Goedkope geluidskaart met coax uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 16:55
Voor het bekijken van films etc op mijn tv gebruik ik mijn pc. Voor het geluid wil ik nu een coax verbinding maken met mijn versterker. Ik heb nu een trust sound expert optical geluidkaartje dat ik 4 jaar geleden gekocht heb om deze optisch te verbinden met mijn minidisc speler wat toen goed ging. Nu krijg ik hier echter geen signaal meer uit (Geen optisch, noch coax, noch gewoon geluid. Heeft een tijd werkeloos stof liggen vreten.)
Nu zoek ik dus een nieuwe degelijke geluidskaart met een coaxiale uitgang. Ik heb al een hoop gezocht en heb vrijwel geen (goedkope, <€70) geluidkaarten gevonden. De enige redelijke optie die ik vond was de Club3d theatron Agrippa (70 euro). Deze heeft echter ook allemaal technieken aan boord om van stereo naar 7.1 te gaan (DTS neo etc) en dingen die ik eigenlijk niet nodig heb omdat mijn receiver dat allemaal kan. Daarom denk ik dat dit toch ook nog goedkoper moet kunnen.
Weet iemand dus nog een goed alternatief waar ik nog niet aan gedacht heb?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 09:15
Een ouder model van een creative kaart (audigy) bijvoorbeeld, daar zit standaard dacht ik een uitgang op die met een verloopkabeltje/module digitaal aan te sluiten is.

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:35
Ben zelf eens een keer een topic begonnen, maar als je dit kaartje bedoelt, dan kan het kloppen dat je geen signaal krijgt, het is wel te herstellen en dan geniet je bij je films (vanaf je computer) van dts/ dd5.1 etc...)
Meer info in de topic via link hieronder:
Topic trust 5250

Edit
Er staat dat je de oplossing met WinDVD7 kan oplossen dat klopt. Vorige week probeerde ik het met de laatste versie van WinDVD en daar lukte het niet mee, beetje het zelfde verhaal als wat jij hebt geschreven...
Ga dus voor WinDVD7!

[ Voor 26% gewijzigd door omitz op 09-09-2007 14:10 ]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Unneoetech
Invisible_man schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:01:
Een ouder model van een creative kaart (audigy) bijvoorbeeld, daar zit standaard dacht ik een uitgang op die met een verloopkabeltje/module digitaal aan te sluiten is.
Dus met een Audigy SE zou dit moeten lukken. Hier moet je echter dus wel een aparte spdif module voor hebben las ik ergens. Maar is deze nog een beetje goed te krijgen en voor hoeveel?
Tevens vind ik het een mooiere oplossing als de geluidskaart een vaste aansluiting heeft.

• Unneoetech
omitz schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:07:
Ben zelf eens een keer een topic begonnen, maar als je dit kaartje bedoelt, dan kan het kloppen dat je geen signaal krijgt, het is wel te herstellen en dan geniet je bij je films (vanaf je computer) van dts/ dd5.1 etc...)
Meer info in de topic via link hieronder:
Topic trust 5250

Edit
Er staat dat je de oplossing met WinDVD7 kan oplossen dat klopt. Vorige week probeerde ik het met de laatste versie van WinDVD en daar lukte het niet mee, beetje het zelfde verhaal als wat jij hebt geschreven...
Ga dus voor WinDVD7!
Mja maar ik speel niet alleen dvd's af maar ook gewone audio en avi's met 5.1 geluid en andere dingen met VLC en ik wilde deze speler eigenlijk wel houden.
De geluidskaart zelf deed het vroeger gewoon altijd toen ik in de bijbehorende mixer toepassing spdif aanzette. Nu krijg ik hier niks uit terwijl ik exact hetzelfde doe als vroeger.

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:35
Raar..
Via vlc en mediaplayer(s) krijg ik geen dts geluid, alleen bij windvd...
(en of windvd dat doet bij avi's kan ik helaas niet voor je controleren...)

Je zou een driverupdate kunnen doen, maar wellicht is het dingetje kapot...
Dan is zo'n bracket idd een oplossing bij een creative kaart.
Ook zou je kunnen kijken op marktplaats naar een oudere kaart van creative, de soundblaster live 5.1 platinum, die heeft volgens mij precies wat jij wilt. (2e hands dus meestal goedkoop)

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Unneoetech
omitz schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:22:
Raar..
Via vlc en mediaplayer(s) krijg ik geen dts geluid, alleen bij windvd...
(en of windvd dat doet bij avi's kan ik helaas niet voor je controleren...)

Je zou een driverupdate kunnen doen, maar wellicht is het dingetje kapot...
Dan is zo'n bracket idd een oplossing bij een creative kaart.
Ook zou je kunnen kijken op marktplaats naar een oudere kaart van creative, de soundblaster live 5.1 platinum, die heeft volgens mij precies wat jij wilt. (2e hands dus meestal goedkoop)
Ja tweedehands is inderdaad ook wel een goede oplossing.
Maar van de ene kant vind ik het toch gewoon raar dat er geen goedkope geluidskaarten zijn die zo'n aansluitingkje hebben. Ze hoeven alleen maar een digitaal signaaltje door te sturen...

• Invisible_man
Unneoetech schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:10:
[...]

Dus met een Audigy SE zou dit moeten lukken. Hier moet je echter dus wel een aparte spdif module voor hebben las ik ergens. Maar is deze nog een beetje goed te krijgen en voor hoeveel?
Tevens vind ik het een mooiere oplossing als de geluidskaart een vaste aansluiting heeft.
Zie maar. Heb zelf een tijdje geleden die i/o module besteld via de creative site (niet de nederlandse versie, die heeft hem niet). Bij de bekende webshops heb ik een dergelijk verloopje niet gevonden namelijk.

Met die audigy SE zou het moeten kunnen ja (in combinatie met een i/o module/verloopkabeltje). Daar je je versterker de digitaal naar annaloog conversie laat doen, is je geluidskaart alleen maar doorgeefluik van de digitale DTS informatie van de DVD. Dus je geluidskaart heeft niet z'n hoge eisen.

[ Voor 16% gewijzigd door Invisible_man op 09-09-2007 15:19 ]

Verwijderd

omitz schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:22:
Eens! Al zou ik dan de Audigy Platinum zoeken.
Die kostte ooit een arm en een been (nou ja, 440 gulden), maar dat was in de guldenstijd. :) En 't is nog steeds een prima kaartje, en op de drive bay zitten alle optische en digitale coax aansluitingen die je nodig hebt.

• Invisible_man
Wat mischien niet onverstandig is om even te kijken hoe het staat met Vista drivers voor een dergelijke kaart (mocht je Vista gebruiken), daar is voor de oudere kaarten nog wat gedoe mee (drivers waar je voor moet betalen enzo).

• Unneoetech
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:48:
[...]
Eens! Al zou ik dan de Audigy Platinum zoeken.
Die kostte ooit een arm en een been (nou ja, 440 gulden), maar dat was in de guldenstijd. :) En 't is nog steeds een prima kaartje, en op de drive bay zitten alle optische en digitale coax aansluitingen die je nodig hebt.
Mja das misschien weer teveel van het goede :) Tevens heb ik de aansluiting aan de achterkant van de pc nodig.
Vista heb ik niet en ben ik ook nog niet van plan om aan te schaffen dus dat is niet zo'n probleem.

En dat verloopstukje, wat koste dat en hoe ging dat bestellen?

• Invisible_man
Unneoetech schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:46:
[...]
En dat verloopstukje, wat koste dat en hoe ging dat bestellen?
Incl. verzendkosten 35 euro, maar had het dan ook de volgende dag in huis (besteld op de creative site, niet de nederlandse). Mischien dat je hem ergens goedkoper kan vinden, maar zoals ik al zij, de meeste webshops verkopen hem niet (je zou ze wel een mailtje kunnen sturen of zij er aan kunnen komen en hoeveel dat gaat kosten).

• Unneoetech
Invisible_man schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:59:
[...]

Incl. verzendkosten 35 euro, maar had het dan ook de volgende dag in huis (besteld op de creative site, niet de nederlandse). Mischien dat je hem ergens goedkoper kan vinden, maar zoals ik al zij, de meeste webshops verkopen hem niet (je zou ze wel een mailtje kunnen sturen of zij er aan kunnen komen en hoeveel dat gaat kosten).
Hmm, dus dan zit je in totaal op 30 voor de geluidksaart + 35 euro voor dat ding = 65 euro. Dan kun je denk ik beter toch die club3d kopen voor 3 euro meer. Heb je en weer minder kabels achter je pc (geen verloopstukje) en meer dts opties. Mits je natuurlijk die ingangen niet nodig hebt.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor ongeveer €15,- heb je een Terratec 5.1 PCI met optische in- en uitgang. Is dat niet iets voor je?

Ik gebruikt zelf een Terratec 7.1 space, ook met optisch in- en uitgang. Is ideaal voor het kijken van films op een Logitech Z-5500 digital.

Verwijderd

onbourd geluidskaart hebben ook digitaal uit
Alleen de aansluiting ontbreekt er op.
Je kan zo losse modeulen bestellen of zelf maken .
Ben je voor misschien 10euro in en keer klaar

• Unneoetech
Blorgg schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:42:
Voor ongeveer €15,- heb je een Terratec 5.1 PCI met optische in- en uitgang. Is dat niet iets voor je?

Ik gebruikt zelf een Terratec 7.1 space, ook met optisch in- en uitgang. Is ideaal voor het kijken van films op een Logitech Z-5500 digital.
Dat is een heel mooi bedrag :) Alleen zou ik dan een omvormer moeten kopen van optisch naar coax, want naar mijn weten zijn er geen 10+ meter optische kabels. Tevens lijkt me dit niet echt handig ivm. buigbaarheid en kans op kabelbreuk.
Op mijn moederbord (A7N8X) zit geen spdif helaas. Ik zie dat wel dat vele nieuwe moederborden dit wel hebben, maar helaas heb ik nu geen geld voor een nieuwe pc ;(

Verwijderd

Unneoetech schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:14:
[...]

Dat is een heel mooi bedrag :) Alleen zou ik dan een omvormer moeten kopen van optisch naar coax, want naar mijn weten zijn er geen 10+ meter optische kabels. Tevens lijkt me dit niet echt handig ivm. buigbaarheid en kans op kabelbreuk.
Op mijn moederbord (A7N8X) zit geen spdif helaas. Ik zie dat wel dat vele nieuwe moederborden dit wel hebben, maar helaas heb ik nu geen geld voor een nieuwe pc ;(
zit er wel op alleen de aansluiting niet
Spdf zit met pinnen op het bord alleen de connector niet zodat je het niet kan aansluiten
Dit is een opties bij msi en asus een bracket met de juiste aansluiting.
Volgens mij heb ik zelfs nog ergens een liggen

• Unneoetech
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:47:
[...]

zit er wel op alleen de aansluiting niet
Spdf zit met pinnen op het bord alleen de connector niet zodat je het niet kan aansluiten
Dit is een opties bij msi en asus een bracket met de juiste aansluiting.
Volgens mij heb ik zelfs nog ergens een liggen
Ah ja ik heb nog eens in de handleiding gekeken en daar instaat inderdaad dat dit via een bracket mogelijk is. Als je dit bracket nog hebt zou je die aan mij willen verkopen? Of weet iemand waar je dit kunt kopen en of zoiets dts en dd 5.1 of zelfs 7.1 etc er door heen kan duwen?
Edit: Zelf ff gegoogled en ik zie dat informatique zo'n dingetjes heeft voor 15 euro! Ideaal dus en ik ga deze waarschijnlijk bestellen als ik nog iets kan vinden over de kwaliteit etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Unneoetech op 10-09-2007 00:17 ]

Verwijderd

digitaal is digitaal maakt dus niks uit
En je heb denk realteck onbourd audio of sommige modelen hebben soundstorm wat dolby digital live is.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Unneoetech schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:14:
[...]

Je bedoeld zoiets? Of moet het echt langer dan 10m zijn?

Wat de buigbaarheid betreft hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb zelf een flexibele kabel van 5m die voor het grootste deel gewoon opgerold is in een kleine bundel. Wat breekbaarheid betreft heb ik ook nog geen problemen ondervonden, en hij is al meerdere LAN parties van de partij geweest na vervoer in een vole zware tas. Dat het glasvezel is wil nog niet zeggen dat het ook meteen breekt als je er ook maar iets mee doet ;)

Enige minpuntje is wel dat de kabel meer zal kosten dan die geluidskaart.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Tien meter optische kabel voor 7 euro......is te doen toch? Desnoods verleng je hem met zoiets, kun je er vast nog wel een metertje wat (twee?) 'bijkrijgen'..........
Pagina: 1