[XP] Opstartprobleem.. Zwart na XP loading screen

Pagina: 1
Acties:
  • 689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 11:04
Heej mensen,

Ik heb al voor een tijdje een probleem met het opstarten van mijn PC. Na het XP laadbalkje tijdens het opstarten wordt het zwart en duurt het ontzettend lang voordat hij opstart (geen idee hoe lang.. soms wel uur+)..

Als ik mn pc opstart in de veilige modus gaat hij na het XP loading screen wel meteen door naar het welkomscherm en kan ik dus inloggen en is hij opgestart.. (zonder zwart beeld)

Merkwaardig is ook, dat wanneer ik mijn externe hardeschijf afkoppel voor het opstarten, het na het xp loading screen nog steeds ff zwart is, maar dan maar voor 1 minuut of zo en dan start hij verder wel normaal op.

Wat nog veel merkwaardiger is, is het volgende. Als mijn pc aan het opstarten is en bij dat zwarte beeld is beland, dan kan ik door de printer/monitor/boxen etc telkens aan en uit te zetten het opstarten versnellen en duurt het maar 2-3 minuten. Dan gaat hij dus opeens wel door naar het welkomscherm.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb dit probleemtje trouwens wel eerder gehad, en na een formatteerbeurtje van de windows schijf is het wel opgelost, maar ik heb mijn pc 2 weken terug nog geformatteerd, dus ik wil nu wel graag weten wat er aan de hand is.

Kan iemand me helpen?

B.v.d.
Aeonis~

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

heb je toevallig itunes geinstalleerd staan ?

de ituneservice.exe zorde op mijn pc voor een vertraging van het laden van windows van minimaal 10 minuten
als ik utuneservice.exe afschoot schoot de pc door en klapte ik op de desktop zonder problemen
ik kwam dan gelukkig bij het "hangen" net iets verder dan jou, bij mij bleef ik hangen op de desktop zonder explorer oid gestart, zoals gezegd als ik dan ituneserivce afschoot was het meteen ok.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Aeonis
Ik heb geen iTunes geinstalleerd, dus daar zal het niet aan liggen :)

Ook lijkt het me sterk dat het aan mn externe harde schijf of iets dergelijks ligt omdat het probleem weg is na het formatteren van mijn pc..

Ik heb ook al geprobeerd om bij msconfig alles bij opstarten uit te schakelen, maar dat hielp niks..

Waarom hij in veilige modus wel snel opstart is voor mij de vraag.. Ligt het misschien aan het laden van een driver of fonts of zo?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jah bij mij was het de ituneservice die het veroorzaakte, het zou dus vanalles kunnen zijn

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Wat meer info over je pc kan geen kwaad in deze, nu is het summier en van alles roepen lijkt me niet de bedoeling.

Maar waarom kan het niet aan je externe schijf liggen, wel eens afgekoppeld opgestart?

Hoeveel schijven heb je in de pc en heb je de hang/opstart FAQ al doorgenomen?...

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Aeonis
Wat pc gegevens:

Intel pentium 4 - 3.4ghz
1024mb ddr pc 3200
Nvidea GeForce 6610 XL

Interne HD 250gb Western Digital
Externe HD 250gb Western Digital (my book premium)

------

Ik heb de hang/opstart FAQ misschien bekeken, weet niet precies welke je daar mee bedoelt. Ik heb al wel bij de windows clients faq gekeken onder opstartproblemen.

Verwijderd

Tja kan veel zijn inderdaad. Maar check alvast even de volgende zaken.

Nieuwe chipset drivers geinstalleerd?
Nieuwe VGA drivers geinstalleerd?
Checkdisk op C schijf doen.
Defragmenteren
In Veiligemodus in de msconfig alle externe programma's uitvinken en daarna opstarten.

Zo even uit mijn hoofd hier neergezet. Check dat dus eerst effe.

Succes

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou ten eerste even je eventvwr (in start->uitvoeren) na lopen. Hierin zal waarschijnlijk meer info over te vinden zijn.

Trouwens na je nieuwe Windows installatie had je toen meteen het probleem? Of pas later?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-02 15:11
Aeonis schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:01:
Wat nog veel merkwaardiger is, is het volgende. Als mijn pc aan het opstarten is en bij dat zwarte beeld is beland, dan kan ik door de printer/monitor/boxen etc telkens aan en uit te zetten het opstarten versnellen en duurt het maar 2-3 minuten. Dan gaat hij dus opeens wel door naar het welkomscherm.
Zet je hierbij ook je externe HDD uit !?

Extern met USB of via LAN ? Ik had ook last van het restoren van netwerkverbindingen met mijn WD netcenter. Hierdoor starte de PC ook enorm traag op

Lees net "mybook premium", dat is alleen via USB geloof ik :?

[ Voor 5% gewijzigd door jee-weetje op 11-09-2007 12:20 ]

Jan-Willem

• Aeonis
Bedankt voor jullie reacties.. Ik zal deze zaakjes ff allemaal proberen..
Mn externe HDD is trouwens via FireWire aangesloten en deze start automatisch op en sluit ook automatisch af wanneer de pc dat ook doet.

En bij mijn quote van de vraag hier boven: Nee, de HDD laat ik altijd aan.

En @Falcon, had na de windows installatie nergens last van. Het probleem kwam 2 weekjes later~ ineens opduiken en systeemherstel heeft het toen niet kunnen verhelpen..

Ik hou jullie op de hoogte,
M.v.g. Aeonis~

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ennuh de eventviewer?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Aeonis
Die ben ik nou aan het doorpluizen :)

Heb wat probleempjes met een zogenaamde Bonjour Service (komt van apple en word ook geinstalleerd via adobe software), dus die ben ik nu eerst ff aan het verwijderen, omdat ik die niet nodig heb.

Maareh.. de tijden die de eventviewer laat zien, zijn de tijden van wanneer de PC al is opgestart..
Ben nu trouwens ook ff op spyware/malware aan het checken.. je weet maar nooit.

• Aeonis
Hmm.. heb alles geupdate (van kermit44) en ook de eventviewer nagelopen waar verder geen fouten zijn.. Ook had ik geen last van spyware of iets dergelijks.. Toch is hij nog steeds gigantisch traag met opstarten.

Als ik mijn externe harde schijf uit zet voor het opstarten van mijn pc.. dan is het zwarte scherm maar 30 seconden zichtbaar of zo.. dus dit is nog redelijk..

Als ik mn externe harde schijf aan heb staan duurt het dus ontzettend lang.. waar zou dit aan kunnen liggen? En wat heeft mijn externe harde schijf met het opstarten van windows te maken?

Al mn programma's en dergelijke zijn geinstalleerd op de C:\ schijf, en al mijn bestanden en projecten etc sla ik altijd op op de externe harde schijf.

[ Voor 8% gewijzigd door Aeonis op 12-09-2007 19:48 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-03 10:06
Meedenken...
- Heb je XP-SP2 up to date? SP1 werkt vaak niet.
- Als je via USB aansluit duurt het dan ook zo lang?
- Ik las ergens dat de inteldriver van de firewire vervangen door de standaard (MS) driver hielp.
- Geeft iedere externe drive ditzelfde probleem?

gewaarwordingshorizon

• Aeonis
Hmm.. heb alles geprobeerd.. ook de dingen van beascob..
Had XP-SP2 up to date.. externe HDD via de USB aansluiten duurde net zo lang..
Firewire drivers veranderen mocht ook niet baten..

Ik was het nogal zat en het duurde me te lang om het probleem te achterhalen.. dus heb ik maar ff wat backups gemaakt en vervolgens mn windows schijf geformatteerd.

Daarna wilde ik windows opnieuw installeren, maar kreeg ik ineens midden in de installatie een BSOD.. Heb het daarna nog 3x geprobeerd.. telkens een BSOD..

Dus..... Er is wel meer aan de hand dan een langzaam opstartende PC :P

Misschien ligt het aan mn geheugen.. zal ff een memtest boot cd laten draaien..
En anders is mn interne harde schijf kapot of nog erger, mn processor kapot/oververhit.

:/ :/ :/
Pagina: 1