wil bij de kvk inschrijven zonder nog halfjaartje te wachten

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232573

Topicstarter
Een goedendag,

Bij deze een nieuwe thread, omdat ik ergens écht zeker van wil zijn: het starten van een kleine onderneming (ik hoor jullie al denken, daar gaan we weer, maar dit keer komen er, hopelijk, alleen maar gerichte vragen). Zelf ben ik nog 17 en een half, en heb gewoon geen zin om nog op dat ene halfjaartje te wachten voordat ik ga beginnen bij de KvK. Ik zou dus handlichting moeten aanvragen bij m`n ouders, ook daar heb ik geen zin in. Ik wil gewoon onder elk factuur/contract m`n ouders mee laten tekenen (kan toch?)

Ik wil morgen of overmorgen, naar de plaatselijke KvK hier gaan om me in te schrijven. Ik neem mee: m`n moeder (inc. paspoort), mezelf met het geboorteregister (hoe dat ook heet, kost iets van een tientje), ID en een hoop ;) geld... Voorderest niets toch? Éen opmerking meteen, ik begin thuis uiteraard met een webwinkel (website adres nog niet bekend) voor retailverkoop (dat is het, misschien nog wat service bij mij thuis maar dat was het zo`n beetje). De eerste ronde met vragen:

1) nog geen internetadres hebben, is geen punt voor de KvK toch?
2) m`n moeder onder elk contract/factuur mee laten tekenen is een must voor de Belastingdienst? Krijg geen boete of wat dan ook als ik het ``ss een keer`` vergeet?
3) moet m`n moeder nog iets van het huis meenemen? (meerdere hiero hebben een eigen onderneming aan huis, dus dat moet geen probleem opleveren waar ik woon, zijn overigens koophuizen hier)
4) ben al verzekerd bij m`n ouders, aanvullende verzekeringen niet nodig toch?

Ik ga naar binnen een dezer dagen en dan zou het binnen 10 min gepiept moeten zijn toch? Krijg hier namelijk geen duidelijkheid over op het internet, want krijg je meteen alles mee, zoals KvK-nmr etc? En wat voor soort vragen zal je zoal krijgen van de KvK? Gewoon kleine omschrijving geven van wat je wil en klaar toch?

Ik ga me dan inschrijven bij de Belastingdienst voor een BTW-nmr, koop spullen in met BTW, verkoop spullen inc. 19% BTW (dat ik netjes apart houd). En houdt m`n inkoop (electronica voor de verkoop, misschien nog een ``werk-pc`` of wat dan ook) facturen bij me, en m`n verkoop facturen bij me met alles erop en deraan en later wordt het één en ander van elkaar afgehaald voor de BTW AANGIFTE. Hoef verder toch geen inkomstenbelasting te betalen of wat dan ook? Heb ook geen VAR-verklaring nodig of wat dan ook... Ikzelf zit nog met m`n VWO (woon zelf in Utrecht), dus zal vrij weinig aangeven bij de Belastingdienst, omdat ik gewoon weinig in- en verkoop. Dit is niet verdacht of wat dan ook toch? Nog een laatste brandende vraag tot zover: komt zo`n belastinginspecteur vaak bij je op bezoek?

groetjes, hoop dat jullie me kunnen helpen, vooral met de eerste 4 vragen (ivm m`n ``handelingsonbekwaamheid`` :P)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 232573 schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:51:
[..]
Nee, maar als je wil dat het domein op 'de zaak' komt te staan, heb je eerst een bedrijf nodig
2) m`n moeder onder elk contract/factuur mee laten tekenen is een must voor de Belastingdienst? Krijg geen boete of wat dan ook als ik het ``ss een keer`` vergeet?
Aangezien je minderjarig bent, en je ouders dus verantwoordelijk voor je zijn, is het je moeders toko, en niet de jouwe, dus laat je moeder dan lekker nog alles tekenen voordat er een overdracht plaatsvind op het moment dat je 18 wordt.
3) moet m`n moeder nog iets van het huis meenemen? (meerdere hiero hebben een eigen onderneming aan huis, dus dat moet geen probleem opleveren waar ik woon, zijn overigens koophuizen hier)
Als het bedrijf van je moeder is, en het koophuis ook, kan het in het ergste geval inhouden dat je het huis moet verkopen (zal zo snel niet gaan, maar hou het in je achterhoofd.. huis wordt onderpand)
Schoolgaande kinderen vallen inderdaad onder de polis van de ouders.. Op het moment dat jij een eigen zaak start (en niet meer schoolgaand bent), zal je ook niet meer verzekerd zijn. En een verzekering voor ondernemers is dacht ik iets anders dan als loonslaaf.

Je hebt het over een webwinkel, dan stel ik voor om het topic over de wet koop op afstand eens goed door te lezen.. Een koop kan namelijk binnen 7 werkdagen na ontvangst worden ontbonden. De kosten van verzending komen allemaal op kosten van de webshop..

Consumentenrecht - onderzoeksresultaten

Interresant leesvoer in dat topic

Edit: Ik zie nu pas dat je nog niet SG-toegang hebt, die link werkt dus niet voor jou.

De vragen die je hier neerlegt kan je overigens ook bij de Belastingdienst en de KvK vragen. Dan weet je het in iedergeval 100% zeker waar je aan toe bent.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 09-09-2007 16:04 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Anoniem: 232573 schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:51:
Ik zou dus handlichting moeten aanvragen bij m`n ouders, ook daar heb ik geen zin in. Ik wil gewoon onder elk factuur/contract m`n ouders mee laten tekenen (kan toch?)
Euhm... Nee. Handlichting kan je aanvragen bij de kantonrechter. Dit kan vanaf je 16e. In dat geval mag je zelf rechtshandelingen uitvoeren welke je in staat stellen overeenkomsten met verplichtingen aan te gaan zonder dat je ouders je dit kunnen ontzeggen of terugdraaien. Als je hier geen zin in hebt (logisch, gezien je bijna 18 bent), dan kun je ook gewoon (mits je ouders het goed vinden) werken in je eigen onderneming. Technisch gezien kunnen bepaalde rechtshandelingen ontbonden worden door je ouders, maar als zij met goedkeuren jou toestaan een onderneming te runnen is dat niet het geval.

Leveranciers kunnen echter wel afschikken, want bepaalde overeenkomsten kunnen nu eenmaal door je ouders ontbonden worden. Deze op hun beurt weer een risico vormen om zaken te doen met jou. Het is maar net of je van plan bent 'tientjeswerk' te doen of dat je megacontracten van K's aan gaat. Je ouders hoeven niet bij elke order mee te tekenen, maar sommige zullen het wel vereisen.

Lees hier meer over op: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39399
Nee in principe niet. Echter kan je tegenwoordig wel je domeinnaam meteen vastleggen bij inschrijving. Dit kan handig zijn als je later ruzie krijgt met iemand over de naam. Je hebt dan een extra stukje houvast om aan te tonen wanneer het domein in jou eigendom is, en dat je aanzienlijke belangen hebt (je webshop) om deze naam te gebruiken. Maar achteraf je KvK inschrijving updaten met je domeinnaam erbij kan natuurlijk ook.
De enigste must voor de belastingdienst is dat jij je administratie op orde hebt en dat je je belasting betaald.
Technisch gezien hoeft je moeder helemaal niet mee te gaan. Alleen legitimatie moet voldoende zijn. Het aantal ondernemingen ingeschreven op één adres maakt niet uit voor de aanvraag van een nieuw te starten onderneming
Praat je hier over ziektekosten? Of andere verzekeringen? Aanvullende verzekeringen als aansprakelijkheidsverzekering zul je apart voor je onderneming moeten afsluiten. Gezien je wens een kleine winkel te openen zou ik me niet verzekeren tegen aansprakelijkheid (technisch gezien zijn je ouders nog altijd financieel verantwoordelijk voor jouw handelen).
Ik ga naar binnen een dezer dagen en dan zou het binnen 10 min gepiept moeten zijn toch? Krijg hier namelijk geen duidelijkheid over op het internet, want krijg je meteen alles mee, zoals KvK-nmr etc? En wat voor soort vragen zal je zoal krijgen van de KvK? Gewoon kleine omschrijving geven van wat je wil en klaar toch?
Het is maar net wat je wilt. Het kan zo snel gaan als jij wilt. Op de website van de KvK (en dit keer zoek je de link maar zelf), staat het formulier wat je moet invullen om je in te schrijven. Daarin staan dus alle punten welke jij daar ook moet invullen (dus print hem uit en vul hem in, neem het mee, lees de bijsluiter, zoiets..). Als je wilt of nog extra vragen hebt over je positie als minderjarige kun je daar vragen over stellen of brochures meenemen.
Ik ga me dan inschrijven bij de Belastingdienst voor een BTW-nmr, koop spullen in met BTW, verkoop spullen inc. 19% BTW (dat ik netjes apart houd). En houdt m`n inkoop (electronica voor de verkoop, misschien nog een ``werk-pc`` of wat dan ook) facturen bij me, en m`n verkoop facturen bij me met alles erop en deraan en later wordt het één en ander van elkaar afgehaald voor de BTW AANGIFTE.
Zo ongeveer ja.
Hoef verder toch geen inkomstenbelasting te betalen of wat dan ook?
Hahaha, ja tuurlijk wel. Dacht je dat ze sinterklaas waren? :+
Kijk, die BTW die jij betaald bij de leverancier breng je weer in rekening bij je klant. Dit staat dus los van je eigen marge op de producten. Je totale omzet minus alle kosten (en alles wat je kan aftrekken van de belasting) is je belastbare inkomen. Alles wat hierna overblijft is je netto winst.
Heb ook geen VAR-verklaring nodig of wat dan ook...
Met de VAR krijg je te maken als je vaak klussen doet voor één en hetzelfde bedrijf. Aangezien jij gewoon aan jan-en-alleman gaat verkopen via je webshop heb je hier dan ook niks mee te maken.
Ikzelf zit nog met m`n VWO (woon zelf in Utrecht), dus zal vrij weinig aangeven bij de Belastingdienst, omdat ik gewoon weinig in- en verkoop. Dit is niet verdacht of wat dan ook toch?
Het is niet verdacht. Echter als je minder dan x-uur aan je onderneming besteed merkt de Belastingdienst je niet aan als ondernemer. De startersaftrekposten en andere voordelen kun je dan vergeten. En om voor een paar tientjes in de maand je zoveel administratie op de hals te halen? Het zou niet mijn keuze zijn.
Nog een laatste brandende vraag tot zover: komt zo`n belastinginspecteur vaak bij je op bezoek?
In het begin zal deze wel een keer verschijnen om te controleren of je wel op de juiste manier je administratie doet. Als ze je verdenken van fraude zul je vaker in de gaten worden gehouden. Anderen hoor ik erover dat ze zelden bezoek krijgen van de BD. Lees: minder dan 1 keer per jaar.

Oh en nu mijn persoonlijke mening. Je bent totaal niet voorbereid gezien het grote aantal 'beginnersvragen' welke rechtsstreeks op de websites van de KvK en Belastingdienst zijn te lezen.
Als ik je idee voor je onderneming lees dan ben ik bang dat je bij lange na niet aan de eisen van de Belastingdienst voldoet om als ondernemer te worden aangemerkt. Wat je dus beter kan doen is een leverancier zoeken die niet moeilijk doet om aan een particulier te leveren. Jij doet gewoon je ding. En bij je belastingaangifte vermeldt je gewoon xxx euro verdient aan 'overig inkomsten'. Dit bespaart je een hoop moeite. Mocht het dan zo zijn dat je onderneming echt vormen begint aan te nemen, m.a.w. vult het je tijd goed en kan je goed aan verdienen kan je alsnog 'officieel' een onderneming starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh en nu mijn persoonlijke mening. Je bent totaal niet voorbereid gezien het grote aantal 'beginnersvragen' welke rechtsstreeks op de websites van de KvK en Belastingdienst zijn te lezen.
Als ik je idee voor je onderneming lees dan ben ik bang dat je bij lange na niet aan de eisen van de Belastingdienst voldoet om als ondernemer te worden aangemerkt. Wat je dus beter kan doen is een leverancier zoeken die niet moeilijk doet om aan een particulier te leveren. Jij doet gewoon je ding. En bij je belastingaangifte vermeldt je gewoon xxx euro verdient aan 'overig inkomsten'. Dit bespaart je een hoop moeite. Mocht het dan zo zijn dat je onderneming echt vormen begint aan te nemen, m.a.w. vult het je tijd goed en kan je goed aan verdienen kan je alsnog 'officieel' een onderneming starten.
Nee ik kende deze antwoorden al, wou ze alleen nog bevestigd krijgen van de tweakers-goden hier :P

Weet je wat het eigenlijk ook allemaal is, ik heb hier verder ook geen zin in, ik wil eigenlijk alleen maar een KvK nummer hebben, that`s it :S Anders krijg ik gezeur met m`n buren hiero in Utrecht (vind wel ss wat deals plaats bij me thuis, en dat kan verdacht overkomen bij de buren :P)

Ik hoef dus helemaal niet eens een ondernemer te zijn, ik wil gewoon bij de belastingdienst opgeven wat ik wit heb verdiend (per 3 maanden ofzo) en klaar. Ik denk, dat dat ook beter voor me is (maar dan heb je alsnog een BTW-nmr. nodig niet?)

Verder: hoe kan iemand nou van afstand weten, dat ik (een minderjarige) een zaak run en dan eisen om m`n ouders de handtekening? Of staat hij de op m`n moeders de naam? Dit moet ik namelijk ECHT niet hebben, moet gewoon op mijn naam komen te staan met m`n eigen inkomsten als het ware (ik laat haar alleen maar als toestemming gelden).

Nou ga het formulier maar eens downloaden van kvk.nl en maar op bezoek gaan bij ze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

op je kvk inschrijving zal komen te staan wie er handelingsbevoegd zijn voor het bedrijf en daar zal dus je moeder staan. Ik zou trouwens voor de btw vrijstellingsregeling gaan als het allemaal nog zo klein is. Hoe dat zit kan je ook allemaal van de belastingdienst site plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 232573 schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:17:
[...]
Weet je wat het eigenlijk ook allemaal is, ik heb hier verder ook geen zin in, ik wil eigenlijk alleen maar een KvK nummer hebben, that`s it :S Anders krijg ik gezeur met m`n buren hiero in Utrecht (vind wel ss wat deals plaats bij me thuis, en dat kan verdacht overkomen bij de buren :P)
Dan moet je helemaal gaan uitkijken. Je mag namelijk niet zomaar 'vanuit huis' verkopen, mits je daar een vergunning voor hebt. En voor een normaal woonhuis is die nogal moeilijk te verkrijgen. Als je je business legit maakt om het zomaar te zeggen, dan hebben de buren iets om mee te schermen namelijk. Je kan dus beter maar louche dealtjes maken aan de deur, want daar kunnen de buren niks mee.
Ik hoef dus helemaal niet eens een ondernemer te zijn, ik wil gewoon bij de belastingdienst opgeven wat ik wit heb verdiend (per 3 maanden ofzo) en klaar. Ik denk, dat dat ook beter voor me is (maar dan heb je alsnog een BTW-nmr. nodig niet?)
Opgeven wat je extra hebt verdient doe je dus gewoon bij je belastingaangifte bij de 'overige inkomsten'. Dit gebeurt 1 keer per jaar. Dan hoef je ook minder administratie bij te houden.

Quote van de Belastingdienst aangifte 2006:
U bent niet verplicht een administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overige werkzaamheden. Als de Belastingdienst u om inlichtingen en gegevens over deze werkzaamheden vraagt, bent u echter wel verplicht deze binnen een redelijke termijn en op een overzichtelijke wijze te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart waarmee u kunt laten zien hoe u tot de vermelde bedragen bent gekomen. Onder gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank of giro. U kunt hierbij ook denken aan de door u gemaakte berekening als u op een bedrijfsmiddel afschrijft.
Hier vind je ook wat info: http://www.tbforum.nl/artikel/72039.html

Een BTW nummer heb je dus alleen als je als ondernemer voor de BTW wordt aangemerkt. Sommige leveranciers willen niet aan particulieren leveren en vereisen dus dit BTW nummer (=vaak je Sofi-nummer met B01 erachter). Anderen doen daar niet moeilijk over en leveren aan iedereen. Daarvoor heb je dus geen BTW nummer nodig.

Potentiele klanten kun je afschrikken door het ontbreken van een officiele inschrijving, maar anderen intresseerd het niet. Als voorbeeld het grote aantal 'inkoopacties' waar toch ook aan wordt verdient, en waar de organisator niet persé een bedrijf voor hoeft te hebben.
Verder: hoe kan iemand nou van afstand weten, dat ik (een minderjarige) een zaak run en dan eisen om m`n ouders de handtekening? Of staat hij de op m`n moeders de naam? Dit moet ik namelijk ECHT niet hebben, moet gewoon op mijn naam komen te staan met m`n eigen inkomsten als het ware (ik laat haar alleen maar als toestemming gelden).
Als jij je inschrijft bij de KvK staat de onderneming op jouw naam. En zoals ik al eerder zei, je moeder hoeft niet mee. Het handelsregister (tevens te vinden op de website van de KvK) geeft je inzage in de gegevens van een onderneming. Voor een paar euro kan je dan online zien van wie de onderneming is (incl. geboortedatum), dus via die weg komen mensen er van 'afstand' achter wie het bedrijf runt. Als het gaat om grote deals is het niet geheel onwaarschijnlijk dat bedrijven een check doen in het handelsregister wie tekenbevoegd is. Nu ben jij dat wel technisch gezien, echter je ouders blijven financieel verantwoordelijk. Dus mocht je schulden maken en iemand komt dat opeisen zijn je ouders de pineut. Ook andersom kunnen je ouders een door jou ondertekende order ongedaan maken. Dit is dus het risico van de partij die met jou zaken doet.

Dit verschilt trouwens niets van je leven als 'kind'. Ook daar blijven je ouders altijd verantwoordelijk voor het handelen van hun kind, in financiele zin althans. Nogmaals ik weet niet hoe serieus je bent, maar als ik jou was klein beginnen, niks geen 'onderneming' en die onzin. Ga gewoon lekker naar Display Electronics (op Lage weide) koop daar wat elektronica spul in en verhandel het lekker aan je deur. Ben je netjes? Laat je de belastingdienst het weten als overige inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ray schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:33:
op je kvk inschrijving zal komen te staan wie er handelingsbevoegd zijn voor het bedrijf en daar zal dus je moeder staan. Ik zou trouwens voor de btw vrijstellingsregeling gaan als het allemaal nog zo klein is. Hoe dat zit kan je ook allemaal van de belastingdienst site plukken.
Ja, oke, maar wat heeft mijn naam dan nog met de bedrijfsvoering te maken?? Ik bedoel van, dan is het in principe gewoon 100% het bedrijf van m`n moeder, en m`n moeder wil helemaal niet werken (doet m`n pa maar lkkr :P anders krijgt m`n moeder problemen met het geld, dat ze van de overheid krijgt, omdat m`n moeder anders gewoon als ``arbeider`` door het leven zal gaan met MIJN bedrijf). En ik ken die BTW-vrijstelling al, maar dat komt later wel, eerst even het KVK-gedoe afronden (gaat mij namelijk meer om dat nummertje :P en heb de juiste eenmanszaak formulieren al ingevuld).

Bij nmr.3 ``Gegevens van de eigenaar van de eenmanszaak`` zou ik dus alle gegevens van m`n moeder in moeten vullen :S :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En wat ga je doen, want als het een vrij beroep is hoef je je niet te registreren bij de kvk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 232573 schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:56:
[...]
eerst even het KVK-gedoe afronden (gaat mij namelijk meer om dat nummertje :P en heb de juiste eenmanszaak formulieren al ingevuld).
Klinkt alleen alsof je het doet voor een Makro-pasje. :o

Ohjah, en als je je bij de KvK inschrijft en je gaat niet naar de Belastingdienst, krijg je vanzelf het formulier 'aangifte nieuwe onderneming' toegestuurd van Belastingdienst ;)
Bij nmr.3 ``Gegevens van de eigenaar van de eenmanszaak`` zou ik dus alle gegevens van m`n moeder in moeten vullen :S :S
Nee dus, anders wordt je moeder de ondernemer. Maar dat ben jij!

[ Voor 39% gewijzigd door ebia op 10-09-2007 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

RaZ schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:01:
[...]

Nee, maar als je wil dat het domein op 'de zaak' komt te staan, heb je eerst een bedrijf nodig
Nee? Je kunt gewoon de WHOIS veranderen zoals je wilt wanneer je wilt, veel registrars rekenen hier wel een kleine fee voor. De kosten kun je gewoon op de zaak gooien, je mag aanloopkosten voor feitelijke inschrijving gewoon in het bedrijf onderbrengen.
[...]

Aangezien je minderjarig bent, en je ouders dus verantwoordelijk voor je zijn, is het je moeders toko, en niet de jouwe, dus laat je moeder dan lekker nog alles tekenen voordat er een overdracht plaatsvind op het moment dat je 18 wordt.
Onnodig moeilijk, gewoon op eigen naam inschrijven met toestemming van ouder/voogd.

Wat betreft een KvK-nummer halen voor een webshop: ga asjeblieft eerst een half jaartje via eBay handelen, of zelfs compleet buiten de KvK/BD om. Geen risico, geen gezeik met administratieplicht, geen geld nodig behalve je inkoopskosten, en als je het zat bent na 3, 6 of 12 maanden kun je er gewoon weer mee kappen zonder enige problemen. Je bent voor de belastingdienst geen ondernemer, exact wat je ook helemaal niet wil zijn, en eventuele boekwinst schrijf je gewoon op je Tj biljet bij "inkomsten uit overige werkzaamheden".

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik het zo lees wil je vooral dat KvK-nummer, en geen half jaar geduld hebben? Een half jaar is in zaken helemaal niet zoveel, en het is waarschijnlijk verstandiger om dingen eerst rustig uit te zoeken. Voor de rest ben ik het helemaal eens met Curry684 ^^

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
misschien klets ik uit mijn nek, maar is het niet zo dat als je nu een bedrijf start, je ook nog voor 2007 allerlei dingen moet gaan betalen omdat je ineens een bedrijf bent? kun je dan niet beter tot 2008 worden om te voorkomen dat je dubbel betaalt? (of moet je naar rato betalen? ik heb geen idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

inschrijfgeld is volgens mij wel naar rato. Voor een heel jaar iets van € 60,-- euro voor een kleine ondernemer. (tenminste dat betaal ik zelf, is bodem bedrag dacht ik)

daarnaast ook met een aantal post hierboven. Als je 'roomser bent dan de paus' dus alles direct al op papier doet zonder de fiscaliteit van een ondernemer (want dat ben je volgens de richtlijnen niet, denk aan uren criterium etc) dan houd je er echt helemaal niets aan over (weet ik ook uit ervaring helaas).

Ik heb het nu zelf in het semi hobby model gegoten. Gebruik wel mijn kvk maar zonder btw nummer. Wel heb ik een soort van boekhouding maar die is voor intern gebruik. Belastingdienst vindt dit prima als je maar wat opgeeft via overige inkomsten, waarbij je dan ook nog af kan vragen als dat een paar honderd euro is of je daar nog 42% van af wilt geven (in mijn geval dan, als student zal je in een ander schaal vallen of je onderneming moet het wel erg goed gaan doen :))

[ Voor 69% gewijzigd door Ray op 10-09-2007 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

KvK is per kalenderjaar, maar da's als eenmanszaak toch maar 45 euro oid.

[ Voor 5% gewijzigd door curry684 op 10-09-2007 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56
Als je 16 jaar of ouder bent kan het gewoon op je eigen naam staan, als een van je ouders ervoor tekent dat zij verantwoordelijke zijn voor wat je doet en dat je er zelf over mag beslissen.

Alleen onder de 16 is handlichting vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Wat betreft een KvK-nummer halen voor een webshop: ga asjeblieft eerst een half jaartje via eBay handelen, of zelfs compleet buiten de KvK/BD om
Hoe wil jij zonder BTW nummer je inschrijven als dealer van een bepaald product? Het lijkt mij niet de bedoeling dat je spul gewoon koopt in de Mediamarkt en dan weer doorverkoopt..

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 06:37

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dennahz schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:30:
Hoe wil jij zonder BTW nummer je inschrijven als dealer van een bepaald product? Het lijkt mij niet de bedoeling dat je spul gewoon koopt in de Mediamarkt en dan weer doorverkoopt..
Lijkt me knap als je dan nog een beetje een fatsoenlijke marge er aan overhoud :) Ik gok dat curry bedoeld: kopen en verkopen op ebay, beetje handelaar spelen :) Goedkoop kopen en duurder verkopen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Begrijp het allemaal alleen dit niet:

@Ebia
``Dan moet je helemaal gaan uitkijken. Je mag namelijk niet zomaar 'vanuit huis' verkopen, mits je daar een vergunning voor hebt. En voor een normaal woonhuis is die nogal moeilijk te verkrijgen. Als je je business legit maakt om het zomaar te zeggen, dan hebben de buren iets om mee te schermen namelijk. Je kan dus beter maar louche dealtjes maken aan de deur, want daar kunnen de buren niks mee.``

Ik verkoop niet zo zeer ``aan huis``, dit doe ik wel online. Maar ik repareer electronica (tv`s/radio`s etc.) en meer voor anderen. Mensen droppen hun spullen bij me af, ik ga ermee aan de slag, en later mogen ze het weer oppikken met een demonstratie, dat alles werkt.

Heb je hier écht zo nodig speciale vergunningen voor nodig? Want in de flats waar ik woon in Utrecht, echt ik hoef m`n adres (ingedeeld in enkele flats), maar één keer in te tikken op de kvk.nl en er staan zoveeeeeel bedrijfen ingeschreven (zelfs ene zonnestudio zie ik nu :P)

Kunnen m`n buren dus nou wel of niet klagen, als er per dag 3 tot 7/8 mensen (bij wijze van) heen en weer gaan?? Ik werk immers aan huis, net zoals de KvK je doet inlichten over thuis een onderneming hebben, dit laatste wil ik nog weten en dan ga ik maar naar de KvK zonder BTW-nmr. Ik geef per jaar wel door wat ik ``zoal`` heb verdiend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ok, geen retail dus. Maar laten we het erop houden dat mensen last kunnen ondervinden, en dat de gemeente wel degelijk bezwaar kan maken tegen jou reparatie aan huis, aangezien je huis in de eerste instantie voor bewoning is bedoelt zoals aangegeven in het bestemmingsplan.

Al dit soort dingen kunnen je navragen bij de KvK, dus waarom ga je d'r niet eens naartoe? Gewoon voor een oriënterend gesprek in plaats van een inschrijving?

Ohja, lees dit eens door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
zo'n inspecteur is hier nog nooit langsgeweest, in de 6 jaar tijd dat ons bedrijf al bestaat :P Dus dat valt wel mee dunkt me :)

Maar die vragen kunnen de gasten van de KVK beantwoorden, daarvoor zitten ze daar ook :) En als alels goed is loop je met je papieren en KvK-zooi weer naar buiten, dan ga je naar de belastingdienst voor de BTW-zooi en dan is dat ook weer geregeld !

[ Voor 50% gewijzigd door maarud op 10-09-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ebia schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:48:
Ok, geen retail dus. Maar laten we het erop houden dat mensen last kunnen ondervinden, en dat de gemeente wel degelijk bezwaar kan maken tegen jou reparatie aan huis, aangezien je huis in de eerste instantie voor bewoning is bedoelt zoals aangegeven in het bestemmingsplan.

Al dit soort dingen kunnen je navragen bij de KvK, dus waarom ga je d'r niet eens naartoe? Gewoon voor een oriënterend gesprek in plaats van een inschrijving?

Ohja, lees dit eens door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken
Doe zelf VWO, maar als ik thuis lekker chill achter de computer zit, wil ik dat nog wel eens vergeten ;)

Maar goed, bedankt voor alles. Ik ga morgen maar eens naar de Kvk, misschien eerst nog naar de Gemeente om te kijken hoe het zit met thuis ondernemen hier in Utrecht. Jullie horen nog van me, en nog even dit: ik heb zo`n 4 a 5 buren naast me wonen. 3 op de 4 heeft er totaal geen problemen mee, dat ik klanten aan huis ontvang, maar 1 op de 4 wel. Hij vindt het niet leuk, dat er mensen langs z`n raam lopen (ook heel vaag maar ja we wonen wel samen op één gallerij). Verder vertel ik m`n klanten zich altijd rustig te houden, dus ja, wat kan je nou wél en wat nou níet als bezwaar zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Let erop dat als je in een appartement of flat woont je onder de regels van de Vereniging van Eigenaren valt, die meestal in hun reglement hebben staan dat je geen bedrijf aan huis mag voeren: wat vanzelfsprekend niet bedoeld is om ZZP's of telewerkers te weren, maar om te voorkomen dat iemand een kapsalon op de gallerij inricht waar continu volk in- en uitloopt.

Daar loop je meer risico mee dan de BD en de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik snap ook niet helemaal waarvoor je een KvK-inschrijving wilt, als je geen "grote plannen" hebt...
Die "overige inkomsten" is prima te doen, BTW betaal je toch niet zolang het onder de (ruim) 1000 euro blijft (marge-regeling kleine ondernemers), en zoals al eerder opgemerkt: je haalt jezelf een hoop rompslomp op het lijf, en maakt "er mee stoppen" aanzienlijk lastiger.
Mijn advies: neem de tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Klein Ondernemersregeling (KOR) is een glijdende schaal van 1345 tot iets van 1860 euro. Onder de 1345 mag je af te dragen BTW wegstrepen, daarna stijgt het percentage tot 100% bij de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
curry684 schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:55:
Let erop dat als je in een appartement of flat woont je onder de regels van de Vereniging van Eigenaren valt, die meestal in hun reglement hebben staan dat je geen bedrijf aan huis mag voeren: wat vanzelfsprekend niet bedoeld is om ZZP's of telewerkers te weren, maar om te voorkomen dat iemand een kapsalon op de gallerij inricht waar continu volk in- en uitloopt.

Daar loop je meer risico mee dan de BD en de KvK.
Ja, dat is juist het vage, heb nog even via de kvk gekeken: 24 bedrijven geregistreerd in mijn flats!! Eentje heeft zelfs een fysio-bedrijf thuis staan, waarbij mensen gewoon langs kunnen komen voor een ``treatment`` >:) . Maar goed ik zal het nog navragen, maar hiero in Utrecht doen ze volgens mij niet heel erg moeilijk. Voorderest, denkt die ene buurman hier dus, dat ik per se een KvK-nmr nodig heb om wit te werken. En ik vind mezelf zo na 1 jaar gewerkt te hebben als bedrijf zijnde, wel rijp voor een KvK-inschrijving verder zal ik inderdaad gewoon per jaar BTW-afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry weet niet hoe ik een post kan editen :S

Ik wou dit nog aan m`n vorige post toevoegen:

EDIT:

ik kan gewoon hier bij de plaatselijke Gemeente binnen stappen toch, om álles over bedrijfsvoering te weten te komen aan huis in Utrecht hier (wtb de Vereniging van Eigenaren etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 232573 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 00:03:
Sorry weet niet hoe ik een post kan editen :S
Eh, iets verder kijken dan de neus lang is? :+

Rechtboven je berichten, naast de quote knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 00:54:
[...]

Eh, iets verder kijken dan de neus lang is? :+

Rechtboven je berichten, naast de quote knop: [afbeelding]
Vreemd, stond niets iig gisteren (misschien niet ingelogd). Iemand nog wat toe te voegen aan m`n verhaal, zodat ik het een en ander kan afronden, vooral de bedrijfsuitvoering thuis.

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 20:01
Nog iets, bij de kvk in Utrecht doen ze mee aan de proef om bij de inschrijving bij de KvK je ook meteen in te schrijven bij de belastingdienst. Je hoeft het dan dus niet meer zelf te doen, en hebt gelijk je BTW nummer (hoeft er dus niet nog +- 6 weken op te wachten). Uiteraard bepaald de belastingdienst zelf nog of je in aanmerking komt voor BTW/inkomstenbelasting.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ray schreef op maandag 10 september 2007 @ 07:57:
inschrijfgeld is volgens mij wel naar rato. Voor een heel jaar iets van € 60,-- euro voor een kleine ondernemer. (tenminste dat betaal ik zelf, is bodem bedrag dacht ik)
curry684 schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:09:
KvK is per kalenderjaar, maar da's als eenmanszaak toch maar 45 euro oid.
Ik doelde ook niet alleen op de kvk inschrijfkosten, maar ook op gemeentelijke belastingen en dergelijke...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb je in Nederland geen diploma nodig om een eigen zaak te kunnen starten en een KvK nummer aan te vragen?

Twitter

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Dennahz schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:33:
Heb je in Nederland geen diploma nodig om een eigen zaak te kunnen starten en een KvK nummer aan te vragen?
heel kort nee (hangt er enigzins vanaf wat je wilt starten uiteraard)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• curry684

curry684

CrankyGamerOG schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:35:
[...]

heel kort nee (hangt er enigzins vanaf wat je wilt starten uiteraard)
Nee hoor, helemaal nergens voor. Pas bij vestiging, dus als je diensten aan gaat bieden vanuit een lokatie, heb je in sommige gevallen diploma's of certificaten nodig.
Edwardvb schreef op woensdag 12 september 2007 @ 12:26:
[...]

Ik doelde ook niet alleen op de kvk inschrijfkosten, maar ook op gemeentelijke belastingen en dergelijke...
Wat heeft de gemeente ermee van doen of jij een KvK-nummertje hebt?

Pagina: 1