Asus WL500g Pre. gaat niet goed om met externe HDD.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,

Ik heb pas de router Asus WL500g Pre. aangeschaft zodat ik een printer en een externe HDD op de router aan kan sluiten.
De bedoeling is dan om met een laptop (draadloos en XP) en een PC (wired enVista) dan een netwerkje op te zetten.

Tot zover is alles gelukt echter zit ik met 1 probleem en dat is dat de schrijf-en leessnelheid van de externe HDD die op de router aangelosten is maar een transfer snelheid heeft van 1MB/sec.
Zodoende behaal ik met downloaden maar een maximale snelheid van 1MB/sec ( dit zou 2 mb/sec moeten zijn)
Tevens duurt het uren om een bestand van 4 gig van de schijf over te zetten of te plaatsen.
Dit heb ik zowel met het draadloze systeem als met de pc die aangesloten is met een kabel.

De HDD heb ik moeten formateren naar ECT.2 (dit stond in de manual dat alles groter dan 2 gig. zo geformateerd moet worden).
Kan het mischien komen door deze formateer methode?

Tevens heb ik de laatste firmware geinstalleerd maar zonder verbetering.

Ik ben totaal onbekent met deze materie en hopenlijk dat iemand mij wel verder kan helpen.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
Ikzelf heb de Asus WL500g en die heeft maar een USB1.1 aansluiting, ik weet niet precies wat de PRE versie precies heeft maar ligt het probleem daar toevallig niet?

• melly
Je bedoelt omdat ik 2 USB aansluitingen heb?
Kwa specs. zou alles goed moeten gaan.
Dat het draadloze systeem een maximale speed heeft van 1mb/sec zou ik nog kunnen begrijpen (alhoewel ook draadloos sneller zou moeten zijn).
Maar mijn pc boven is aangesloten met kabel..die zou geen beperkingen moeten hebben dacht ik zo

[ Voor 76% gewijzigd door melly op 08-09-2007 20:56 ]

• Icey
Ik heb maar 1 aansluiting (helaas), maar deze is USB 1.1, wat neerkomt op 12 Mbit/s wat weer neer komt op iets meer dan 1 MB/sec.

Wauw, als ik zoek op WL500g pre op google krijg ik dit topic terug als eerste resultaat. Google is snel!

[ Voor 49% gewijzigd door Icey op 08-09-2007 21:02 ]

• melly
Ik had begrepen dat mijn router usb 2 had.
Geen idee wat de snelheid is van USB 2,maar als ik jouw verhaal zo hoor begin ik idd. te geloven dat dit wel eens het probleem kan zijn.
Mocht dit idd. het geval zijn dan ben ik verkeerd geadviseerd door Mycom.

(idd.grappig :) ...)

[ Voor 4% gewijzigd door melly op 08-09-2007 21:06 ]

• Icey
Hmm, ik ben even gaan zoeken. De Premium heeft inderdaad USB 2.0, zeker weten dat je niet de 'normale' heb? Anders zou je even opzoek moeten gaan naar reacties, wellicht is de processor van dat ding niet snel genoeg sneller dan 1MB/sec te verwerken ofzo.

• melly
Ik las idd dat het USB 2.0 had...en het is echt een pre. :)
Kan het niets te maken hebben met het feit dat de schijf als ect.2 geformateerd is?

[ Voor 41% gewijzigd door melly op 08-09-2007 21:15 ]

• Icey
Je bedoeld ext2? Voor zover ik weet heeft dat kwa snelheid absoluut geen beperkingen.

• melly
Mijn exuses...dat bedoel ik idd.
In iedergeval bedankt voor je mee denken :)

• melly
******* kickje ******

Anyone??

Verwijderd

Ding is idd traag, trager dan theoretisch mogelijk zou moeten zijn. Ik weet niet precies welke snelheid ik ermee haal, maar het is duidelijk niet de max snelheid van (in mijn geval) de WiFi verbinding. 1 MB/sec klinkt redelijk, hoewel ik dacht dat het iets hoger lag. Wil je echt snel, dan moet je toch op zoek naar een echte NAS, of een samba server, maar da's weer een hele ander verhaal.

Het ding is natuurlijk primair een router, secundair een WiFi accesspoint, tertiair een 10/100mbit switch, quartair een firewall, quintair een torrent client, sextair een FTP client, septiair een webserver en octair een fileserver. En dan nog een paar onbetekenisvolle functionaliteiten. Bovendien vermoed ik dat het ding nog (volop) in ontwikkeling is, dus de snelheid van de fileserver zal nog wel toenemen met een volgende firmware release. Hoewel ik betwijfel of Asus hier prioriteit aan geeft.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Kijk hier eens/stel je vraag: http://wl500g.info

Om kort te zijn: USB snelheid is een prbleem in de firmware en heeft ook een 'natuurlijke' beperking: Windows netwerkschijven. Een NDAS HDD (apart LPX protocol) werkt sneller (10 Mbps) in je netwerk.

[ Voor 67% gewijzigd door Edgarz op 11-09-2007 17:00 ]

Pagina: 1