Toon posts:

cifs -> automatisch write-protected?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik draai opensuse 10.2 in een virtual pc 2007-omgeving. In mijn fstab heb ik de volgende regel staan om een share op mijn windows-XP (host-)machine te benaderen:

//192.168.0.1/shared /home/john/marsbox cifs credentials=/home/john/.pwdfile,auto,file_mode=0777,dir_mode=0777,rw 0 0

Het resultaat is een keurig gemounte-de share, waar ik naar kan lezen en schrijven. Het probleem is echter, dat elk bestand dat aangemaakt wordt automatisch write-protected is! Elk programma dat dus op deze share wil schrijven (dat zijn er nogal wat, het is een belangrijke data-disk voor me) gaat dus voledig op z'n bek vanwege deze restrictie.

is er iets mis met mijn fstab-regel? Onder windows heeft 'everyone' alle bevoegdheden, dus het lijkt me sterk dat het probleem daar ligt.

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
- laat maar :( -

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 03:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kom er toch niet uit... Wie kan me helpen?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 00:56

sanzut

It's always christmas time

Met google kom je een heel eind
Zie ook dit
offtopic:
Dit lijkt beetje heel erg op topic kicken, na 18 uur...

[ Voor 7% gewijzigd door sanzut op 08-09-2007 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
sanzut schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:11:
Met google kom je een heel eind
Zie ook dit
offtopic:
Dit lijkt beetje heel erg op topic kicken, na 18 uur...
Je weet helaas niet dat ik al lang ge-googled heb, en een dergelijk topic heb lopen in linuxquestions.org, waar ik nog geen antwoord heb. Tot zover het 'kijk, ik weet waar google is en vind het tof om mensen er naar te verwijzen die een legitieme vraag hebben. Daarmee lijk ik iemand die de netiquette tot de laatste komma kent en vind iedereen mij tof, omdat ik je terecht wijs. Hihi kijk mij internet-pro zijn.' -gedeelte. Helaas, je slaat de plank compleet en volledig mis en voegt daarnaast bar weinig toe aan het topic.

Iemand die wél iets inhoudelijks toe te voegen heeft? Het is namelijk een vervelend probleem waar ik graag vanaf kom :)

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

Hoe staan de share rechten? Onder 2003 server staan deze voor everyone standaard op readonly en op XP volgens mij op full. Controleren kan in ieder geval geen kwaad :+

Verwijderd

TG schreef op zondag 09 september 2007 @ 02:07:
Hoe staan de share rechten? Onder 2003 server staan deze voor everyone standaard op readonly en op XP volgens mij op full. Controleren kan in ieder geval geen kwaad :+
lezen is ook een kunt, de TS heeft alle de rechten al op alles voor everyone gezet.

@TS
kijk eens in de settings van samba. ik vermoed dat je de default mask voor nieuwe bestanden niet goed hebt staan. CIFS maakt gebruik van dezelfde config meen ik en als je een nieuwe bestand maakt krijgt deze een standaard chmod en owner mee. als die niet kloppen dan wordt elke bestand nadat het is aangemaakt door samba onleesbaar voor de gebruiker omdat samba de initeele rechten verkeert set.

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

Er staat alleen: "Onder windows heeft 'everyone' alle bevoegdheden,". Er staat niet waarop deze rechten van toepassing zijn: de folder en/of de share. De meeste mensen (ook ik uiteraard) zien de share rechten in eerste instantie over het hoofd.

Verwijderd

Topicstarter
Op zowel de map als de share heeft 'everyone' alle bevoegdheden. In mijn smb.conf heb ik onder [global] de volgende regels toegevoegd:

create mask=0777
directory mask=0777

Is smb.conf niet bedoeld voor het sharen van linux-directories met windows i.p.v vice versa? Maargoed, nog steeds staan de groepsrechten op r. Alleen de owner heeft rw. In fstab heb ik het zo gefixt dat de owner nu standaard mjn main user is, waardoor ik in ieder geval fatsoenlijk kan werken. Deze regel staat in mijn fstab:

//192.168.0.1/shared /home/john/marsbox cifs rw,gid=users,uid=john,file_mode=0777,dir_mode=0777

Geen user en pass, aangezien de toegang voor 'everyone' open staat. Ik snap het niet, aangezien de gid op 'users' (mag ipv 100) staat.

Verwijderd

het is voormij zelf alweer een tijdje geleden dat ik in de samba configuratie heb lopen kloten maar volgensmij werkt het als volgt:

Samba is een suite die zowel bestaat uit servers als clients en een stel wrappers. CIFS is zo'n wrapper. het is eigenlijk niet veel meer dan een client aan 1 kant een wrapper aan de andere kant. aangezien je fstab door de init user wordt uitgevoerd draait de client dus onder de zelfde rechten als als het init script. zodra de client een bestand aanmaakt krijgt dat bestand die zelfde rechten. om het toch bruikbaar te maken sluit de client het bestand, verandert de rechten en her-opened het.

hoe het precies zit moet je maar in de documentatie van de Samba suit opzoeken maar dit is wat ik er van heb begrepen. ik zelf gebruik van Samba alleen de server met alleen read-only rechten voor de windows machines die inloggen en gebruik FTP voor de schrijfacties. omgekeerde situatie dus maar neem eens een kijkje in: 'man samba'. daar wordt veel vertelt en uitgelegd over samba.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14

SambalBij

We're all MAD here

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de umask setting op de linux machine.
De default setting daarvan zal denk ik 0022 zijn, wat er voor zorgt dat er met de rechten van jezelf niets gebeurt, maar dat voor de group en other rechten de write-permission wordt afgenomen.
Deze setting ligt zegmaar ''bovenop' de create mask setting van samba/smbmount.

Ik vond ergens op internet iets over 'force create mask' in je /etc/smb.conf; daarmee zou je nog eens wat dingen kunnen proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door SambalBij op 10-09-2007 11:14 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1