Spontaan dagenlang niet gelogd @ WMS (Win2k3 server)

Pagina: 1
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15
Ik kan er nergens wat over vinden, hoop dat iemand hier antwoorden heeft: een Windows Media Server 2003 heeft niet gelogd. Over een periode van zo'n 2 weken zijn er geen logs opgeslagen (erg kwalijk aangezien de facturatie daarvan afhankelijk is!!!) De server is tijdens die log-loze periode van 2 weken wel nog gereboot (midden in die periode). Vlak voor en na de reboot is er niets te zien...

Het enige wat ik kan vinden wat ermee te maken zou kunnen hebben, is dat er een tijdje minder dan 12 GB (ja, twaalf GB, niet 12 MB...) opslagruimte was op de server. Dat 'probleem' is opgelost rond de tijd dat logging ineens weer werkte, een paar dagen geleden.

Heeft iemand meer informatie hierover? En zijn de logs nog op één of andere manier te retrieven? Desnoods alleen de logs sinds de laatste reboot..?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472
Okee, dit was de oorzaak:
Plug-in 'WMS Client Logging' on publishing point '' gives the following warning information: 'The logging plugin will stop writing because the disk space is limited. The disk drive is 'C:\' and the FreeSpaceQuota is '10' percentage. '.

Leuk... maarja :{

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Handig, een feature die logging vanzelf uitzet.
Wie bedenkt dat nu toch |:(

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Sorcerer8472
The Dud3 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 18:15:
Mja, op zich handig... maar doe het dan bij <100 MB vrij ofzo. In dit geval ging het om 12 GB. Ik vind inderdaad niet dat zoiets standaard aan zou mogen staan in een professioneel OS.

Deel van de reden dat ik dat vind, is dat je in dat geval als admin nooit zeker bent wat er allemaal automatisch aan en uit kan gaan... Tenzij MS een boek/naslagwerk heeft waarin dit soort dingen wordt beschreven (is er niet afaik), vind ik niet dat zoiets als dit kan :{

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ms heeft daar idd boeken van en zelfs een site :o
:+
staat gewoon in de productdocumentatie (wat elke admin gewoon op zijn bureau zou moeten hebben staan maar besides that) het staat ook in de knowledgebase van ms.

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

The Dud3 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 18:15:
Ik kan me anders genoeg problemen herinneren met /var partities die vol waren gelopen met runaway logging :+
Zo gek is dat dus ook weer niet :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik neem aan dat dat event id een error was en dat je toch regelmatig in je logs kijkt naar errors of nog beter 1 of ander monitoring programma hebt dat dat voor je doet?

• Sorcerer8472
Powershell schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:29:
ms heeft daar idd boeken van en zelfs een site :o
:+
staat gewoon in de productdocumentatie (wat elke admin gewoon op zijn bureau zou moeten hebben staan maar besides that) het staat ook in de knowledgebase van ms.
Dat is een boekwerk van 100en pagina's vol met heel veel info die je ook niet nodig hebt...
alt-92 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:45:
[...]

Ik kan me anders genoeg problemen herinneren met /var partities die vol waren gelopen met runaway logging :+
Zo gek is dat dus ook weer niet :)
Daar heb ik dus wel programmaatjes voor, die dat checken... maarja, bij 12 GB vrije ruimte gaan er (in dit specifieke geval) nog geen alarmbelletjes rinkelen...
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 08:47:
Ik neem aan dat dat event id een error was en dat je toch regelmatig in je logs kijkt naar errors of nog beter 1 of ander monitoring programma hebt dat dat voor je doet?
Was volgens mij een i-tekentje, geen error dus. Leuk hè :P Maar ik ga nou niet regelmatig event logs op servers nalezen... en monitoringprogramma's pikken zoiets niet op gok ik, tenzij je ze ervoor configt natuurlijk; maar dan moet je wel weten dat je WMS al stopt met loggen als er nog ruim voldoende diskspace is...

• Zwelgje
mom2005 had dit wel voor je aangeven :)

ik gebruik zelf dagelijks mom voor servermonitoring @diverse klanten.

• Sorcerer8472
Powershell schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:49:
mom2005 had dit wel voor je aangeven :)

ik gebruik zelf dagelijks mom voor servermonitoring @diverse klanten.
Ja, maar kijk eens: http://www.microsoft.com/mom/howtobuy/default.mspx

En dat terwijl het ding enkel en alleen Windows Media streams doet... Ik vind gewoon dat die loggingfunctie niet zomaar uit zou mogen gaan, maargoed, daarover verschillen de meningen dus...

• Zwelgje
mom workgroup voor 10 servers kost 499

en dat vindt je al duur...tssssk

eigenlijk vindt ik dat je de schuld van het stoppen van loggen niet bij het OS mag neerleggen maar bij jezelf. je hebt zelf 'gefaald' (kan er even niks anders van maken) in je dagelijkse beheerstaken, waarvan 1 van de onderdelen is het controleren van de eventlog en applicatielogs

maar goed ik wil je niet voor de kop stoten hoor, het is een simpele constatering. no hard feelings!

[ Voor 72% gewijzigd door Zwelgje op 09-09-2007 13:58 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Powershell schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:56:
eigenlijk vindt ik dat je de schuld van het stoppen van loggen niet bij het OS mag neerleggen maar bij jezelf. je hebt zelf 'gefaald' (kan er even niks anders van maken) in je dagelijkse beheerstaken, waarvan 1 van de onderdelen is het controleren van de eventlog en applicatielogs
Misschien wat hard gesteld, maar niet geheel onwaar aangezien de topicstarter aangeeft dat het voor zijn zakendoen (billing) een nogal essentiele functie is...
Dan wil je ook een extra controle hebben of je logfile ook inderdaad aangemaakt zijn lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 09-09-2007 14:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Sorcerer8472
Powershell schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:56:
mom workgroup voor 10 servers kost 499

en dat vindt je al duur...tssssk

maar goed ik wil je niet voor de kop stoten hoor, het is een simpele constatering. no hard feelings!
Ik begrijp je standpunt, maar ik vind dat je niet van dezelfde fabrikant addons van honderden euro's zou moeten hoeven kopen om de server in normaal bedrijf te houden. Dat is gewoon krom. Bovendien gaat het hier om één server. De rest in het arsenaal is allemaal Linux, deze is noodgedwongen Windows vanwege Windows Media streaming.

Met Linux zijn er geen problemen, onder andere omdat gewoon standaard geen beveiligingen aanstaan, maar je het (zoals het imo hoort) zelf allemaal moet regelen. Dus zelf zorgen dat je logs niet je disk vol kunnen cloggen.

Ik vraag me overigens af hoeveel mensen in niet-heel-erg-kritieke situaties hun logs zo vaak checken. Dat kost namelijk tijd, en tijd is geld. Bovendien draait er allerlei andere software die bepaalt of het systeem nog reageert op allerlei requests (incl. read/write), dus blijft er vrij weinig over wat fout kan gaan. En inderdaad: wat gaat er mis? Iets dat de heren bij Microsoft ongevraagd als feature hebben toegevoegd aan hun product.

• Sorcerer8472
alt-92 schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:24:
[...]

Misschien wat hard gesteld, maar niet geheel onwaar aangezien de topicstarter aangeeft dat het voor zijn zakendoen (billing) een nogal essentiele functie is...
Dan wil je ook een extra controle hebben of je logfile ook inderdaad aangemaakt zijn lijkt me.
Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Maargoed, voordeeltje voor de klanten in dit geval...

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:15
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 18:11:
Okee, dit was de oorzaak:
Plug-in 'WMS Client Logging' on publishing point '' gives the following warning information: 'The logging plugin will stop writing because the disk space is limited. The disk drive is 'C:\' and the FreeSpaceQuota is '10' percentage. '.

Leuk... maarja :{
Jij hebt dus een volume dat 120Gb groot is als C-schijf. Oke, maar als windows onder de 10% komt begin je al te laag te komen. Bij ons komen er inderdaad bij 10% al meldingen binnen. Bij een 200/250Gb volume heb je meestal nog wel genoeg tijd om ruite te maken. Maar als jij je volume maar 12GB hebt genomen, dan is 10% in eens maar 1,2Gb. Dan is het in eens andere koek.
Ik ben met een aantal andere het eens, dat het foutje ook bij de beheerder ligt. Het OS doet precies zoals het moet werken.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Sorcerer8472 schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:27:
[...]
Ik vraag me overigens af hoeveel mensen in niet-heel-erg-kritieke situaties hun logs zo vaak checken. Dat kost namelijk tijd, en tijd is geld.
Dat kan je ook zeggen van backups maken. Maar ALS het dan mis gaat loop je de kans nog veel meer geld te verliezen! Dus wil je goed beheren, hoort het dagelijks checken van (event) logs er gewoon bij.

No production networks were harmed during this posting

• Sorcerer8472
Rolfie schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:03:
[...]

Jij hebt dus een volume dat 120Gb groot is als C-schijf. Oke, maar als windows onder de 10% komt begin je al te laag te komen. Bij ons komen er inderdaad bij 10% al meldingen binnen. Bij een 200/250Gb volume heb je meestal nog wel genoeg tijd om ruite te maken. Maar als jij je volume maar 12GB hebt genomen, dan is 10% in eens maar 1,2Gb. Dan is het in eens andere koek.
Ik ben met een aantal andere het eens, dat het foutje ook bij de beheerder ligt. Het OS doet precies zoals het moet werken.
Dat hangt volledig af van de taak van het apparaat... komt daar normaalgesproken vaak nieuwe data bij dan is het wat anders natuurlijk. Dat is in dit geval echter niet zo...

Waar ik mij aan stoor is het babysit-gehalte van het OS: in Linux zorg je gewoon zelf dat het werkt en kom je niet voor dit soort onverwachte verrassingen. In Windows zou je eerst boekwerken van 100en pagina's aandachtig door moeten lezen om dit soort dingen te weten te komen, en dat vind ik gewoon niet okee...

• paella
Onzin Sorcerer. je moet de fout bij jezelf zoeken. Dit is gedocumenteerde informatie en vooral: best practice!

[ Voor 13% gewijzigd door paella op 09-09-2007 15:50 ]

• Sorcerer8472
paella schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:46:
Onzin Sorcerer. je moet de fout bij jezelf zoeken. Dit is gedocumenteerde informatie en vooral: best practice!
Of dit best practice is, valt te betwisten...

Het enige dat op de server niet werd gemonitord was de logging, die werd uitgeschakeld door de overijverige en overigens niet volledig uit te schakelen interne babysit-functies. Ik ga er gewoon niet vanuit dat dat bij <10% free diskspace al wordt uitgeschakeld.

En nogmaals: ga jij zo'n boekwerk van 100en pagina's helemaal aandachtig doorlezen (want aandachtig doorlezen is nodig om dit soort dingen niet te missen)? Wat ik hier ook slecht aan vind is dat dit geen deel uitmaakt van de instellingen die je zelf kunt doen via de WMS-controls. Die instellingen zijn namelijk erg nauwkeurig en zorgvuldig ingesteld. De enige manier om dit aan te passen is via een registry-waarde.

Overigens, het klopt inderdaad wel dat het in WMS als warning naar voren popt. Ergerlijk is echter dat zelfs een loginpoging met verkeerd wachtwoord tussen de events tevoorschijn komt als error. Ook als een livestream tijdelijk wordt onderbroken komt er al een warning naar voren.

Al met al had ik het gewaardeerd als dit een feature was die optioneel aan te zetten was, en niet dus altijd al aanstond en enkel via een registrywaarde te wijzigen is.

• paella
Hoop tekst, maar je steekt je kop in het zand :P

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sorcerer8472 schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:10:
[...]

Het enige dat op de server niet werd gemonitord was de logging,
Nogal stom als daar je inkomsten mede van afhankelijk zijn.
Zet dus lekker een vbscriptje ofzo aan het werk wat voor jou die logging checkt en een dikke vette messagebox naar jouw werkstation douwt?
Of een mail stuurt of whatever? :)

Zoals je ziet zit er dus niet veel verschil in *nix of Windows, als je iets zeker wilt weten controleer je dat met de middelen die elk OS je aanbiedt.
Hetzij shellscripting of anders.

Het is je business, dan maar beter safe dan (zoals nu) sorry toch? :)

[editnogmaareenkeer]

Bovendien: je hebt het over klanten waar je aan moet billen, dat houdt in dat je waarschijnlijk aan (media)hosting doet. Je weet dan waarschijnlijk ook dat je grote kans loopt dat je ook je logfiles met verkeersgegevens dient te bewaren in verband met de telecomII wetgeving toch?
Lijkt mij een bijzonder goed moment om dan toch maar eens je log-archivering en monitoring hierop eens goed onder de loep te nemen :)

[ Voor 65% gewijzigd door alt-92 op 09-09-2007 16:33 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sorcerer8472 schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:10:
[...]

Niet echt, het is gewoon best practice dat je logging zo ingesteld staat dat deze niet je server kan laten vastlopen omdat je schijf vol is. Windows is een vooraf ingesteld programma, dus had je ook kunnen weten dat de logging de schijf niet vol zou kunnen laten lopen.

Dus was het alleen maar even in het boek opzoeken wanneer de logging wel gestopt werd.
Het enige dat op de server niet werd gemonitord was de logging, die werd uitgeschakeld door de overijverige en overigens niet volledig uit te schakelen interne babysit-functies. Ik ga er gewoon niet vanuit dat dat bij <10% free diskspace al wordt uitgeschakeld.
Dus je weet zelf al dat windows interne babysit-functies heeft, maar opzoeken welke dit zijn is te veel werk ?
En nogmaals: ga jij zo'n boekwerk van 100en pagina's helemaal aandachtig doorlezen (want aandachtig doorlezen is nodig om dit soort dingen niet te missen)?
Nee, als ik een nieuw server os krijg dan ga ik eerst op inet zoeken naar best install practices en tweaks. Het boek blader ik nog even door om te zien of er nog iets boeiends instaat.
Wat ik hier ook slecht aan vind is dat dit geen deel uitmaakt van de instellingen die je zelf kunt doen via de WMS-controls. Die instellingen zijn namelijk erg nauwkeurig en zorgvuldig ingesteld. De enige manier om dit aan te passen is via een registry-waarde.
En zo ken ik er nog wel een paar honderd instellingen die ik standaard op een server doorvoer maar die bij bijna geen enkele mmc staan, hiervoor hebben wij ooit eens een standaard regfile gemaakt die uitgebreid wordt.
Dit is standaard bij windows, je kan het out of the box gebruiken. Je kan standaard dingen instellen via de controls, maar voor de finetuning heb je register keys nodig.

Btw je weet toch wel dat windows minder gaat presteren als er minder dan 10% vrije ruimte op het system-volume vrij is. Hier intern hanteren wij gewoon als stelregel dat een server 20% vrije ruimte op elke schijf moet hebben. Alles daaronder betekent opschonen of nieuwe schijf.
Overigens, het klopt inderdaad wel dat het in WMS als warning naar voren popt. Ergerlijk is echter dat zelfs een loginpoging met verkeerd wachtwoord tussen de events tevoorschijn komt als error. Ook als een livestream tijdelijk wordt onderbroken komt er al een warning naar voren.
Het gaat hier toch maar om 1 server???
Hoevaak wordt een livestream tijdelijk onderbroken, hoevaak doet iemand een loginpoging met een verkeerd, oftewel hoeveel moeite is het om 1x per dag de eventviewer na te lopen.

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:44:
[...]
Dat is een boekwerk van 100en pagina's vol met heel veel info die je ook niet nodig hebt...
nog maar een bash dan :).
't is vrij essentieel om zo'n boekwerk te lezen wil je er een beetje verstand van krijgen. Anders ben je niet meer dan de gemiddelde klikker, die denkt dat tie kan beheren.

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:22:
[...]

nog maar een bash dan :).
't is vrij essentieel om zo'n boekwerk te lezen wil je er een beetje verstand van krijgen. Anders ben je niet meer dan de gemiddelde klikker, die denkt dat tie kan beheren.
Hier kunnen we nog daaaaagenlang over doorgaan, maar daar heeft niemand wat aan en alleen al als ik je nickname zie heb ik er geen zin in :+

Wat ik gewoon slecht vind is dit standaard aan staat, en dat Windows ook specifiek zo is opgebouwd dat je zo min mogelijk settings tegenkomt; het wordt allemaal enorm simpel gehouden met wizardjes, configuration managers etc. en dit soort geavanceerdere settings wordt bij je weggehouden.

Op die manier proberen ze een vorm van gebruiksvriendelijkheid aan te brengen die in een server-OS vaak niet op z'n plaats is. In de servermanager kun je bij logging veel instellen, maar niet dat percentage.

WM9services is volgens mij ook de eerste WM-server met deze limitering. Kan me iets dergelijks niet van de vorige versies herinneren. Daarnaast is deze beperking niet aanwezig bij IIS (waarom niet bij IIS maar wel bij WMS?)

Maargoed, aan mijn kant was het slordig dat ik me niet goed genoeg heb verdiept in de logging, dat heb ik al toegegeven...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:45:
Wat ik gewoon slecht vind is dit standaard aan staat, en dat Windows ook specifiek zo is opgebouwd dat je zo min mogelijk settings tegenkomt; het wordt allemaal enorm simpel gehouden met wizardjes, configuration managers etc. en dit soort geavanceerdere settings wordt bij je weggehouden.

Op die manier proberen ze een vorm van gebruiksvriendelijkheid aan te brengen die in een server-OS vaak niet op z'n plaats is. In de servermanager kun je bij logging veel instellen, maar niet dat percentage.
De échte server beheerder weet dat en kent dan ook de manieren om buiten de GUI via het equvalent van de .conf files genaamd Registry zijn server dusdanig in te stellen dat ie doet wat de beheerder ook wil :)
Dat is al jaren zo met Windows, waarom zou dat nu ineens anders zijn?

Maar dat was je inmiddels al duidelijk ;)

(Zo is het ook onder andere Operating Systems niet ongebruikelijk om logging op een andere plek neer te zetten waar altijd voldoende ruimte zal zijn, of waar eigengemaakte geautomatiseerde handelingen deze makkelijk kunnen backuppen/rotaten.
Daar is dus wel weer een setting voor binnen de GUI.)

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 12-09-2007 16:38 ]

Verwijderd

alt-92 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:34:
[...]
(Zo is het ook onder andere Operating Systems niet ongebruikelijk om logging op een andere plek neer te zetten waar altijd voldoende ruimte zal zijn, of waar eigengemaakte geautomatiseerde handelingen deze makkelijk kunnen backuppen/rotaten.
Daar is dus wel weer een setting voor binnen de GUI.)
Dat is ook niet ongebruikelijk in windows hoor...

Voor (grote) webservers zette ik de logging van iis ook altijd op een aparte logschijf en had ik scripts draaien om oude logs op te schonen (bijv. 1x per week zippen naar een maandfile en max 3 maandfiles bewaren ofzo). En natuurlijk monitorde ik de diskruimte op deze schijven... als de logfiles opeens veel groter dan normaal waren, dan was er meestal wel wat aan de hand :)
Pagina: 1