Stereo versterker met optische ingang?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 07:06
Ik ben op zoek naar een versterker voor mijn Klipsch F-3 speakers:

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/f-3.aspx

Ik zie alleen surround versterkers met optische ingangen en ik wil gewoon alleen een stereo versterker. Het idee is dat ik mijn G2 Imac als bron op de versterker aan ga sluiten om muziek te luisteren. Nu is mij verteld dat ik hem beter niet analoog aan kan sluiten omdat de DAC van de geluidskaart niet al te best zou zijn. Via een optische kabel zou ik het signaal naar een versterker kunnen brengen zonder verlies. Vandaar dat ik hier naar op zoek ben. :P Ja, ik ben redelijk HiFi n00b. Take it easy.

Bestaan deze uberhoupt en waar zijn ze te krijgen? Of zijn er andere manieren om dit aan te sluiten zonder (merkbaar) verlies?

Sorry voor de korte post maar ik ben al een tijdje op zoek zonder resultaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:05
Ik ben daar ook een poosje naar op zoek geweest, volgens een kerel bij een hifiwinkel (is al een poosje terug, ik weet niet meer waar) bestonden ze ooit wel, maar zijn ze nu niet meer te krijgen. (waarna hij een uitgebreid verhaal begon dat coax beter is dan optich omdat licht niet om hoekjes kan :X ) mijn oplossing (die nog in de planning staat overigens) word een losse DAC achter de versterker...

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:53

voodooless

Sound is no voodoo!

Ze zijn zeldzaam, maar wel te vinden: http://www.advance-acoustic.com/en-product.php?id=25

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 18:15
Je kan, afhankelijk van je budget, ook een USB DAC (lees: goede externe geluidskaart) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102122

Of wat dacht je van een tweedehands Denon DA-500 dac? Is rond de 100 euro te koop. Dan heb je 2 optische ingangen, en 3 coaxiaal. Het is natuurlijk wel een extra kastje, maar je kan je eigen versterker blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Dit heb ik ook gevonden maar kan het nergens te koop vinden in NL :S

http://www.firestoneaudio...ducts/products/fubar.html

DA-500 lijkt me ook een leuke optie.

Enig idee of er shops in NL zijn die de DA-500 verkopen? Ik kan hem overigens ook niet op de Denon site vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-09-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vandaar dat ze ook 2de hands adviseren. Nieuw is hij er niet meer. En ik ben ook op zoek naar een goed(kope) dac. Nog niet echt iets gevonden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

En moest je toevallig een nieuwe CD-speler nodig hebben, kan je 2 vliegen in één klap slaan met de Harman Kardon HD970 (ong.300€?) die naast een, voor z'n prijs, uitstekende DAC, ook nog over zowel een optische-,als een coaxingang beschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ja, die zitten wel in de duurdere prijsklasses.

De NAIM Super Nait is er ook één met optische ingangen. Je komt al gauw terecht op een stereo receiver, want de meeste integrated amps hebben alleen analoge cinch ingangen.
Volgens mij had Onkyo er ook één ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pakjebakmeel schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:59:
Ik ben op zoek naar een versterker voor mijn Klipsch F-3 speakers:

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/f-3.aspx

Ik zie alleen surround versterkers met optische ingangen en ik wil gewoon alleen een stereo versterker. Het idee is dat ik mijn G2 Imac als bron op de versterker aan ga sluiten om muziek te luisteren. Nu is mij verteld dat ik hem beter niet analoog aan kan sluiten omdat de DAC van de geluidskaart niet al te best zou zijn.
Ehm, is dat echt zo? Of heb je met een audiofiel gepraat die vindt dat alles zo puur en echt mogelijk moet zijn? Of is dat een geluidskaart die echt heel ranzig en ruizig is enzo?

Voordat je moeilijk doet, sluit een apple eens op een set aan en luster eens of je veel verschil hoort met een CD speler (en dan niet omdat de cd output harder is).

Ik zou het gewoon lekker analoog aansluiten en als het echt heel slecht is een losse DAC kopen zoals hier getipt. Niet je keus laten beperken omdat iemand je heeft wijs gemaakt dat alle geluidskaarten analoog kut klinken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:45
Volgens velen is de dac in een ibookje/mac ding prima. Gewoon een redelijke kabel nemen (30 euro) en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40595

ik heb hier en Toshiba laptop met een Yamaha geluidskaart intern die erg goed klinkt, je hoort geen verschil bijvoorbeeld met en direct aan gesloten cd op lp speler.
ik heb er al vaker op feesten mee gedraaid, en dat was gewoon analoog aangesloten minijack naar cinch kabel ertussen.
maar ja ik geloof toch niet zo in dat kabel geneuzel, wel in goede kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hij heeft een iMac, al snap ik het niet helemaal, want de G2 iMac bestaat niet... De iMac serie begon met de G3, die inderdaad een niet echt geweldige audio uitgang heeft (veel bijgeluidjes). Maar het lijkt me ook sterk dat hij die heeft, van die heeft namelijk geen optische uitgang. Voor zover ik weet heeft ook geen enkele iBook geen optische uitgang.

Ik zou zelf een goede USB-soundcard aanschaffen. Er zijn er genoeg te koop die echt goede analoge uitgangen hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

philippevk schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:52:
Volgens velen is de dac in een ibookje/mac ding prima. Gewoon een redelijke kabel nemen (30 euro) en klaar
Wat ik níet wil is een kabeldiscussie uitlokken, maar wel even mijn bedenkingen bij deze post meededelen.
Mijn gevoel zegt dat een kabel van +/- 30,- (voor een niet te grote lengte that is) érg overkill is gezien het eerste dat je zegt: de dac is prima (maar niet uitmuntend)
Ik heb dus het gevoel dat je eerst zegt: ach, die dac, die voldoet wel, dat hoor je niet. En vervolgens zeg je dat je een ontzettend dure (in mijn ogen) kabel moet kopen om het fatsoenlijk te laten klinken :?

Ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Het is namelijk vrij moeilijk om dat gevoel feitelijk neer te zetten.
deepbass909 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 00:07:
Hij heeft een iMac, al snap ik het niet helemaal, want de G2 iMac bestaat niet...
Intel iMac G2: Ervaringen & Discussie
Ik zou zelf een goede USB-soundcard aanschaffen. Er zijn er genoeg te koop die echt goede analoge uitgangen hebben.
Mee eens (of firewire uiteraard)

[ Voor 20% gewijzigd door bartvl op 11-09-2007 00:19 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

30 euro is niet extreem duur. Maar voor 8 euro heb je ook een kabel met nette pluggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe de DAC van de MacBook is weet ik niet maar mocht deze ruk zijn dan kan je altijd nog kijken naar een goede externe geluidskaart. Vriend van mij heeft onlangs een M-Audio Audiophile USB gekocht en verschil met de daarvoor gebruikte AC'97 onboardchip is absoluut te horen. Zelf ben ik van plan om binnen afzienbare tijd ook een externe geluidskaart aan te schaffen al lijkt die Denon-500 DAC mij ook een mooi ding, zou mooi bij de rest van de set passen.

Mocht je voor een externe kaart gaan raad ik je aan om eens naar die Audiophile en de Emu 0202 USB of 1212 USB te kijken. Prijzen liggen zo tussen de € 100 en € 150.

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 11-09-2007 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Pakjebakmeel schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:59:
...
Nu is mij verteld dat ik hem beter niet analoog aan kan sluiten omdat de DAC van de geluidskaart niet al te best zou zijn.
...
Zoals reeds gezegd: eerst zelf proberen en je eigen mening vormen. Nooit blind afgaan op meningen van anderen. Je kan het zelf testen door een kabeltje van een paar euro te kopen en de boel aansluiten. Vind je het dan slecht klinken, dan pas kijk je verder.

Ik vind 9 van de 10 standaard onboard geluidskaartjes (daarmee dus ook de DAC) werkelijk waardeloos, vooral vanwege de vele bijgeluiden die er bijna standaard wel inzitten (ruis / flierefluiters).
Maar wellicht valt dat jouw helemaal niet op, of kan je ermee leven.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Nou heb ik altijd een onboard kaartje gehad, dit klonk inderdaad niet al te best. Hierna heb ik een SB X-Fi gekocht en dat klinkt een stuk beter. Omdat in de Apple geen pci kaart kan ben ik gedwongen de onboard geluidskaart te gebruiken. Vandaar dat ik hier mee kwam, ik probeer een 2e hands DA-500 te regelen. :) Anders een andere willekeurige externe dac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:53

DJ Vincento

1422055

Je zou volgens mij ook een DAT-Recorder als DAC kunnen gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. In elk geval hoef je dan geen DAT recorder in goede staat te hebben, als hij maar het DAC/ADC werk goed doet.
Pagina: 1