[NS] Gaming Systeem [€1200/1300]

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Hey tweakers,

Aangezien er weer wat enorm geile spellen uitkomen; zie mijn "Naar welk spel kijk jij uit? Topic" ben ik van plan weer eens een nieuw systeem aan te schaffen. Dit moet een echt state-of-the-art systeem zijn waarmee ik spellen als Crysis, AlanWake, Assasins Creed en GTA IV en ga zo maar door op hoogste settings mee moet kunnen draaien op rond de 1600x1200.

Ik heb een budget van €1300 en daar wil ik dan natuurlijk een zo goed mogelijk systeem voor hebben. Het scheelt alweer dat er geen scherm bijhoeft, en geen I/O apparatuur (muis/toetsenbord).
Optische drives (2xDVD-RW's) moeten er wel in, en minstens één 320GB HDD @ 7200RPM 16MBcache.

Ik heb zelf nu dit systeem samengesteld:

· Intel Q6600 Core 2 Quad (4x2400Mhz) S775 2x4MB FSB1066 BOX
249.90€
· 2048MB PC2-6400 (2x1024MB) GEIL (GX22GB6400UDC)
109.90€
· GeForce 9800GTX
469.00€ / 550,00€
· 2xDVD-Br Samsung SH-S182M DVD -/+R 18x Lightscribe black bulk
65.80€
· SATA 320GB 7200 16MB Samsung HD321KJ SATAII
67.90€
· Miditower CoolerMaster Centurion 5 black CAC-T05
49.90€
· MB ASUS P5K Deluxe/Wifi DDR2 Snd SATA 2xGlan FW Raid (P35)
188.00€
· Be Quiet! StraightPower E5-450Watt ATX2.2
64.90€
·
9,90€ Verzendkosten
----------------------------------
totaal €1,298,20 / 1,359,20 (afhankelijk van de prijs van de 9800GTX)

Maar daar heb ik nog een paar vragen over.
Ik heb nu een moederbord van 180 euro, puur omdat duur meestal goed is. Maar ik heb geen idee of ik alles wel ga benutten. Ik wil een P35 mobo dat uitbreidbaar is tot minstens 4GB en dat een FSB heeft die ook een beetje toekomst gericht is.

Ook weet ik niet of ik moet hopen dat alle games dalijk geoptimaliseerd worden voor QuadCores of dat ik nu een E6850 moet kopen omdat die simpelweg een hogere clock heeft.

En ik heb ook ergens gelezen dat als je je CPU niet overclockt je nog niets hebt aan geheugen boven PC4200? Ook als je een Quad of een dikke Dualcore hebt. Is dat waar?
Heb ik baat bij duur PC6400 geheugen of heb ik genoeg aan PC4200?

Ik ben bij het bepalen van de prijs van de 9800GTX uitgegaan van de trend die graka's nu volgen.
De 8800GTX loopt nu uiteen van €460 tot €550 en meestal is het zo dat de top-modellen tussen de €450-550, de ultra modellen tussen de €550-700 en de midrange €300-450 zitten. Als dat waar is past de 9800GTX in mijn budget.

Zoals je ziet ben ik in mijn eigen 'offerte' ook €59,20 over mijn budget heen gegaan.
Dat is mogelijk maar er moet geen 100 euro meer bijkomen. Dan gaan mijn ouders steigeren aangezien zij ook mee gaan betalen.

Kunnen jullie mij alsjeblieft wat aanraden / verlichten?

Harstikke bedankt! _/-\o_ :*)

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Wat is er nu anders in CSL?, boodschappenlijstjes zijn niet de bedoeling.

Misschien heb je wat aan het Best Buy Guide topicoverzicht, zoals [BBG] High-end gamesysteem september 2007. Daarmee moet je een end komen, zeker in samenwerking met de zoekfunctie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik heb nu een moederbord van 180 euro, puur omdat duur meestal goed is. Maar ik heb geen idee of ik alles wel ga benutten. Ik wil een P35 mobo dat uitbreidbaar is tot minstens 4GB en dat een FSB heeft die ook een beetje toekomst gericht is.
En wij moeten wel weten of je het gaat benutten?
Ook weet ik niet of ik moet hopen dat alle games dalijk geoptimaliseerd worden voor QuadCores of dat ik nu een E6850 moet kopen omdat die simpelweg een hogere clock heeft.
Tja dat weten wij ook niet? Genoeg discussies te vinden over dual VS quad lijkt mij...
En ik heb ook ergens gelezen dat als je je CPU niet overclockt je nog niets hebt aan geheugen boven PC4200? Ook als je een Quad of een dikke Dualcore hebt. Is dat waar?
Heb ik baat bij duur PC6400 geheugen of heb ik genoeg aan PC4200?
Ik geloof dat PC5300 dan het meest gebruikt wordt..

Aanraders om te lezen:
Wat is er nu anders in CSL?
Best Buy Guide topicoverzicht

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:55

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom alles zo'n beetje state-of-the-art en dan zo (relatief) weinig intern geheugen?

• DutchManticore
Whoop sorry... CSL niet gezien.
Sorry... alhoewel ik wel aardig wat effort in m'n ts heb gestoken en dit geen "Stel es ff een Pc voor mij samen"-topic is.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DutchManticore schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:34:
Whoop sorry... CSL niet gezien.
Sorry... alhoewel ik wel aardig wat effort in m'n ts heb gestoken en dit geen "Stel es ff een Pc voor mij samen"-topic is.
De hoeveelheid inzet in je TS maakt niet uit. Het is en blijft een boodschappenlijstje, en die horen hier niet :) . Je kunt al je vragen met een beetje eigen inzet beantwoorden door benchmarks e.d. op te zoeken.

Verdere tips:
- Voeding is misschien wat zwak voor een Quadcore met een 9800GTX
- 2 Gb geheugen is veel te weinig voor zo'n systeem
- waarom 2x DVD?
- 2 harddisks in RAID0 zijn sneller
Genoeg om mee aan de slag te kunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 09-09-2007 22:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DutchManticore
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:25:
[...]

En wij moeten wel weten of je het gaat benutten?

[...]

Tja dat weten wij ook niet? Genoeg discussies te vinden over dual VS quad lijkt mij...

[...]

Ik geloof dat PC5300 dan het meest gebruikt wordt..
Nee je kan inderdaad niet weten of ik het ga benutten, stom geformuleerd van mij.
Wat ik bedoelde is of ik met een moederbordje dat minder kost ook (erg) goede performance kan hebben?

En PC5300, ga ik even naar kijken, danku!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 00:44
en bij moederborden kun je dadelijk wel een andere gaan kiezen omdat de moederborden van nu nog geen pci express 2.0 ondersteunen en de 9800GTX dit wel nodig zal hebben.

• DutchManticore
De PCI 2.0 gaat wel op PCI 1 slot passen maar PCI 1.0 niet op 2.0 slot.
De nieuwe aansluiting is downward compatible omdat ze anders de markt killen...

Pagina: 1