Toon posts:

Router *draadloos* verbinden met ander netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal, ik heb me dol gezocht maar kan weinig vinden (kan ook niet echt een goeie zoeksleutel bedenken).
Mijn probleem is eenvoudig uit te leggen en volgens mij moet het kunnen, maar hoe?

Ik wil m'n router A verbinden met een ander netwerk -router B-, maar niet via een draad. Router B bevindt zich 2 verdiepingen lager. Het is geen probleem als ik mijn computer met een draad met router A moet verbinden (sterker nog, dit is wat ik wil).
Mijn router A is een Asus WL500-g.

Kan ik ergens in die router instellen dat ie draadloos verbinding moet zoeken met dat andere netwerk ? En kan ik dan ergens selecteren welke van de beschikbare netwerken hij moet kiezen ? Is dit "gewoon" een bepaalde modus van de router waarop ik kan Googlen?
De handleiding spreekt wel van een "Agent to another network" optie, maar dit is bedraad. Ik wil dus hetzelfde bereiken maar zonder draad..

Wie helpt me een beetje op weg..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 11:17 ]

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-03 13:41
Je zoekt een accespoint. Denk dat die WL-500G niet in de modus "accespoint" kan draaien

Jan-Willem

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:14:
Dag allemaal, ik heb me dol gezocht maar kan weinig vinden (kan ook niet echt een goeie zoeksleutel bedenken).
Mijn probleem is eenvoudig uit te leggen en volgens mij moet het kunnen, maar hoe?

Ik wil m'n router A verbinden met een ander netwerk -router B-, maar niet via een draad. Router B bevindt zich 2 verdiepingen lager. Het is geen probleem als ik mijn computer met een draad met router A moet verbinden (sterker nog, dit is wat ik wil).

Kan ik ergens in die router instellen dat ie draadloos verbinding moet zoeken met dat andere netwerk ? En kan ik dan ergens selecteren welke van de beschikbare netwerken hij moet kiezen ? Is dit "gewoon" een bepaalde modus van de router waarop ik kan Googlen?

Heb je al gekeken bij de instellingen van je router (Router A) dus.

Als je de ip adres van je router in een internet explorer uitvoert kan je als het goed is meer te weten komen over wat je router allemaal kan.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat kon je precies niet vinden?

Wat jij zoekt is een router die in te stellen is als Bridge, of een die WDS ondersteunt (bijvoorbeeld de WRT54G met aangepaste firmware),

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
jee-weetje schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:17:
Je zoekt een accespoint. Denk dat die WL-500G niet in de modus "accespoint" kan draaien
Dat kan ie. Maar volgens mij verbind je in die modus aangesloten pc's met elkaar, en niet een ander netwerk. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn kamergenoot heeft het over een "client bridge" mode die ik zou moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar zal ik eens door bladeren. Vermoedelijk waren mijn eerder zoektermen wat te ingewikkeld :)
Thanks!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:18:
Wat kon je precies niet vinden?

Wat jij zoekt is een router die in te stellen is als Bridge, of een die WDS ondersteunt (bijvoorbeeld de WRT54G met aangepaste firmware),
Ik zou gaan voor de WAP54G omdat die dit met de originele firware ondersteunt, dan hoeft je niet de stoeien met andere firmware.

WDS is op zich handig omdat je dan 4 clients bedraad aan kan sluiten en ook nog eens een X aantal draadloze clients. Nadeel is echter dat je een router moet vinden die werkt in WDS met de eerste router (vaak werken andere merken niet goed samen maar soms ook apparaten van hetzelfde merk niet). Tweede nadeel is dat WDS langzamer is.

Mijn advies is dan ook om voor de WAP54G (of de speciaal hiervoor bedoelde WET54G) te gaan. Daaraan kun je 1 client aansluiten, heb je er meer dan zou ik zelf gaan voor een losse switch achter de bridge en niet voor WDS vanwege de hierboven genoemde nadelen.

Verwijderd

Een tijdje terug kwam ik hierover ook al een topic tegen, daarin werd ook al een tip gegeven richting WDS! :)

Verwijderd

Topicstarter
Het idee was om met mijn huidige setup dit te bewerkstelligen. Als het zover zou gaan komen om een nieuwe/andere router aan te schaffen, dan zal ik eerst eens goed bedenken of een simpele netwerkkaart niet "voldoende" is :)

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:31:
Het idee was om met mijn huidige setup dit te bewerkstelligen. Als het zover zou gaan komen om een nieuwe/andere router aan te schaffen, dan zal ik eerst eens goed bedenken of een simpele netwerkkaart niet "voldoende" is :)
Dan even uitzoeken of die router die je hebt in bridge kan draaien.

edit: volgens deze pagina op tweakers moet het na die firmware mogelijk zijn. Wel kun je dan maar 1 client achter de router hangen maar dat is voor jouw voldoende

[ Voor 22% gewijzigd door ik222 op 10-09-2007 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt goed nieuws te bevatten..

Wireless bridge mode V

Multipoint bridge mode is dan weer onbekend, maar dat heb ik denk ik niet nodig.

Voor ik NOG meer kostbare tijd van Tweakers opslok: ik ga het vanavond eens lekker uitzoeken. Ik denk dat het wel gaat lukken in de bridge mode, wellicht met een andere firmware van Asus zelf.

Iedereen bedankt voor de hulp, hulde!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 11:41 ]

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:14:

WDS is the way to go. De WL500g ondersteunt WDS mits er alternatieve firmware ingeblazen wordt:
zie wl500g.info.
Daar de WRT54G en de WL500G gebruik maken van dezelfde hardware (broadcom) kun je deze routers met elkaar verbinden via de niet standard WDS. Daar 802.11s nog geen standard is zul je dus een propriatary protol moeten gebruiken (in dit geval dus van Broadcom).

Verwijderd

Topicstarter
Dan haak ik toch nog even in :D

Volgens de manual van Asus kan ik in AccessPoint mode WDS only draaien:

WDS-only: the Asus wireless can only communicate with other access points.

Hoe dan ook, ik ben nu niet thuis dus kan ik er vanavond pas serieus naar kijken.. Moet ik eerst het MAC-adres van router B nog zien te achterhalen..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 12:01 ]

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:54:
Dan haak ik toch nog even in :D

Volgens de manual van Asus kan ik in AccessPoint mode WDS only draaien:

WDS-only: the Asus wireless can only communicate with other access points.

Hoe dan ook, ik ben nu niet thuis dus kan ik er vanavond pas serieus naar kijken.. Moet ik eerst het MAC-adres van router B nog zien te achterhalen..
waarom niet gewoon bridgen als je er toch maar 1 client bedraad op aan sluit lijkt me dat een betere oplossing. Het mac-adress staat er vaak op en is anders wel bij 'status' of zoiets te achterhalen via de webinterface.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:16:
[...]
Het mac-adress staat er vaak op en is anders wel bij 'status' of zoiets te achterhalen via de webinterface.
Ja, dat weet ik maar ik kan niet bij het apparaat. 't Is zeg maar de huisrouter die in de meterkast staat en daar kan ik niet in..
Maar wellicht lukt het via de webinterface, en anders weet Google misschien nog wel iets. Dat zal het grootste probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,
ik ben nu een beetje ermee aan het vogelen en het lukt nog niet echt.

Misschien is een niet onbelangrijk detail dat ik geen toegang tot router B (de huisrouter) heb, ik kan daarin dus niks veranderen. Momenteel krijgt mijn laptop draadloos een IP van router B, ik wil mijn laptop nu met router A verbinden (met draad) zodat het internet blijft werken. Communicatie tussen de twee routers moet draadloos gebeuren.
Kan dit zonder toegang te hebben tot router B?

Iemand een hintje.. Als het even kan wil ik gewoon bridgen en dus geen externe firmware installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 19:41 ]

• ik222
  • Niet online
heb je de bridge functie inmiddels gevonden? Daar moet je waarschijnlijk het mac van de huisrouter invullen en misschien de netwerknaam en de sleutel als het beveiligd is. Als de huisrouter filtert op mac-adres moet je het mac van de client in de router clonen.

[ Voor 71% gewijzigd door ik222 op 10-09-2007 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bridge functie heb ik volgens mij gevonden ja. Ik heb bij Wireless de SSID van het netwerk ingevoerd. Ik heb een post gevonden waarin staat dat ik ook hetzelfde kanaal moet kiezen als router B, hier heb ik nog niet mee gespeeld en kan de reden zijn dat het nog niet werkt. Volgens mij (maar hier kan ik me natuurlijk vergissen) heb ik het MAC van router B niet nodig (al heb ik het wel toegevoegd aan de "MAC bridge list".

Nadeel is dat ik router A nu niet meer als DHCP wil gebruiken (ik wil immers een IP van router B krijgen, toch? Dat stond in ieder geval in die post), en ik dus niet meer zomaar in die router kan als ik die instellingen heb opgeslagen. Na iedere poging moet ik de router resetten om er weer in te kunnen, dat maakt het er niet handiger op natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
't Werkt. Het pielen met het kanaal heeft het opgelost, kanaal 1 gaf meteen verbinding en nu werkt het prima.

Dank allemaal, ik ben een tevreden mens.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een hekel heb aan topics die niet eindigen met de oplossing, dit is de post die ik gebruikt heb:
If anybody is trying the same, the relevant settings are as follows (in the web-interface menu from top to bottom. YOU HAVE TO SET: SYSTEM SETUP --> OPERATION MODE --> ACCESS POINT first, or the menus will be different):
Also, it is good advice to start off without Encryption or MAC-Adress-Restriction, just like Erik said. Later you can add it, if it works alright.

Wireless --> Interface:

SSID: like the Accesspoint you want to connect the WL500G to.
Channel: like the Accesspoint you want to connect the WL500G to.
Authentication System: Open System or Shared Key
WEP-Encryption: WEP-128bits

FIRST TRICK HERE: I had to enter the passphrase, copy the hex-string and paste it to the WEP-Key menu of my router, that I connected the wl500g to. just using the same passphrase on both devices did not work. Seems to be voodoo, who knows.

Wireless --> Bridge:

AP Mode: AP Only
Channel: like the Accesspoint you want to connect the WL500G to.
I do have the Accesspoint I want to connect the WL500G to in the Remote Bridge list. I do not know, if this is necessary.

Wireless --> Advanced:
Extended Mode: Ethernet Bridge

IP Config --> LAN:
Get IP Automatically?: Yes

System Setup --> Operation Mode:
Access Point
Ik wil nu alleen nog even uitvogelen of het mogelijk is om nog in de router te kunnen in deze setup. Mijn desktop krijgt nu immers een IP van router B, en niet meer van router A. Om een setting te veranderen moet ik nu dus de hele router resetten, beetje onhandig. Maar ik denk dat ik door de gateway van die verbinding tijdelijk te veranderen wel een IP van router A moet kunnen krijgen, waardoor die weer toegankelijk wordt.
Hoe dan ook is dit meer een luxe probleem, het werkt in ieder geval.
Pagina: 1