Toon posts:

[Linux kernel 2.6.22]Chipset 5000P support

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben, zoals een rechtgeaard Gentoo gebruiker betaamd, mijn eigen kernel aan het compilen voor een nieuw serverbordje, maar ik vraag me nu serieus af of 'de nieuwe' chipset van Intel, de 5000P wel wordt ondersteund door de laatste kernel.
Ik heb via Google wel wat treffers gevonden op CentOS en RedHat. Die leken het wel te ondersteunen. Maar hoe kan ik nou zeker weten of de kernel van kernel.org de 5000P nou wel of niet ondersteunt?
Op kernel.org, in de faq staat een handleiding, of meer een suggestie hoe je erachter kunt komen... Maar als die klopt, dan ben ik bang dat mijn nieuwe bordje (nog) niet volledig wordt ondersteund.

Kan iemand mij uitsluitsel geven?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 12:58 . Reden: spelling-dingetje ]

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53
eerste search bij google geeft me dit:

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Een systeem met een 5000p. Onderaan staat bij compatible OS ook verschillende Linux distributies vermeld. Ik denk dat je er dan wel vanuit mag gaan dat deze volledig wordt ondersteund?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Definieer om te beginnen eens wat je bedoelt met "volledig" ondersteund. Welke features ervan heb je nodig? Van welke features vermoed je dat het wel eens een probleem zou kunnen gaan worden?

Intel is doorgaans voorbeeldig als het aankomt op OSS chipsetsupport, bovendien zijn de Intel drivers voor de meeste zaken (SATA, PATA etc) voorbeeldig generic (als in: dezelfde driver werkt op alles van een i430VX tot en met een P35). Dus ik *verwacht* weinig problemen, maar goed, serverbordjes kunnen nogal eens wat extra features hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, dat ik hiermee even een kickje geef, maar wil het verhaal toch even afronden...

Ik was bang dat er bijvoobeeld met generieke drivers geen optimaal gebruik zou kunnen worden gemaakt van de chipset. Ik denk dan aan snelheid en / of bijvoorbeeld alloceren van veel geheugen of opslag.
Overigens: Ik heb nog op de site van Intel gekeken bij de chipsets, en ook daar vond ik alleen maar drivers voor de Windows-familie.

Op kernel.org staan meerdere aanwijzingen om in je kernel te vinden of je hardware wordt ondersteund....
Nou, zo ie zo kom ik de chipset in de 'make menuconfig' niet tegen...
En een andere optie was gewoon te greppen op je kernelsource-tree. Dit heb ik ook gedaan. Maar ook daar geen treffers op de Intel 5000.
Om mezelf te overtuigen heb ik ook chipsets genomen waarvan ik wist dat ze wel werden ondersteund. (gewoon die van een paar jaar geleden :)). En daar had ik op alle chipsets wel treffers. Dit verontrustte mij wat...

Inmiddels toch maar gewoon gekozen wat mij logisch leek (in 'make menuconfig') en ogenschijlijk werkt het goed. Inmiddels al meerdere TeraBytes opslag kunnen alloceren, en het schrijven en lezen gaat als de spreekwoordelijke speer!