Backup software noodzaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Bij mijn nieuwe externe WD Pro 500gieg HD kreeg ik EMC Retrospect Express 7.5 meegeleverd. Nu heb ik echter al op enkele websites gelezen dat deze backup software niet echt deugd.. Bij het maken van backups kopieer ik altijd de gewenste folders naar mijn externe schijf ipv gebruik te maken van backup software. Heb je die software écht nodig of volstaat simpel copy-pasten ook? En zoja, kan iemand me dan wel de goeie/betere backup software aanraden om te backuppen (mijn documenten, videos, muziek, games) onder vista?

Ik heb zonet via de EMC website enkel een Engelstalige |:( handleiding kunnen vinden en hoop deze eerstdaags eens te kunnen doornemen. Kan iemand me kort vertellen of ik met bovenvermelde software het volgende kan:

- Automatisch aanmaken van dir en bestandsnaam (\datum\tijd\pc.zip) zodat ik files op elke comp open krijg...
- Compressie
- Meerdere jobs tegelijk afhandelen
- Waneer een job gepland staat voor 20:00 uur en een pc logt pas in om 23:00 uur evengoed een backup draaien.

:)

[ Voor 32% gewijzigd door CarLL op 08-09-2007 16:40 ]

Verwijderd

Zolang je puur bestanden zoals foto's, documenten en muziekfiles overzet werkt handmatig mappen kopiëren net zo goed. Je hebt dan alleen geen compressie, en iets als je OS-partitie kun je niet zomaar kopiëren. Je kunt natuurlijk wel via bv. Ghost een image trekken en dat op je externe schijf zetten.

Als je compressie wilt kun je natuurlijk wel gewoon je mappen in een RAR zetten en die files vervolgens op je drive gooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 16:46 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19
Ik heb een paar batch-bestanden geschreven die een mooi RAR'tje maken op het moment dat IK wil dat er gebackupped wordt. Ideaal, snel, veilig en geen gezeik. Probeer het eens uit, WinRAR biedt erg veel command-line parameters enzo.

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:45:
Zolang je puur bestanden zoals foto's, documenten en muziekfiles overzet werkt handmatig mappen kopiëren net zo goed. Je hebt dan alleen geen compressie, en iets als je OS-partitie kun je niet zomaar kopiëren. Je kunt natuurlijk wel via bv. Ghost een image trekken en dat op je externe schijf zetten.

Als je compressie wilt kun je natuurlijk wel gewoon je mappen in een RAR zetten en die files vervolgens op je drive gooien.
Okj, bedankt voor de info! Nu heb ik afgelopen week m'n XP MC geüpgrade naar Vista Home Premium en daar zou "naar verluidt" een vrij degelijke backup software van windows zelf in zitten. Hoe stel ik WinRAR het best in om een zo sterk mogelijk compressieniveau te bekomen en zoveel mogelijk ruimte te besparen op m'n HD (ik heb tot nu toe altijd gewerkt via 7-zip)

Verwijderd

Lees de handleiding ;)

Verwijderd

Ik ben ook al een tijdje met Retrospect in de weer, ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Heb ook al een keer een Recovery moeten doen, dat ging vlekkeloos. De Catalog File is enorm handig, je ziet een duidelijk overzicht à la Windows Verkenner van al je opgeslagen mappen en bestanden in de backup set.

Wat ik me wel afvroeg is of Retrospect ook in staat is een image te maken zoals Ghost dat kan. Het programma heeft wel de optie Duplicate aan boord, om snel een drive te dupliceren, maar is dat hetzelfde als een image maken?? Kon het zo snel niet vinden in de handleiding, het woord image is onbekend.
Pagina: 1