DNS Probleem, computer gerelateerd of routergerelateerd?

Pagina: 1
Acties:

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik werk op een Mac en ben verbonden met een draadloos netwerk. Ging maanden goed, tot twee weken geleden. Steeds meer internetpagina's werden maar voor de helft geladen en bleven toen hangen, momenteel werkt bijv. google.com totaal niet meer.

DNS probleempje leek mij. Router reset (soft- en hardwarematig) > Geen effect. Modem reset > geen effect.

Als laatste probeerde ik mijn Mac direct aan te sluiten op de modem en wonder boven wonder werkte dat perfect. Ik krijg dan ook (logisch) een ander IP toegewezen, waar volgens mij het probleem ook ligt (of eerder gezegd: de oplossing).

Kan iemand mij verder helpen met dit probleem? Aangezien het me prettig lijkt om draadloos weer verder te werken.

Ter extra info:
TweakDSL is mijn provider en ik heb een Dynamisch IP. Router staat op DHCP modus.
Als ik google.com probeer te pingen werkt dat niet, dnslookup werkt wel.

Alvast erg bedankt!

• Blaxje
Inmiddels heb ik bij Netwerk > Configureer > TCP/IP twee DNS servers ingesteld (4.2.2.1 en 4.2.2.2) waarna vrijwel alles wel werk. Google.nl werkt echter nog niet (als ik er "www." voor plaats wel overigens) en als ik nu een website ping is het aantal miliseconde meer dan tweemaal zo hoog als eerst (nu standaard rond de 200ms).

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53
Blaxje schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:30:
Als laatste probeerde ik mijn Mac direct aan te sluiten op de modem en wonder boven wonder werkte dat perfect. Ik krijg dan ook (logisch) een ander IP toegewezen, waar volgens mij het probleem ook ligt (of eerder gezegd: de oplossing).
Sluit je Mac nog eens aan op de modem en kijk dan of je terug kunt halen welke DNS server je dan toegewezen krijgt. Als dit een ander is dan degene die je krijgt als je draadloos is, moet je die er dus met de hand inzetten in plaats van 4.2.2.1/2. De reden dat 4.2.2.1/2 zo langzaam is, is dat het één van de meest gebruikte DNS servers is en omdat je aanvraag het hele internet over moet. :)

• Blaxje
Skit3000 schreef op zondag 09 september 2007 @ 00:28:
[...]

Sluit je Mac nog eens aan op de modem en kijk dan of je terug kunt halen welke DNS server je dan toegewezen krijgt. Als dit een ander is dan degene die je krijgt als je draadloos is, moet je die er dus met de hand inzetten in plaats van 4.2.2.1/2. De reden dat 4.2.2.1/2 zo langzaam is, is dat het één van de meest gebruikte DNS servers is en omdat je aanvraag het hele internet over moet. :)
Ik krijg dan inderdaad twee DNS servers. Als ik die handmatig invoer en toepas ga ik weer terug naar nul en werkt bijna geen enkele website..

• Blaxje
Het begint nu echt frapant te worden. Als ik de WPA beveiliging van mijn router afhaal, werkt alles echt perfect. Wat is dit voor een vreemd issue?