2 netwerkkaarten op 1 server

Pagina: 1
Acties:

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Dag iedereen,

Met een aankomende lan party in zicht, ben ik m'n pc's / servers eens in orde aan het maken. Ik heb hier een AMD Athlon 3200+ met op het moederbord 2 Gb lan aansluitingen.
Na dit project gezien te hebben, merkte ik op dat zij 2 lan kabels hadden aangesloten op 1 moederbord (1 onboard, 1 op een pci kaart) en zo de load over deze 2 aansluitingen te verdelen.

Nu zoek ik ook iets gelijkaardigs voor mijn server voor op de lan. Waarschijnlijk wordt het een server waar updates op gehost worden zodat iedereen's versie van de game dezelfde is. En hiernaast wil ik ook nog een CS server draaien (aangezien deze op windows of linux werken, kan ik dus uit deze 2 OS'ssen kiezen)

Is het dan mogelijk om het sharen van de updates op 1 netwerkaansluiting te laten gebeuren, en het hosten van een game op de andere ? DC++ wordt vaak gebruik om files te sharen, ik weet niet of dit bestaat voor linux...

Kortom: bestaat er dus een soort van software dat dit kan regelen, of misschien ergens een instelling.
Google is your friend, well it isn't mine: ik heb amper een resultaat gevonden op het internet. Enkel 1 post op een forum waar er geen reacties op kwamen. en de site die ik eerder aanhaalde maakt me ook echt niet wijzer

Alvast bedankt!
Toke

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euhm, als je twee aparte dingen op twee aparte IF's wilt hebben, dan kun je toch simpelweg twee aparte IP's aan beide IF's hangen en je DC++-server aan het ene IP hangen en je CS-server op de andere? Onder Linux kun je sowieso 99,999% zeker in een configuratiefile of via de CLI het IP opgeven waar de server op luistert. Bij een DC++-server weet ik dat niet. Weet ook niet of die er zo één twee drie voor Linux zijn.

Heb even in BitTornado gekeken en daar staat de volgende optie:

('bind', '',
        'comma-separated list of ips/hostnames to bind to locally'),

Da's in principe een CLI-argument, maar dat kun je ook gewoon in dat bestand hacken. Daarmee kun je eventuele BitTorrent-clients (wat dus eigenlijk servers zijn als je aan 't seeden bent) aan een bepaald IP hangen en daarmee aan een bepaalde IF.

[ Voor 34% gewijzigd door Osiris op 08-09-2007 12:01 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als je 2 identieke nics plaatst die teaming ondersteunen heb je ook een 2 gb nic onder windows 2003. De duurdere 3com kaarten voor servers ondersteunen dit netjes.

Zoek op google maar eens op nic teaming

[ Voor 11% gewijzigd door bgrr op 08-09-2007 12:06 ]

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Je kunt ook een Torrent Peer worden om files te hosten, kan ook in een LAN (scheeld in de belasting in de loop van LAN party omdat steeds meer mensen de update ook al hosten).

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43

ralfbosz

xm create bosz -c

Zoek eens naar README.bonding op je linux-systeem:
code:
1
2
[root@fedora7 ~]# locate README.bonding
/usr/share/doc/iputils-20070202/README.bonding

Gebruik het prive niet, maar zakelijk wel eens, maar dan alleen voor failover (verplicht voor clusters). Bij loadbalancing moet je router/switch het wel ondersteunen, maar lees die README daarvoor ;).

rm -r *

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Ik denk dat ik een (voor mij) eenvoudigere oplossing heb gevonden :)
Ik heb een root OS en een VM OS, ik laat de VM gewoon de andere netwerkkaart gebruiken, en dan is het probleem opgelost :) Nu enkel nog eens uitzoeken hoe ik moet kiezen met welke kaart hij verbinding gaat maken.

Toch bedankt voor jullie uitleg! ik ga er straks nog eens naar kijken, omdat het me wel interesseert :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Heeft dit serieus voordelen? Ik bedoel, de throughput van je netwerkkaart is toch sowieso hoger dan je disk ook maar aankan?

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Als ik op 2 disks werk ? VM draait op 1 schijf, filesharing op een andere.. dan gaat het toch aardig vooruit! de cpu zal wel nooit aan z'n max komen, en ook het geheugen niet.
Als er files worden afgehaald slibt de poort helemaal dicht en kan je amper gamen. (of omgekeerd, kan je amper files afhalen) Dit wil ik nu voorkomen...

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

RemcoDelft schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:23:
Heeft dit serieus voordelen? Ik bedoel, de throughput van je netwerkkaart is toch sowieso hoger dan je disk ook maar aankan?
Als je het extreme geval neemt: op beide interfaces de downloadable updates hosten.
Met genoeg geheugen kan je deze updates in het geheugen van de server plaatsen.

Voor de TS: je kunt de files ook via een lichte webserver hosten (lighttpd)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Er is waarschijnlijk nog een andere server waar apache, FTP etc op draait..
Wat is het beste en makkelijkste om de files af te halen ? als je bijvoorbeeld een folder hebt die een paar 100 bestanden bevat zou ik niet graag elk bestandje appart afhalen. Via FTP is misschien ook niet het meest eenvoudige voor elke persoon (niet iedereen heeft dat). Shared folders wil ik nog niet eens aan beginnen, dat is om problemen vragen!
DC++ heeft ook nog een nadeel: je moet je files indexeren, en soms kan dat wel eens ffjes duren :)

Torrents lijkt me ook niet super makelijk, omdat je ook weer een index nodig hebt van je files.

Ik denk dat ik zo ongeveer alle mogelijkheden heb opgesomd :p zijn er nog anderen? Want ik wil m'n muziekprobeersels ook wel eens bij de andere mensen verspreiden :)

ps: geen illegale shit dus, allemaal legaal :)
Pagina: 1