Nieuwe iMac: herinstalleren?

Pagina: 1
Acties:

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb dus afgelopen zaterdag m'n allereerste iMac aangeschaft. Heb wat dingen ingesteld en gedownload en het werkt nu zoals ik wil.

Maar ik lees dat er veel mensen zijn die eerste een schone installatie doen... is dat echt aan te raden? Ik ben van plan toch Leopard te gaan kopen, dus kan ik het ook dan doen, wat is het voordeel, ik heb 320GB, dus daar hoeft het niet voor :P

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

enige reden dat mensen het doen is om ruimte te besparen. Talen eruit laten die ze niet gebruiken bijvoorbeeld.

blup

• THE_BASE
  • Niet online
eendje schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:26:
enige reden dat mensen het doen is om ruimte te besparen. Talen eruit laten die ze niet gebruiken bijvoorbeeld.
Hmm, heb net een app gevonden die dat nu nog even verwijderd, wat een zooi :D

Ik denk dat ik maar wacht op Leopard en dan een schone install doe :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• lowfi
  • Laatst online: 10-02 07:36
Talen & printer drivers kan je ook met de hand doen.

• THE_BASE
  • Niet online
lowfi schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:37:
Talen & printer drivers kan je ook met de hand doen.
Jah, dankjewel! Die had ik al gevonden. Erg fijn :)

Maar denk je dat het door een schone installatie nóg sneller wordt??

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
THE_BASE schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:42:
[...]

Jah, dankjewel! Die had ik al gevonden. Erg fijn :)

Maar denk je dat het door een schone installatie nóg sneller wordt??
nee..:)

• THE_BASE
  • Niet online
Whaha, dacht ik al... dat zit meer in Windows :P

Maar ga het toch maar doen, puur voor het gevoel dat het dan echt mijn eigen Macje is :D

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ach, ik vind het wel altijd prettig. Heb het tot nu toe met mijn MacBook en iMac gedaan, het kost je tien minuutjes en het scheelt toch een hoop ruimte. En ik heb dan toch altijd meer het idee dat het 'mijn' Mac is. :P. En het gaat niet alleen om printer drivers en talen, denk ook eens aan de Office 2004 Test Drive die er in -tig talen opstaat, de Garage Band meuk (daar zitten ook GB's aan samples en dergelijke bij), etc. Als je dat allemaal niet gebruikt scheelt het echt veel.

• THE_BASE
  • Niet online
Servor schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:33:
Ach, ik vind het wel altijd prettig. Heb het tot nu toe met mijn MacBook en iMac gedaan, het kost je tien minuutjes en het scheelt toch een hoop ruimte. En ik heb dan toch altijd meer het idee dat het 'mijn' Mac is. :P. En het gaat niet alleen om printer drivers en talen, denk ook eens aan de Office 2004 Test Drive die er in -tig talen opstaat, de Garage Band meuk (daar zitten ook GB's aan samples en dergelijke bij), etc. Als je dat allemaal niet gebruikt scheelt het echt veel.
Ik ben al bezig met backuppen op mijn externe schijf :D

Maar kun je aangeven wat er buiten m'n normale bestanden mee moet? Ik las iets over keychain en nog iets... maar kan het niet meer vinden :(

• THE_BASE
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:46:
[...]

Ik ben al bezig met backuppen op mijn externe schijf :D

Maar kun je aangeven wat er buiten m'n normale bestanden mee moet? Ik las iets over keychain en nog iets... maar kan het niet meer vinden :(
Niemand die dit weet?

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Wat bedoel je? Als je een nieuwe mac hebt, dan is er niet veel dat meegenomen hoeft te worden... lijkt mij.

Ik gebruik iBackup om allemaal instellingen ed. te backuppen... verder natuurlijk ook m'n muziek, doc'jes, filmpjes, etc, maar dat doe ik met rsync.

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• THE_BASE
  • Niet online
Arathorn8 schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:18:
[...]

Wat bedoel je? Als je een nieuwe mac hebt, dan is er niet veel dat meegenomen hoeft te worden... lijkt mij.

Ik gebruik iBackup om allemaal instellingen ed. te backuppen... verder natuurlijk ook m'n muziek, doc'jes, filmpjes, etc, maar dat doe ik met rsync.
Ik las ergens iets over sleutelhanger of keychain, met wachtwoorden, is ook wel makkelijk, maar waar vind ik dat?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik geloof dat iBackup de gegevens van KeyChain ook mee kopieert.
Maareh, eind oktober komt Leopard uit. De enige reden om OS X te reinstalleren is om ruimte te besparen. Je hebt 320GB, is die ruimte echt onvoldoende t/m oktober? 8)7

🌞🍃

Verwijderd

Schone install na aankoop is nergens voor nodig. Overbodige apps knikker je gewoon weg (uit /Applications en /Library). Verder staan er na aankoop geen rare zaken op (extra useraccounts, etc.). Als je de setup-procedure doorloopt (bij de eerste keer aanzetten) kom je op het zelfde eindpunt uit als na een schone, volledige installatie.
Als je straks naar Leopard overgaat, is een schone installatie ook niet nodig: met de optie Archive & Install wordt er eerst een schone installatie van Leopard gedaan, en vervolgens worden alle relevante data (user accounts, library-items) gekopieerd. Aan het einde heb je dus een archief van je Tiger-systeem, plus een Leopard-installatie met alle extra's die je op Tiger ook gebruikte. Ideaal, en scheelt zeeën van tijd t.o.v. een schone installatie.

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:22:
Schone install na aankoop is nergens voor nodig. Overbodige apps knikker je gewoon weg (uit /Applications en /Library). Verder staan er na aankoop geen rare zaken op (extra useraccounts, etc.). Als je de setup-procedure doorloopt (bij de eerste keer aanzetten) kom je op het zelfde eindpunt uit als na een schone, volledige installatie.
Als je straks naar Leopard overgaat, is een schone installatie ook niet nodig: met de optie Archive & Install wordt er eerst een schone installatie van Leopard gedaan, en vervolgens worden alle relevante data (user accounts, library-items) gekopieerd. Aan het einde heb je dus een archief van je Tiger-systeem, plus een Leopard-installatie met alle extra's die je op Tiger ook gebruikte. Ideaal, en scheelt zeeën van tijd t.o.v. een schone installatie.
Hmm, het is puur het gevoel dat ik het zo wil installeren zoals ik dat zelf wil. Maar bedankt voor je uitgebreide uitleg :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 22:26
Wat wil je installeren zoals je 't zelf wil, zoveel config opties zitten er niet aan...

|>

• lowfi
Echt moeilijk doen om het moeilijk doen is dit.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Waarom zou je dit willen doen?
Om te zien hoe dit er uit ziet?
Voor de perfomance?
Heb je iets verpest aan de install?
Merk je dat sinds de 3 dagen de iMac 70% trager geworden is?
Als het allemaal NEE is, waarom zou je het dan doen?

• THE_BASE
  • Niet online
lowfi schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:39:
Echt moeilijk doen om het moeilijk doen is dit.
Je reactie is niet echt een antwoord op m'n vraag. Ik stel deze vraag omdat ik een antwoord zoek, als je deze niet hebt, reageer da niet.

Ik begrijp dat jullie zoiets hebben van 'Waarom?'... voor mij is het toch fijner als het een clean systeem is :)

• lowfi
Je hebt al door meerdere mensen bevestigd gekregen dat het niets uitmaakt om het opnieuw te installeren. Al deze adviezen sla jij in de wind omdat jij jezelf nu eenmaal hebt aangepraat dat het wel iets uit zal maken. Dit alles is gebaseerd op een soort onverklaarbaar onderbuik gevoel.

Moeilijk dus.

• xaveriussmet
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01-2023
Je hebt net 'n Mac gekocht.
Wen dan even aan het gevoel dat je systeem van bij de aankoop 'clean' is, niet volgepropt met Google-toolbars, gratis belgacom-dial-up internet tooltjes en antivirus-demo's, zoals op 'n doorsnee pc.

Echt waar, out-of-the box en toch clean, het bestaat hoor :)

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Je kan ook gewoon een alienware pc kopen, of als je een beetje tweaker bent zelf bouwen...

• THE_BASE
  • Niet online
xaveriussmet schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:25:
Je hebt net 'n Mac gekocht.
Wen dan even aan het gevoel dat je systeem van bij de aankoop 'clean' is, niet volgepropt met Google-toolbars, gratis belgacom-dial-up internet tooltjes en antivirus-demo's, zoals op 'n doorsnee pc.

Echt waar, out-of-the box en toch clean, het bestaat hoor :)
Uhu, jullie hebben ook gelijk. Is niet gek als je jáaaren een MS-OS hebt gehad. Ik ga eraan wennen, bedankt! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 10-09-2007 22:37 . Reden: de afkorting voor Microsoft is MS ]

Pagina: 1