[PHP] FTP script met basisfuncties, upload, download, edit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over te denken om een eigen FTP script te bouwen in PHP omdat ik de basisfuncties alleen nodig heb voor een user die via FTP inlogt. De oplossingen die er zijn zijn vaak te geavanceerd or werken niet.

Te geavanceerd zijn:

- MyWebFTP
- net2ftp
- radftp

Welke niet werken:

- FTPscript
- phpftp
- enz.

Er tussenin:

- oliver
- weeblefm

Ik loop hier al een tijdje mee rond want degene welke niet werken hebben vaak ook niet de edit functie welke volgens mij wel te doen moet zijn.

Ik zit alleen met een aantal vragen:

- Is het wel veilig om dit te doen met de FTP functie van PHP, je laat een user toch inloggen.
- Zal ik veel gedoe met chmod hebben, of gebruikt PHP automatisch de rechten van de ingelogde user ?

Zijn er nog meer goede voorbeelden volgens jullie ? Ik zoek nu zoveel dat ik steeds op hetzelfde spoor uit kom, iets dat niet meer werkt, ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek namelijk eigenlijk een volledige PHP manier zodat ik niet afhankelijk ben van javascript, dit wordt denk ik zelf bouwen als ik het in een site wil integreren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:47:
want degene welke niet werken hebben vaak ook niet de edit functie welke volgens mij wel te doen moet zijn.
Mocht een van de bestaande oplossingen onder een vrije licentie zijn kun je die natuurlijk altijd zelf uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
robbert schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:58:
[...]

Mocht een van de bestaande oplossingen onder een vrije licentie zijn kun je die natuurlijk altijd zelf uitbreiden.
Dat is waar, daar heb ik ook naar gekeken, maar soms vind ik ze wat slecht qua opzet of ze werken gewoon niet :)

Dus vandaar dat ik er over denk om het dan maar helemaal te schrijven, zal wellicht nog sneller zijn, tenzij ik een hele goede basis nog tegen ga komen, ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De oplossingen die er zijn zijn vaak te geavanceerd
Dat vind ik een zwak argument. Waarom is dat een probleem? De "overbodige" functies gebruik je dan gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:08:
[...]
Dat vind ik een zwak argument. Waarom is dat een probleem? De "overbodige" functies gebruik je dan gewoon niet?
Niet gebruiken is tot daar aan toe, maar ik wil ze gewoon niet beschikbaar hebben in de code, OK dan ripp ik ze eruit.

Wat me alleen opvalt bij dergelijk scripts is dat ze geen inscript editor hebben om een textfile aan te passen bijvoorbeeld, dit tegen elkaar wegstrepend kun je beter from scratch beginnen en weglaten wat je eigenlijk al weg wilde halen en erin bouwen wat je miste.

Veel geavanceerde projecten vind ik niet handig werken, teveel toeters en bellen, gewoon niet nodig.

De kunst van het weg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Inderdaad, de spatie tussen 'weg' en 'laten' moet weg ;)
Ik zit alleen met een aantal vragen:

- Is het wel veilig om dit te doen met de FTP functie van PHP, je laat een user toch inloggen.
- Zal ik veel gedoe met chmod hebben, of gebruikt PHP automatisch de rechten van de ingelogde user ?
Over de veiligheid: FTP is per definitie niet veilig, omdat de data (waaronder je wachtwoord) zo over de lijn gestuurd worden. Met speciale programmaatje is die data zo te achterhalen.

Over chmod: ik neem aan dat de rechten van de ingelogde user worden overgenomen (dus het is niet anders dan dat jij zelf inlogt). Maar goed, hier ik heb ik niet veel ervaring mee. Probeer het eens uit ;)

Misschien is deze class handig voor je? http://www.phpclasses.org/browse/package/3174.html

[ Voor 0% gewijzigd door Rekcor op 11-09-2007 09:42 . Reden: mijn grap nog leuker maken ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:03

BBrunekreeft

Dus...

Ik zit er over te denken om een eigen FTP script te bouwen in PHP omdat ik de basisfuncties alleen nodig heb voor een user die via FTP inlogt.
Misschien zoek je dit: http://pear.php.net/package/Net_FTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rekcor schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:40:
[...]

Inderdaad, de spatie tussen 'weg' en 'laten' moet weg ;)
Scherp, je zag het ;) Had hem nog bewust ge-edit :)
[...]

Over de veiligheid: FTP is per definitie niet veilig, omdat de data (waaronder je wachtwoord) zo over de lijn gestuurd worden. Met speciale programmaatje is die data zo te achterhalen.

Over chmod: ik neem aan dat de rechten van de ingelogde user worden overgenomen (dus het is niet anders dan dat jij zelf inlogt). Maar goed, hier ik heb ik niet veel ervaring mee. Probeer het eens uit ;)

Misschien is deze class handig voor je? http://www.phpclasses.org/browse/package/3174.html
Ik ga de classes eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Edit is ook geen FTP functie, het bestand wordt gewoon gedownload naar een tmp dir, gewijzigd en daarna weer geupload. Dit kan je zelf dus zeer eenvouding implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GrooV schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:27:
Edit is ook geen FTP functie, het bestand wordt gewoon gedownload naar een tmp dir, gewijzigd en daarna weer geupload. Dit kan je zelf dus zeer eenvouding implementeren.
Daar was ik inmiddels wel uit, uiteindelijk is het niet zo heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er inmiddels een gevonden:

www.gerd-tentler.de/tools/filemanager/

Het probleem van dit script is alleen dat je voor commercieel gebruik een donatie moet doen, maar aan de andere kant moet je volgens de inline copyright weer toestemming vragen voor commercieel gebruik.

Ik zeg dan bijna: zet het dan niet online, maar ik zal er wel naast zitten ? :?

Of opzoek naar een OSS variant die daar wat makkelijker mee om gaat, is alleen weinig te vinden op het net wat dit allemaal kan.
Pagina: 1