echte IT nerds, ook nog een hele grote groep beginnende IT nerds is, die nog niet zo goed zijn weg kan vinden op internet en forums. Attendeer daarom een Moderator op een "verdacht" Topic en laat die beste man beslissen of het gesloten word of niet. Daarmee voorkom je een heel stuk gezeik en houden we het leuk en gezellig.

Succes

Verwijderd

Zo kan je door gaan.

In grote lijnen mee eens..
Ik zou dan wel voor een E6750, standaard wat hoger geklocked en is zelfs nog goedkoper, en uit tests klokte hij tot bijna 4Ghz over. :)
Als je met overclocken wil beginnen is de E6850 in iedergeval absoluut niet het geld waard. :P
Misschien voor de die hard overclocker, maar ik ga het hier toch even mee proberen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 07:58:
[quote]HugoBoss1985 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:02:
[...]

Dat is een beetje slap geantwoord want in principe is het antwoord op ELKE (computergerelateerde) vraag makkelijk te vinden. Maar raad eens waar je de meeste antwoorden vind? In de forums waar mensen deze "onzinnige" topics starten.

[...]

Waarom doe je het dan niet? Of vond je je eerste post in dit topic hier hulp? Dan kan ik me voorstellen dat je zegt dat je als helpdesker hebt gewerkt (verleden tijd idd)....

Ik kan me voorstellen dat je de hulp die je dan geeft meer ziet als werk dan als vrije tijd. Maar ik denk dat als je tegen de ITanalfabeet die jou op de helpdesk had gebeld gezegd had dat hij een stomme vraag had die hij zelf ook wel uit had kunnen zoeken op internet maar dat niet heeft gedaan wegens gebrek aan motivatie, jij 3 minuten daarna je spulletjes had kunnen pakken en op had kunnen rotten.

[...]

En ik erger me aan mensen die zichzelf te goed vinden om iemand met een probleem te helpen waar die man helemaal mee vast zit. Misschien dat het voor jou vanzelfsprekend is, of misschien ben jij een forumwonder dat binnen 3 minuten alle mogelijke antwoorden heeft gevonden, maar sommige mensen kunnen dat niet. Ik stel voor, mocht je weer problemen hebben met een topic, spreek dan de moderator aan ipv een beetje flamen op iemand die hier met de beste bedoelingen post.
Even heel simpel:

GoT Huisregels

GoT is geen helpdesk, het is ook niet een forum voor beginnende computergebruikers (al zijn die natuurlijk wel welkom mits ze zich aan het beleid houden), het is een community en knowledgebase voor bovengemiddeld geïnteresseerde computergebruikers die zaken willen discussiëren die niet met een simpele zoektocht te vinden zijn.

Dat we daarnaast ook nog eens mensen willen helpen is een pre, maar er bestaat hier allerminst een recht om geholpen te worden. Als je een ander aanvalt omdat hij dat aangeeft, snap je duidelijk zelf niet hoe het hier werkt.
Persoonlijk vind ik het leuk om ervaringen uit te wisselen en behulpzaam te zijn. Ik ben het met je eens dat het recht van bestaan van sommige topics discutabel is, maar onthoud dat er behalve de echte IT nerds, ook nog een hele grote groep beginnende IT nerds is, die nog niet zo goed zijn weg kan vinden op internet en forums. Attendeer daarom een Moderator op een "verdacht" Topic en laat die beste man beslissen of het gesloten word of niet. Daarmee voorkom je een heel stuk gezeik en houden we het leuk en gezellig.
Heeft hij al gedaan, schatje :>

Dicht, want dit gaat nergens meer over.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.