[Ubuntu 6.06] Vindt onboard realtek geluidskaart niet

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Topicstarter
Ik heb vanmorgen Ubuntu 6.06 geinstalleerd, alles koek en ei...
alleen ff hannissen om opera en flash aan de praat te krijgen :)
Maar nu het probleem: Geen geluid!
Als ik op het geluids icoon klik, krijg ik de melding "No volume control GStreamer plugins and/or devices found."

Dus ik in de lijst van System>Administration>Device Manager gekeken. noppes, geen geluidskaart
Ookal gegoogled voor oplossingen, maar dat was alleen voor als de geluidskaart niet werkte, niet als linux hem niet eens vind :'(

Opeens bedacht ik mijzelf dat ik hem waarschijnlijk uit had gezet omdat ik een X-fi geluidskaart gebruikte onder Windows, maar onder Linux zijn er daar (nog) geen drivers voor, dus die gebruiken is geen optie :)

dus ik in de bios op 'Optimized options' (oid) geklikt (zodat alles weer op standaard instellingen staat) en ubuntu opnieuw gestart (ik heb er niet op gelet of 'ie wel uit stond, dus weet ik niet of het daaraan ligt of niet) :'(

Ubuntu gestart, resultaat: nog steeds geen geluid.

Dus: Hoe kan ik Ubuntu mijn geluidskaart laten vinden???

PS: de Geluidskaart chip: Realtek ALC850 8channel AC'97

[ Voor 7% gewijzigd door Greyh0und op 08-09-2007 16:51 . Reden: de chipnaam vergeten :> ]

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het zou op zich handig zijn als je het type nummer even vermeld van je geluidskaart, of dit probeerd te achterhalen.

Verder even offtopic waarom niet ubuntu 7.04? :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
Sjoerd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:51:
Het zou op zich handig zijn als je het type nummer even vermeld van je geluidskaart, of dit probeerd te achterhalen.

Verder even offtopic waarom niet ubuntu 7.04? :)
Ik heb het er al bijgezet :)

offtopic: heb ik eigenlijk niet echt op gelet :P, ach ik ga gewoon wachten op een (nog) nieuwe(re) versie :)

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:57
wordt je kaart vermeld met het commando 'lspci'

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
a casema user schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 17:14:
En "lsmod"; ac97 is 'm geloof ik (als het geen surround-kaartje ofzo is).

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
a casema user schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 17:14:
nope
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 17:16:
[...]

En "lsmod"; ac97 is 'm geloof ik (als het geen surround-kaartje ofzo is).
nope

[ Voor 37% gewijzigd door Greyh0und op 08-09-2007 18:31 ]

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je zult een nieuwere ALSA-versie moeten gebruiken. Als je geen zin hebt om je er verder in te verdiepen komt het simpel gezegd neer op "installeer wat minder oude meuk op je pc". Je kunt bijvoorbeeld Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) proberen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Misschien eens kijken bij Realtek zelf? Ubuntu 6.06 heeft geen ALC850 ondersteuning, daar had je zelf ook wel achter kunnen komen via Google. Je kan hier en Linux driver downloaden. Succes :)

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
@Greyh0und: staat je geluidskaart wel geactiveerd in de BIOS ?
Welke kernel btw ? (uname -r)
Jungian schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:20:
Je zult een nieuwere ALSA-versie moeten gebruiken. Als je geen zin hebt om je er verder in te verdiepen komt het simpel gezegd neer op "installeer wat minder oude meuk op je pc". Je kunt bijvoorbeeld Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) proberen.
Als lspci 'm al niet laat zien :) ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Jungian schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:20:
6.06 is een LTS versie, dus er kunnen redenen zijn om daar voor te kiezen.

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Zou je toch even de output van lspci hier willen posten? Misschien staat hij er wel tussen, maar niet duidelijk herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

lspci laat hem zien als een Intel HDAC. Een lijn die lijkt op
code:
1
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

edit:

Maar die komt blijkbaar ook niet voor in het rijtje.

@Greyh0und
Waarschijnlijk (en dit is glazen bollen werk) staat je on-board audio op auto, of disabled. Afhankelijk van hoe je mobo reageert op de geïnstalleerde geluidskaart disabled hij hem dan alsnog. Check dus even goed je BIOS-instellingen. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Jungian op 08-09-2007 20:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:23:
@Greyh0und: staat je geluidskaart wel geactiveerd in de BIOS ?
Welke kernel btw ? (uname -r)

[...]

Als lspci 'm al niet laat zien :) ?
@1e vraag, jep hij stond eerst uit, maar staat nu zeker aan,
@2e vraag: kernel 2.6.15-29-386

@deadinspace
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
0000:00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb Host Bridge (rev a1)
0000:00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb LPC Bridge (rev a2)
0000:00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce 250Gb PCI System Management (rev a 1)
0000:00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)
0000:00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)
0000:00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce3 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
0000:00:05.0 Bridge: nVidia Corporation CK8S Ethernet Controller (rev a2)
0000:00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Parallel ATA Controller (v2. 5) (rev a2)
0000:00:0a.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Serial ATA Controller (v2.5)  (rev a2)
0000:00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb AGP Host to PCI Bridge  (rev a2)
0000:00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb PCI-to-PCI Bridge (rev  a2)
0000:00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Hyp erTransport Technology Configuration
0000:00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Add ress Map
0000:00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRA M Controller
0000:00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Mis cellaneous Control
0000:01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV40 [GeForce 6800 GT ] (rev a1)
0000:02:07.0 Multimedia audio controller: Creative Labs: Unknown device 0005

note: De onboard kaart stond uit toen ik ubuntu installeerde, maakt dat iets uit? (toen het geluid het niet deed kwam ik erop om hem weer aan te zetten :P )

[ Voor 71% gewijzigd door Greyh0und op 08-09-2007 20:26 ]

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:57
nee, maakt niet uit als die met installatie uit staat, de kernel zou hem automatisch weer moeten vinden

lijkt alsof de kernel heb niet (goed) herkent. Je hebt ook een redelijk oude kernel.
Tegenwoordig zijn ze al bij 2.6.22

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
offtopic:
http://www.mepis.org/docs...d_Driver_Database#C-Media Niet geheel Ubuntu-gerelateerd, maar bij voorgaande url staat t pci-id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
a casema user schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:36:
nee, maakt niet uit als die met installatie uit staat, de kernel zou hem automatisch weer moeten vinden

lijkt alsof de kernel heb niet (goed) herkent. Je hebt ook een redelijk oude kernel.
Tegenwoordig zijn ze al bij 2.6.22
Ik denk dat ik maandag 7.04 dan maar installeer :)
daarna check ik ff of alles werkt (inc geluid) en meld ik dat hier.

ben het computteren voor vandaag weer zat :)

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Je kan gewoon upgraden naar 7.04 hoor; https://wiki.ubuntu.com/NlUpgradeHowto/Feisty \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dat hij niet in de output van lspci staat betekent dat de kernel het hele PCI device niet ziet. Een recentere kernel gaat waarschijnlijk dan ook niet helpen, als de geluidskaart zich nu niet meldt bij een PCI scan dan zal die dat ook niet doen bij een recentere kernel. Ik vraag me af of je geluidskaart er wel bij staat als je je X-fi eruit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dubbeldrank schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:24:
[...]

6.06 is een LTS versie, dus er kunnen redenen zijn om daar voor te kiezen.
Voor een desktop is dat geen issue, dat de support maar 2 jaar loopt.

Voor een server langs de andere kant wel, maar daar heb je geen geluid voor nodig.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
deadinspace schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:04:
Dat hij niet in de output van lspci staat betekent dat de kernel het hele PCI device niet ziet. Een recentere kernel gaat waarschijnlijk dan ook niet helpen, als de geluidskaart zich nu niet meldt bij een PCI scan dan zal die dat ook niet doen bij een recentere kernel. Ik vraag me af of je geluidskaart er wel bij staat als je je X-fi eruit haalt?
daar zat ik ook al over te denken... Zodra ik thuis ben zal ik dat ook eens proberen :)

iemand (The Triad) zei trouwens dat nforce (wat ik dus heb) niet goed ondersteund word bij ubuntu, is dat waar of niet???
of ik doe gewoon een clean install :) (heb het er toch nog niet zo lang op staan) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Greyh0und op 10-09-2007 09:57 ]

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Greyh0und schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:55:
iemand (The Triad) zei trouwens dat nforce (wat ik dus heb) niet goed ondersteund word bij ubuntu, is dat waar of niet???
Hij doelt denk ik op NVidia's proprietary drivers. Maar die zijn niet nodig, want de Nforce3 is bij mijn weten volledig ondersteund door de open drivers die gewoon door iedere distributie worden meegeleverd.

Misschien dat zoiets voor hele nieuwe chips een probleem kan zijn (nog geen support in de open drivers, dan moet je de proprietary drivers gebruiken voor bepaalde functionaliteit), maar ik kan me niet voorstellen dat dat bij Nforce3 nog het geval is.

Mijn desktop draait op een Nforce2 chipset, en alles werkt zonder een proprietary NVidia driver in zicht (daar heb ik het zelfs nog op uitgezocht) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
Greyh0und schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:53:
[...]

Ik denk dat ik maandag 7.04 dan maar installeer :)
daarna check ik ff of alles werkt (inc geluid) en meld ik dat hier.

ben het computteren voor vandaag weer zat :)
woei! hij doet het! (het geluid bedoel ik dan...)

ben nadat ik uit school kwam (stoemme trein had vertraging, heb 2 uur gewacht, en daarna maar de bus genomen (dmv een omweg :( )) gegeten en daarna 7.04 geinstallerd... duurde een tijd, want hij was vast gelopen (of hij deed alles gewoon heel langzaam, dus nog een keer geprobeerd en toen pakte hij de cd gewoon goed (srry als mijn txt een beetje chaotisch is... ben vanaf 6:30 tot 14:00 op school geweest, en daarna 2 uur op de bus gewacht en daarna de bus genomen :'( ), dus mijn hoofd is een beetje moe :) ))))

Ik had trouwens op aanraden mijn x-fi eruit gehaald. Ik denk dat die het probleem veroorzaakte, want nu geeft 'lspci' gewoon een ac'97 aan :)

vielen dank aan iedereen's hulp iedereen die heeft geholpen 8)

Greyh0und

Pagina: 1