PD7x - foto's met vage strepen / corrupt

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hallo,

afgelopen weekend een event gefotografeerd ... 1700 foto's gedumpt op mijn PD7x met 40gb HDD. Op mijn 30D heb ik zo nu en dan gekeken (op LCD) of de foto's ok zijn. Geen fouten te bespeuren.

Nu ik thuis kom merk ik dat ik ongeveer 50 foto's van de 1700 heb die 'corrupt' zijn. Vage strepen en witte blokken op de foto. Hij kan ze wel lezen, maar ze lijken beschadigt.

Ik neem aan dat ik deze 50 foto's niet meer kan redden ... Ik vertrek volgende week op reis en wil geen reisfoto's kwijtspelen op deze manier! (heb al een Epson P-2000 geleend van iemand)

Herkent iemand dit probleem ? Zou dit aan de HDD liggen of aan de PD7x ?
Ik had deze nog maar pas geformateerd met de tool van op hun website.

Verwijderd

Ik heb iets dergelijks wel een keer gehad met een kaart die uit mijn fototoestel kwam.

Foto's waren keurig op mijn fotoapparaat, maar niet meer zo geweldig toen ze van mijn kaart op mijn laptop overgingen... :|
Kortom check ook vooral je geheugenkaart.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De PD70X doet normaal gesproken na de kopieerslag een controle om te kijken of hetzelfde op geheugenkaart en HD staat (hoe ze dit ingebouwd hebben weet ik niet, maar een CRC check klinkt het meest logisch). Daarmee wordt dus "gegarandeerd" dat het een 1 op 1 kopie is. Dus kijk vooral even goed naar je kaartje.

Lekker om te lezen, morgen vlieg ik naar de USA met oa ook de PD70X, zal er even goed op letten. Ik wil alles zowel op laptop als PD70X bewaren. Daarom er juist een 120 GB ingezet, de vorige keer had ik een 20 GB schijf erin en toen is alles probleemloos gegaan.

This footer is intentionally left blank

• Dieter
Ai, ik vreesde al dat dit wel eens aan mijn kaartje zou kunnen liggen!
Ik vermoedde dat mijn 1gb kaartje de oorzaak was. Echter een paar testshots gedaan, gekopieerd naar de PC en zag er goed uit (geen fouten). Aan het aantal foute foto's die ik heb en het moment vermoed ik dat deze met dat kaartje genomen waren... kan het misschien wel nagaan aan het aantal foto's in de map... zal ik straks zeker checken.

Kan het zijn dat dit niet elke keer fout loopt op de kaart, maar "zo nu en dan" ? Of is een corrupt kaartje in principe altijd fout ?

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:05
Je kunt nog PhotoRescue proberen; zonder betaling kun je aan thumbnails zien of de foto's nog te redden zijn. Dus je hoeft pas te betalen als je weet dat je wat krijgt. Maar klinkt inderdaad als ofwel een beschadigde geheugenkaart, ofwel beschadigde sectors op je hdd. Je zou, als het geugenkaartje goed lijkt, voor de zekerheid die hdd ook nog even kunnen checken door 'm in een laptop te stoppen, en dan software van de hdd fabrikant erover te laten gaan. Maar ik zou gokken op de geheugenkaart. Formatteer je ze wel regelmatig in je camera? Want alleen leeghalen en dan weer opnieuw gebruiken geeft eerder kans op fouten.

/edit: volgens mij is een kaart dan 'altijd' fout, maar het kan natuurlijk zijn dat het op een gedeelte van de kaart is waar je pas komt na een bepaald aantal foto's. Ik heb geen idee hoe camera's en geheugenkaarten werken bij het wegschrijven (random of altijd dezelfde volgorde), dus voor de zekerheid je hele geheugenkaart volschieten, met dezelfde bestandsindeling (jpg of raw), daarna zou ik pas conclusies trekken. Maar zoals gezegd, 't is een beredeneerde gok mijnerzijds.

[ Voor 26% gewijzigd door puchelaar op 10-09-2007 10:37 ]

• Dieter
puchelaar schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:33:
Je kunt nog PhotoRescue proberen; zonder betaling kun je aan thumbnails zien of de foto's nog te redden zijn. Dus je hoeft pas te betalen als je weet dat je wat krijgt. Maar klinkt inderdaad als ofwel een beschadigde geheugenkaart, ofwel beschadigde sectors op je hdd. Je zou, als het geugenkaartje goed lijkt, voor de zekerheid die hdd ook nog even kunnen checken door 'm in een laptop te stoppen, en dan software van de hdd fabrikant erover te laten gaan. Maar ik zou gokken op de geheugenkaart. Formatteer je ze wel regelmatig in je camera? Want alleen leeghalen en dan weer opnieuw gebruiken geeft eerder kans op fouten.

/edit: volgens mij is een kaart dan 'altijd' fout, maar het kan natuurlijk zijn dat het op een gedeelte van de kaart is waar je pas komt na een bepaald aantal foto's. Ik heb geen idee hoe camera's en geheugenkaarten werken bij het wegschrijven (random of altijd dezelfde volgorde), dus voor de zekerheid je hele geheugenkaart volschieten, met dezelfde bestandsindeling (jpg of raw), daarna zou ik pas conclusies trekken. Maar zoals gezegd, 't is een beredeneerde gok mijnerzijds.
Thanks voor de uitgebreide reply :)
Ik formateer elke keer in de camera om em leeg te maken ... nooit "erase images". Dus dat zit wel goed.

Zal vanavond het kaartje vol schieten met raw bestanden. Moet wel zeggen dat ik de HDD in de PD7x ooit gerecupereerd heb uit een stukke laptop.

Zal het ook nog eens proberen met de software!

Bedankt.

Verwijderd

Geheugen kaarten werken random..... Ze kiezen een random sector waar ze in schrijven en als ze meer dan één blok nodig hebben, kiezen ze random een tweede blok er bij.

Een echte fout in het geheugen is dus wel altijd fout, maar de kans is groot dat je er bij je meeste foto's geen last van hebt.

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik heb dezelfde problemen gehad met de PD70X, ik heb er nu een andere harde schijf ingezet en ik laad de accu's de dag voor gebruik volledig op IN de PD70X en niet met een snellader oid.
Sinds ik op die manier werk gaat het goed al was ik één keer vergeten de batterijen te checken en toen kwam het probleem weer terug.
Wat voor mij een goede indicatie was, is dat de meter voor accuspanning (met de drie blokjes) niet op één streepje of lager mocht komen tijdens het overzetten.
Gelukkig werkt hij verder goed en is snel maar tzt wil ik wel graag een andere manier of gewoon mijn 34 GB CFjes nog wat uitbreiden :P

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• Dieter
Triplefox schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:10:
Ik heb dezelfde problemen gehad met de PD70X, ik heb er nu een andere harde schijf ingezet en ik laad de accu's de dag voor gebruik volledig op IN de PD70X en niet met een snellader oid.
Sinds ik op die manier werk gaat het goed al was ik één keer vergeten de batterijen te checken en toen kwam het probleem weer terug.
Wat voor mij een goede indicatie was, is dat de meter voor accuspanning (met de drie blokjes) niet op één streepje of lager mocht komen tijdens het overzetten.
Gelukkig werkt hij verder goed en is snel maar tzt wil ik wel graag een andere manier of gewoon mijn 34 GB CFjes nog wat uitbreiden :P
mmmh, dus het lijkt dat je HDD ook brak was ? Ik gebruik mijn PD7x namelijk enkel en alleen op netspanning, niet met batterijen :)

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Dieter schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:13:
[...]

mmmh, dus het lijkt dat je HDD ook brak was ? Ik gebruik mijn PD7x namelijk enkel en alleen op netspanning, niet met batterijen :)
Nee was niet brak werkt prima in een andere externe behuizing, gewoon een spannings probleem dus.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb hetzelfde ooit gehad met een 350D. zonder HDD overigens.

Kwam bij mij omdat ik het kaartje een tijdje niet had geformatteerd. Nu doe ik dat na elke shoot.

Dat de foto's er op je camera normaal uitzien dat klopt ook. In de raw zit een embedded JPG waar je naar zit te koekeloeren en niet de RAW foto, anders zou het inladen van een foto ook veel te lang duren.

Als je de foto's echt wil redden (danwel op mindere kwaliteit) dan zou je irfanview kunnen downloaden icm raw ondersteuning. Deze leest gewoon de embedded JPG uit, die je dan weer kunt opslaan.

• Dieter
mmmh, hoe meer reacties hier, hoe meer ik begin te vermoeden dat mijn kaartje het 2x heeft laten afweten! (2x volgeschoten, de 3de keer was ie niet helemaal vol en toen ook geen problemen)

Verwijderd

Eventueel eens kijken bij HD Tune. Die is vrij goed in het vinden van fouten op je CF en kan die sectoren dan (dacht ik) ook markeren, zodat ze niet weer gebruikt worden.

(Oh, ja, je kan ook kijken hoe snel je kan schrijven/lezen op je HD of CF met dit progje.)

• Dieter
Nice! thanks!

Heb net de 1gb volgeschoten, leeggetrokken en alles ziet er goed uit... Wsl de hdd dus

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:05
In dat geval zou ik 'm dus demonteren, in een laptop of externe 2,5" hdd behuizing stoppen, en dan checken met software van de fabrikant. Die software kan het vaak ook nog repareren als er een fout is, hoewel ik met foto's er dan misschien toch niet meer op zou willen vertrouwen.

Kon je ze trouwens nog redden?

• Dieter
Puchelaar, niet meer te redden jammer genoeg :'(
Ik heb de tool gerunt op de HDD maar na 80 minuten kreeg ik een systeem crash. Tot dan toe geen enkele bad sector. Denk dat ik de HDD inderdaad in een pc ga stoppen en zo testen.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik heb dit ook eens gehad op mijn pd70x, ( via usb aan laptop gehangen )
daarna hdd in andere case gezet en daar waren alle foto's goed. Heb daarna een grotere schijf in mijn pd70x gezet en heb nooit meer problemen gehad ( via usb aan laptop ) dus misschien toch brakke HDD

[ Voor 4% gewijzigd door DeoDupke op 13-09-2007 16:06 ]

No worries m8

Pagina: 1