Toon posts:

Koelpasta van Beton

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aloha,

Ik heb een probleem,
Mijn mobo is instabiel, het heeft een spanningsopdonder gekregen van een TV-kaart.
Nu wilde ik een nieuw mobo plaatsen met de bestaande proc.
Trek ik uit de S478 bij het verwijderen van het koelblok de hele proc. mee !!

Nu probeer ik de proc. van het blok te verwijderen, alleen is de pasta onderhand een stuk van de berlijnse muur geworden...fohnen, mesjes, schroevedraaiers, niets helpt, (alleen een slijptol?)

Maar heeft iemand de tip hoe je de processor alsnog van het blok afkrijgt?

Groet,
MadNav

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Heen en weer draaien, heeft hier altijd gewerkt.

http://specs.tweak.to/15535

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Even weer aan de spanning zetten, en even warm laten worden?

Lang genoeg föhnen moet ook wel willen hoor, als je een goeie föhn hebt :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:44
Weet je zeker dat die CPU nog wel goed is na die hardhandige actie dan? Controleer even of er pinnetjes scheef staan of zijn afgebroken, als dat niet het geval zou ie het inderdaad nog wel kunnen doen. Wat betreft de pasta, zet er een tijdje een fohn op (een flink tijdje) en probeer de CPU al draaiende van de koeler af te krijgen, als het goed is moet ie er op deze manier af komen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat kon je niet vinden?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Fohn werkt prima :)
Geowon je koelblok goed verhitten, en de CPU met draaiende bewegingen eraf halen.
Wat je ook kunt doen (als je de CPU nog in zijn socket krijgt) is de CPU even goed stress-testen, dan draai je hem zo eraf :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u heren,

Ik neem denk ik ovenwanten ter hand, nadat jullie schreven, om de fohn lang te laten loeien, dacht ik dat het misschien ook een manier is om de hetelucht oven op 75 graden te laten draaien. Heeft iemand dit al geprobeerd?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Nee, dan wordt de hele processor ook warm, en dat wil je niet hebben. Het koelblok en de pasta moeten warm zijn, niet de hele core.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 10:24

Gwannoes

Solderen moet je leren

marcieking schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:23:
Nee, dan wordt de hele processor ook warm, en dat wil je niet hebben. Het koelblok en de pasta moeten warm zijn, niet de hele core.
En jij denkt dat als de CPU full-speed staat te draaien, de er in de core zelf (intern) geen temperaturen boven de 75 graden voorkomen? ;)
Of het voldoende is om je koelblok los te krijgen weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

diepvriezer is ook een optiee

• Blaizer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
:P

heb dat ook al een aantal keren gehad, bij één van die keren was het winter en kon ik hem gewoon op een hete chauffage laten opwarmen, werkte toen perfect. Vooral geen schroevendraaier gebruiken voor hem los te wrikkelen als ie nog te vast hangt, want ie kan opeens eraf springen en dan heb je een cpu tegen je neus :P (spreekt uit ervaring :P)

[ Voor 4% gewijzigd door Blaizer op 10-09-2007 14:27 ]

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Blaizer schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:26:
[...]

:P

heb dat ook al een aantal keren gehad, bij één van die keren was het winter en kon ik hem gewoon op een hete chauffage laten opwarmen, werkte toen perfect. Vooral geen schroevendraaier gebruiken voor hem los te wrikkelen als ie nog te vast hangt, want ie kan opeens eraf springen en dan heb je een cpu tegen je neus :P (spreekt uit ervaring :P)
Wees blij dat ie tegen je neus aan kwam ;) Bij mij vloeg ie gewoon door de hele kamer heen, om vervolgens met een hele grote plof op het pakket terecht te komen. Gelukkig niet op de kant met de pootjes terecht gekomen.

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07-2025
In de diepvries moet normaal lukken, zeker als je er eerst water over laat lopen en dan in de diepvries duwt.

Water zet en wringt zich tussen alles in, eenmaal gekoeld zet het uit en komt alles 123 los.

In de over leggen van 75°C, tjah, raar idee, maar ik doe het toch niet ;) !

Verwijderd

430xlkod schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:35:
In de diepvries moet normaal lukken, zeker als je er eerst water over laat lopen en dan in de diepvries duwt.

Water zet en wringt zich tussen alles in, eenmaal gekoeld zet het uit en komt alles 123 los.

In de over leggen van 75°C, tjah, raar idee, maar ik doe het toch niet ;) !
Je stopt em niet in een oven van 75 graden maar laat er wel water over lopen? 8)7

Allebei kan weinig kwaad. Oven is alleen gevaarlijk bij een combi, sommige combi's zetten ook de magnetron aan in oven stand en dan maak je em meteen stuk.

Je kunt een CPU gerust bakken tot een graadje of 150 voordat je in de problemen komt. In Maleisië plakken ze op ongeveer 200 a 230 graden de chip op de behuizing (dus het stukje silicium uit Duitsland op het stuk PCB uit Taiwan). Als je daar dus ruim onder blijft (zeg max 150 graden) is er helemaal niets aan de hand.
(Ja dit heb ik een keer getest met een echte CPU om het te bewijzen aan ongelovigen).

• 430xlkod
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:47:
[...]

Je stopt em niet in een oven van 75 graden maar laat er wel water over lopen? 8)7

Allebei kan weinig kwaad. Oven is alleen gevaarlijk bij een combi, sommige combi's zetten ook de magnetron aan in oven stand en dan maak je em meteen stuk.

Je kunt een CPU gerust bakken tot een graadje of 150 voordat je in de problemen komt. In Maleisië plakken ze op ongeveer 200 a 230 graden de chip op de behuizing (dus het stukje silicium uit Duitsland op het stuk PCB uit Taiwan). Als je daar dus ruim onder blijft (zeg max 150 graden) is er helemaal niets aan de hand.
(Ja dit heb ik een keer getest met een echte CPU om het te bewijzen aan ongelovigen).
Water overlopen kan echt geen kwaad...
Desnoods gooi ik mijn CPU nu in het zwembad hier voor het te bewijzen.

Wat jij zegt over je 150°C en 200 á 230°C is voor een tijdsduur van 0.5-1 sec max !
Als jij je CPU bakt in de over op 150°c durf ik de wedde dat hij het NIET meer doet ;).

En heb je (en andere met dit idee) ook gedacht aan de magnetisme die optreedt in een oven/magnetron ?

Verwijderd

Het makkelijkst is als cpu in socket zit. Cpu heet stoken met een stressprogramma en heatsink heen en weer roterend proberen los te krijgen. De meest TIM's worden week/zacht bij warme temperatuur.
Vriezer moet je oppassen -> materialen worden bros en kunnen dus sneller spontaan breken bij laag energetische plotse krachten.
Of heb je al geprobeerd van gewoon de koelpasta op te lossen met zoiets als dit: pricewatch: Akasa AK-TC Thermal Cleaner
Lijkt me nog het veiligste van alle opties en moet goed werken.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:50
De cpu met koelblok geheel in een litertje aceton of spiritus zetten? Gewoon een avondje laten weken. Misschien lost het dan op.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• GAIAjohan
  • Laatst online: 01:04
Hier wilde het ook niet. Toen met de verfbrander het zo warm gekregen en mesje gebruikt, en eindelijk..
Ik weet, niet gezond, maar anders wilde het echt niet.
ja de verfbrander er iets van 2 a 3 secs erop, en toen loswrikken.
Was trouwens van een Aldi pc, en de P4 2,6 skt 478 werkt nog steeds :)

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 10-09-2007 17:54 ]

3600Wp@ zuid

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dekaasboer schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:42:
De cpu met koelblok geheel in een litertje aceton of spiritus zetten? Gewoon een avondje laten weken. Misschien lost het dan op.
Zou ik niet doen zit vaal ook een kit rand rond de heatspreader en de pcb, die tast je zeker aan met één van die middelen.

• Supremes
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 21:55
:') Ik zie het topic al verschijnen: "Ik heb mijn processor in oven gelegd en nou doet hij het niet meer???" Oude koelpasta is nasty business, zeker als je proc in combinatie met een vet koelblok er nog aan vast zitten. Je bent overigens niet de eerste die dit overkomt:

Koelblok eraf > hele processor mee
Probleem verwijderen processor
CPU zit vast aan koelblok
CPU aan koelblok 'geplakt'

Je bent dus niet de eerste stoethaspel die z'n cpu meetrekt, en ook niet de eerste die de zoekfunctie niet gebruikt... In alle topics staan eenzelfde oplossingen als hier worden geopperd, op dat originele oven-idee na dan ;) Voortaan wat beter zoeken dus, en veel succes met je processor!

Verwijderd

430xlkod schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:32:
[...]

Water overlopen kan echt geen kwaad...
Desnoods gooi ik mijn CPU nu in het zwembad hier voor het te bewijzen.

Wat jij zegt over je 150°C en 200 á 230°C is voor een tijdsduur van 0.5-1 sec max !
Als jij je CPU bakt in de over op 150°c durf ik de wedde dat hij het NIET meer doet ;).

En heb je (en andere met dit idee) ook gedacht aan de magnetisme die optreedt in een oven/magnetron ?
Moet ik het alweer gaan bewijzen?

Doe ik gerust hoor, net zo gerust als dat jij je CPU in het water gooit gooi ik em in een oven op 150 graden.

Het zachtsoldeer tussen de CPU en de behuizing smelt nu eenmaal pas op 200-230 graden, als je dus onder de 180 graden blijft gaat daar gewoon helemaal niets mee gebeuren en dan maakt het niets uit of je em 1 sec of 1 dag op die temp houdt.

Zou anders een beetje raar zijn, ijs gaat op -20 toch net zo goed niet smelten als op -5? Zo lang je bij het smeltpunt vandaan blijft gaat er gewoon niets smelten.

• Supremes
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 21:55

Doe ik gerust hoor, net zo gerust als dat jij je CPU in het water gooit gooi ik em in een oven op 150 graden.

Het zachtsoldeer tussen de CPU en de behuizing smelt nu eenmaal pas op 200-230 graden, als je dus onder de 180 graden blijft gaat daar gewoon helemaal niets mee gebeuren en dan maakt het niets uit of je em 1 sec of 1 dag op die temp houdt.

Zou anders een beetje raar zijn, ijs gaat op -20 toch net zo goed niet smelten als op -5? Zo lang je bij het smeltpunt vandaan blijft gaat er gewoon niets smelten.
Hoe komt het dan dat sommige processors throttlen als ze bij een bepaalde temperatuur komen? Omdat ze anders doorbranden. Dat is in een oven niet veel anders lijkt me....

Verwijderd

Jeezes hier wordt wel in extremen gedacht: oven, zwembad, liter spiritus.
Nee wat ik zou proberen: koelblok ondersteboven leggen met de basis (en aldus cpu) naar boven gericht->op de sinkbasis enkele druppels oplosmiddel en dan het blok wat heen en weer wiegen zodat dit middel in de spleet tussen cpu en sink vloeit. Tijdje zijn werk laten doen, eventueel nog een paar keer herhalen en tussendoor telkens voorzichtig cpu van blok proberen te scheiden.
Als je met warmte wilt werken kan je het blok in dezelfde positie in een pan met water zetten. Water op zo'n niveau laten komen dat het blok voor 90% onder water staat (en cpu dus niet ;) ) -> water geleidelijk laten opwarmen op kookvuur.
Is het een cpu met heatspreader of nog eentje zonder?
Supremes schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:14:
Hoe komt het dan dat sommige processors throttlen als ze bij een bepaalde temperatuur komen? Omdat ze anders doorbranden. Dat is in een oven niet veel anders lijkt me....
Dat is wel veel anders: de temperatuur die een cpu kan verdragen wanneer hij niet in werking is, is veel hoger dan wanneer hij wel in werking is en zelf ook warmte produceert in de die.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 18:22 ]

• GAIAjohan
  • Laatst online: 01:04
Supremes schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:14:
[...]

Goh, bepaalde onderdelen in een proc worden wel 200graden tijdens gebruik denk ik. Ook bij graka's alleen overall wordt hij niet zo warm. Wanneer iets in bedrijf is mag het minder warm worden, dan als het niet in bedrijf is ;).

3600Wp@ zuid

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
wat bij mij altijd heeft gewerkt is gewoon met een scheermesje snijden.

Moet je even bij een kapper langs (of kappersschool ofzo), en haal je een lading scheermesjes voor in een uitklapmes (die mesjes zijn erg dun en erg scherp).
Dan kun je meestal gewoon langzaam onder de koeler door snijden, beetje wrikken als je eronder zit en hij plopt er vanaf.

Ctrl+k

• 430xlkod
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:04:
[...]

We hebben het niet over het zacht of hardsoldeer wat erop zit, we hebben het over een CORE die erin zit. Ik denk als je die op 150°c laat 'bakken' in de oven dat hij NIET meer gaat zoals ik al zei.
En jezus, wat een idee, CPU in de oven leggen, kan ik net zogoed men gewasse sokken erbij leggen, hoef ik geen droogmachine te kopen.

In ieder geval, ik wil jou wel eens een CPU in de oven zien leggen en dan lekker 150°c laten branden. Ben je knap als die werkend eruit komt ;) . Estetisch zal hij er wel zelfde uitkomen, maar wat binnenin zit schat ik van niet.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:42
430xlkod schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:54:
[...]

We hebben het niet over het zacht of hardsoldeer wat erop zit, we hebben het over een CORE die erin zit. Ik denk als je die op 150°c laat 'bakken' in de oven dat hij NIET meer gaat zoals ik al zei.
En jezus, wat een idee, CPU in de oven leggen, kan ik net zogoed men gewasse sokken erbij leggen, hoef ik geen droogmachine te kopen.

In ieder geval, ik wil jou wel eens een CPU in de oven zien leggen en dan lekker 150°c laten branden. Ben je knap als die werkend eruit komt ;) . Estetisch zal hij er wel zelfde uitkomen, maar wat binnenin zit schat ik van niet.
Je kunt wel een hoop denken en schatten, maar daar bewijs je niets mee. Als TRRoads dat geprobeerd heeft en hij werkt nog, dan is dat zo. Dan is de discussie toch over of niet dan?
Overigens krijgen CPU cores meerdere keren 150+ te verduren in de fabriek, op zn minst bij het solderen op de behuizing, en daarna nog een keer als de heatspreader erop gezet wordt. hiertussen zit een geleidend goedje dat ook pas boven de 150C smelt, maar geen standaard soldeer iig.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Inderdaad, de binnenkant van de CPU moet je wel hele rare zaken uithalen wil je em met temperatuur alleen al kapot krijgen.

Als de CPU aan staat is het een ander verhaal, door de warmte wordt namelijk de lekstroom exponentieel groter hoe warmer het is. Vanaf ongeveer 85 graden begint de lekstroom dusdanig groot te worden dat dit de transistors kan beschadigen vandaar dat veel fabrikanten vanaf die temperatuur de CPU uitschakelen.

Waarschijnlijk kan een 90nm CPU nog wel op 120 graden de lekstromen aan, maar bij een 65nm CPU denk ik niet dat dat gaat lukken.

Het is niet zo dat bij 86 graden bijvoorbeeld de CPU meteen kapot is, maar vanaf die temperatuur kan de fabrikant niet meer garanderen dat het geen schade toebrengt aan de chip. De hogere lekstromen zorgen in principe ervoor dat de chip veel sneller slijt dan normaal het geval zou zijn, de fabrikant kan op dat moment dus niet meer garanderen dat de CPU perfect werkt gedurende de garantie periode.

Fysiek gezien kan de chip veel hogere temperaturen aan, maar bij de 180 graden ongeveer kom je in de buurt van het smeltpunt van het soldeer tussen de behuizing en de chip en als dat niet meer perfect aansluit zal de CPU niet meer werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aloha, nog een keer de persoon met het probleem,

Heren, de fohn heeft gewerkt....nog een kleine tip. Als je een fohn hebt die erg heet wordt. Pak dan niet met je blote vingers het blok vast..3 kleine brandblaardjes verschenen onder het eelt van mijn vingertoppen....
Dit is nu mijn probleem...ik denk dat ik nu voor het idee van het zwembad ga,

BEDANKT ALLEN !

Verwijderd

Topicstarter
Nog even dit, ik melde al eerder dat ik een fohn geprobeerd had, ik heb nu afgelopen middag een nieuwe gekocht (één die echt heet word)...mijn vriendin ook weer blij, dat is de volgende die warm mag gaan lopen....

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 04:37

rCk

Haha ik had hetzelfde ik trok men cpu ook mee. Gelukkig niets kapot. Maar die vna mij ging er wel gewoon met beetje gedraai af. Geen föhn of wat nodig :) Mja ligt eraan hoe erg vastgekoekt ie is :D

Verwijderd

ik doe het altijd op zo'n elektrisch kacheltje, 5 a 10 minuten erop en je draait hem er zo af

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Dit is echt een kwestie van zoeken, je bent nl. niet de eerste met dit probleem :). Mocht het niet lukken? Uw grote voorbeeld.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.