Toon posts:

Backup internetverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 4 pc's waarvoor de aanwezigheid van een internetverbinding essentieel is. Normaal gesproken loopt de verbinding via kabelinternet. Mocht deze verbinding het echter af laten weten dan heb ik voor de zekerheid een extra ADSL verbinding parraat staan.

Wanneer kabelinternet eruit ligt moeten dus enkele kabeltjes omgeplugt worden en kan er weer verder worden gewerkt. Nu vroeg ik me af of dit niet wat meer high-tec opgelost kon worden. Een verbetering zou al zijn om een switchbox te gebruiken, zoals dat bij printers vroeger gebruikelijk was. Als de boel er dan uit vliegt, zou alleen een knop omgezet hoeven worden. Ik kan ze niet vinden, maar ze zullen vast wel bestaan lijkt me?

Of zijn er betere oplossingen? Kan zoiets helemaal automatisch geregeld worden?

NB: Er is een goede server in het pand aanwezig die eventueel gebruikt zou kunnen worden voor een oplossing omtrent bovenstaande.

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 11:56
Kun je niet de ADSL en de Kabelaansluiting direct op een switch aansluiten? Dan kunnen de gebruikers altijd het internet op. Weliswaar gaat misschien dan gebruiker X via de kabel en gebruiker Y via ADSL.

Ik heb het nooit getest, maar het moet mogelijk zijn lijkt mij...

Verwijderd

Er zijn routers die hier in voorzien, deze kunnen of voor loadbalance gebruikt worden of vaak ook in "fail over" mode gezet worden.
ff googlen op "dual wan router"

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 15:48
Een Draytek 2900 o.i.d. heeft gewoon 2 wan poorten waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen. Als je de beide modems direct in een switch prikt moet je gateways omzetten, hoe wil je dat gaan doen?

Verwijderd

Topicstarter
DeepFreeze.NL schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:27:
Kun je niet de ADSL en de Kabelaansluiting direct op een switch aansluiten? Dan kunnen de gebruikers altijd het internet op. Weliswaar gaat misschien dan gebruiker X via de kabel en gebruiker Y via ADSL.

Ik heb het nooit getest, maar het moet mogelijk zijn lijkt mij...
De backup ADSL verbinding is vele malen trager dan de kabelaansluiting. Je begrijpt dat ik bij voorkeur de kabelverbinding wil gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:29:
Er zijn routers die hier in voorzien, deze kunnen of voor loadbalance gebruikt worden of vaak ook in "fail over" mode gezet worden.
ff googlen op "dual wan router"
Ah dat wist ik niet... Ik denk inderdaad dat dit een oplossing zal zijn... Maar nog even voor de zekerheid:

Van 't kabelinternet heb ik een modem met losse router; van de ADSL verbinding heb ik een modem met ingebouwde router... Dit is voor een dergelijk apparaat geen probleem? Die kan voor verbinding 1 als uitsluitend router optreden en voor verbinding 2 als zowel modem als router?

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Wat voor besturingssysteem wordt er gebruikt op de server?
Als dat Linux is dan zou je die server als router kunnen gebruiken. 3 netwerkkaarten er in, een voor kabel internet, een voor ADSL en een voor LAN. Vervolgens kan je een scriptje/programma draaien wat controleerd of bijv. google.nl te pingen is via de kabel verbinding. Zo niet verander je de routing tabel naar de adsl verbinding.

Onder Windows zou zoiets ook wel mogelijk moeten zijn, maar dan met je denk ik op zoek naar (betaalde) software.

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

Zelf heb ik een zywall35 staan met 2 wan verbindingen.
Je kunt zelf instellen hoe de verkeersstromen moeten gaan, gebaseerd op ip, of via metrics.

Is even een investering, maar werkt goed.

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Je kunt de adslmodem naar alle waarschijnlijkheid ook als bridge instellen. Zo'n dual WAN router gebruik je dan ipv je losse router nu.

petersmit.eu

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:35:
[...]

Ah dat wist ik niet... Ik denk inderdaad dat dit een oplossing zal zijn... Maar nog even voor de zekerheid:

Van 't kabelinternet heb ik een modem met losse router; van de ADSL verbinding heb ik een modem met ingebouwde router... Dit is voor een dergelijk apparaat geen probleem? Die kan voor verbinding 1 als uitsluitend router optreden en voor verbinding 2 als zowel modem als router?
Ja zou moeten kunnen, je zet gewoon zo'n dualrouter neer, en zorgt voor een passtrough (dmz,server oid) -of bridge mode indien mogelijk- naar de dual router in je ads modem/router.

Dit is bv zo'n dual wan router:
http://www.routershop.nl/...eedband-router-32-vpn.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
comvidnet schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:36:
Wat voor besturingssysteem wordt er gebruikt op de server?
XP...

Losse software is niet helemaal de richting waar ik aan zit te denken.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
neem gewoon een router met 2 wan's (Symantec heeft er ook). Lijkt me het simpelst

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
onder windows moet het toch ook wel zonder betaalde software moeten kunnen?
maar of het met xp wil

wat noem je trouwens een degelijke server ? eentje die windows XP draait?
beetje vage definitie als je het mij vraagt ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:39:
[...]

Ja zou moeten kunnen, je zet gewoon zo'n dualrouter neer, en zorgt voor een passtrough (dmz,server oid) -of bridge mode indien mogelijk- naar de dual router in je ads modem/router.

Dit is bv zo'n dual wan router:
http://www.routershop.nl/...eedband-router-32-vpn.htm
Die draytek's zijn echt gruwelijk goede dingen, ik kan je die zeker aanraden, doen precies wat je wilt, bestel dan wel bij salland.
Pagina: 1