[Hardware RAID] 3ware Escalade Serie

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Geachte mede tweakers, ik heb een redelijk simpele vraag :

Wie kan mij uitleggen waarom de snelheden voor raid0 onder windows met een 3ware Escalade bedroevend laag zijn ?
Terwijl onder linux het probleem totaal niet speelt,

Nu kun je meteen roepen windows + drivers buggy, jah nogal logisch denk ik dan, maar hoe kan ik dit oplossen, want ik ben niet echt blij met dat VIA kaartje

ter vergelijking :

PCI Via VT6421 kaartje : Raid 0 = 100MB/s (dacht niks hardwarematige raid , alles cpu ?)

PCI 3ware Escalade 8006 : Raid 0 = 43MB/s (dacht hardwarematige raid (door kaartje ?)

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-09-2007 14:26 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Bij raid-0 en raid-1 zal er 0,0 verschil zitten tussen een host-based controller of een hardware controller. Het feit dat er een aparte XOR processor op zit merk je alleen bij raid-5 en raid-6 contructies.

M.b.t. jouw probleem lijkt me niet dat dit driver gerelateerd is. Probeer eens een andere testprogramma en je array configuratie (write back of write through? Cache aan? Sector grootte?)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Dukey schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:40:
Bij raid-0 en raid-1 zal er 0,0 verschil zitten tussen een host-based controller of een hardware controller. Het feit dat er een aparte XOR processor op zit merk je alleen bij raid-5 en raid-6 contructies.

M.b.t. jouw probleem lijkt me niet dat dit driver gerelateerd is. Probeer eens een andere testprogramma en je array configuratie (write back of write through? Cache aan? Sector grootte?)
thnx voor je reply
hoezo je over raid0/1 begint is me even onduidelijk, ik heb het puur over raid0 en het verschil tussen de 2 kaartjes

wat er bij mij niet in kan is dat een hardwarematige kaart bijna de helft langzamer is dan een softwarematige kaart ?

• Dukey

Dukey

CrankyGamerOG schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:43:
[...]

thnx voor je reply
hoezo je over raid0/1 begint is me even onduidelijk, ik heb het puur over raid0 en het verschil tussen de 2 kaartjes

wat er bij mij niet in kan is dat een hardwarematige kaart bijna de helft langzamer is dan een softwarematige kaart ?
Wat jij niet begrijpt is dat bij zowel raid-1 en raid-0 er geen data hoeft te worden berekend.

Bij een host-based oplossing wordt de hoofdprocessor gebruikt voor XOR berekeningen en bij een hardware oplossing word dit gedaan door een aparte processor op de kaart zelf om zo de hoofdprocessor te ontzien. Maar gezien er geen XOR berekeningen worden gedaan bij raid-1 en raid-0 is er ook geen verschil te zien.

Dit is erg basic, verdiep je eens in de techniek en lees de manual eens door.

M.a.w. er is iets anders bij jouw aan de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door Dukey op 10-09-2007 14:48 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ok nu volg ik je verhaal wel lol sorry,

maar dan nog vind ik het niet leuk :+

maar ff heel kort door de bocht ..... als je dus raid0 of 1 wilt draaien maakt het geen ruk uit of je hardware matig danwel softwarematige raid draait ?

(bare with me ik ben redelijk nieuw kwa raid setups)

ps ik vind net een bios/firmware update voor me kaartje, zal eens kijken welke firmware ik heb en of het verschil uit maakt

[ Voor 76% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-09-2007 14:53 ]

• Dukey

Dukey

CrankyGamerOG schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:49:
maar ff heel kort door de bocht ..... als je dus raid0 of 1 wilt draaien maakt het geen ruk uit of je hardware matig danwel softwarematige raid draait?
Nope. Zelfs bij een raid-10 of raid-01 constructie zou het niks uitmaken. Waar je wel aan moet denken is dat je de kaart geloof ik gebruikt in een normaal 32bits PCI slot. Hiermee beperk je het geheel wel met max 133mb/sec, praktijk zul je rond de 120mb/sec halen denk ik.
ps ik vind net een bios/firmware update voor me kaartje, zal eens kijken welke firmware ik heb en of het verschil uit maakt
Zal weinig helpen. Nogmaals kijk naar de configuratie van de array. Welke instellingen heb je gebruikt?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
sorry die moet ik je even schuldig blijven

toen ik zag dat die 3ware maar 40/50MB/s haalde heb ik die meteen eruit gerukt en de via6421 erin geduwd :P

ik zal nu eerst de firmware nakijken ed, en dan zal ik de 3ware los in me systeem hangen met 2x 80 gb

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ok ik heb nu de pc geformateerd, andere schijf erbij..

dus nu als bootschijf standaard sata
en nu op de 3ware 2x80GB Raid0

heb nu voor 64k blocksize gekozen en de snelheid is nu 90MB/s , al een vooruitgang dus

Pagina: 1