Welke Gigabit Router?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 17:34
Goedenmorgen,
ik ben aan het kijken om mijn netwerk te upgraden van 100 mb naar gigabit.
Ik wil geen situatie krijgen dat ik een 100 mb router heb met daarachter een 1 gb switch.

Ik ben zelf erg te spreken over draytek routers.
Echter zie ik geen gigabit routers van draytek terug.

Wel is m`n oog gevallen op de volgende d-link router.
Wat zijn jullie ervaringen met d-link?
Is deze router wat?

http://www.dlink.nl/?go=g...waaFp6DQoHDrszSNL+owODdzm

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 10:13
Waarom is een 100 mbit router niet voldoende als daarachter een 1 gbit switch? Of heb je toevallig een 1 gbit aansluiten om te routeren.

PSN: djmurcielago

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik zal kijken naar een cisco 7204 NPE-G1 die kan dat zeker. Hoewel tegenwoordig denk ik dat een cisco 3825 het ook wel kan.

Nu even serieus je router maakt helemaal niks uit tenzij je inderdaad een 1gb internetlink hebt. De aansluitng van de router zegt ook helemaal niks over de routing capaciteit.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 12:44
Mijn ervaringen met Draytek zijn ook altijd erg goed geweest. D-Link ervaringen bij mij zijn minder positief. Je wilt perse een Gb router. Dan vermoed ik dus ook veel dataoverdracht en daar ging het mis bij de D-Link's die ik probeerde te gebruiken. Ze zijn even een stapje beter dan Sitecom/ Sweex is mijn mening. Als je er eenbulk data overheenduwt dan hangt deze zichzelf op namelijk.

Ik heb voor mijn Draytek zelf Netgear gehad.De router was uitermate stabiel. Ook bijveel daa en hij had leuke functies zoals als er iemand video ging kijken via XBMC dan kreeg die wat meer voorrang.

Persoonlijk heb nu hier alles op Gb draaien op mijn router na dan. Dit om mijn router te ontlasten en ik op deze mannier meer Gb poorten had (3Com Gbit switchje 8 poort werkt heerlijk).

Je kan bij Netgear kijken die hebben meen ik wel al producten die in jou smaak vallen misschien.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat wil je routeren? Heb je 2 gescheiden netwerken die je met gigabit aan elkaar wil knopen, of snap je het niet en wil je je 24mb lijntje naar de buitenwereld op gigabit aansluiten?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 22:26

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik neem aan dat TS bedoeld dat hij een router wil met gbit poortjes zodat ie niet nog een switch er achter moet hangen om naar een (intern) gbit te gaan.

Zo niet begrijp ik er ook niets van.

Wat Resistor zegt dus!

[ Voor 6% gewijzigd door Kluk-Kluk op 08-09-2007 09:21 ]

Powered By C8H10N4O2

• pitchdown
Het vervelende is draytek volgens mij zeer weinig gb-routers heeft.
Ik heb nu een linksys wrt54g icm een versatel modem/router in de meterkast liggen.
Het staat mij tegen om daarnaast nog een apparaat te leggen.
Cave_Boy schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 09:18:
Mijn ervaringen met Draytek zijn ook altijd erg goed geweest. D-Link ervaringen bij mij zijn minder positief. Je wilt perse een Gb router. Dan vermoed ik dus ook veel dataoverdracht en daar ging het mis bij de D-Link's die ik probeerde te gebruiken. Ze zijn even een stapje beter dan Sitecom/ Sweex is mijn mening. Als je er eenbulk data overheenduwt dan hangt deze zichzelf op namelijk.

Ik heb voor mijn Draytek zelf Netgear gehad.De router was uitermate stabiel. Ook bijveel daa en hij had leuke functies zoals als er iemand video ging kijken via XBMC dan kreeg die wat meer voorrang.

Persoonlijk heb nu hier alles op Gb draaien op mijn router na dan. Dit om mijn router te ontlasten en ik op deze mannier meer Gb poorten had (3Com Gbit switchje 8 poort werkt heerlijk).

Je kan bij Netgear kijken die hebben meen ik wel al producten die in jou smaak vallen misschien.

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ben toevallig net bezig met mijn review voor de D-Link DIR-655, ik ben nog bezig met tests maar zodra het af is zal ik het je laten weten. Zo op het eerste gezicht moet ik zeggen dat hij uitstekend presteert. Verder kan ik je vertellen dat wat betreft Gigabit ethernet Netgear interessant is (zo hebben zij bijvoorbeeld een router met 2 WAN poorten) echter lijken de prestaties wat betreft wireless wat tegen te vallen. Als dat geen probleem is zou ik zeker even in die richting kijken.

Link: http://tweakers.net/productreview/5227

• pitchdown
Klopt.
Simpelweg niet nog een apparaat erbij.
Het gaat puur om grote bestanden en veel data snel te kunnen kopieren.
Kluk-Kluk schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 09:21:
Ik neem aan dat TS bedoeld dat hij een router wil met gbit poortjes zodat ie niet nog een switch er achter moet hangen om naar een (intern) gbit te gaan.

Zo niet begrijp ik er ook niets van.

Wat Resistor zegt dus!

• Cave_Boy
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=WNR854T

Heb even opgezocht en de range max serie werkt uitstekent lekker ver breik draadloos ook. Goede vuurmuur eigenschappen veel instellingen en je hoeft vaak niet te herstarten van je router om bepaalde dingen te doen. Dat moet bij de Speedtouchjes nog wel eens (ook al staat er van niet).

• pitchdown
Ziet er aardig uit.
Ik heb geen ervaring met netgear.
Ik vraag me af wat beter is ...netgear of d-link.
Cave_Boy schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 09:25:
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=WNR854T

Heb even opgezocht en de range max serie werkt uitstekent lekker ver breik draadloos ook. Goede vuurmuur eigenschappen veel instellingen en je hoeft vaak niet te herstarten van je router om bepaalde dingen te doen. Dat moet bij de Speedtouchjes nog wel eens (ook al staat er van niet).

• Cave_Boy
Zonder nadenken de Netgear... Netgear heeft ook een hele productielijn voor bedrijven en D-Link niet. Ze hebben gwoon wat mee ervaring is mijn idee en ervaring ook.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:28
Cave_Boy schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 09:59:
Zonder nadenken de Netgear... Netgear heeft ook een hele productielijn voor bedrijven en D-Link niet. Ze hebben gwoon wat mee ervaring is mijn idee en ervaring ook.
Linksys heeft een hele productlijn voor bedrijven (Cisco) maar weet ook baggerproducten te maken zoals de WRT54G V7 ;)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

:')

En je hebt nooit van D-link's X-Stack switches gehoord? :P
Ricardo87 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:02:
[...]

Linksys heeft een hele productlijn voor bedrijven (Cisco) maar weet ook baggerproducten te maken zoals de WRT54G V7 ;)
Cisco heeft Linksys gekocht, niet andersom ;)

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-09-2007 10:03 ]

• Cave_Boy
HTT-Thalan schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:03:
[...]

:')

En je hebt nooit van D-link's X-Stack switches gehoord? :P

[...]

Cisco heeft Linksys gekocht, niet andersom ;)
Oeps niet bij nagedacht... komt denk omdat ik zelf niet veel meer van gehoord had... Naja blijf beetje bij het zelfde standpunt en dat is de consumenten routertjes van D-link zijn niet plezierig met veel dataverkeer.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

die dingen die ik in mijn post genoemd had waren dus redelijk high end cisco device prijzen zo tussen de 5000 en 15000 dollar :)

Verwijderd

In heb een D-Link 4300, maar er is er ook één zonder WIFI (de 4100 geloof ik)
Throughput van Wan naar Lan bijna 100Mbit maar onderling over de LAN poortjes Gigabit.

Mooi ding, het enige wat ik mis is dat hij niet zelf VPN-server kan zijn.

• pitchdown
Wat ik zelf nog tegenkwam is deze van belkin:
http://www.kieskeurig.nl/...C54B8C12570BC00333BB1.htm

Belkin heeft het kwa draadloos altijd wel goed voor elkaar.
Maar hoe zit dat bekabeld?

• pitchdown
Wat daarnaast ook jammer is, is dat draytek geen "betaalbare" router voor gigabit heeft.

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Ten eerste, is dit een consumenten router? Ten tweede, aan dit soort nutteloze replies met ervaringen gebasseerd op helemaal niks kan ik mij altijd zo vreselijk ergeren |:( . Maar laat ik mijn hoofd koel houden en gewoon eens twee vergelijkbare producten van Netgear en D-Link vergelijken.

Netgear WNR854T vs D-Link DIR-655:Mijn advies is om de gegeven linsk te volgen, de verhalen te lezen en vervolgesn je eigen mening te vormen op basis van (objectieve) gegevens. Succes! _/-\o_

Nu nog even voor de topic starter wat handige links:

[ Voor 3% gewijzigd door Pruts0r op 08-09-2007 16:26 . Reden: formatting + extra link ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Cave_Boy schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:07:
[...]

Oeps niet bij nagedacht... komt denk omdat ik zelf niet veel meer van gehoord had... Naja blijf beetje bij het zelfde standpunt en dat is de consumenten routertjes van D-link zijn niet plezierig met veel dataverkeer.
Dan meen ik dat je het wederom bij het verkeerde eind hebt.. Ik heb een D-Link gaming router staan, (consumentenproduct dus!) en die heeft véél minder moeite met grote streams, downloads, en dus datastromen in het algemeen, dan de linksys die ik hiervoor had. Zelfs op de wireless (die 108mpbs ondersteunt) haal ik de volledige 8mbit die mijn buitenlijn van Casema me bied, zelfs wanneer deze burstsnelheden bied van over de 24mbit (er gaat nog wel eens iets scheef de laatste tijd met die 8mbit cap) voert hij die wireless, door een meter dik beton, moeiteloos door naar mijn desktop boven. Deze gebruikt overigens een D-Link 2100AP access point als ontvanger.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:17:
In heb een D-Link 4300, maar er is er ook één zonder WIFI (de 4100 geloof ik)
Throughput van Wan naar Lan bijna 100Mbit maar onderling over de LAN poortjes Gigabit.

Mooi ding, het enige wat ik mis is dat hij niet zelf VPN-server kan zijn.
Klopt, dit is een van de weinige consumenten routers die dat kan (bijna 100Mbit routeren!) Ik heb er lang naar gezocht omdat ik merkte dat echte el cheapo routers (SMC) gewoon de bottleneck (minder dan 10Mbit) waren bij mij (ik woon in Nuenen en we hebben daar 100Mbit up en downstream).
Dat het apparaat ook nog eens 4 stuks Gbit switcht is mooi meegenomen.
Ik heb nog noooooit problemen met mijn D-Link 4300 gehad. Mijn Draytek Vigor 2200 heb ik twee keer onder garantie moeten claimen omdat hij niet meer functioneerde. De laatste keer dat er problemen waren, was uiteraard buiten de garantie. Ook die hele dure Draytek gevallen kunnen trouwens niet zo snel routeren !

• pitchdown
heb er toch voor gekozen om mijn eigen router te behouden (Linksys wrt54 v3 met WRT firmware).
Hierachter heb ik beneden een 5 port Gigabit switch geplaats van 3Com.
En boven z`n grotee broer met 8 porten.

Werkt prima.
Zeer relax om te zien hoe snel de films nu op het mediacenter staan :-).

Wat is nou zo`n beetje het gemiddelde gb sneller dan 100 mb?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

@TS: Als je al een goede router hebt, waarom zou je dan een nieuwe kopen voor Gbit LAN? Ik heb een flinke tijd geleden een 3Com GBit switch gekocht met 5 poortjes en die staat nu onder de router. Gewoon eerste poortje van de router verbinden met een poortje op de switch en dat werkt uitstekend. Alle PC's die ik aan de Gbit switch hang kunnen onderling communiceren met 1000Mbit en met de PC's die aan de router hangen met 100 of 54 (Wlan) Mbit. Dit werkt perfect. Alle PC's kunnen elkaar zonder problemen vinden en ze hangen allemaal aan hetzelfde subnet. Als ik een bestandje tussen mijn game Pc en de server verplaats haal ik zo 30 a 40% op Gbit snelheid, dus ruim 40MB/s. Als ik mijn laptop op een 100Mbit poortje van de router aansluit trek ik gewoon >90% over het netwerk (10MB/s).

Het kan je toch wat geld besparen door gewoon een switch erbij te hangen ipv de router te vervangen, en zo heel veel extra ruimte kost het niet. En het beheren van het netwerk wordt er helemaal niet moeilijker door als je gewoon een goede switch hebt.

Goud is geen geld

Verwijderd

Het is gewoon geen lekkere oplossing om teveel apparaten neer te zetten. Kwa kosten zal het idd beter uitkomen om dat wel te doen, en kwa prestaties ook, ik noem maar wat, een gigabit switch hoeft niet meer te kosten dan 40 euro, de 100mbit versie van de D-Link DIR-655 (de DIR-635) kost 75 euro, maar de DIR-655 kost 135 euro! Da's zo'n 60 euro voor de gigabit capability en een paar onbelangrijke features!

Maar.

Het is een beetje hetzelfde als dat ik geen stereotoren wil maar liever gewoon losse componenten. (Lijkt juist tegenovergestelde maar gaat om gevoel zeg maar). Dat ik mijn NAS liever niet als usb printserver gebruik maar dat liever met een router doe, omdat ik vind dat het niet de verantwoordelijkheid van een NAS moet zijn om toegang te bieden tot een printer, terwijl een router sowieso al een accesspoint is voor van alles en nog wat dus dan kan de printserver er net zo goed nog bij.

En dus, als ik inderdaad 6 computers in huis heb dan heb ik er geen problemen mee om ze aan een gigabit switch te hangen aan een 100mbit router, maar als ik 1 computer heb en 1 NAS (of zelfs 3 computers en 1 NAS) dan vind ik het gewoon overkill om twee apparaten te gebruiken voor de switching... Het is gegeven de situatie gewoon geen elegante oplossing, wat mij betreft.

Maar goed, het is maar net of dat soort dingen je boeien. Maar het is een beetje dit soort overwegingen waarom ik bijvoorbeeld geen Western Digital My Book World Edition (een NAS) wil aanschaffen omdat ze van die krankzinnige proprietry software gebruiken voor internet toegang. De zetten een fokkin centrale website tussen de internet gebruiker en jouw NAS, zodat als die website down is je gewoon niet vanaf internet bij je NAS kunt. Gewoon stomme ontwerpkeuzes die alleen zinnig lijken voor marketing mensen. (Natuurlijk kun je dat ding hacken en alles naar eigen wens inrichten, maar als de ontwerpers een stelletje koeien zijn dan heb ik weinig vertrouwen in de rest van het apparaat).

Maar aan de andere kant heb je met twee losse componenten natuurlijk veel meer flexibiliteit en grotere betrouwbaarheid (dwz dat als een van de twee kapot gaat dat je dan niet gelijk je hele systeem weg hoeft te gooien. Hoeveel stereotorens zijn er niet waarvan alleen de cdspeler kapot is maar de rest doet het nog wel? En wat doe je als het beeldscherm van je iMac de geest geeft?)

Ik ben zelf atm op zoek naar een gigabit oplossing en ik had al eigenlijk besloten om die DIR-655 aan te gaan schaffen (heb geen router noch switch op het moment) maar misschien dat ik toch maar gewoon een goedkoop tweedehands feature-rich 100mbit/54mbit routertje koop met een gbit switch ervoor... Draadloos heb ik voorlopig toch niet nodig (maar het is wel handig als iemand met z'n laptop langs komt). Als dan die DIR-635 over een paar jaar de helft van de prijs is kan ik altijd nog overstappen op 802.11n...

En dat gevoel dat je de ideale setup hebt is nou ook weer niet zo belangrijk.

• bl0m5t3r
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-02 19:31
ik zie dat je in je vorkeuren ook de Netgear WNR854T. deze heb ik nu ongeveer een maand of 8 staan en ben uitermate ontevreden. het ding is harstikke onstabiel en moet hem bijna dagelijks resetten, dit is ook een hell aangezien hij er rustig een minuut over doet als je hem reset. nou zie ik je denken, ach .. een minuut opstarttijd. dit geld voor elke setting die je in het apparaat wil veranderen! erg vervelend configureren als je telkens een minuut moet wachten.

ik kan dit apparaat dus ook zeker niet aanbevelen, eigenlijk dat ik deze topic lees heeft ermee te maken dat ik zelf opzoek ben naar iets anders, ik kan er niet meer tegen.

dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel kan je op de onderstaande links nog eens goed doorlezen:
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=11917
op dit forum staat het bol van ervaringen over de WNR854T, en je kunt ook zien hoeveel netgear er (niets) aan doet.

hopelijk helpt je dit in de keus naar een nieuwe router, zelf ben ik aan het kijken naar de dir-655 waar ik veel positieve dingen over hoor. al kom ik veel tegenstrijdige berichten tegen over de support van jumboframes, iets wat ik toch wel mooi zou vinden als ie het support.
Pagina: 1