[GA-7VAXP] waar zit het probleem ?

Pagina: 1
Acties:

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Ik probeer hier een pc te bouwen met wat onderdelen die op de plank lagen.

bord: GA-7VAXP rev 1.1
CPU: athlon 2000Mhz ( althans er staat 2000 op :-) )
mem: 1 x GDDR 512 MB pc2700 Samsung
1 x 512 Mb pc2700
video: Geforce (?) Ti 4200 64 mb.
HD's wat 80 gb disk udma 5&6

Nu leek het in eerste instantie te lukken. zodra echter de updates erover heen gaan blijkt het systeem opstart moeilijkheden te hebben. Regelmatig komt de BSOD er aan te pas met de melding Kmode_exception_not_handled

Nu heb ik gekeken of het bios geupdated moet worden. In principe zit het laatste bios erop,F15. Vreemde is echter dat het systeem een verversing van dat bios niet accepteert.

cpu setting
Volgens de manual zou de auto setting moeten zijn : AUTO(Default) X X X X O.
Het bord had echter de setting :10x O X X X X. Indien ik het omzet naar de default wil de handel absoluut niet starten....

Daarnaast kan ik aangeven of het 100,133 of 166 mhz moet zijn. Deze staat ingesteld op 166Mhz wat volgens mij correct is.

Hardware matig is de boel in orde. Of ik nu de ene hd of de andere mem bank gebruik, het maakt geen moer uit....

Heeft iemand een idee waar het in kan zitten of dat ik een instellings fout maak ?

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 10:30
Athlon XP 2000+ 1667 MHz 256 kB 2x 133 MHz 12,5x 1,75 V Palomino 7 januari 2002 AX2000DMT3C
Athlon XP 2000+ 1667 MHz 256 kB 2x 133 MHz 12,5x 1,65 V Thoroughbred-A of B AXDA2000DKT3C
Athlon XP 2000+ 1667 MHz 256 kB 2x 133 MHz 12,5x 1,60 V Thoroughbred-A of B AXDA2000DUT3C
Athlon XP 2000+ 1667 MHz 256 kB 2x 133 MHz 12,5x 1,60 V Thorton AXDC2000DUT3C

Als het een xp2000 is moet de fsb op 133.

video: Geforce (4) Ti 4200 64 mb

[ Voor 4% gewijzigd door TRAXION op 08-09-2007 12:27 ]

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Er lijkt nu leven in de brouwerij te komen. Het systeem heeft dmv tussenstapjes de auto config geaccepteerd en geeft nu een cpu athlon 2000+ aan.

De cpu clock staat op 133Mhz en het systeem heeft dus zelf een multiplier gekozen neem ik aan.
Het geheugen is echter DDR333. In het bios heb ik het geheugen dus op 166 gezet terwijl ik de cpu braaf op 133 heb gelaten.

Zou dit stabiel moeten zijn of maak ik stiekum nog ergens een fout ?

[ Voor 86% gewijzigd door Gompy58 op 08-09-2007 13:18 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 22:24

Thandor

SilverStreak

CPU: athlon 2000Mhz ( althans er staat 2000 op :-) )
Dit is niet echt duidelijk. Waar staat 2000MHz op? Plaats de OPN (Ordering Part Number) eens, deze staat op de CPU :). Als deze begint met AX2000, AXDA2000 of AXDC2000 dan is het een AMD Athlon XP. Als je daadwerkelijk 2000MHz bedoelt dan kan het ook een AMD Athlon XP 2400+ zijn :).

De AMD Athlon XP 2000+ draait overigens op 1666MHz en gebruikt daarbij een FSB van 133MHz. De multiplier kun je op automatisch zetten, mocht dat niet goed werken dan is 12,5x de juiste instelling. Het geheugen kun je prima op 133MHz (DDR266, PC2100) zetten :). (Al is 166MHz (DDR333, PC2700) ook mogelijk.)

In het algemeen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Neem deze troubleshooter eens van top tot teen door. Wellicht kom je dan het probleem tegen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Op de cpu zelf staat eigelijk helemala niets. Daar verbaasde ik me gisteren ook al over. Enkel een klein logo van AMD.
Ik heb de koeler eraf gehaald om nog eens te controleren of er niet een hoekje oid beschadigd was. De cpu is helemaal in orde, iig visueel.

Ik heb namelijk ook nog wat ander athlon en duron spul liggen. Daar is echter als je echt heel goed kijkt toch hier en daar een miniscuul hoekje van beschadigt... wel jammer van die duron 1300, die speerde altijd als een beest...

De multiplier staat nu op auto met een FSB van 133. en ik ben nu ff een nieuwe instal aan het doen om te zien of het nu stabiel blijft. Ik heb de highpoint raid kaart er ff uit gehaald en ook heb ik in de setup nog niets gedaan dmv F6 om de onboard spullen te activeren.

De 1st master zit op ide1 en de cdroms op ide2.

Op dit moment krap ik me nog wel ff achter de oren waarom ik van het systeem te horen krijg dat de bios versie van de officiele site niet bij mijn bord zou horen en dus geweigerd word....

[ Voor 13% gewijzigd door Gompy58 op 08-09-2007 13:35 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 22:24

Thandor

SilverStreak

Op de CPU moet wel iets staan :). In geval van 0,13 micron processoren (Thoroughbred (AXDA) en Thorton (AXDC)) staat de OPN in een zwart vakje op de packaging van de CPU. In geval van een 0,18 micron Palomino processor (te herkennen aan de vierkante 'die') staat de OPN code op de 'die' gegraveerd :).

Een afgebrokkelde 'die' hoeft overigens niet het einde van de processor te wezen. In veel gevallen is er enkel het bovenste stukje van de 'die' weg en die dient enkel ter bescherming van de core en voor de overdracht van warmte van de core naar het oppervlak van de 'die'. Mocht er dus een hoekje af zijn dan kan dit een negatief effect hebben op de koeling van de core zelf, echter is de 'die' vrij (relatief gezien) groot en kan de core nog voldoende gekoeld worden waardoor de processor nog prima werkt :).
De multiplier staat nu op auto met een FSB van 133. en ik ben nu ff een nieuwe instal aan het doen om te zien of het nu stabiel blijft. Ik heb de highpoint raid kaart er ff uit gehaald en ook heb ik in de setup nog niets gedaan dmv F6 om de onboard spullen te activeren.
Het is inderdaad verstandig om die RAID controller uit de machine te halen. Hoe minder hardware een PC heeft, hoe kleiner de kans op problemen :).
Op dit moment krap ik me nog wel ff achter de oren waarom ik van het systeem te horen krijg dat de bios versie van de officiele site niet bij mijn bord zou horen en dus geweigerd word....
Is dat altijd al zo geweest of is dat recentelijk op komen zetten?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
of dat bios gedoe altijd al zo is geweest weet ik niet. Ik zocht/zoek een oplossing voor een probleem. De MS site gaf aan dat bij een dergelijk melding ea in de hardware gezocht moest worden en eventueel het bios van het Mb ververst moet worden. Vandaar.

Ik heb braaf de bios spullen gedownload maar daar heeft dit mobo geen trek in.

Het lijkt iig nu ff niet nodig maar nu is het weer feest met de cd. Het lijkt erop dat mijn gekoesterde origineel w2k cd toch een beschadiging heeft.

Ben nu ff een copy aan het maken van een all os dvd die ook een w2k iso kan leveren. Is even afwachten of ik dan weer gezannik ga krijgen met het serial, maar ik geloof dat ik dan kan aanpassen.

Heb gewoon een legale dus heb gewoon de rechten...

Tsja, dan denk je "EVEN" een pceetje te bouwen met wat liggende spullen... ;)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
ff een updatetje...

Door de dram freq op 133 tezetten en later dan toch maar op auto draait het systeem eindelijk.

De banken van 512 pc2700 heb ik vervangen door een bankje van 256 pc2100. Die 512 banken waren er schijnbaar de oorzaak van dat ik bij de kopieer slag tijdens de setup steeds leesfouten kreeg. Er was dus niets met de cd's aan de hand.

Nu heb ik w2k draaien. Wat ik echter niet kan verklaren is dat zodra ik een update heb gedaan en dus een herstart moet maken ik toch steeds weer een bsod krijg.

De melding : Kmode exception not handled.

Heeft iemand hier een sugestie tot oplossing voor ?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 19:28
Ik zou eens controleren of je geen bolle condensatoren op je moederbord hebt. Ik heb hetzelfde moederbord gehad en op een gegeven moment werd het systeem instabiel. Dit bleek het gevolg te zijn van een aantal condensatoren die niet helemaal goed meer waren en dus bol stonden.

Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/525oth2.jpg

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 16:05
kwiebus schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:25:
Ik zou eens controleren of je geen bolle condensatoren op je moederbord hebt. Ik heb hetzelfde moederbord gehad en op een gegeven moment werd het systeem instabiel. Dit bleek het gevolg te zijn van een aantal condensatoren die niet helemaal goed meer waren en dus bol stonden.

[afbeelding]
Yep, dat was het eerste waar ik ook aan dacht. Veel borden uit die tijd (socket A met name), en oa ook Gigabyte hadden hier last van.

Tegenwoordig kom ik lekke condensatoren ook bij bosjes tegen in TFT monitoren (Acer, Packardbell, Medion). En niet de meest oude, 4-5jaar, nee, ook modellen van nog geen 2 jaar oud...

heb dus voor een prikkie een medion 19" gekocht, paar condensators en heb nu megaelcheapo TV (icm mediacenter)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig vanavond in de kroeg ( :P ) nog een GA-7AXP tegengekomen met bolle condensatoren. Let daar dus zeker op. Verder staat de opschrift van een AthlonXP *op* de core (dus dat blauw/groene ding. Misschien moet je wat koelprut wegschrapen voor je wat kunt lezen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Gompy.

Ik heb het zelfde bord alleen REv. 1.2
Heb je het programma http://www.gigabyte.eu/Fi...d_newtech/tech_a_bios.htm geprobeerd?

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Thnx alvast voor de response hier.

@ McMillen, dat is idd wat ik uiteindelijk heb gebruikt om op nieuw het F15 bios erop te slingeren.

De condensatoren had ik bij aanvang al gecontroleerd. Die zijn nog allemaal strak. Het idee op zich om daar de problemen te zoeken is wel logisch. Mijn ervaringen met 2 KT7 borden van Abitt hadden dit ook.

Ik heb echter ene donkerbruin vermoeden waar het probleem concreet zit; een Highpoint controller.

Het systeem draait nu stabiel. Doe ik het uit en stop de highpoint 370 raidcontroller erin en start het systeem weer op dan gaat het verkeerd en krijg ik de melding NKernel not handeld.

Op zich wel vreemd. De controller (lijkt) mij goed. Drivers zouden het ook niet kunnen zijn aangezien ik niet eens zover kom. Na die bsod melding moet ik overigens via een save mode opstarten, dan naar last known good config en dan pas wil de boel weer normaal gaan.

Zou dit een irq probleem kunnen zijn ??

Ik heb reeds gewisseld met de 1e en de laatste pci bank.
sloten bezetting:

AGP slot - GF4 Ti4200 video
1e PCI - nu leeg ( zat steeds de highpoint)
2e PCI - 3CSOHO100-TX ethernet kaart
3e PCI - Soundblaster Live! 5.1
4e PCI - Leeg...

IDE 1 2x dvd speler/brander
IDE2 2 WDC WD800BB
IDE3 vrij
IDE4 Maxtor 6Y120P0

Aan de highpoint komen 2 40gb schijven in mirror waarop m'n administratie etc komen te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gompy58 op 09-09-2007 14:00 ]

Pagina: 1