Moederbord of cpu dood

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

Topicstarter
Mijn systeem is als volgt (het is een oud beestje):
- Asus P4P800 Deluxe moederbord (865PE chipset)
- S478 P4 2.0 Ghz cpu, Northwood. De cpu draait al 2 jaar op 2.80 Ghz en op 1.675 volt (ipv 1.525 volt)
- 2 x 512 MB pc3200 geheugen in Dual channel (niet dezelfde merken)
- Nvidia FX5900 128 MB (standaard 400/700 Mhz, ik heb het al jaren 480/800 draaien)
- Creative live geluidskaart
- Medion PCTV kaart
- Hitachi t7k250 sata schijf (250 GB) (OS en programma's)
- Samsung 400 GB sata schijf (opslag)
- Coolermaster eXtremepower 380 watt (25A op 12 volt)
- Dvd speler
- dvd brander

Ik heb sinds donderdagmiddag een eigenaardig probleem met bovenstaand systeem. Deze werkte perfect totdat ik mijn mp3 speler via usb aansloot. De computer bevroor helemaal en reageerde alleen op het 5 secondes indrukken van de powerknop. (de MP3 speler werkt nog gewoon)
Hierna heb ik in de bios de overklok verwijderd. De computer kwam de bios goed door, gaf een zwart scherm en deed verder niets. Een Windows bootscherm was niet te zien.

Hierna heb ik een Knoppix cd gebruikt. De computer startte volledig op, alleen liep ook Knoppix vast na een paar minuten. De computer wilde alleen uit gaan door de powerknop een paar secondes in te drukken.

Hierna startte de computer wel weer op en kon Windows laden, echter liep hij binnen vijf minuten weer vast terwijl de computer idle draaide. Ik heb nog een aantal malen de pc opgestart, maar telekns liep hij erg snel vast in Windows.

Memtest86 heb ik vanaf een floppy opgestart en ook Memtest liep vast. Echter liep hij telkens vast op een niet vast tijdstip. De ene keer na 10 secondes, de andere keer na een paar minuten en één keer zelfs na anderhalf uur (ongeveer 10 maal memtest geprobeerd te draaien). De ene keer dat Memtest de test volledig af maakte gaf hij in test 5 aan dat er een fout zat bij 555 en 556 MB. dit lijkt dus erg veel op een kapot geheugenreepje.
Ik heb reepje 1 verwijderd en de test opnieuw gedaan. Weer liep de computer telkens vast. De keer dat hij de test wel af kon maken was er geen fout gevonden. Ik zette het reepje terug en haalde de ander uit de computer. Weer liep de computer telkens vast tijdens Memtest. De ene keer dat hij wel de test volledig doorliep werden er weer geen fouten ontdekt. :S
Ik heb twee oude keerpjes gheugen gepakt (128 en 256 MB pc2100 geheugen) en met alle vier de reepjes lopen expirimenteren (reepje 1 in slot 1, dan reepje 1 in slot 2 enz) en het maakt niet uit wat voor geheugen in de computer zit, hij wilt echt niet opstarten. Zit er helemaal geen geheugen in de sloten dan pipt het moederbord (lang kort, kort, lang kort kort enz). Vaak gaan ook alleen de fans aan als de powerknop wordt ingedrukt en sart de computer niet op. Ik heb ook geen beeld op het scherm.

Als Windows wpordt opgestart blijft hij altijd hangen. De ene keer met het laascherm, de andere keer met het welkomsscherm en weer een andere keer pas als de computer een paar minuten op is gestart.

Gezien het probleem er is in Linux, Windows en DOS (mentest draait toch onder DOS?) is software uitgesloten. Het probleem lijkt mij alleen te maken te hebben met het moederbord, cpu of geheugen. Het geheugen lijkt mij eigelijk uitgesloten waarmee alleen de cpu en moederbord overblijft.

Als ik in de bios alle "extra hardware" uitschakel zoals usb poorten, netwerkchip, geluidchip, seriele poorten enz dan is het probleem nog steeds aanwezig, al start de omputer wel vaker op (en loopt hij vast me het laden van Windows of in een test van Memtest). Hierdoor lijkt het er mer op dat het moederbord overleden is. Een ander punt op het moederbord te verdenken is de start van alle problemen, toen m'n mp3 speler met de computer (en dus het moederbord) werd verbonden. Gezien deze speler van metaal is en de computervoeding niet met randaarde is verbonden is een mogelijkheid dat ik de computer via de metalen mp3 speler een statische schok gaf en hiermee het moederbord een opdonder heb gegeven.

De cooling is erg goed, helemaal voor dit systeem. De cpu heeft een Zalman 9500LED waarmee hij niet warmer wordt dan 35 graden. De chipset heeft een kleine 40 mm fan op zijn standaard koelblok (standaard zit er geen fan op dit koelblok) De videokaart heeft een VF700ALCU. Verder zit er een 120 mm fan als outtake in de kast onder de voeindg, een 120 mm fan intake aan de zijkant ter hoogte van de videokaart en een 80 mm intake voorin bij de HD's. De kast staat (momenteel) open, dus oververhitting is echt uitgesloten.

De voeding levert nette en stabiele spannignen op de 5 en 12 volt (11.95 -12.03 en 5.11-5.16 volt op 5 volt) De spanningen zijn gemeten aan een molex met met een uitgebreide Fluke meter. (voor de kenner, de Fluke 189) De bios heeft het over soortgelijke waardes en geeft aan dat de 3.3 volt lijn ook in orde is

Ik heb op het moment ongeveer alles gedaan wat maar mogelijk is. Ik weet alleen niet of ik een ander moederbord of een andere cpu nodig heb.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem en kan mij daarom vertellen of ik een ander moederbord of een andere cpu nodig heb? Of zie ik iets over het hoofd en is iets anders de oorzaak?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Memtest86 draait iig niet onder DOS, dat is gewoon een linuxdistro die zo geschreven is dat hij zichzelf kan verplaatsen in het geheugen.

Verder zou ik je mobo vermoeden, zeker als ik zie dat je een P4P800 hebt. Die dingen zijn echt onnoemelijk irritant als ze dood aan het gaan zijn. Ik heb hier een hele serie P4 Asus bordje gehad met geklooi dat het nist fatsoenlijk boottte en vaak vastliep. Je zou idd je proc nog kunnen vervangen, maar als de temps end e voeding prima in orde zijn dan zou ik niet denken dat daar je probleem ligt eigenlijk, cpus gaan vrij zelden ineens dood. Het mobo daarentegen is vrij berucht als het aankomt op ineens doodgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 22:01
Als je CPU echt dood zou zijn, dan zou alleen je fans gaan draaien en voor de rest niks gebeuren. Dus waarschijnlijk is je mobo naar de 7e hemel vertrokken... :(

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:09:
Memtest86 draait iig niet onder DOS, dat is gewoon een linuxdistro die zo geschreven is dat hij zichzelf kan verplaatsen in het geheugen.

Verder zou ik je mobo vermoeden, zeker als ik zie dat je een P4P800 hebt. Die dingen zijn echt onnoemelijk irritant als ze dood aan het gaan zijn. Ik heb hier een hele serie P4 Asus bordje gehad met geklooi dat het nist fatsoenlijk boottte en vaak vastliep. Je zou idd je proc nog kunnen vervangen, maar als de temps end e voeding prima in orde zijn dan zou ik niet denken dat daar je probleem ligt eigenlijk, cpus gaan vrij zelden ineens dood. Het mobo daarentegen is vrij berucht als het aankomt op ineens doodgaan.
Bedankt voor je respons! Ik ben nu aan het kijken naar een ander moederbord, weer een Asus p4p800(e) Deluxe. Het is misschien niet de meeste verstandige keuze, maar ik heb de computer snel weer nodig, en ik heb geen tijd (en zin en alle instalatiesoftware) om Windows opnieuw te installeren (plus alle programma) op een totaal ander moederbord.

offtopic:
heb jij nog iets aan mijn dooie mobo, of heb je de muren al bedekt met drie lagen mobo's? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 08-09-2007 22:11 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

theodouma schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:07:
[...]

Bedankt voor je respons! Ik ben nu aan het kijken naar een ander moederbord, weer een Asus p4p800(e) Deluxe. Het is misschien niet de meeste verstandige keuze, maar ik heb de computer snel weer nodig, en ik heb geen tijd (en zin en alle instalatiesoftware) om Windows opnieuw te installeren (plus alle programma) op een totaal ander moederbord.

offtopic:
heb jij nog iets aan mijn dooie mobo, of heb je de muren al bedekt met drie lagen mobo's? :P
Tja, als je nog een werkende P4P kan vinden kun je dat doen, al zul je ze nieuw nit meer vinden denk ik. Hoewel ik me niet meer zou gaan wagen aan een Asus P4 ding.

offtopic:
Asus bordjes heb ik meer dan zat, sterker nog, ik heb hier nog een stapel van die dingen liggen die weg gaan, omdat ik er teveel van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Terw_Dan schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:16:
[...]

Tja, als je nog een werkende P4P kan vinden kun je dat doen, al zul je ze nieuw nit meer vinden denk ik. Hoewel ik me niet meer zou gaan wagen aan een Asus P4 ding.

offtopic:
Asus bordjes heb ik meer dan zat, sterker nog, ik heb hier nog een stapel van die dingen liggen die weg gaan, omdat ik er teveel van heb.
Geldt het ook voor bijv. de P4P800-SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:16:
[...]

offtopic:
Ik denk dat de P4P800 (e) (deluxe) serie voor mij de enige keus is wil ik niet alles opnieuw instaleren. Nieuw zijn die dingen nergens meer te vinden, maar gelukkig is er Marktplaats, Ebay en de V&A :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:09:

Ik heb dezelfde ervaring. Na een paar jaar zijn de p4p800's vaak defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Exorcist schreef op zondag 09 september 2007 @ 01:44:
[...]

Geldt het ook voor bijv. de P4P800-SE?
Alle P4P, P4S en P4C planken heb ik op deze manier echt raar dood zien gaan (dat is de reden dat ik ook zo'n hekel heb aan Asus. Alle merken gaan gewoon dood met aanwijsbare reden, Asusjes niet, waardoor je nooit weet waardoor het nu komt). De Asus P4T en P4Bs zijn de enige uit de P4 serie waarbij ik dit nog niet heb meegemaakt.
Pagina: 1