Vaag harde schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:18
Ik heb sinds kort nieuwe harde schijf van 500GB alles liep heerlijk fijn toto hij op een gegeven moment totaal was vast gelopen, wat bleek nou hij zat te dicht op een andere harde schijf en was gloeiend heet. Dat gezegd hebbende heb ik hem gewoon weer opgestart (andere locatie gezet natuurlijk) en hij wordt gewoon gezien en je kunt het openen en alles wat je wilt maar soms loopt ie even vast (en met hem de rest van eht systeem).
Nu zegt windows schijfbeheer het volgende over de harde schijf:
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/5842/foutenrt5.jpg

Wat nu? Hoe ga ik dit oplossen en moet ik snel een andere zoeken?
Ik laat m dalijk foutencontrole doen is daar alles mee opgelost?

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 10-09-2007 17:29 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Laat SMART eens naar de HDD kijken. Als er iets mis mee is zou dat proggie het moeten kunnen laten weten.

• bokkow
Domme vraag miss maar meot je dat downloaden? Ik heb namelijk wel een optie zien staan in het BIOS die SMART heette oid..

M3P - M3LR - 6320Wp

• PilatuS
  • Niet online
Download anders ff Speedfan. Die heeft een tabblad van SMART waar je kan zien hoe het met de HDD is. Ook kan je online die status wat uitgebreider bekijken.

• bokkow
Your hard disk is a WDC WD5000KS-00MNB0 with firmware 07.02E07.
The average temperature for this hard disk is 39C (MIN=30C MAX=51C) and yours is 29C.
Your hard disk's S.M.A.R.T. attributes are now being analyzed and a full report about the reliability, health and status of your hard disk is generated:
Your hard disk is not below any attribute threshold. This is good.
Your hard disk was never below any attribute threshold. This is good.
Your hard disk is now being compared to real data used to define normal values for your specific hard disk model. This way, the analysis can automatically use proper operating ranges. The images give you an idea of how each attribute is within such range. Current and raw values are shown for easier reference for experienced users. There are 1603 hard disk models in the current archive.

Attribute Current Raw Overall
10 Raw Read Error Rate Very good
9 Spin Up Time Very good
10 Start/Stop Count Very good
10 Reallocated Sector Count Very good
10 Seek Error Rate Very good
10 Power On Hours Count Very good
10 Spin Retry Count Very good
10 Calibration Retry Count Very good
10 Power Cycle Count Very good
10 Reallocated Event Count Very good
10 Current Pending Sector Very good
10 Offline Uncorrectable Sector Count Very good
10 Ultra DMA CRC Error Rate Very good
9 Write Error Rate Very good

All of the attributes of your hard disk have normal values. This is good.

Dus...
Vaag dat ie dan nog steeds aangeeft dat ie fouten heeft hoop dat het is opgelost na het doen van een foutcontrole + automatisch repareren.

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

maar wat is gloeiend heet? :) HD's kunnen vaak wel een temp van 55 of zelfs een beetje hoger hebben..

Maar de smart data is niet altijd even betrouwbaar, er zijn al gevallen geweest dat de smart zei dat de schijf tip top in orde was en een week later crashed de schijf.. nu, misschien kan je best van de data op die schijf een backup maken en afwachten? of misschien eens kijken naar andere programma's om je hd na te kijken. Misschien staan er ook wel enkele tools ofzo op de site van western digital om je schijf na te kijken :)

• bokkow
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:59:
maar wat is gloeiend heet? :) HD's kunnen vaak wel een temp van 55 of zelfs een beetje hoger hebben..

Maar de smart data is niet altijd even betrouwbaar, er zijn al gevallen geweest dat de smart zei dat de schijf tip top in orde was en een week later crashed de schijf.. nu, misschien kan je best van de data op die schijf een backup maken en afwachten? of misschien eens kijken naar andere programma's om je hd na te kijken. Misschien staan er ook wel enkele tools ofzo op de site van western digital om je schijf na te kijken :)
Gloeiend heet versta ik onder niet lang vast te houden :p
Ik heb belangrijkste bestanden nu back up van gemaakt en laat het dalijk door windows zelf repareren voor zover dat lukt en dan hoop ik er maar het beste van maar het is wel balen zo want ik kan nu niet meer echt van mn harde schijf op aan (niet te vertrouwen..).

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

ik denk dat een schijf van 45 tot 50 grade warm ook niet lang vast te houden is :p

en waarschijnlijk valt de hardeschijf nog onder garantie :) je kan altijd eens je verhaal gaan doen bij de winkel waar je die gekocht hebt en misschien krijg je dan een nieuw exemplaar :)

• bokkow
Ja heb net dus op fouten laten controleren en windows laat niets merken... Toch staat bij schijfbeheer nog steeds fouten/risico, balen. Ik ga er denk ik mee terug.

Edit:
Ok hij was vast te houden maar het lag tegen het zeer onprettige aan, en het feit dat ie helemaal was vastgelopen op dat moment is wel heel toevallig als het niet aan de temp lag :p

[ Voor 37% gewijzigd door bokkow op 10-09-2007 18:40 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• PilatuS
  • Niet online
Je kan er wel mee terug gaan maar als het bedrijf de HDD test en er is niets mis mee krijg je geen andere en ook je geld niet terug. Je moet dan ook waarschijnlijk geld gaan betalen voor het testen.

• bokkow
Bij windows eigen controle loopt het soep bij fase 4 (geen idee wat dat inhoudt). Ik denk neit dat de mensen waar ik hem heb gehaald heel moeilijk doen ;)

M3P - M3LR - 6320Wp

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft dus niets met Overige Hardware te maken.

Move OH -> OM

Edit:
* dion_b kan blijkbaar niet goed moven, excuses APL

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 11-09-2007 10:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-02 20:45
Kun je niet een low level format doen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Geen Low Level Format doen als je nog garantie hebt, ik heb een keer een lelijk verhaal gehoord dat daar de garantie mee om zeep geholpen is. Als zou ik dat wel tamelijk belachelijk vinden.
Overigens doen schijven tegenwoordig geen echte Low Level Format meer maar doen ze een Zero Fill, wat overigens nog steeds hartstikke goed kan helpen bij vage schijf problemen.
Maar doorgaans doe ik dat alleen bij schijven waar ik geen garantie meer heb, zoals de 3 Seagate schijfjes die ik op die manier van de vuilnismand gered heb en nu vrolijk in mijn servertje draaien.

Maar waarom gebruik je niet even de testtool van Western Digital zelf? Draai even een Diagnostic daar mee. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

move APL -> OM :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Op het vakje links, moet je met je rechtermuisknop klikken, en dan uit het menu een optie kiezen als "toevoegen" waarschijnlijk. Heb je tussendoor de PC aan gehad, zonder die schijf, of heb je de schijf op een andere poort aangesloten nu? Dan komt het daardoor komen dat hij nu het gele waarschuwingsdriehoekje heeft.

De spontane uitval zal inderdaad ook wel komen door de warmte, zoals iedereen al zegt. Gewoon even controleren met HDTune.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Dit is inderdaad nogal een vaag probleem. Ik denk dat het de hitte is. S.M.A.R.T. is alleen maar om mogelijke defecten te voorspellen, net als het weer, lukt dit niet altijd even best. Ook is het geen garantie dat de schijf foutloos is.

Toch maar even HDTune draaien lijkt me

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Pagina: 1