Pc start alleen op na een "koude start" of CMOS reset

Pagina: 1
Acties:

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Eerst even een lijste van hardware voordat ik het probleem uit de doeken ga doen.
Ik heb voor mijn vriendin een pc in elkaar gezet met de volgende onderdelen.
(Het systeem moest budget zijn, vandaar de keuze voor sommige low-end oplossingen ;) )

Moederbord: ECS Elitegroup P4M800PRO-M V1.0A (24-pins)
Processor: Intel Pentium 4 3,0Ghz (631)
Geheugen: 1x MDT pc3200 512MB en 1x Kingston ValueRam pc3200 512MB
GFX: Club3D ATi 9550 256MB (AGP)
HDD: 40GB Maxtor IDE
DVD-RW: Nec 3550a
Voeding : 350watt Sumvision (20-pins)
Behuizing: Coolermaster Elite 340

Nu speelt het volgende probleem.
De pc werkt probleemloos tot je hem afsluit en gelijk weer opnieuw wilt opstarten (Geen restart in windows! echt een shutdown!)
Zodra je de pc opnieuw opstart gaan alle fans netjes draaien, alleen komt de pc niet bij het bios, het lijkt alsof de pc de BIOS van de grafischekaart niet doorkomt.
De enige manier om de pc opgestart te krijgen is of de BIOS batterij eruit halen voor ca 10minuten en daarna weer terug in het systeem stoppen.
of ca 30minuten wachten en hem dan weer aanslingeren.

Nu las ik op de site van ECS dat het bordje moeite heeft met sommige 9600/9550 ATi kaarten, hier is echter een update voor verschenen in vorm van een BIOS update, deze gelijk uitgevoerd.
Probleem bestaat nog steeds. Om de grafische kaart echt uit te sluiten een oude ATi 7000 in het systeem gehangen, probleem blijft.
AGP kaart eruit en onboard VGA? Probleem blijft.

Alles uitgebouwd, moederbord + CPU + 1 rambankje aangesloten, pc opgestart (voor hoever mogelijk) pc uitgezet, weer aangezet, probleem blijft.

Al met al denk ik dat het moederbord gaar is, het lijkt mij namelijk erg onwaarschijnlijk dat de voeding hier het probleem levert, ondanks het een crappy 20pins voeding op een 24pins moederbord betreft. dit zou andere (stabiliteits) problemen met zich mee moeten brengen en niet iets onverklaarbaars zoals dit, echter ben ik nog wel van plan het te testen met een 24-pins voeding om dit compleet uit te sluiten.

Zodra het systeem wel opstart is hij enorm stabiel, CPU en RAM belasting vol is geen probleem voor >24uur.

Ook non-stop Sims2 (ja daarom wou ze de pc ;) ) spelen is geen probleem en houd het beestje stabiel, ook dit is voor mij een reden om niet de voeding maar het moederbord te blamen, omdat het systeem optimaal belast wordt en geen stabiliteits problemen vertoond.

Iemand ideeen of oplossingen? suggesties of soortgelijke problemen (met evt andere borden)?

Een nieuw moederbord kopen is geen oplossing aangezien ik die al gehaald heb, een Asrock 775i65G. Hiermee ondervind ik geen problemen, dit moederbord heeft overigens een normale 20pins aansluiting.
echter heb ik het systeem liever met het oude bordje werkend omdat ik het Asrock bordje voor andere doeleinden kan gebruiken.

Verwijderd

Ik denk toch echt dat je het probleem bij je voeding moet zoeken, kun je niet even uit een andere pc een 24pin PSU slopen en die in de pc van je vriendin testen?

Ik zou dat 'probleem' in elk geval eerst uitsluiten voordat je iets anders gaat verdenken.. Staat er niets in de manual van het moederbord of een 24pin PSU verplicht is?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 10:22 ]

• Eximius
In de manual staat dat beide mogelijk is, al is het niet het beste.
Er staat ook dat de pc unbootable kan worden, de pc boot echter wel, al moet de pc wel ca 30min uit staan. zie:

Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/18/untitledam2.jpg
Verder ga ik vanavond mijn eigen voeding (24pins) aansluiten op het beestje om te kijken wat het probleem is, hierover vanavondlaat dus meer.

[ Voor 35% gewijzigd door Eximius op 10-09-2007 10:33 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 21:04
Hij heeft toch ook een ander mobo geprobeerd met een 20-pins aansluiting??

• Eximius
Miglow schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:31:
Hij heeft toch ook een ander mobo geprobeerd met een 20-pins aansluiting??
Klopt, echter heeft dat andere bord waarschijnlijk niet voor niks 24pins.
Echter vind ik het raar dat de pc dan ca 30min rust nodig heeft voordat hij wilt booten. En verdenk ik daardoor de voeding niet rechtstreeks.
Vanavond hier dus meer over.

Verwijderd

Eximius schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:33:
[...]

Klopt, echter heeft dat andere bord waarschijnlijk niet voor niks 24pins.
Echter vind ik het raar dat de pc dan ca 30min rust nodig heeft voordat hij wilt booten. En verdenk ik daardoor de voeding niet rechtstreeks.
Vanavond hier dus meer over.
Mocht het probleem toch in de voeding zitten 20/24pin.. Dan denk ik dat het temaken heeft met elco's die niet ontladen zijn op het mobo ofzo. Er ontbreekt een stroom circuit doordat er een 20pin op hangt. Het zou best kunnen zijn dat hij niet boot omdat de elco's dus een minuut of 30 nodig hebben om te ontladen.

Dit bovenstaande zou je mischien kunnen testen door je pc een keer aan te slingeren zonder de power kabel er in. Als het goed is ontlaad ie dan alle elco's.

• Eximius
Het probleem is gevonden, het betreft inderdaad de 20pins cheap-ass Sumvision voeding. die werkt gewoon niet op dit 24/20pins moederbord.
Ik heb het mobo getest met een Sweex 400watt 24pins/20pins voeding, zowel met 24 als met 20 pins aangesloten ondervind ik geen problemen.
Ook met een Corsair CMPSU-450VX geen problemen, zowel 24pins al 20pins aansluiting van de voeding.

Echter gaat dit bordje nu toch in de verkoop, ik hou het Asrock bordje liever (betere chipset ondersteund Quadcore) en geen zin in nog een pc slopen en rebuilden / installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Eximius op 11-09-2007 09:16 . Reden: V&A linkje toegevoegd voor de geintereseerde ]

Pagina: 1