Intel Matrix Storage: RAID array defect

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Situatie: 3 x WD RE 250 GB schijven op de ICH8-controller van een P5B-E, twee daarvan in RAID:

BOOT: RAID0
DATA: RAID1

Nu waren oorspronkelijk de twee schijven op kanaal 0 en 1 in RAID, daarna heeft de controller - naar het zich laat aanzien - dit omgedraaid naar de schijven op kanaal 1 en 5. De derde schijf was toen ongeformatteerd en alle data was weg. Waarschijnlijk heeft de controller dus alle data gekopieerd naar de derde schijf, en deze in het array geplaatst. Ik heb toen dus de derde schijf - eerst was dat schijf 5, daarna schijf 0 - opnieuw moeten formatteren.

Dit draait al een tijd zo, maar inmiddels is er een fout opgetreden waardoor één van de partities niet meer bestaat (de RAID1-partitie). Ik heb zo'n vermoeden dat de controller weer in de war is, maar weet het nog niet zeker, omdat de drives 1 en 5 nu als foutief worden aangemerkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/i/559L9RX4F0Z6/730w

Nu moet ik dus data herstellen etc., maar het voornaamste is: hoe voorkom ik dit in het vervolg?
En: hebben meer mensen dit probleem gehad?

Inmiddels al iets gevonden: http://club.vaio.sony.es/...0785DE8F0610?thread=43070

Herstellen van het array en installeren van de nieuwste versie van Intel Matrix Storage Manager (7.6) zou het probleem op moeten lossen... Ik weet echter niet zeker of het inderdaad dit probleem is. Ik ga wel proberen wat de nieuwste versie voor verschil maakt.

[ Voor 42% gewijzigd door pinockio op 10-09-2007 10:40 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Nu ga je der vanuit dat de controller van alles zelf heeft gedaan, wat me sterk lijkt zonder actie vanuit jouw kant? M.a.w. zeker omdat je vermeld dat kanalen ineens wisselen. Dit kan alleen als je ook daadwerkelijk stekkers ligt om te wisselen.

Verder vind ik je verhaal heel verwarrend, maar dat kan misschien aan mijn begrijpend lezen liggen.

Leg eens uit wat de echte begin situatie en welke stappen je hebt gedaan daarna voor dat er een probleem was.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• pinockio
Ja.... ik vind het ook heel verwarrend. Veel is ook onzeker omdat die PC niet bij mij staat. De controller, of de software, heef dus op een gegeven moment schijven omgedraaid. Maar dat is nu dus niet aan de orde.

Misschien weet je niet dat het met Intel Matrix Storage mogelijk is om op twee schijven zowel RAID0 als RAID5 te gebruiken. Er is dus een RAID0-partitie aanwezig (BOOT) en een RAID1-partitie (DATA). Deze tweede partitie is nu verdwenen.

Voor mij staat vrijwel vast dat de controller ooit de twee schijven heeft omgedraaid (0 en 5). Nu is het probleem echter anders, namelijk dat de tweede partitie corrupt is. Dit is dus de RAID1-partitie. De fout is spontaan opgetreden, terwijl de PC draaide. Zoals je kunt zien heb ik inmiddels zelf een oplossing gevonden, en deze zal ik proberen.

Wat mij betreft is RAID op een P5B nog niet klaar voor productie (op een ander P5B-E moederbord ook problemen gehad met uitvallende schijven). En dat terwijl ik al 6 jaar PC's bouw en nooit last heb van schijven die niet herkend worden etc. (of het moet een defecte zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 10-09-2007 10:47 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Matrix raid kon al op de ICH6R, dus het lijkt me wel betrouwbaar als ze het nu al in vier generaties southbridges gebruiken...

Maar wat zie je dan in de Manager bij die Raid-1 array? Is deze helemaal niet meer bekend en is de ruimte dan vrij beschikbaar? Of is de array er nog wel en is alleen de partitie onbereikbaar als in dat windows aangeeft dat hij opnieuw geformateerd moet worden, of? (corrupt is ook een vrij interpreteerbaar woord). Hoeft namelijk niet aan de raid controller te liggen als er iets mis gaat met een partitie.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• pinockio
Het platform is niet betrouwbaar als de drivers niet betrouwbaar zijn. En daar lijkt het op, sterker nog, zoals je hierboven kunt lezen is het een bekend probleem in combinatie met Vista.

Er is dus een probleem is met Intel Matrix Storage 7.0 en Quicktime (dit staat in de releasenotes van versie 7.0):

2294301 Timeouts, degraded RAID volumes when playing/transcoding video files in Apple iTunes* and QuickTime* software Windows Vista

Onbegrijpelijk dat Quicktime ervoor kan zorgen dat je RAID-array corrupt raakt.

Zoals je in het screenshot kunt zien zijn de twee disks aangemerkt als "faulty". Meer niet.

[ Voor 26% gewijzigd door pinockio op 10-09-2007 23:10 ]