Toon posts:

MSI X1950 pro 256Mb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn msi x1950 pro binnen gekregen met 256 mb. Echter is het nu zo dat ik nog een andere voeding moet gaan kopen want in het boekje staat dat hij minimaal 450 watt voeding nodig is met maar liefst 30ampere op de 12 volt lijn. Is dit niet idioot hoog?? Vandaar dat ik deze topic even start. Ik had gehoopt dat deze kaart ook zou gaan werken met een lichtere (goedkopere) voeding.

Want wat ik in het grote x1950 topic las, was dat je genoeg had aan een 12v lijn van 18 ampere. Ik snap er om eerlijk te zijn nog weinig meer van.....

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 23:02
Welke voeding heb je op dit moment?
12v lijn is inderdaad veel belangrijker dan het gestelde vermogen.

Ik weet de rest van je specs niet.

Maar bijv een degelijke seasonic 330w voeding moet met een duo core setup zeker voldoende zijn.

30A op de 12v lijn is inderdaad beetje hoog.

Heb zelf een corsair 450w voeding die volgens de specificatie's 33A op de 12V lijn levert.
En dat is met een Quad core en 8800gts meer dan voldoende.
Ook als ik overclock.

[ Voor 31% gewijzigd door Sinned123 op 08-09-2007 12:58 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 14:13
Wat voor voeding heb je nu ? Werkt deze nieuwe kaart stabiel op je huidige voeding ?
Wat daar staat is echt niet nodig voor deze kaart maar een degelijke voeding rond de 400 watt zou geen problemen moeten geven (ik draai een nvidia 7900GS met 2 harde schijven en een 3500+ CPU zonder problemen op een zalman 300 watt voeding met 18A op de 12V lijn)

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 23:02
Moning2 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:56:
Wat voor voeding heb je nu ? Werkt deze nieuwe kaart stabiel op je huidige voeding ?
Wat daar staat is echt niet nodig voor deze kaart maar een degelijke voeding rond de 400 watt zou geen problemen moeten geven (ik draai een nvidia 7900GS met 2 harde schijven en een 3500+ CPU zonder problemen op een zalman 300 watt voeding met 18A op de 12V lijn)
De 1950pro heeft wel veel meer power nodig dan een 7900gs.
De 7900gs heeft niet eens externe voeding nodig.
Aangezien de pci-e bus voldoende vermogen kan leveren.
Snap daarom ook niet waarom het er wel op zit.
Geloof dat de 7900gs 45w vermogen vraagt en de bus kan 75w leveren.

De 1950pro zal richting de 90w gaan vermoed ik.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 12:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

waarom doe je nu zo moeilijk ? prop die kaart erin en kijk of het werkt ?

ik draai hem hier ook op een 360watt terwijl het volgens sapphire veel meer moet zijn !

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
http://www.overclock.net/...tion-graphs-gf-6-7-a.html

yup propt de kaart erin werkt die niet andere voeding. ergste wat gebeurt is dat een condesator of 2 knapt in de oude voeding? ach die wil je er dan toch al uit hebben >:)

mijn oude 300 watt geeft 12V bij 15A das 180 watt?
mijn "nieuwe" 400 watt geeft 12V bij 20 A das 240 watt? oh volgens mij is het een 324 watt voeding, ach ja kwam met de pc :P

licht een beetje aan cpu en nummer hd's toch?
warom heb je voor een msi gekozen btw? zag dat de jetway en peak veel goedkoper waren, dit soort merken zijn me niet echt bekent. maar een kaart is een kaart toch?

[ Voor 71% gewijzigd door Ziasod op 08-09-2007 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een 300watt fortron voeding in mijn kast zitten. met 1 hdd en een 3.06 ghz p4 processor.

Dus proberen kan de videokaart niet beschadigen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:13:
ik heb nu een 300watt fortron voeding in mijn kast zitten. met 1 hdd en een 3.06 ghz p4 processor.

Dus proberen kan de videokaart niet beschadigen?
Hij zal gewoon uitvallen, dus de kans dat je videokaart het begeeft is klein (echter, het is natuurlijk wel mogelijk). Maar Fortron staat erom bekend deugdelijke voedingen te leveren, dus de kans dat die rare pieken gaat geven is een stuk kleiner dan als je een Sweex of Q-tec gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
heb hem er in geduwd, alles werkt, echter heb ik het idee dat de pc een stuk trager is, kan dit kloppen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:07:
heb hem er in geduwd, alles werkt, echter heb ik het idee dat de pc een stuk trager is, kan dit kloppen?
Als je geen videodrivers hebt geinstalleerd voor die kaart kan het idd zijn dat het trager lijkt. Dat moet je dus sowieso doen.

Verwijderd

Topicstarter
hij loopt verder op dit moment gwewoon relaxed. Echter zodra ik een game start en de graphics wat opschroef of hij moet behoorlijk zijn best doen, start de pc opnieuw op. Ik heb het idee dat ik met mijn huidige voeding het net niet kan trekken en dat met mijn setup een goede 400~450 watt fortron het uitstekend moet gaan werken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar zoals ik al eerder aangaf, heb je drivers voor het ding geinstalleerd of niet? Je kunt wel een dikke voeding hebben, maar als je geen drivers voor het ding installeert en hij gebruikt de UGA driver van windows dan blijft het traag.

Verwijderd

Topicstarter
ja uiteraard heb ik drivers geinstalleerd.

Verwijderd

als de pc zomaar opnieuw opstart al hij zn best moet doen, en dus veel energie trekt, likt me het toch dat je voeding t niet aan kan.

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt bram, dat idee had ik ook al, maar ik heb nu wel het idee dat het al met al mee valt en dat hij nooit een x meer dan 30 ampere op de 12 volt lijn moet hebben, want die voeding die ik nu heb is al een 3 jaar oud, en die kan het in principe net niet doen.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 07:35
Ow ik heb vanuit mijn kast een voeding van 20pins 12V lijn, (of is dat niet die 12volt lijn?) van Antec en die trekt op de 12V lijn Maximaal 21 A.

Nu wil ik namelijk een X1950 XT kopen die net iets rapper is. Dit zal hij hopelijk toch wel trekken. Want als ik nu een overstap zou moeten maken naar bijvoorbeeld een Corsair Powersupply CMPSU-520HXEU 520W, maar deze trekt 'maar' 18A over de 12volt lijn.

Verwijderd

nee, de voeding is goed.

Als een voeding niet genoeg stroom kan leveren valt deze gewoon uit.

Als een voeding niet stabiel blijft omdat hij het maar net aankan dan zie je dit in schommelingen in de voltages. het zijn deze schommelingen die er voor zorgen dat bits kunnen gaan flippen. dat wil zeggen dat ze van een 1 naar een 0 gaan of vicaversa en dat zorgt voor geheugen corruptie welke zichtbaar kunnen zijn door zogeheten artifacts als het videogeheugen betreft of software errors zoals een Blue-screen-of-death indien het om systeem geheugen gaat.

om te weten of de fout inderdaad bij de voeding ligt moet je allereerst 'automatisch opnieuw opstarten' uitzetten want standaard reset windows bij een BSoD. dit kun je vinden in system->tablad advanced->startup and recovery. zet het vinkje uit en dan moet je nog wel een keer opnieuw opstarten zodat de instelling ook effectiev wordt.

zodra windows nu weer vastloopt door geheugen fouten zal deze de BSoD weergeven welke ons dan weer een idee geeft of het nou een een driver probleem gaat of om geheugen fouten door een overbelaste voeding. dus voor dat je naar de winkel rent, probeer dit eerst eens uit.

edit:
Watt = Volt * Ampere dus 30Ampere op 12Volt is 30 * 12 = 360Watt. dat is 100watt meer dan de next gen videokaarten zoals de 8800 van nVidia. ik zelf heb een ATI x1900XT welke 140watt doet oftewel 140 / 12 = 11,6Ampere. ik denk dat een x1950pro of XT tussen de 130watt en 180watt zullen doen dus met 180 / 12 = 15Ampere op de 12Volt lijn voldoende. let daar dus op want hoeveel een voeding totaal kan leveren maakt niks uit het gaat om het aantal ampere om de 12volt lijn en de meeste voedingen van A-merken doen vaak zo'n 18A of 21A per 12Volt lijn. de meeste hebben vaak meerdere lijnen en ik denk dat Sapphire vindt dat je een 33Ampere voeding moet hebben zodat je nog een 2e kaart erbij kunt steken en Crossfire kunt gaan draaien zonder je voeding te vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus dat zou betekenen dat als ik een voeding in laat bouwen van een constante 12v lijn met ~16 ampere dat dit genoeg is?

Verwijderd

inderdaad, een A-merk voeding zoals Antec, Enermax, Fotron, etc van ongeveer 400watt of meer hebben vaak 2 18Ampere 12v rails. vergeet niet dat ook je cpu en de rest van je systeem ook mee eet van die 12v rail. daarom hebben veel A-merk voeding ook 2 rails. 1 voor je videokaart en 1 voor de rest van het systeem.

gewoon even op de doos letten of op de site van de fabrikant kijken. daar staat meestal een schema met hoeveel Ampere elke rail aankan. met 16Ampere @12v heb je dan 192watt wat ruim voldoende moet zijn voor een X1950pro en ik denk ook wel voor een X1950XT.

hier een lichtelijk verouderd artikel over het stroomverbruik van verschillende ATI en nVidia kaarten: http://www.xbitlabs.com/a.../display/power-noise.html

met een programma zoals speedfan kun je de voltages van je voeding bijhouden en dit mag ongeveer 5% schommelen. dus 12v mag tussen 11,4v en de 12,6v zitten volgens de specificaties maar ik heb ook wel PC's gezien die met 11,2v nog gewoon perfect hun werk deden. het blijft een kwestie van uitproberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:48:
inderdaad, een A-merk voeding zoals Antec, Enermax, Fotron, etc van ongeveer 400watt of meer
met een programma zoals speedfan kun je de voltages van je voeding bijhouden en dit mag ongeveer 5% schommelen. dus 12v mag tussen 11,4v en de 12,6v zitten volgens de specificaties maar ik heb ook wel PC's gezien die met 11,2v nog gewoon perfect hun werk deden. het blijft een kwestie van uitproberen.
beetje offtopic maar soms worden de waardes ook niet correct weergegeven dus misschien was die 11.2V wel 12v? . En ik raad antec sterk af want daar heb ik en vele anderen heel veel problemen mee gehad(http://www.pjrc.com/about/rambling/antec.html).

Verwijderd

ik zelf gebruik tot grote tevredenheid nog altijd een Antec NeoHE 550 voor mijn Crossfire setup.

ik wil best geloven dat de Antec "true" power supply een probleem heeft. elke fabrikant heeft wel eens een serie die je maar beter kunt mijden. ik heb het artikel niet helemaal doorgelezen maar om daarom alle producten van Antec te vermijden, nee. ik zou gewoon iedereen aanraden om veel reviews te lezen over de powersupply die je wilt kopen en dan deze bij een goede winkel te kopen die niet te beroerd is om bij problemen het product om te ruilen voor een andere merk/serie voeding.

mijn Antec NeoHE doet het perfect. ik heb zojuist nog even met speedfan gekeken en 4,95v is heel keurig. ik heb alleen wel een Vcore2 van 3,25v terwijl Vcore1 gewoon 1,40v is zoals het hoort.
Pagina: 1