7900GT's die na 1 á 2 jaar de geest geven?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Ik ben misschien van plan om een 2e hands 7900GT aan te schaffen omdat de prestaties van mijn HD2600XT toch wat tegenvallen. Echter kom ik als ik op internet naar reviews en surveys zoek tot een schokkende ontdekking: Veel mensen die een review van de 7900GT hebben gemaakt schrijven hierin dat de meeste 7900GT's na 1 á 2 jaar al de geest geven?

Ik kwam het volgende tegen in het nVidia discussie topic:

GeForce 7900 Goes Kamikaze?
Een tijdje geleden werd op het forum bekend dat verscheidene GeForce 7900-GPU's problemen gaven, waarbij het voornamelijk ging om problemen met de 7900GT en de 7900GTX. Deze problemen bestonden uit artifacts op het scherm, terwijl in vele gevallen de kaart niet eens overgeklokt was. Op de rest van het Internet zijn echter legio fora te vinden die het tegendeel beweren, namelijk dat de problemen het meeste optreden bij 7900GT(X)-en die pre-overclocked zijn door de fabrikant (zoals XFX, Asus, e.d.)
Men vermoedt dat de problemen veroorzaakt worden door onderdelen op de achterkant van de kaart zoals condensatoren en geheugenchips van slechtere kwaliteit. Bij veel warmte kunnen deze defecten gaan vertonen, goede en/of betere koeling is dan ook ten zeerste aan te raden.
Waarheidsfactor: 100%

Dus als ik een dergelijke kaart haal, deze goed koel en niet overklok dan is de kans dat hij kapot gaat veel kleiner?

[ Voor 53% gewijzigd door Cpt.Iglo op 10-09-2007 08:13 ]

Verwijderd

Ja, dat klopt, je zou eventueel ook voor een X1950Pro kunnen kijken, die heb ik ook, en dan de club3D versie, deze heeft een speciale koeler, dus hij is stil en goed gekoelt. Qua prestaties is hij wel gelijk aan de 7900GT!

• Cpt.Iglo
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 08:17:
Ja, dat klopt, je zou eventueel ook voor een X1950Pro kunnen kijken, die heb ik ook, en dan de club3D versie, deze heeft een speciale koeler, dus hij is stil en goed gekoelt. Qua prestaties is hij wel gelijk aan de 7900GT!
Uiteraard heb ik ook aan de X1950pro gedacht, maar die 7900GT kan ik ruilen met iemand voor mijn HD2600XT met nog een kleine bijbetaling van mijn kant.

Overigens heb ik ook nog een X1800 crossfire edition (als ik naar de specs van deze kaart kijk is het een X1800XT) voor €106,- bij PChut gezien, deze is, als ik de benchmarks mag geloven, sneller dan de X1950pro en de 7900GT, maar wel weer iets ouder.
Voor €98,- heb ik bij Dollarshop een Jetway X1950pro gezien, deze is misschien ook nog wel interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Iglo op 10-09-2007 08:38 ]

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik ben een van de eerste 7900 gebruikers. Ik had de kaart nog geen 2 dagen en inderdaad links en rechts kwamen al veel klachten over artifacts en uitvallen.
Omdat ik dacht dat het wel eens met hitte te maken kon hebben heb ik infrarood beelden gemaakt van mijn pc en van de kaart. infrarood beelden van mijn pc vinden verontrustende dingen
Hieruit bleek dat de voeding van deze kaart veel te heet werd.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/videogroot.JPG

Ik heb daarom op de ic's die te heet werden Zalman geheugen koelers geplakt. (die blauwe koelblokjes die je overal op kan plakken)

Vorige week mijn 2de 7900gt gekocht omdat ik momenteel 4 schermen aan mijn pc heb hangen.
Deze heb ik 2de hands aangeschaft voor 100 euro ook hier heb ik weer die koelblokjes op geplakt en ik heb er geen problemen meer mee gehad.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06

Pinjataaa

Hit me!

Ik had mijn kaartje langer dan een jaar. Heeft het altijd perfect gedaan en had hem op snelheden hoger dan de 7900GTX staan. Helaas ging deze kapot, maar dat was mijn eigen schuld. Heb hem op het tapijt gelegt en dat is uiteraard statisch. Hiervoor in de plaats heb ik een 7950GT gekocht, ook een super kaartje.

[ Voor 3% gewijzigd door Pinjataaa op 10-09-2007 09:01 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:29
Jup, die van mij gaf ook dikke arties in verscheidende spellen.
Dus ik heb ook 2 zalman blokjes erop geplakt. Geen problemen meer! :)

Zelfs een neiuwe artic S1 erop gezet. Nu Volkomen stil dus!.

Idle bij de 40 en Stressed bij de 50 :9

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 20:18
neem anders een goed merk 7900 of 7950 als je dat persee wilt.
bij de goede merken heb meestal 3 jaar garantie soms nog wel langer.
2 jaar meer garantie is wel vijn voor een euro of 10 extra bij nieuwe aankoop.
betere koeling zorgt uiteraad langere levensduur van je hardware zoals hierboven ook gezegt.

succes

• Cpt.Iglo
Ik heb inmiddels een X1950GT op de kop kunnen tikken, (geruild voor mijn HD2600XT, ik kreeg nog €20,- erbij ook :P) maar ik vind dit nog steeds wel een interessant onderwerp. Vooral die foto van Mr-Beamer verklaart volgens mij een hoop :)

Misschien een idee om die foto (en zijn oplossing) in de startpost van het nVidia topic te zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Iglo op 10-09-2007 19:13 ]

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:10
Eens, toevallig van de week RMA aangevraagd voor mijn Club3D 7900GT, 1 van de DVI poorten wil niks meer geven, terwijl ik daarvoor een ruim jaar dual screen heb gedraaid.
Pagina: 1