Verschillende drives in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:37
Kan ik verschillende drives gebruiken in een RAID 0 config?
(ik snap dat de snelheid afhangt van de traagste..)
Waarschijnlijk kan ik dezelfde drive (en enige nog ;)) die ik nu gebruik niet meer krijgen..

Verwijderd

Kan wel als ik me goed herinner!
Alleen is het wel handig om de grote hetzelfde te houden anders verlies je capaciteit, dus als je 1 20gb en 1 40gb hebt verlies je 20gb van de 2e hd omdat de data gelijk wordt verdeeld over beide hd's!

Verwijderd

inderdaad, het kan wel maar je hebt slechts de grootte van 2 maal de kleinste drive.

Verwijderd

Als je drives hebt van verschillende grootte, kun je een RAID configgen die de grootte heeft van 2x de kleinste drive. Wat je aan ruimte overhoudt op de grootste drive, kun je als een aparte partitie configgen. Hierop kun je je OS zetten, want die wil soms niet op een RAID-partitie.

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:37
Hoezo 'soms niet' ?
Ik wilde eigenlijk de twee RAID drives als main drive gebruiken (dus ook OS) en een losse (geen RAID) als backup voor belangrijke data. Kan ik dus niet booten van een RAID 0 config?

Verwijderd

Nope... je kunt niet booten van een SOFTWARE striped partitie... (tenminste dat is mijn ervaring) Wel kun je het volgende doen (heb ik zelf gedaan):

1e hdd 6,4GB 2e hdd 5,1 GB...

C= 1,3 GB partitie met boot erop
D= 2x5,1GB striped

Op D kan dan de OS, terwijl toch echt vanaf C geboot moet worden...

PS: zet elke hdd in een striped set op een andere controller!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

da's idd vrij logisch. met hardware raid kun je ook vanaf de stripe-set booten en met software raid (w96/98/me ondersteunen geen software raid, nt/w2000 wel) moet je vanaf een aparte schijf/partitie booten. maar natuurlijk weerhoudt niets jouw ervan om toch alle programma's, swapfile, en data op de stripe-set te plaatsen. er hoeft dus niet veel performance verlies te zijn.
Pagina: 1