[WinHS2008] Schijfconfig, RAID of geen RAID?

Pagina: 1
Acties:

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-01 20:32
Morgen ga ik Windows Home Server OEM halen, en ik wilde graag weten wat jullie mening is over de manier waarop windows home server de hdd's managet, en of het slim is om mijn (nu nog lege) raid-5 config af te breken en met losse schijven te werken, aangezien ik net lees dat windows zelf van alles kopieën zal maken om schijfuitval te voorkomen. Daarbij zou dan nog komen dat als ik de bios in ahci-mode zet ik een extra drive bij kan prikken zonder dat mijn SATAchip op zijn bek gaat.
RAID lijkt me daarentegen wel weer betrouwbaarder dan een software methode, en misschien zelfs sneller.

Config:
Intel C2D E6750 @ Stock
Gigabyte G33M-DS2R Mobo
Corsair 2x1024MB DDR2-PC6400
3x 400GB Samsung Spinpoint T166 SATAII (nu in RAID-5 met 64kb stripe) (OS & data)
1x 80GB Seagate IDE HDD
Chieftec mesh-serie kast (CA-01B-B-SL-OP Zilver)
Antec Truepower Trio 430 Watt

Wat is jullie mening hierover? (RAID of geen RAID? Zal windows alsnog spiegelen wat al door RAID gespiegeld is als ik er een schijf bijhang? Is het slimmer om met AHCI te werken zodat ik schijven bij kan werken?)
Graag naast je mening ook je motivatie :)

Daarnaast nog klein vraagje, hoe krijgt men doorgaans kabels in sataschijven? Ik heb nu al ruzie met de powerkabels en datakabels eengezien ze haaks zijn en elkaar horizontaal in de weg zitten... en IDE heb ik nog niet eens aangesloten...

2e kleine vraagje: Waar vind je in godsnaam haakse powerstekkers voor sata? ik heb al de hele dag gezocht, en het enige wat ik kan vinden zijn die Enermax Liberty Sata Power kabels voor die modulaire voedingen :S

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput