Toon posts:

+12V Voltage veel te laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week nieuwe PC samengesteld, maar zie in de BIOS bij +12V in het rood 3,696V aangegeven staan. PC werkt wel, maar is traag. Ik heb de 24 pins EATXPWR connector en de 8pins EATX12V connector van de voeding op het moederboard aangesloten. Ik heb met een Voltmeter de spanning op de EATX12V gemeten en deze is wel 12V.
Ik heb de BIOS geupgrade naar de nieuwste versie en kreeg toen een melding van CMOS checksum error. Daarna Save BIOS settings gedaan, waarna de melding CMOS checksum error niet meer kwam.
Heeft iemand een idee wat het probleem met de te lage +12V kan zijn?
Gegevens:
Moederboard Asus P5K-E
Processor Intel Core 2Quad Q6600 2.4GHz
Kast Antec Sonata3 met 500W voeding

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Het lijkt me een meet-fout.

Het is extreem onwaarschijnlijk dat je CPU genoeg stroom zou krijgen om te starten als er echt maar 3-4 volt op de 12 Volt lijn zou staan. De stroomsterktes die je VRM dan zouden moeten trekken om aan de energie vraag te doen zouden vrijwel gegarandeerd resulteren in doorgebrandde bekabeling.

Thans dat is mijn inschatting. Ik zou zeker even kijken wat anderen hierover meldden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pak eens een multimeter :)

meten == weten.
mobo-meting != meten mi.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 15:08:
pak eens een multimeter :)

meten == weten.
mobo-meting != meten mi.
Daar heb ik het ook mee gemeten (op de 8-pins connector staat 12V).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dan is er dus geen probleem.
gewoon de meter van je mobo stuk.
die dingen staan toch al niet bekend om hun goede kwaliteit ;)