Al enkele weken/maanden had ik de indruk dat mijn internetverbinding zeer traag is. Maar de laatste dagen zat zelfs mijn vrouw te klagen en als het zelfs haar opvalt, moet het wel erg zijn
Eerst dacht ik nog dat het probleem op één of andere manier bij mijn PC zat en daar had ik de laatste weken al af en toe eens op gezocht.
Gisten heb ik dan een snelheidstest uitgevoerd met dit als resultaat:
Aangezien ik gebruik maak van een wireless verbinding met de router en aangezien er onlangs enkele draadloze netwerken in de buurt zijn bij gekomen, besloot ik eerste enkele andere channels te proberen. Maar dat bracht geen verbetering. Ik heb toen maar meteen een lange netwerkkabel boven gehaald, de PC rechtstreeks aangesloten op de router en mijn draadloze netwerkkaart uitgeschakeld. Maar ook dit bracht geen verbetering. Ik heb de PC dan maar rechtstreeks aangesloten op de kabelmodem en dit is het resultaat:
- Nachtje uitgeschakeld
- Reset
- Firmware upgrade (alhoewel de router de laate versie al had)
- URL filtering, wireless en firewall uitgeschakeld
Niks van het bovenstaande heeft geholpen. Mag ik er nu van uit gaan dat er niks meer aan te doen is?
Gisten heb ik dan een snelheidstest uitgevoerd met dit als resultaat:
En dat is wel redelijk traag te noemen want ik heb een 10 Mbit verbinding. Eerlijk gezegd stoort het mij meestal niet aangezien sites als tweakers.net en google.be wel redelijk snel te benaderen zijn. Maar sommige andere sites zijn echt een ramp.http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 342 kbit/s or 43 kbyte/s
- Upload speed : 244 kbit/s or 31 kbyte/s
Sun Sep 9 2007 at 15:33:20 UTC+0200
Aangezien ik gebruik maak van een wireless verbinding met de router en aangezien er onlangs enkele draadloze netwerken in de buurt zijn bij gekomen, besloot ik eerste enkele andere channels te proberen. Maar dat bracht geen verbetering. Ik heb toen maar meteen een lange netwerkkabel boven gehaald, de PC rechtstreeks aangesloten op de router en mijn draadloze netwerkkaart uitgeschakeld. Maar ook dit bracht geen verbetering. Ik heb de PC dan maar rechtstreeks aangesloten op de kabelmodem en dit is het resultaat:
De downloadspeeds zijn dus drastisch gestegen. De gebruikte router is een SMC2804WBR V.2 EU. Deze is nu 3 à 4 jaar oud en ik heb er nooit echt problemen mee gehad. Wat heb ik dan nog geprobeerd met de router zelf:http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 9527 kbit/s or 1191 kbyte/s
- Upload speed : 222 kbit/s or 28 kbyte/s
Sun Sep 9 2007 at 15:45:22 UTC+0200
- Nachtje uitgeschakeld
- Reset
- Firmware upgrade (alhoewel de router de laate versie al had)
- URL filtering, wireless en firewall uitgeschakeld
Niks van het bovenstaande heeft geholpen. Mag ik er nu van uit gaan dat er niks meer aan te doen is?