Toon posts:

[XP MCE] Wat is er mis met mijn pc ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had ongeveer een half jaar terug een nieuwe pc gekocht waar orgineel Vista op stond.
Vista stond er al op maar omdat ik XP MCE er ook op wou zetten gooide ik Vista er af en installeerde toen XP en installeerde daarna Vista weer opnieuw.

Hele tijd gedacht dat het vastlopen en raar doen van mijn pc lag aan de dualboot XP - Vista, maar dat is zeker te weten niet het geval.

Probleem: Mijn pc kan zo'n 2 weken probleemloos werken, maar dan gebeurt het weer ... pc loopt paar seconden vast (geluid blijft haperen, muis cursor loopt vast), dan werkt hij weer paar seconden, dan loopt hij weer een paar seconden vast, enz. En soms loopt hij compleet vast waardoor ik een reboot moet doen.
De ene dag werkt mijn pc perfect, de andere dag weer niet, de ene week doet ie het weer goed, dan loopt ie weer 5 keer op een dag vast.
Hij loopt op allerlei verschillende momenten vast.

Een hele tijd had ik 'alleen' Visa op mijn pc staan, het raar doen en vastlopen bleef zich gewoon voort doen.
Nu heb ik weer een hele tijd 'alleen' XP op mijn pc staan en ook in XP hetzelfde probleem.

Op momenten dat mijn pc compleet vastloopt en ik hem reboot dan blijft hij haperen op het zwarte scherm waar hij apparaten laadt/detecteert, hij blijft dan haperen tijdens het detecteren van mijn harde schijf en soms tijdens het detecteren van mijn DVD brander.
Als ik vervolgens mijn pc een kwartier uit zet en dan weer opnieuw aan zet start hij weer gewoon normaal op.

Heb mijn pc al bij 2 verschillende pc zaken laten na kijken en testen, allebei zeggen ze dat de test resultaten geen fouten opleverde. Dus alle hardware schijnt gewoon perfect te werken volgens de tests.

Ik ben echt helemaal radeloos wat mijn pc betreft !!
Zie hier de fouten in het logboek bij 'systeem' op momenten dat mijn pc vast loopt/raar doet":
- Waarschuwing: disk > Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
- Waarschuwing: ftdisk > Het legen van gegevens naar het transactielogboek is mislukt. De gegevens kunnen beschadigd raken.
- Waarschuwing: ntfs > {Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt} Kan niet alle gegevens voor het bestand opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan.
- Fout: cdrom > Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\CdRom1.
- Fout: atapi > Het apparaat \Device\Ide\IdePort2 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
- Fout: PlugPlayManager > Het apparaat TSSTcorp CD/DVDW SH-S183A (IDE\CdRomTSSTcorp_CD/DVDW_SH-S183A_______________SB02____\5&7fbcda6&0&0.1.0) is uit het systeem verdwenen zonder dat de verwijdering is voorbereid.

Mijn DVD brander 'verdwijnt' dus ook regelmatig plotseling van mijn systeem, zoals de laatst genoemde foutmelding al aan geeft.

PC zaak 2 waar ik naar toe ging kwam tot de ontdekking dat sommige kabeltjes maar half vast zaten op mijn moederbord (schuld van andere pc zaak), nadat ze goed waren gestoken werkte mijn pc zo'n 2,5 week probleemloos .. YES zei ik tegen m'n eigen ... maar helaas ... het had niet geholpen.

Ik denk dat mijn moederbord het probleem is, maar de tests geven dus aan dat dat niet het geval is.
2e PC zaak denkt dat de problemen komen omdat mijn pc 'ergens' slecht contact maakt.

PC:
OS (op dit moment): Windows XP Media Center Editon
Prosessor: Intel Core 2 Duo
Moederbord: AsRock > ConRoeXFire-eSATA2
Geheugen 2 GB
Harde Schijven: 2x WD 500 GB SATA 2
Optische Stations: DVD Brander (SATA), DVD Speler (IDE)

Ik ben echt ten einde raad, want mijn computer heeft het nog NOOIT goed gedaan.

SpeedFan resultaten lijken ook gewoon goed te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/7175/speedfannr6.png

^^ Gemeten in rust stand, en pc stond al 6 uur aan.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-02 21:12
misschien is je harde shcijf wel kapot, kan je een andere krijgen om te testen?

Verwijderd

Topicstarter
maarud schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:35:
misschien is je harde shcijf wel kapot, kan je een andere krijgen om te testen?
Het testen heb ik laten doen door de pc zaken, hun hebben immers meer verstand ervan dan ik.
Harde schijf kapot lijkt me heel onwaarschijnlijk omdat 1 van de 2 harde schijven al is vervangen uit 'voorzorg' een maand of 2 terug.
Degene die vervangen was dat was de opstart schijf, eerst zat er een Samsung 400 GB in en nu er een WD 500 GB, ook met deze nieuwe schijf blijven de problemen terug komen.

Mijn 2e harde schijf is dus ook een WD van 500 GB, en die zit er al vanaf het begin in, maar ook daar zijn geen fouten op gevonden wordt mij gezegd.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:31:

SpeedFan resultaten lijken ook gewoon goed te zijn:
[afbeelding]

^^ Gemeten in rust stand, en pc stond al 6 uur aan.
Uhm, een +12V van 8,71V lijkt me niet echt onder de definitie van "gewoon goed" te vallen ;)

Post hier even welke voeding je gebruikt voor dit systeem.

Probeer ook even dat voltage te (laten) meten met een multimeter. Dat is wat betrouwbaarder dan zo'n programma. De waarde die daar staat is namelijk zodanig extreem dat je systeem het helemaal niet zou doen, dus het kan ook best een meetfout zijn. Maar het is in elk geval niet "gewoon goed".

Check ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even voor een boel nuttige tips bij dergelijke problemen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 09-09-2007 17:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Verrek, je hebt gelijk, mijn oude pc geeft daar zo'n 15 Volt aan (dat is zeker normaal ?).

Kan ik in Everest Home Edition vinden wat mijn merk voeding is ?

En dat meten met een multimeter kan ik dus beter door iemand laten doen die er verstand van heeft ?
Mijn vader heeft zo'n ding trouwens.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:27:
Verrek, je hebt gelijk, mijn oude pc geeft daar zo'n 15 Volt aan (dat is zeker normaal ?).
De spanning op de +12V lijn hoort natuurlijk gewoon zo dicht mogelijk bij de 12V te liggen ;) Zie daarover ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Kan ik in Everest Home Edition vinden wat mijn merk voeding is ?
Denk het niet, aangezien die voeding alleen stroom levert en dus geen 'intelligente' verbinding met je moederbord heeft waarover iets kan worden uitgelezen over het type en dergelijke. Gewoon even je kast open maken en kijken?
En dat meten met een multimeter kan ik dus beter door iemand laten doen die er verstand van heeft ?
Mijn vader heeft zo'n ding trouwens.
Dat geldt in principe voor alles, dat je het beter kan laten doen door iemand met verstand van zaken :P Maar zodra je met een multimeter in het binnenste van je pc gaat werken dan is het zeker wel handig als je weet waar je mee bezig bent ja :)

Al is het in feite vrij simpel voor iemand die weet hoe de multimeter werkt. Gewoon terwijl de pc in gebruik is de spanning meten over de gele en zwarte draad die in een molex steekt (zo'n stekker die in je HDD en DVD en zo gaan). En dan eventueel een aantal keer herhalen onder verschillende bezigheden en dergelijke :)

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 09-09-2007 17:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Aan de voeding zal het dan toch wel niet liggen aangezien Everest wel gewoon 12 volt aan geeft:
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/1058/everestbz1.png

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:16

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

kijk eens voor een bios update voor je moederbord en everest zegt 1.1volt voor je cpu, ik geloof dat dat hoger hoort te zijn, misschien zorgt dat voor instabiliteit?

[specs]

Verwijderd

Topicstarter
De orginele versie van mijn Bios toen ik mijn pc kocht was 1.4, een paar weken terug heb ik de nieuwste versie 2.0 gedownload van de AsRock site en vervolgens geinstalleerd.
Maar dat helpt niet voor dat vastlopen helaas.

Bios geeft een VCore van 1.3 Volt, ik neem aan dat VCore mijn CPU is ?
Mijn oude pc geeft bij CPU 1.5 Volt aan in Everest Home Edition..

Ohja even over de temperatuur, SpeedFan en Everest geven bij CPU een temp van 39 graden, maar als ik in bios kijk zie ik bij 'CPU Temperature' 54 graden staan, dat is 15 graden meer dan in die programma's, hoe kan dat ? :o
Daar onder (in bios) staat een 'M/B Temperature' van 49 graden. M/B = MotherBoard ?

@ Orion84: Morgen zal ik mijn pc kast open maken en kijken welk merk voeding ik heb, nu is het een beetje te donker daarvoor.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 22:53 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-02 21:12
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:41:

@ Orion84: Morgen zal ik mijn pc kast open maken en kijken welk merk voeding ik heb, nu is het een beetje te donker daarvoor.
offtopic:
heb je geen licht in je kamer dan :+

Verwijderd

Topicstarter
@ Maarud: Jawel, maar dat voldoet niet aan daglicht :+
Ik heb trouwens een foto gemaakt van de sticker die op de voeding zit (kon dat dus net zo goed gister ook al gedaan hebben :P). Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/8953/voedingee1.png

Trouwens, heb ditzelfde topic ook al op een ander computer forum gepost .. ik dacht 2 forums weten meer dan 1 forum, dus hopelijk maken jullie daar geen probleem van.

Nog even iets, ik zet mijn pc wel eens op stand-by omdat ik dat handig vind, ook mijn oude pc zet ik wel eens op stand-by. Mijn oude pc doet er 3x zo snel over om 'uit' stand-by te raken dan mijn nieuwe pc. Als ik op mijn nieuwe pc de 'aan' knop weer indruk dan hoor ik dat alle apparaten weer aan gaan (harde schijf enzo), op dat moment is het beeldscherm nog zwart, daarna zie ik de muis verschijnen + het gebruikers account scherm en dan hoor ik 'nogmaals' een geluid alsof alle apparaten weer aan slaan en na dat geluid reageert windows pas zodra ik met de muis op mijn account naam heb geklikt.
Bij oude pc is het de 'aan' knop indrukken, 1 seconde daarna zie ik het account scherm al verschijnen en hoor ik tegelijkertijd de apparaten in pc aan slaan en kan ik meteen op de account naam klikken en pc reageert dan meteen.
Vreemd dat mijn nieuwe pc er langer over doet om uit stand-by te raken ...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk toch dat je wat bad block op je hd hebt. Daarnaast is mss de Asrock toch ook een boosdoener. Ik heb net een pci kaartje wlan van Linksys op een Asrock mb geplaatst waarbij je wel een ipadres kreeg maar geen data verkeer (??? IPadres verkrijgen is ook data verkeer). mb eruit en klaar. Ik denk dat je voeding ook een probleem zal zijn want volgens mij zijn dat 300w max met een gemiddelde van 250w.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
@ Itsalex: Bedankt voor je reactie !
Een bad block op mijn hd kan volgens mij niet want de schijf is nog nieuw, ook wel toevallig dan dat mijn vorige hd dat ook had.
Ik denk idd dat mijn moederbord de boosdoender is, volgens mij zit daar een niet goed funcionerend 'deel' op wat de tests niet kunnen uitwijzen, of kraam ik nu onzin uit ? :P
Het is toch nooit 100 % zeker als de tests zeggen geen fouten dat het niet aan het mobo kan liggen dan ?
Vanavond lukte het me om 5 minuten in windows te komen maar daarna liep hij weer vast, opnieuw opstarten lukt nu het een uur verder is nog steeds niet, hij blijft hangen in het begin scherm bij het detecteren van de apparaten.

Op een ander forum vertelden ze dat ik de spanningen eens moest meten van de voeding, dat heb ik gedaan en alles klopt gewoon. Dus de spanningen die zijn afgebeeld in Everest en SpeedFan kun je niet van uit gaan.
Ze vertelden ook dat mijn videokaart (NVIDIA GeForce 8800 GTS) minimaal een 400 Watt voeding aan raad, terwijl die van mij maar 350 Watt is.
Maar weet niet of het vastlopen van mijn pc daar aan kan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die dit zelfde probleem heeft toevallig ? :o

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

"Ze vertelden ook dat mijn videokaart (NVIDIA GeForce 8800 GTS) minimaal een 400 Watt voeding aan raad, terwijl die van mij maar 350 Watt is."

Goedkope 340W voeding + 8800GTS = knielen op je knieen en om problemen smeken.

Ik denk dat het door je voeding komt omdat die een 8800GTS + de rest van je computer niet fatsoenlijk van stroom kan voorzien. De meeste mensen denken dat een voeding niet zo heel belangrijk en degelijk hoeft te zijn, zolang hij maar werkt. Dit is absoluut niet het geval als je een 8800GTS in je pc hebt zitten. Die dingen hebben toch echt een wat betere voeding nodig.

Die 400W is overdreven, maar dat geld meestal alleen als je een degelijke voeding hebt, met alle respect maar enlight klinkt nou niet bepaald als een degelijk merk. Tagan en Enermax zijn heel bekende voorbeelden van voedingen van betere kwaliteit.

Overigens als hardware splinternieuw is wil absoluut niet zeggen dat het foutloos is. Dit heb ik zelf ondervonden met een geheugendimm en een moederbord. Bleken allebei brak te zijn (bovendien verdenk ik mijn x-fi ook nog eens)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet waarom maar denk nog steeds dat mijn moederbord de grootste boosdoender is, ipv mijn voeding.
Maar we zullen zien, ik ga zoiezo een zwaardere voeding van 500 a 600 Watt kopen.
Blijven de problemen zich voordoen, dan vervang ik direct het moederbord.

Na zo'n half jaar sukkelen met mijn pc begint mijn geduld aardig op te raken :P

Edit: Wat ik ook ga doen is mijn SATA kabeltjes verwisselen om die ook te testen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:09:
Maar we zullen zien, ik ga zoiezo een zwaardere voeding van 500 a 600 Watt kopen.
En dat heb ik gedaan, precies er tussen in, een Eminent voeding van 550 Watt.
Daarmee moet ik zeker toe komen.

Tja nu maar kijken of mijn pc nog raar doet ...

Verwijderd

Ik denk dat je systeem op sommige momenten niet genoeg stroom kon leveren en de voltagelijn van bijvoorbeeld +12V of +5V erg laag kwam te liggen, waardoor je hardeschijf een I/O bewerking niet kon uitvoeren en je daarna in Windows hierover een error kreeg (I/O van swapoperatie die niet voltooid kon worden).

Ik zou het even met een goede voeding van voldoende wattage testen, misschien dat je die kunt lenen of mag uitproberen bij een shop.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
Auch, die melding "Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking." enzo had ik ook al met m'n oude pc.

Ook mijn pc deed het soms dagen, en soms niet langer dan 5 minuten.
Trek "Harddisk0\D" eens los en kijk dan wat hij doet.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe voeding van 550 Watt zit er dus in, maaaaaaarrrr .... daar lag het dus niet aan !!
Want mijn pc hapert nog steeds.

En zoals ik al eens verteld had is dat de laatste tijd meestal een kwartiertje ofzo nadat ik hem heb opgestart, en dan begint ie opeens te haperen en dan komen er foutmeldingen in logboek en op een gegeven moment 'verdwijnt' mijn dvd brander van mijn systeem, daarna doet ie het voor de rest van de dag goed.

Ik heb een paar maanden terug al eens mijn dvd brander ontkoppelt, maar daar lag het niet aan omdat het haperen en vastlopen bleef.

1,5 week terug heb ik nog eens mijn dvd brander ontkoppelt, en toen werkte mijn pc gewoon probleemloos ... maar ik denk dat dat toeval is.

Trouwens, het SATA kabeltje van mijn 1e hd is iets groter dan van mijn 2e hd, het zwarte stekkertje bedoel ik dan, en het SATA stekkertje in mijn dvd brander is even groot dan die van mijn 2e hd.
Want mij werd verteld dat ik de SATA kabeltjes eens moest omwisselen om die te testen, maar durf het niet aan.
Pagina: 1