Problemen met Arris TM502B van UPC / Chello

Pagina: 1
Acties:
  • 3.456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:31
Goedemiddag, ik heb sinds een week of 2 / 3 het UPC Power abonnement + onbeperkt vast bellen voor 30 euro in de maand. De installatie is helemaal gelukt, volledig volgens de handleiding aangesloten met bijbehorende splitter en het werkt ook. Ik zit alleen met meerdere PC's thuis dus heb ik voor mezelf en m'n vriendin in VMware een IPcop installatie gebouwd die als Router fungeert achter mijn Arris. Ik heb 2 netwerk kaarten op m'n moederbord zitten, 1 ervan is gebridged naar de Arris als zijnde 'Externe' aansluiting voor m'n IPcop, de tweede Ethernet poort hangt aan m'n hub, waar alle PC's in hangen (De 'tekening' wordt dan: Internet <-> Arris <-> NIC 1 <-> IPcop <-> NIC 2 <-> Hub <-> LAN), hierop worden de IP nummers uitgedeeld via DHCP van IPcop en ook dit werkt allemaal, we kunnen internetten, we halen ook de volle 6 / 1.5 mbps dus dat is het probleem niet.

Nu komt het, op willekeurige momenten van de dag reset de Arris zich compleet. Ook al zijn we niks aan het doen, we zitten op de bank TV te kijken / te gamen op de consoles, maakt niet uit, iedere dag reset de Arris zich sowieso wel 1 keer en meestal nog wel vaker, ook als we niks met het internet aan het doen zijn. De LED's op de Arris gaan een keer allemaal aan en vervolgens gaat ie de hele checklist weer af zoals deze ook in de handleiding beschreven staat als harde reset. Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn IPcop installatie lag, maar ik heb in de logs niks abnormaals gezien en aan de performance graphs is te zien dat ie eigenlijk de hele dag niks aan het doen is. Ik heb (nog) geen fysieke router die ik tussen kan plaatsen als test omgeving, maar dit lijkt me het probleem ook niet omdat de Arris zich ook ophangt terwijl de computers niet eens aanstaan.

Chello heeft in de eerste 2 dagen dat we waren aangesloten 3 keer ons publieke IP nummer veranderd dus toen werkte mijn IPcop niet meer omdat ik hem Statisch had geconfigureerd met alle bijbehorende DNS en IP gegevens. Hierna heb ik hem op DHCP gezet en ook dit bleef werken dus heb ik het zo laten staan. Ik had de IPcop ook draaien als Proxy maar dat leek ook niet het probleem te zijn na dat uit en aan te hebben gezet. Ik heb UPC nog niet gebeld, misschien dat het toch een Hardware probleem is in de Arris? Vandaar dat ik benieuwd was naar andere mensen en wat zij er over zeggen, ik kon namelijk geen vergelijkbaar probleem vinden op GoT of Google.

[ Voor 17% gewijzigd door UTwizard op 10-09-2007 14:05 ]

• UTwizard
Niemand kent dit probleem blijkbaar?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik snap het niet helemaal. Heb je dus op je eigen PC windows draaien? En daarop VMWare en in VMware IPcop draaien?

Volgens mij kun je beter gewoon een router kopen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem is vooral dat je zo goed als geen gegevens van je verbinding geeft

- wat zijn je signaalwaardes (op de modem via 192.168.100.1 uit te lezen)?
- waar komt de coaxkabel bij jou het huis binnen?
- wat zit er allemaal aan kabels/splitters/versterkers/wandcontactdozen tussen dat punt en de modem?
- gebeurt dit ook als je een wat minder exotische setup doet (dus even een dagje een enkele PC direct op de modem)?

Zo 1-2-3 lijkt dit op ofwel problemen met het upstreamsignaalsterkte, waardoor de modem eens in de zoveel tijd uitvalt, danwel wordt de modem overbelast met veel teveel gelijktijdige connections.

Oslik blyat! Oslik!

• UTwizard
Flappie schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:11:
Ik snap het niet helemaal. Heb je dus op je eigen PC windows draaien? En daarop VMWare en in VMware IPcop draaien?

Volgens mij kun je beter gewoon een router kopen :)
Die opstelling klopt inderdaad, en ja, ik wil ook nog een router gaan kopen maar daar ben ik toen nog niet aan toegekomen (en dit zou ook prima moeten werken trouwens).
dion_b schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:59:
Probleem is vooral dat je zo goed als geen gegevens van je verbinding geeft

- wat zijn je signaalwaardes (op de modem via 192.168.100.1 uit te lezen)?
- waar komt de coaxkabel bij jou het huis binnen?
- wat zit er allemaal aan kabels/splitters/versterkers/wandcontactdozen tussen dat punt en de modem?
- gebeurt dit ook als je een wat minder exotische setup doet (dus even een dagje een enkele PC direct op de modem)?

Zo 1-2-3 lijkt dit op ofwel problemen met het upstreamsignaalsterkte, waardoor de modem eens in de zoveel tijd uitvalt, danwel wordt de modem overbelast met veel teveel gelijktijdige connections.
- De waardes kan ik nu niet posten omdat ik nu op m'n werk zit, zodra ik thuis ben zal ik er eens naar kijken.
- Coaxkabel zit in de woonkamer
- De kabel komt binnen, daar moet je vervolgens een coax splitter op aansluiten zoals die in het UPC pakket zit, 1 aansluiting voor de modem, 1 voor de TV. Verder zit er niks tussen.
- Ja, gebeurt ook als er maar 1 PC aan zit.
- Ik dacht dat het misschien ook aan de verbindingen kon liggen (P2P programma's draai ik al haast niet om het 'hopelijk' te verminderen) maar zoals ik zei in de start post, het gebeurt ook terwijl we niks doen op het internet of als de PC's zelfs helemaal uitstaan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

UTwizard schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:25:
[...]

- De waardes kan ik nu niet posten omdat ik nu op m'n werk zit, zodra ik thuis ben zal ik er eens naar kijken.
OK, zien we dan wel :)
- Coaxkabel zit in de woonkamer
- De kabel komt binnen, daar moet je vervolgens een coax splitter op aansluiten zoals die in het UPC pakket zit, 1 aansluiting voor de modem, 1 voor de TV. Verder zit er niks tussen.
Dat zou iig goed moeten zijn. Mogelijk kan het zijn dat je wandcontactdoos brak is, maar dat is net zo goed als de groene kabel erachter eigendom en dus ook verantwoordelijkheid van UPC. Als het signaal op je modem met deze opstelling slecht blijkt (zien we vanavond...) dan moet je ze even een telefoontje geven voor een monteursafspraak.

Belangrijkste waardes zijn trouwens:

Upstream transmit level (moet <55dBmV zijn)
Downstream receive level (moet tussen de -10dBmV en +10dBmV liggen)
Downstream SNR (moet >33dB zijn)
kan zijn dat die waardes in een Arris modem net andere namen hebben, maar het zou duidelijk genoeg moeten zijn welke het zijn
- Ja, gebeurt ook als er maar 1 PC aan zit.
- Ik dacht dat het misschien ook aan de verbindingen kon liggen (P2P programma's draai ik al haast niet om het 'hopelijk' te verminderen) maar zoals ik zei in de start post, het gebeurt ook terwijl we niks doen op het internet of als de PC's zelfs helemaal uitstaan.
Hmm... raar dan.

Wat nog evt zou kunnen als het signaal goed blijkt is dat je een aardingsprobleem hebt - dat kan zelfs als de PCs uitstaan een probleem geven als je pech hebt. Zijn je PCs allemaal aangesloten op een geaard stopcontact? Zo nee, probeer een dagje de RJ45 uit de modem te halen (bijvoorbeeld overdag als jullie naar het werk zijn). Kijk dan na terugkomst op 192.168.100.1 naar de uptime van de modem. Heeft hij dan opeens wel de hele tijd stabiel staan te draaien (dus geen resets gehad), dan zou het geaard aansluiten van je PCs wel eens kunnen helpen. Als het dan nog reset heeft dat er natuurlijk niets mee te maken.

Edit:
En zou ook niet relevant moeten zijn, maar waar woon je? Misschien dat er in jouw postcodegebied een storing is ofzo (maar goed, dat soort ding zou normaal gelijk opgepakt moeten worden, dus lijkt me onwaarschijnlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 14-09-2007 12:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

• UTwizard
Ik ben er niet aan toegekomen in verband met wat andere dingen, vanavond zal ik de waardes van de Arris alsnog posten. PC's zijn inderdaad geaard aangesloten. Ik woon in Winterswijk en zoals je al zegt zou het toch onderhand wel opgepakt moeten zijn als het een storing is (on the other hand, het is wel UPC he ;)).

Edit: De waardes die ik kan uitlezen via http://192.168.100.1/ zijn:

Downstream
Freq/Power: 466.750 MHz 0 dBmV
Signal to Noise Ratio: 34 dB
Modulation: QAM256
Upstream
Freq/Power: 42.400 MHz 38 dBmV
Channel Type: DOCSIS 1.x (TDMA)
Symbol Rate: 2560 kSym/sec
Modulation: QAM16

Dat is aan Downstream en Upstream het enige wat er staat, ik zie nou in de Event Log wel een aantal keer staan:

No Ranging Response received - T3 time-out

Dat heb ik eerder niet zien staan maar geen idee wat het inhoudt.

[ Voor 47% gewijzigd door UTwizard op 19-09-2007 18:34 ]

• aron21
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-11 01:24
hoi, ik heb precies het zelfde verhaal. ik heb alleen een router sitecom .. en sinds een dag een asus w500g omdat ik dus dacht dat het daar aan lag maar hij verliest nog steeds de verbinding.

ik heb trouwens kabelnoord internet + telefoon, ook een Arris TM502B

ik snap er ook niks van.. ben je mooi klaar mee, want het is aan jou kant van het modem
dus je kunt ook niks van een monteur ofzo laten komen op hun kosten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou, kijk eens naar de post boven je. Post eens wat de signaalwaardes zijn. Er is trouwens weinig mis met de waardes van UTWizard, daar staat dat gedeelte iig goed

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1