PC start 1e keer niet door, daarna wel.

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 11:58
Ik heb net mijn nieuwe hardware ingebouwd en heb bij een koude start een raar verschijnsel.

Als ik de pc vanuit een koude start aanzet, hoor ik de ventilators draaien en lijkt het systeem te starten. Maar het geeft dan geen beeld en start ook niet verder door.

Druk ik hem dan met de powerknop uit (reset knop werkt dan ook niet) en zet hem vervolgens weer aan, dan start hij normaal op en werkt als een zonnetje.

Specs:

Asus P5K Bios : 0603
E6750
Zalman 9500 LED
2 Gb kingston PC2-6400
Asus 8800 GTS 320Mb
Maxtor 6L160M0 (160Gb SATA)
Seasonic 430W voeding

Vraag: Mijn videokaart heeft een voedingsaansluiting. De stekker die daarop hoort, heeft twee molux connectors. Moeten deze gevoed worden door twee verschillende takken van de voeding of mag het van dezelfde voedingstak (voedingskabel) gepakt worden?

Met google heb ik zo snel niets kunnen vinden. Systeem is niet doorgeclocked.

Edit: Bios versie vermeld. Helaas is er nog geen nieuwere bios beschikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door GreenGolf3 op 13-09-2007 19:05 . Reden: System specs uitgebreid ]

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik heb precies hetzelfde met mijn nieuwe p5k , dus als iemand met een oplossing komt houd ik me aanbevolen :o

ik gok het op een buggy bios, ik stoor me er verder ook niet aan, omdat het erna gewoon werkt :+

ter aanvulling mijn systeem :

Asus P5K Bios : 0603
C2D E6300 Allendale
2 x 1GB Corsair DDR2-667 XMS2 CL4
2 x 80GB raid 0 (System)(Via VT6421 PCI RAID)
2 x 500GB Raid 1 (Data)(3ware Escalade 8006)
Sapphire X1950PRO 256MB + Zalmann vf-900cu
Zalmann 360watt PSU
1 x 120mm Outtake (Back)
3 x ???mm Sunbeam Intake (1 side + 2 front)

[ Voor 58% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-09-2007 15:37 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

subtiel kickje on behalf of the TS (en mij een beetje :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Zie dat jullie beide hetzelfde BIOS er op hebben staan.
Al geprobeerd het BIOS naar een oudere versie terug te flashen?
Heb er in de winkel al meerdere van ingebouwd/verkocht, maar tot op heden nog geen klachten over gehad. Wellicht is het specifiek het type BIOS dat jullie er op hebben staan dat deze bug kent?

Edit: @Greengolf3:
Ik begrijp uit je verhaal dat je een 6-pins PCI-Express verloopje naar 2 x MOLEX gebruikt.
Die kunnen in principe gewoon van 1 en dezelfde tak af komen, afhankelijk van wat er nog meer aan die aftakking hangt. Ook afhankelijk van je voeding natuurlijk. De wat goedkopere voedingen maakt het sowieso niet voor uit, die hebben toch maar 1 12V-rail.
Als je een wat recentere voeding op de kop tikt, heb je het probleem al niet eens meer, die hebben tegenwoordig bijna allemaal wel een PCI-Express connector rechtstreeks uit de kabelbos.

[ Voor 47% gewijzigd door Brede P op 11-09-2007 09:17 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
was er niet laatst (vorige week ofzo) ook al een vraag over dit probleem?
Toen was het antwoord: geeft nix, is normaal.

Ik heb het zelf ook af en toe. Zal wel een soort beveiliging zijn.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
ik moet zeggen helemaal in orde is het natuurlijk niet, laatst pc gebouwd werkte bij mij perfect ! Maar eenmaal geplaatst bij klant heeft hij af en toe ook cold boot problemen.
Heel apart, misschien kwam het door andere hardware (TFT Scherm/printer ed) of aan de voeding in combinatie met te lage/verschillende voltages @ stopcontact.

Nu moet ik ook opmerken dat ik mijn stopcontact geaard heb, bij de klant wss niet.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

ik heb geaarde contacten,
ook gebruik ik GEEN verloopstekkers oid.

tevens is ons probleem ANDERS dan het gemelde topic
daar gaat het erom dat hij even 2 sec uit gaat en dan opboot nadat men de voeding heeft uitgezet.
Dit heb ik OOK, maar is normaal, dit doet het bord ook bij overclocken e.d.

Wat bij ons het geval is , is dat het systeem gewoon NIET doorboot, pas na een reset dan boot hij normaal en is er niks aan de hand.

ps ik moet erbij zeggen dat dit niet eens puur coldboot is, ik heb dit ook als ik dingen aanpas in bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:27
Nu moet ik ook opmerken dat ik mijn stopcontact geaard heb, bij de klant wss niet.
Ik heb dezelfde bevinding gehad met een Asus moederbord (weet het type niet meer, pentium 2,8 Ghz). Toen ik het aansloot op een stopcontact met aarde was het wel goed.

Vond het toen al heel vreemd, want het zou inhouden dat er (minimale) spanning op de kast zou staan??
Kortom, maakt het moederbord geen contact met de kast o.i.d ?

edit: moederbord was: ASUS P4P??? VM (video onboard)

[ Voor 7% gewijzigd door jee-weetje op 11-09-2007 10:24 ]

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Het ging bij mij dus ook om een Asus mobo, het kan best zijn dat de voeding een kleine lekstroom heeft (Standaard Antec Sonata 3 500 Watt voeding) Ik zal binnenkort de multimeter erop zetten.
Mobo maakt zeker wel contact met kast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
ter info, mijn kast was een standaard aopen, met bijbehorend voeding.

Ik ben bang dat ik jer verder niet heel erg kan helpen, maar hou het i.i.g. in de gaten. Het is ook nog een openstaande vraag ;)

[heresnspinsel]
Er staat mij ook iest bij over "intrusion detection" in de BIOS/op het MOBO. Deze kun je aansluiten op je moederbord als de kast open is start de pc niet... Mwah, zal er wel niks mee te maken hebben.
[/hersenspinsel]

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

jee-weetje schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:58:

[heresnspinsel]
Er staat mij ook iest bij over "intrusion detection" in de BIOS/op het MOBO. Deze kun je aansluiten op je moederbord als de kast open is start de pc niet... Mwah, zal er wel niks mee te maken hebben.
[/hersenspinsel]
nee dat zorgt ervoor dat je pc niet boot als er iemand in de kast is geweest, en meld dit dan ook zo, bij ons is het kei hard gewoon hangen voor de post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Een vriend van mij had dat ook met zijn thunderbird setup en een 250 watt voeding. Niets te vinden, en geen idee wat er nou was. TOT hij een nieuwe (300 Watt) voeding in zijn pc schroefte. Sindsdien startte hij gewoon in 1x door. Dus mocht je een andere voeding hebben liggen zou je het even kunnen proberen.

Die eerste voeding was een meegeleverde voeding met de Aopen kast, die tweede weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
IDD Rigi goed voorstel!! Misschien trekt ie bij cold-start gewoon teveel watts

Ik heb later in de PC de voeding wel vervangen btw (250W voor een 350 watt), maar heb het nooit meer aan een ongeaard-stopcontact geprobeerd. Had is dus even moeten proberen 8)7.

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Hmms ik vond 500 Watt al overkill voor een micro atx met onboard video, AMD 4800+ X2 EE met 2x 1024MB DDR2 en een DVD brander + Samsung Spinpoint T166 250GB
Dus daar zal het in mijn geval dus niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:39:
Hmms ik vond 500 Watt al overkill voor een micro atx met onboard video, AMD 4800+ X2 EE met 2x 1024MB DDR2 en een DVD brander + Samsung Spinpoint T166 250GB
Dus daar zal het in mijn geval dus niet aan liggen.
Ik heb met mijn zelfbouw PC ook problemen gehad met zwarte schermen met het opstarten en uit de standby/slaapstand komen.
Ik had tijdelijk de onboard videokaart in gebruik wegens budget problemen.
Nadat ik er een beetje knappe PCIe videokaart in had geplaatst waren de problemen verdwenen.
Mijn PC draait met Vista Home Premium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

het probleem is bij mij weg sinds ik de pc zwaar heb geoverclocked ?

van 233 naar 400 Mhz (1600FSB dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:55
ts, hoeveel schijven heb je in je systeem? het kan zijn dat deze namelijk allemaal tegelijk opspinnen, en je voeding (welke ook niet in de ts staat) onderuit trekt. ik heb dit ook als ik mijn server een tijdje uit heb gehad

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGolf3
Brede P schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:14:
Zie dat jullie beide hetzelfde BIOS er op hebben staan.
Al geprobeerd het BIOS naar een oudere versie terug te flashen?
Heb er in de winkel al meerdere van ingebouwd/verkocht, maar tot op heden nog geen klachten over gehad. Wellicht is het specifiek het type BIOS dat jullie er op hebben staan dat deze bug kent?

Edit: @Greengolf3:
Ik begrijp uit je verhaal dat je een 6-pins PCI-Express verloopje naar 2 x MOLEX gebruikt.
Die kunnen in principe gewoon van 1 en dezelfde tak af komen, afhankelijk van wat er nog meer aan die aftakking hangt. Ook afhankelijk van je voeding natuurlijk. De wat goedkopere voedingen maakt het sowieso niet voor uit, die hebben toch maar 1 12V-rail.
Als je een wat recentere voeding op de kop tikt, heb je het probleem al niet eens meer, die hebben tegenwoordig bijna allemaal wel een PCI-Express connector rechtstreeks uit de kabelbos.
Ik gebruik inderdaad de verloopstekker van PCI-Express naar 2x Molex. Mijn voeding is nog niet zo oud en ik meen een dergelijke stekker gezien te hebben. Maar zeker weten doe ik het niet meer. Dat controleer ik vanavond wel even. Als die eraan zit, sluit ik die meteen aan. Hij zit er niet voor niets op.

[ Voor 0% gewijzigd door GreenGolf3 op 11-09-2007 15:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

GreenGolf3 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:25:
[...]

Ik gebruik inderdaad de verloopstekker van PCI-Express naar 2x Molex. Mijn voeding is nog niet zo oud en ik meen een dergelijke stekker gezien te hebben. Maar zeker weten doe ik het niet meer. Dat controleer ik vanavond wel even. Als die eraan zit, sluit ik die meteen aan. Hij zit er niet voor niets op.
geloof me dat is het probleem niet, want mijn voeding heeft native pci-e stekkers, en ik HAD het probleem ook !
maar zoals gezegd sinds me OC is het weg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:00:
Ik heb met mijn zelfbouw PC ook problemen gehad met zwarte schermen met het opstarten en uit de standby/slaapstand komen.
Ik had tijdelijk de onboard videokaart in gebruik wegens budget problemen.
Nadat ik er een beetje knappe PCIe videokaart in had geplaatst waren de problemen verdwenen.
Mijn PC draait met Vista Home Premium
Mag ik vragen wat voor mobo je had met onboard video ?, die van mij was een Asus m2a-vm HDMI met ATI 690G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGolf3
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:32:
[...]

geloof me dat is het probleem niet, want mijn voeding heeft native pci-e stekkers, en ik HAD het probleem ook !
maar zoals gezegd sinds me OC is het weg :X
Ik heb gekeken, maar de stekker zit helaas niet op mijn voeding. Ik zal eens kijken of het helpt als ik mijn CPU settings handmatig doe, ipv auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:40:
[...]

Mag ik vragen wat voor mobo je had met onboard video ?, die van mij was een Asus m2a-vm HDMI met ATI 690G
Ik heb dit mobo in mijn PC gestopt omdat hij 4 SATA en 4 IDE apparaten kon aansturen:

MSI K9NBPM2-FID

Onboard video was in te stellen van 32MB tot 128MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:26
Heb ook dit probleem met de volgende HW:
GigaByte P35-DS4
E6600 @ 3.6Ghz 1.5v
2GB ram
2900XT
DVD brander
320GB
Zalman ZM600-hp

Vond het in begin beetje raar, maar het lijkt totnogtoe geen problemen te geven (heb het probleem btw ook als E6600@ stock draait.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 00:55
Ik heb dit ook met een P5K deluxe,

Meen ook ergens een draadje gevonden te hebben waarin de p5K deluxe al end - of life is,

Zal toch niks hiermee te maken hebben ? Leuk trouwens dat de P35 van Gigabyte ook hetzelfde probleem heeft. Zal toch niet in de chipset zitten ? Ik heb het idee dat het met de SATA disken te maken heeft icm AHCI. Ik had het probleem eerst nog erger toen de Intel Matrix driver niet geinstalleerd waren.

@Def!ance welke overklok heeft geholpen op jouw bord ?

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 19:23

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik had een soortgelijk probleem, alleen als ik iets in de BIOS had aangepast (en het maakte niet eens uit wat, of het nou de boot order van mn cd-rom was of het overclocken van mn cpu). Heb nu een ander mobo

Het lijkt wel een probleem met P5B borden of een onderdeel ervan.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• GreenGolf3
Ik heb de voeding van de PCI-E kaart over twee takken van de voeding verdeeld, maar dat maakt nog niets uit.

Bij het aanzetten (als hij het niet goed doet) gaat de videokaart koeler op vol vermogen draaien. Als het systeem goed werkt, doet hij dat niet.

Mijn harddisk (SATA 160Gb) hangt aan een van die takken als waar ook de videokaart door gevoed wordt.

Update: Ik heb de videokaart nu gevoed met een aparte kabel uit de voeding. Voor de rest zit er alleen de cd-rom bij op. Dit maakt geen verschil.

[ Voor 63% gewijzigd door GreenGolf3 op 13-09-2007 19:04 . Reden: Voortijdige conclusie ]

• GreenGolf3
Probleem is met ander geheugen dus niet verholpen. Na het vervangen van het geheugen leek het systeem het even beter te doen, maar nadat het enkele uren uitgestaan heeft, werkt het weer niet.

Gisteren een zwaardere voeding geprobeerd, maar dat was de oplossing niet.

Ik ga het bord terug sturen en kijken of ik er een Gigabyte GA-P35C-DS3R voor kan krijgen.

[ Voor 86% gewijzigd door GreenGolf3 op 18-09-2007 07:34 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Er zijn aardig wat mensen met vergelijkbare problemen. Het valt mij echter op dat twee verschillende merken - ASUS en Gigabyte - nagenoeg dezelfde problemen hebben:

- Moeite met opstarten
- fans die soms wel, soms niet draaien
- Soms niet eens een POST / piepjes
- En dit alles lang voordat de PC toe is aan het opstarten van een operating system.
- Vervangen van onderdelen, c.q. loskoppelen (harddisken, videokaarten, geheugen) maakt zelden een verschil.

Overeenkomsten: in alle gevallen die ik lees, gaat het om P35 borden!

Zou het misschien aan iets gemeenschappelijks liggen? De chipset zelf?

• GreenGolf3
BartS12 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:58:
Er zijn aardig wat mensen met vergelijkbare problemen. Het valt mij echter op dat twee verschillende merken - ASUS en Gigabyte - nagenoeg dezelfde problemen hebben:

- Moeite met opstarten
- fans die soms wel, soms niet draaien
- Soms niet eens een POST / piepjes
- En dit alles lang voordat de PC toe is aan het opstarten van een operating system.
- Vervangen van onderdelen, c.q. loskoppelen (harddisken, videokaarten, geheugen) maakt zelden een verschil.

Overeenkomsten: in alle gevallen die ik lees, gaat het om P35 borden!

Zou het misschien aan iets gemeenschappelijks liggen? De chipset zelf?
Dat zou je idd wel haast een keer gaan denken. Ware het niet dat er mensen zijn die een dergelijke set wel werkend hebben. Ikzelf nu namelijk ook. Ik heb nu een Gigabyte GA-P35C-DS3R en dat werkt meteen de eerste keer. Geen bios geflashed, niets aan gedaan. In elkaar gezet en meteen werken.

Ik vind het echt een ontzettend raar probleem. Het lijkt inderdaad in de P35 chipset te zitten, maar niet alle MB's hebben er last van.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Het kan natuurlijk een rotte batch zijn, een oudere versie van de chipset, etc. Met als onderliggend probleem dat ze op het randje van de specs zitten, bijvoorbeeld qua spanning.

Als dan je voeding net binnen de spec zit, aan de onderkant bijvoorbeeld, en de chipset heeft *eigenlijk* net ietjes meer nodig dan die onderkant, dan hang je.

Bij mij persoonlijk doet ie het namelijk *soms*. Typisch gevalletje van 'randje spec'. Afhankelijk van het weer, de luchtvochtigheid of iets anders vaag komt er een milli-voltje meer uit de voeding, en voila, hij doet het.

Weet er iemand of die P35 chipset versie nummers heeft, en of je die ergens kunt aflezen?

• GreenGolf3
BartS12 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:45:
Het kan natuurlijk een rotte batch zijn, een oudere versie van de chipset, etc. Met als onderliggend probleem dat ze op het randje van de specs zitten, bijvoorbeeld qua spanning.

Als dan je voeding net binnen de spec zit, aan de onderkant bijvoorbeeld, en de chipset heeft *eigenlijk* net ietjes meer nodig dan die onderkant, dan hang je.
De voeding kan het neit zijn. Ik heb namelijk het probleem ook gehad met een 580W voeding. En ook als ik de VCORE verhoogde bleef het probleem. Misschien dat de voeding een rol speelt, maar ik zit eerder te denken aan een rotte batch.

Het bord dat ik er nu in heb zitten zou er ook last van KUNNEN hebben. Op inet kom ik meerdere artikels tegen die het probleem beschrijven. Voor zowel het Asus P5K bord als het Gigabyte bord. De gemeenschappelijke noemer is de P35 chip.

Dus mogelijk toch een rotte batch van Intel. Wie zal het zeggen.

Pagina: 1