Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Partner gaat werken -> gevolgen voor gezinsinkomen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mdcroon
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 13:05
Mijn partner is gevraagd om voor een bedrijf een stukje administratie te gaan verzorgen. Het gaat hierbij om zo'n 4 uur in de week. Per uur gaat ze bruto EUR 22,00 verdienen.

Omdat ze momenteel niet werkt is mijn vraag wat dit voor gevolgen gaat hebben voor het uiteindelijke gezinsinkomen. Zelfs bij de belastingtelefoon kunnen ze mij hier geen duidelijk antwoord op geven.

Via een voorlopige teruggaaf krijgt ze nu per maand de algemene heffingskorting uitbetaald. In de nieuwe situatie gaat dat verrekend worden met het loon. Het is dus in ieder geval verstandig om de VT te laten herzien.

Wat zijn echter eventuele andere gevolgen? Levert het gaan werken uiteindelijk wel wat op (als ik puur kijk naar geld, arbeidsvreugd/sociale contacten/etc. daargelaten)?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Werken levert altijd wat op (een enkel geval daargelaten waarbij het totale gezinsinkomen op het sociaal minimum ligt en men ondergedompeld wordt in subsidies en kwijtscheldingen zoals gemeentelijke belastingen, gratis lidmaatschappen, bijzondere bijstand, etc.). Zeker met zo'n relatief hoog uurloon kom je per saldo wel goed uit is mijn verwachting.

Als je een beeld wilt krijgen dan kun je het aangifte programma van afgelopen jaar eens downloaden en de twee verschillende situaties invoeren. Het verschil tussen 2006 en 2007 zou niet al te groot moeten zijn.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik weet het nog niet zo net of dit gunstig uitpakt. Ik ben zelf geen accountant maar als je partner gaat werken en maandelijks bruto 350 euro verdient betekent dit dat je niet meer de enigste verdiener thuis bent. Ik zou eerder even contact opnemen met je accountant alvorens je hieraan begint straks werkt ze een leuk centje erbij maar kun je op het einde van het jaar een deel weer afdragen.

• Falcon
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hierbij even een lijstje voor je aan de hand van als je gezinsinkomen omhoog gaat:

- Lagere Algemene Heffingskorting
- Lagere Huurtoeslag/Zorgtoeslag/Kinderopvangtoeslag

Maar ik vraag mij af in hoeverre dit echt omlaag zal gaan. Want je partner gaat "maar" 4224 bruto/netto in het jaar verdienen. Volgens mij heeft dit niet ontzettend veel impact op deze zaken. In iedergeval de toeslagen zou je even kunnen uitrekenen via www.toeslagen.nl

Wat betreft je Algemene heffingskorting kun je gebruik maken van de VT programma. Vul hier alles (dus inclusief de nieuwe situatie en laat het programma de Heffingskorting berekenen.) Mij zal het niks verbazen dat dit ongeveer rond het zelfde bedrag komt te zitten, wat je vrouw nu krijgt.

Hoogstwaarschijnlijk krijgt je partner een nul-uren contract. Dit houdt in dat ze in principe niks verder opbouwd. Haar verlofuren worden gewoon gelijk uitbetaald etcetra. Maar hier kan de P&O afdeling van het bedrijf prima alles over vertellen.

Wel een punt die je mee kunt nemen is, mochten jullie nu gebruik maken van een collectieve ziektekostenverzekering korting via jouw werk.. kijk even of haar werkgever of het misschien interresant is om over te stappen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Haar bruto-inkomen is ongeveer 378 Euro p.m. (22 Euro/uur * 4 uur/week * 4,3 week/maand) en valt dus geheel in de eerste schijf: 34,15% (0-17.046 Euro p/j). Dat betekent dat er ongeveer 130 Euro aan loonbelasting vanaf gaat.

Daar komt een bedrag bij i.v.m. het werkgeversdeel ZVW. Deze premie (6,5 % van het loon) wordt door de werkgever betaalt, maar geldt wel als belastbaar inkomen. Deze fiscale bijtelling kost je ongeveer 8 Euro p.m. -> totale loonbelasting +- 140 Euro p.m.

Verder een klein beetje aan WW-premie Het tarief is 3.85% meen ik, maar er wordt ook nog rekening gehouden met een franchise. Gokje, 5-10 Euro p.m.

In plaats van de algemene heffingskorting per maand te laten uitkeren, kun je deze nu laten verrekenen met de loonbelasting. Dan vervalt de gehele inhouding van loonbelasting en krijgt je vrouw netto zo'n 370 Euro uitgekeerd.

Van de heffingskorting blijft dan nog 15-20 Euro p.m. over, die aan het eind van het jaar wordt verrekend met je aangifte.

Zo levert haar baan ruim 200 Euro per maand op (nettoloon - huidige heffingskorting) + 200 per jaar achteraf (restant heffingskorting).

Let wel: ik heb geen rekening gehouden met jullie persoonlijke omstandigheden. Huurtoeslag, zorgtoeslag etc.: deze kunnen dalen als je gezinsinkomen stijgt. Voor die berekening is meer info nodig over jullie situatie. In de regel zal er wel genoeg overblijven van de 200 Euro netto, lijkt me;)

• t_captain
Falcon schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:57:
Hierbij even een lijstje voor je aan de hand van als je gezinsinkomen omhoog gaat:

- Lagere Algemene Heffingskorting
Niet mee eens. De algemene heffingskorting is algemeen en dus niet inkomensafhankelijk. ZO mogrlijk dalen wel je aanvullende heffingskortingen, maar dan moet je die maar net hebben;)

• stimpyrulez
  • Laatst online: 12:43
Maar is het niet zo dat je een bepaald bedrag per jaar belasting vrij mag werken? (bijv. iets van 8000 euro)
Je moet dan wel loonbelasting betalen en zo, maar dat kan je dan terug vragen via een T-biljet dacht ik.

Tenminste dacht dat er zo iets was, maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben

• t_captain
stimpyrulez schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:54:
Maar is het niet zo dat je een bepaald bedrag per jaar belasting vrij mag werken? (bijv. iets van 8000 euro)
Nee, dat is het oude belastingstelsel (jaar < 2001).

De belastingvrije voet heeft in 2001 plaatsgemaakt voor de algemene heffingskorting.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Is het ook niet zo dat als je partner een deel van de algemene heffingskorting zelf gaat gebruiken (door te werken) de andere partner (die al werkt) daar geen gebruik meer maken. Dit zou betekend dat je daar ook 'wat verliest' Dit gebeurt overigens alleen als de 'veel werkende' partner in de tweede belastingschijf of hoger valt.

Als je nu al geen zorgtoeslag en/of huurtoeslag krijgt, dan zal je inkomen er alleen maar op vooruit gaan verwacht ik. Je partner zou ook nog extra pensioen kunnen opbouwen is misschien ook weer aardig voor later :))

• mdcroon
Ik heb eens even zitten spelen met het VT programma.

Als ik uit ga van onze huidige situatie dan krijgt mijn vrouw een heffingskorting van EUR 2043 per jaar is 170 per maand.

In de nieuw situatie ga ik uit van een bruto inkomen van 378 Euro p.m. Er blijft dan nog een uit te keren heffingskorting over van 50 Euro p.m. Uitgaande van een netto inkomen van 200 Euro aangevuld met de 50 Euro kom ik uit op 250 Euro.

Vergelijk ik de nieuwe met de huidige situatie dan gaat ze er dus 80 Euro op vooruit. Ik weet best dat dit ook geld is maar voor 16 uur in de week natuurlijk niet echt veel.

Verwijderd

mdcroon schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:08:
Vergelijk ik de nieuwe met de huidige situatie dan gaat ze er dus 80 Euro op vooruit. Ik weet best dat dit ook geld is maar voor 16 uur in de week natuurlijk niet echt veel.
Miss niet, maar gaat ze het om het geld doen of om het principe?

In andere woorden; is ze wel gelukkig in de huidige situatie dat ze thuis de hele dag zit en 'zinloos' is (niet als belediging bedoeld)

daarbij; als ze gewoon gaan fietsen dan heb je ook geen benzinekosten extra.. En ze zal minder thuis zitten -> minder stookkosten in de winter, ipv thuis drinkt ze nu op werk wat, etc :9

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 17:12 ]

• Rukapul

Als ik uit ga van onze huidige situatie dan krijgt mijn vrouw een heffingskorting van EUR 2043 per jaar is 170 per maand.

In de nieuw situatie ga ik uit van een bruto inkomen van 378 Euro p.m. Er blijft dan nog een uit te keren heffingskorting over van 50 Euro p.m. Uitgaande van een netto inkomen van 200 Euro aangevuld met de 50 Euro kom ik uit op 250 Euro.

Hoe kom je bij dat netto inkomen van "200 euro" per maand? Dat is namelijk een absurd laag nettoloon in relatie tot het brutobedrag (48% eraf terwijl daar juist een flinke hap heffingskorting in verwerkt moet zitten waardoor je feitelijk nauwelijks belastingen en premies zou moeten betalen, etc.).

Ik ken het VT programma niet, maar het lijkt me verstandiger om het complete aangifteprogramma te gebruiken om zo zaken te berekenen ipv op aannames af te gaan. Vul dat dan ook in voor jullie gezamenlijke situatie.

• mdcroon
Rukapul schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:14:
[...]

Hoe kom je bij dat netto inkomen van "200 euro" per maand? Dat is namelijk een absurd laag nettoloon in relatie tot het brutobedrag (48% eraf terwijl daar juist een flinke hap heffingskorting in verwerkt moet zitten waardoor je feitelijk nauwelijks belastingen en premies zou moeten betalen, etc.).

Ik ken het VT programma niet, maar het lijkt me verstandiger om het complete aangifteprogramma te gebruiken om zo zaken te berekenen ipv op aannames af te gaan. Vul dat dan ook in voor jullie gezamenlijke situatie.
200 Euro basseer ik op de berekening van t_captain. Het zal iets hoger liggen maar dan nog.

@Denniswerf
In mijn openingspost geeft ik al aan dat het mij puur om de kille cijfers gaat.

• Rukapul

Ik heb het even nagerekend met de aangiftetool en kom op een netto jaarlijks voordeel van 3070 euro uit. Dat komt dus nog redelijk in de buurt van waar je op uitkwam (12*250=3000).
Je maakt hier denk ik een inschattingsfout. Je vrouw werkt ca 16 uur in de maand ipv per week. Daarnaast snap ik niet hoe je op die 80 euro uit komt (per week/maand?).

EUR 3070 / 52 / 4 = 14,76 euro per uur netto voordeel. Ik zou dat toch als een respectabel netto uurloon zien met slechts 33% effectieve belastingdruk. Als je meer wilt verdienen, moet je meer werken en niet de belastingdienst de schuld geven :P

Het enige wat hier nog op kan drukken is een verlaging van zorg- of huurtoeslag, maar daar rep je niet over.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2007 19:22 . Reden: 52 weken in een jaar ]

• mdcroon
Laten we dan uitgaan van een netto jaarlijks voordeel van 3070.

De heffingskorting die ze nu per jaar ontvangt is 2043. Via mijn invuloefening in het VT programma houdt ze daar dan nog +- 600 van over.

Per maand nieuw : 3070 / 12 = 255

Per maand oud: 2043 / 12 = 170

Verschil: 85

Meer uren is wel leuk maar in deze situatie niet mogelijk.

• Rukapul
Met netto bedoel ik totaal netto dus incl. heffingskortingen, belastingen, premies, etc. voor de oude situatie afgetrokken van de nieuwe situatie.

Zo uit m'n hoofd (bestanden net weggegooid) was er in de oude situatie sprake van 1990 heffingskorting die uitbetaald werd, en in de nieuwe situatie iets van 4500 inkomen, 1500 belastingen en premies die wegvallen tegen 1500 heffingskorting waarna ca 500 heffingskorting overblijft om uit te betalen, totaal 4500-1500+1500+500=5000. Ergo, ca 3000 voordeel.

Dat je er niet slechter van wordt is ook direct op een veel eenvoudiger wijze te zien: fiscaal gezien verandert er niets ten nadele: jouw situatie blijft zoals hij is, je vrouw krijgt zelfs extra heffingskortingen. Alleen de wijze van uitbetalen veranderd: een kleiner deel via de VT, het andere deel in de vorm van verminderde belastingafdracht (uiteraard wordt het inkomen volgens het reguliere schijvenstelsel belast).

De totale heffingskorting (algemene + arbeidskorting) neemt iets toe door de bijgekomen arbeidskorting (uit m'n hoofd iets van 80 euro oid) tot een totaal van ca 2070. Dat je met de VT nu nog maar 500 terugkrijgt kom omdat de andere 1500 direct maandelijks wegvalt tegen de te betalen belastingen en premies. Hierdoor is de maandelijkse netto 200 die hierboven berekend werd ruim te laag.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoelang je vrouw al uit het arbeidsproces is, maar mischien komt ze in aanmerking voor de herintrederskorting, een belastingmaatregel bedoelt om mensen te stimuleren weer aan het arbeidsproces deel te nemen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• mdcroon
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben een stukje wijzer geworden maar bottem line toch twee tegenstrijdige verhalen (tussen 85 en 250 Euro per maand) . We gaan gewoon eens kijken hoe het gaat lopen.

@ari3: ik kan nergens iets over herintrederskorting vinden, lijkt niet te bestaan

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Soms is het ook beter dat je vrouw straks lekker van haar werk gaat genieten... Want de hele dagen thuis zitten wordt je ook niet blij van ;)

Succes!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Falcon schreef op woensdag 12 september 2007 @ 08:25:
Soms is het ook beter dat je vrouw straks lekker van haar werk gaat genieten... Want de hele dagen thuis zitten wordt je ook niet blij van ;)

Succes!
Of het gaat 24 uur of 36 uur per week worden. Met 22 euro per uur heb je dan een mooi inkomen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Part schreef op woensdag 12 september 2007 @ 10:10:
[...]

Of het gaat 24 uur of 36 uur per week worden. Met 22 euro per uur heb je dan een mooi inkomen.
Dat zeker.. Maar soms is werken ook niet alles natuurlijk. Als je bijvoorbeeld kinderen hebt (zoals waarschijnlijk ook TS).

• mdcroon
Falcon schreef op woensdag 12 september 2007 @ 10:52:
[...]

Dat zeker.. Maar soms is werken ook niet alles natuurlijk. Als je bijvoorbeeld kinderen hebt (zoals waarschijnlijk ook TS).
Precies
Pagina: 1