Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB-Oscilloscoop

Pagina: 1
Acties:
  • 5.081 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deathz0rz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 22:29
Ik ben op zoek naar een (USB-)oscilloscoop, en daar blijkt een enorm aanbod van te zijn. Ze zijn ook allemaal verschillend, ik zie bijvoorbeeld types die een maximaal bereik hebben van 5V met een 1X probe, dat is natuurlijk wel erg laag.

Heeft iemand tips/aan-/afraders, andere dingen waar ik op moet letten?

Verschil moet er zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wat heb je zelf al gevonden?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Misschien is Conrad.nl eenvoudig om keuze te maken. Zoek eentje uit die voldoet aan je budget en gewenste MHz leesbereik.

Anders heb je weinig moeite om paar voorbeelden hier te laten zien en moeten we allemaal uitzoeken voor je, wat niet erg handig is.

Wat zijn je eisen eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 08-09-2007 02:33 ]

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
offtopic:
Ha, jij ook hier? ;)

Afhankelijk van je budget kun je misschien beter zoeken naar goede tweedehandse oscilloscopen. Ik heb zelf bijvoorbeeld een juweel van een oscilloscoop op de kop getikt van het merk Hameg. Mijn ervaring is dat je beter een goede analoge scoop kan hebben met goede trigger functies e.d. dan iets wat alleen handig is omdat je het op de pc kan aansluiten. Maar goed dat is mijn mening.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Het enige wat boeit is de kwaliteit van ADC...
Range en ingangs impedantie kan je zelf simpel aanpassen met wat weerstanden en een opamp ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik denk dat wanneer je als hobbyist een scoop zoekt je kwa prijs/kwaliteit het beste af bent met een tweedehands analoge scoop. Met een usb scoop heb ik het idee dat je het risico loopt dat ie na een jaar of 5 in de kast beland omdat hij door je huidige besturingssysteem niet meer ondersteund wordt.
Een ander punt is dat je bij een 'echte' scoop veel relaxter aan de knopjes kunt draaien dan met zo'n usb scoop met een stukje software. Ook betaal je voor een nieuwe scoop meer dan, naar mijn idee, nodig is.

Voorbeelden van conrad:
Als je kijkt bij conrad heb je bijvoorbeeld 121666, een 200mhz 2 kanaals usb scoop. Kost wel even 817 euro.
Een andere optie is 121032, via je parallelle poort, slechts 125 euro, maar slechts 1 kanaal en 12 MHz.

En nieuwe analoge scoop, bijvoorbeeld 129640 30 MHz heb je al voor 319 euro. Daarmee ben je beter af dan die eenkanaals parallelle scoop.

Maar als je op marktplaats kijkt moet je voor 50-75 euro een redelijke scoop kunnen vinden, bijvoorbeeld advertentienummer 11070939513, 15MHz. Ik heb zelf een 20 MHz versie uit dezelfde serie en die kan ik echt aanbevelen.

Tot zover mijn mening, je moet natuurlijk zelf kiezen wat je wilt.

• deathz0rz
Een hele hoop,
http://www.usbee.com/dx.html#Features (erg duur, wel veel hardwarefeatures)
http://www.cleverscope.com/products/
http://www.picotech.com/generalpurpose-oscilloscopes.html
http://www.etc.eu/products/index.php?lang=eng

Ik zie dat als je een bandbreedte van meer dan 50MHz wil hebben de prijs behoorlijk oploopt
2 kanalen, external trigger, minstens 20V range, en een API zodat ik zelf de data uit kan lezen (dit laatste hebben de meeste die ik gevonden heb wel, als je goed zoekt)
MrDummy schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 02:32:
Anders heb je weinig moeite om paar voorbeelden hier te laten zien en moeten we allemaal uitzoeken voor je, wat niet erg handig is.
Je hoeft voor mij ook niet de perfecte scope uit te zoeken, maar ik quote uit mijn openingspost: Heeft iemand tips/aan-/afraders, andere dingen waar ik op moet letten?
Gluggie schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 09:53:
Afhankelijk van je budget kun je misschien beter zoeken naar goede tweedehandse oscilloscopen.
Laten we €700 zeggen.
djexplo schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:11:
Range en ingangs impedantie kan je zelf simpel aanpassen met wat weerstanden en een opamp ...
Zelf knoeien aan je meetapparatuur gaat de kwaliteit van je metingen niet ten goede, dan kan ik zelf ook wel iets bakken van een ADC en een microcontroller.

Verschil moet er zijn.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Wat wil je gaan meten? Zelf ben ik ook aan het rondkijken voor iets op het niveau 'prutser' (oftewel: beperkt budget). Mijn doel is om digitale signalen te meten ivm de timing, maar ik wil wel iets dat breder toepasbaar is dan een digitale datalogger.

Tot dusver kom ik uit op:Bijkomend probleem is dat ik liever niet gebonden wil zijn aan Windows-only software. Nu draai ik wel Windows, maar dat kan best wel eens veranderen. En om dan telkens te gaan dual-booten zie ik niet zitten, een VM of Wine zou nog wel kunnen, mits dat goed gaat met USB.

Wat gebruiken jullie als meetapparatuur voor het klussen met microcontrollers e.d.?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

deathz0rz schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:48:

Zelf knoeien aan je meetapparatuur gaat de kwaliteit van je metingen niet ten goede, dan kan ik zelf ook wel iets bakken van een ADC en een microcontroller.
Ik moet zeggen dat het wel klopt wat ie zegt. Zo heb je probe's die je op 1:1 of 1:10 kunt zetten. Het enige wat veranderd is de weerstandswaarde van de spanningsdeler in je probe.

Maar waarom wil je perse een usb-scobe? Heb zelf een 2e handse 'normale' scope gekocht, 2ch met delayed time base enzo. Prijs valt opzich best mee.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• deathz0rz
Dat weet ik niet. Maw, moet geschikt zijn voor veel mijn toekomstige nog niet bedachte projecten. Een beetje een universeel appparaat is dus wel zo prettig.
Fuzzillogic schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 13:50:
Wat gebruiken jullie als meetapparatuur voor het klussen met microcontrollers e.d.?
Scope ;)
M14 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 13:57:
Maar waarom wil je perse een usb-scobe? Heb zelf een 2e handse 'normale' scope gekocht, 2ch met delayed time base enzo. Prijs valt opzich best mee.
Op de computer kan je een veel uitgebreidere signaal analyse doen. Ik heb bijvoorbeeld een project met een microcontroller waarbij ik eigenlijk 60 seconden lang moet een digitaal 5KHz signaal moet meten.

Verschil moet er zijn.

Verwijderd

deathz0rz schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:05:

Op de computer kan je een veel uitgebreidere signaal analyse doen. Ik heb bijvoorbeeld een project met een microcontroller waarbij ik eigenlijk 60 seconden lang moet een digitaal 5KHz signaal moet meten.
Ik vraag me af of dat uberhaupt lukt.
Ik heb wel eens gewerkt met een usb scope (van TiePie), maar die kan niet oneindig meten. Hij kan een bepaald aantal samples nemen (max 131072 dacht ik) en stuurt daarna alle samples naar de pc.

• deathz0rz
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:29:
Ik vraag me af of dat uberhaupt lukt.
Ik heb wel eens gewerkt met een usb scope (van TiePie), maar die kan niet oneindig meten. Hij kan een bepaald aantal samples nemen (max 131072 dacht ik) en stuurt daarna alle samples naar de pc.
Voeg dan toe aan mijn lijstje van eisen: continue sampling, zodat je het kan opslaan op schijf.

Verschil moet er zijn.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Continu sampling? Hoe wil je de datastroom snel genoeg opslaan? 100 megasamples per seconde is al minimaal 100MB/s. Daarom zit er meestal ook zo'n relatief klein stukje SRAM geheugen in, het kost een vermogen op hoge snelheden.

Dat parallax ding kan maar 500ksamples/s (en niet eens echte probes?), leuk voor audio maar dan houdt het wel op. BitScope was ook geloof ik nog wel een redelijke USB scope. Op circuitsonline zijn wel een aantal keer topics geweest over USB scopes.

Misschien te duur voor dit topic maar misschien wel interessant, er is weer een nieuwe bestelmogelijkheid voor twee Rigol scopes op CO (http://www.circuitsonline.net/forum/view/52313). Goedkoopste is 815 euro. Die kan ook op USB maar is meer gemaakt voor standalone gebruik.

www.madwizard.org

• deathz0rz
madwizard schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:45:
Continu sampling? Hoe wil je de datastroom snel genoeg opslaan?
Voor zover de verbinding het toelaat natuurlijk. Zie mijn voorbeeld, 5KHz digitaal signaal, je wilt natuurlijk wel een beetje resolutie, dus zeg 100K Samples/seconde. Dat kan makkelijk via USB en een beetje harde schijf. En anders heb je altijd nog een RAMdisk.

[ Voor 8% gewijzigd door deathz0rz op 09-09-2007 00:14 ]

Verschil moet er zijn.

• Fuzzillogic
deathz0rz schreef op zondag 09 september 2007 @ 00:13:
[...]

Voor zover de verbinding het toelaat natuurlijk. Zie mijn voorbeeld, 5KHz digitaal signaal, je wilt natuurlijk wel een beetje resolutie, dus zeg 100K Samples/seconde. Dat kan makkelijk via USB en een beetje harde schijf. En anders heb je altijd nog een RAMdisk.
Er zijn genoeg progjes om van de audioingang van een PC een 'scope' te maken. Kun je zo lang opnemen als je wilt, en het kost je vrijwel niets. Met een HD-audiochip haal je 96kHz. Is dat niet een alternatief voor je in dit geval?

Overigens heeft Conrad nu andere scopes, ter vervanging ofzo van die 220. Het gaat om de DSO 2090. Die kost excl probes iets van €200. Maar op eBay staat hetzelfde ding voor de helft, incl probes. Komt wel nog verzendkosten en (in theorie) douane bij... Heeft iemand ervaring met IA's? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fuzzillogic op 09-09-2007 01:11 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Fuzzillogic schreef op zondag 09 september 2007 @ 01:10:
[...]

Er zijn genoeg progjes om van de audioingang van een PC een 'scope' te maken. Kun je zo lang opnemen als je wilt, en het kost je vrijwel niets. Met een HD-audiochip haal je 96kHz. Is dat niet een alternatief voor je in dit geval?
Of zelfs beter: In de aloude BT787 TVkaart-chipset zit een audio-ingang die (weliswaar mono) op 16-bit/448KHz (nee, geen typo, tis echt bijna een halve megahertz) kan opnemen. Scheelt toch een factor 5 op een geluidskaart, en de kaarten waar ze inzitten kan je tegenwoordig bij het grof vuil ophalen, bij wijze van spreken. Ik heb alleen geen idee wat de Windows-support voor die sample-rates is; onder Linux ondersteunt Alsa het out-of-the box vziw.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:40
Toevallig was ik vandaag ook aan het rondkijken naar de mogelijkheden qua betaalbare scope's
Op E-bay kwam ik de DSO2150 tegen (60 MHz bandbreedte, 150 MSamples/s over 2 kanalen, 170US$ met 40US$ verzendkosten) en de DSO2090 (40 MHz analoge bandbreedte, 100MSamples/s, 130 US$, zelfde aanbieder)
Nadeel is wel de 64 ksamples buffergeheugen, als je continue zou willen loggen.
Die USB-scopes hebben per sample 8 bits resolutie. In hoeverre is dat een probleem? Even voor het gevoel, een 3½ digit DMM is qua resolutie vergelijkbaar met 12 bit (11 als je de afwijking van +/- 1 digit in acht neemt)
Verder kan ik over die USB-scope vrij weinig vinden.
edit:

Ik heb op de Conrad-site ook die DSO-USB-scopes gevonden datasheet
Maar het nadeel is wel dat de DSO2150 daar al zo'n 340 euro kost, terwijl 'ie op e-bay (incl verzenden) dus voor 150 euro te krijgen is.
het verschil in prijs tussen ebay en Conrad voor de DSO2090 is alweer een stukje kleiner (ebay: 120 euro incl verzenden en Conrad: 195 euro), maar nog steeds aanzienlijk.

Voor mij zijn de grootste nadelen van een 2e hands scope, voornamelijk de grootte en dat ik eigenlijk toch ook wel wat zou willen kunnen doen met de metingen, zoals FFT's. Blijft over de handheld-scopes, of een USB-scope.

Kortom, wat zijn de echte nadelen van die (relatief goedkope) digitale scopes?

[ Voor 21% gewijzigd door TD-er op 10-09-2007 15:38 . Reden: prijzen vergeleken met Conrad ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Fuzzillogic
Die DSO-apparaten stonden in mijn post hierboven ook al. Bij Conrad lijken de probes te ontbreken, dus tel er nog maar €50 bij op. En dan zijn die dingen uit China/VS wel weer cheap. Maar zoals ik hierboven ook al zei zul je in principe nog aan de douane moeten betalen. Dan wordt het prijsverschil weer wat kleiner, plus extra gedoe en wachttijd.

De PDS5022 kost in Belgie iets van €372 incl probes en verzendkosten. Deze heeft ook een USB-interface en software, maar helaas wel maar 6Ksamples geheugen. Het voordeel is dat het een stand-alone apparaat is, en dus mobieler. Hoewel een USB-scope icm laptop zelfs geen voeding nodig heeft, plus het feit dat je wellicht voor €100 een bruikbare laptop op de kop kunt tikken die je dan dedicated als 'scopelaptop' gebruikt...

Wat zijn jullie afwegingen?

(als hier iemand iets wilt bestellen, let me know. Ik zit in Enschede, en sommige van jullie vast ook ;) Scheelt weer kosten.)

• deathz0rz
Die PDS heb ik ook al bekeken, ik heb alleen niet veel vertrouwen in de bijgeleverde software... Ik heb deze ook gevonden: DSO6150S. Na nader onderzoek blijkt dat eigenlijk een verkapte GW Instek GDS-820S te zijn, die is wel een stuk duurder. In de VS is 'ie voor $908.85 te krijgen.

(Ik zit ook in Enschede, maar bij deze prijzen heb je binnen Nederland meestal geen verzendkosten)

[ Voor 4% gewijzigd door deathz0rz op 11-09-2007 00:07 ]

Verschil moet er zijn.

• 0123456
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07-2010
Ik kwam een tijdje geleden deze tegen:
http://www.eleshop.nl/2ka...c-oscilloscoop-p-153.html

Ziet er leuk uit en helemaal niet duur!!
Laat maar weten of dit iets is, ben er zelf namelijk ook naar aan het kijken..

• Fuzzillogic
0123456 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:57:
Ik kwam een tijdje geleden deze tegen:
http://www.eleshop.nl/2ka...c-oscilloscoop-p-153.html

Ziet er leuk uit en helemaal niet duur!!
Laat maar weten of dit iets is, ben er zelf namelijk ook naar aan het kijken..
4Ksamples storage is dan weer erg weinig vergeleken met de andere (goedkopere) oplossingen hier.

Verwijderd

Hmm dat TiePie ding heeft ook een continous mode, dan kan hij met 10KHz data loggen.
Een extra harddisk is geen overbodige luxe :X

• deathz0rz
Pff, ik word een beetje moe van zoeken. Ik weet inmiddels dat ik het volgende wil:
DSO met USB-uitgang, maar:
-Competente software (dag Rigol, Instek, Owon, Digimess)
-Meer dan 6K samples geheugen (dag Tektronix, HP/Agilent)

Bestaat er iets dat aan deze eisen voldoet en geen duizend euro kost?

Verschil moet er zijn.

• Fuzzillogic
Ik kan geen oordeel vellen over de software van de DSO-2090 en beter, maar wat is daar verder dan nog mis mee? Zelfs al zou je er een nieuwe laptop bij kopen, dan kost het je nog geen €1k.

• deathz0rz
Oei, miscommunicatie :p Met DSO bedoel ik Digital Storage Oscilloscope, niet het typenummer wat ze bij Conrad gebruiken om sommige scopes aan te duiden.

Verschil moet er zijn.

• Fuzzillogic
deathz0rz schreef op donderdag 13 september 2007 @ 23:55:
Oei, miscommunicatie :p Met DSO bedoel ik Digital Storage Oscilloscope, niet het typenummer wat ze bij Conrad gebruiken om sommige scopes aan te duiden.
Je doelt waarschijnlijk op een stand-alone scope, dus met een eigen display en bedienigsinterface? Lijkt me zeker handiger (al was het maar omdat knopjes en dingen met een display nou eenmaal tof zijn ;)), maar ik heb het idee dat je daar dan ook fors voor betaalt.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

Rmg

http://www.fpga4fun.com/Hands-on_Flashy.html zoiets is dat niet handig om te maken? dan heb je voor onder de 100 een usb osci

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Ik heb van een aantal professionele gebruikers gehoord dat ze erg tevreden zijn over TiePie. Bij mij staat ie op m'n verlanglijstje.

M'n Oma is een site aan het haken.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Stel dat je met behulp van 12 inch touchscreen monitor een oscilloscoop pc maakt (scherm via samenkopen.net) dan heb je aardig apparaat dat veel kan, en je hoeft niet keyboard of muis nemen tijdens metingen.

Dan wordt het zeker leuk apparaat.

• deathz0rz
Ik denk dat ik toch maar voor een BitScope ga. Het is dan weliswaar een USB-only apparaat, maar heeft fatsoenlijke software, een API, compleet open design (ja, de schema's e.d. staan dus op internet), logic analyzer en 25MHz sampling.

Verschil moet er zijn.

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Als je toch nog in de oriënterende fase zit qua scope, kijk dan ook even naar de demo software van TiePie die bij de Handyscopes hoort. Dan kun je namelijk een meetapparaat simuleren en gewoon met de bijbehorende software werken om een idee te krijgen hoe de besturing en uitlezing gaat.

http://www.tiepie.nl/downloads/win32/MCDemoSetup.exe voor de nieuwste versie.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik ben morgen jarig en ik ben er toch achter gekomen dat ik heel hard een oscilloscoop nodig heb. Ik zit heel krap in het budget, dus mijn vraag is eigenlijk:

Kan ik voor 200 euro een oscilloscoop vinden die voor een amateur zoals ik voldoet? Waarschijnlijk is het gros van de werk dat ik ermee doe power supplies testen op rimpel en simpele logica (<30 MHz, denk I2C en SPI) bekijken, en noise levels bekijken in signaal. Ik hoef dus geen logic analyzer, hoogstens kijken of mn kloksignaal wel een nette blokgolf is e.d. Waar moet ik op letten? Is het nuttig om nog iets hoger te zitten met mijn budget?

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 23-09-2007 21:00 ]

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Weliswaar 1024 samples, maar el cheapo: http://www.elektuur.nl/ar...gic-analyser.227717.lynkx

• deathz0rz
Dat is een logic analyser... wat probeer je duidelijk te maken?

Verschil moet er zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Handig, zon logic analyzer. Precies dat wat ik niet nodig heb :+

Een oscilloscoop, dus zon ding waarmee je een analoog signaal kunt visualiseren. Budget 200 euro. Wie heeft tips?

(ik gok dat The Van mijn zin '(...) hoogstens kijken of mn kloksignaal wel een nette (...)' verkeerd interpreteerde, ik hoef het signaal dus niet digitaal te visualiseren, ik hoef geen pakketjes te onderscheppen en outputten naar een hex waarde, ik hoef alleen maar te kijken of mn signaal er uberhaupt netjes uitziet en mn flanken bijvoorbeeld niet raar bewegen doordat er een crappy elco in mn circuit zit. En ik wil kunnen bekijken of bijvoorbeeld een pwm-voeding het nog goed doet, de staat van elco's bekijken, etc.

• deathz0rz
ssj3gohan, is dit ongeveer wat je zoekt: http://nl.farnell.com/jsp...ayProduct.jsp?sku=4300324 ?

Verschil moet er zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk het wel, net als picoscope (hoewel dit dus een computer vereist, en dus volgens mij niet handig is): http://www.picotech.com/handheld-oscilloscope.html.

Als je de keuze had tussen deze twee types, wat zou je dan nemen? En wat zou je motivatie zijn om een betere te nemen (en wat moet er dan beter zijn?).

Die bij farnell is in principe wel een van de beste prijzen, hoewel het erop lijkt dat ik er nog wel probes bij moet kopen. Ik kan zooi via de universiteit wel bij farnell bestellen.

• Fuzzillogic
ssj3gohan schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:42:
(hoewel dit dus een computer vereist, en dus volgens mij niet handig is)
Ik dacht dat "USB" in de topic title dat toch wel impliceerde? Overigens lijkt het me juist makkelijk, met een computer kun je veel flexibeler en makkelijker dingen timen, en ook (tot op zekere hoogte) signalen opnemen.

Verwijderd

Dan toch maar aan de OLPC? :+
http://www.olpcnews.com/s...pe_children_learning.html
De mic input van dat ding kan 0 tot 3V DC meten en er zit een scope programma op :P

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

ssj3gohan schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:58:
Ik ben morgen jarig en ik ben er toch achter gekomen dat ik heel hard een oscilloscoop nodig heb. Ik zit heel krap in het budget, dus mijn vraag is eigenlijk:

Kan ik voor 200 euro een oscilloscoop vinden die voor een amateur zoals ik voldoet? Waarschijnlijk is het gros van de werk dat ik ermee doe power supplies testen op rimpel en simpele logica (<30 MHz, denk I2C en SPI) bekijken, en noise levels bekijken in signaal. Ik hoef dus geen logic analyzer, hoogstens kijken of mn kloksignaal wel een nette blokgolf is e.d. Waar moet ik op letten? Is het nuttig om nog iets hoger te zitten met mijn budget?
Als je zn TiePie USB scoop koopt, ik heb der zelf ook 1tje :) Die kunnen ook je I²C decoden. Dus probes op de Klok en Data, en dan kun je mooi zien wat er over de I²C Bus gaat. Dat heeft mij en mn klasgenoten al heel veel tijd gescheeld tijdens het ontwikkelen :) De seriele analyzer is ook erg handig :)

De software heeft heel veel bewerkings blokken, het is namelijk niet alleen scope software, maar je kun ook nog allemaal bewerkingen doen op je gemeten data. De software is gratis, dus nieuwere versie kun je zo download en installeren.

Kijk anders ff op deze pagina: http://www.tiepie.com/nl/...software/Object_tree.html

Een Handyscope HS3 5MHz voldoet wel aan jou eisen.

PC based oscilloscope

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb al een 4 kanaals analoge 100 MHz quad-trace overgekocht van iemand. Hij is inmiddels ook al ontploft :) Jaja, ik ben erg goed met tweedehands spul...

edit: gerepareerd en ik ben er vrij blij mee (voor de prijs). Over een paar jaar ga ik wel weer eens nadenken over een usb/nieuwe-interface scope.

[ Voor 32% gewijzigd door mux op 11-10-2007 09:55 ]

• deathz0rz
Ik heb inmiddels een bitscope besteld. De specificaties zijn behoorlijk goed in verhouding met de prijs, de reviews zijn lovend, en ik heb de software uitgeprobeerd en dat leek allemaal prima. Zit ook een API bij.

Verschil moet er zijn.

Verwijderd

Misschien is de PoScope van Po.labs: www.poscope.com een optie. Heb hun logic analyzer gekocht. Heeft veel opties. Frequentie misschien niet al te hoog, maar om mee te beginnen zeer de moeite waard.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

leuk scoopje.

weet iemand er een die ook met Linux werkt trouwens? :)

heb btw nu een dual 100MHz tek staan dus echt heel hard nodig is hij niet (alleen is die tek beetje groot en zwaar en warm)

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 14:46
Ik heb laatst de DSO2300 van Embest gekocht. Is een prima scoop 2-ch 100M/s en voor maar 250Euro incl verzending. http://www.armkits.com/product/ds2300.asp

• Fuzzillogic
Inmiddels heb ik de DSO-2090 van Conrad. Er staat uiteraard 'Voltcraft' op, wat voor sommigen reden is om hem vooral niet te kopen, maar ik zat nu eenmaal aan een zeker budget. Bovendien is voltcraft ook maar een reseller, en in werkelijkheid gaat het dan ook om de DSO-2090 van Hantek. Op die site is ook nieuwere software te downloaden.

Ik heb geen ervaringen met andere scopes, dus veel meer dan "hij doet het" kan ik er op hardwaregebied niet over zeggen ;) Aan de software schort toch wel het e.e.a. Soms crasht de boel, qua bediening is het ook niet alles (zo gaat inzoomen omslachtig), en zitten er bugs in (opgeslagen referentie-signaal krijg ik nooit te zien). Voor een scope die juist een PC als primaire en enige interface gebruikt had ik juist betere software verwacht. Er is wel een SDK bijgeleverd voor VC++, VB en LabVIEW.

Drivers/software voor Linux lijken er helaas niet te zijn. Hopelijk dat het met een virtual machine met Windows alsnog onder een Linux-host aan de praat te krijgen is, of dat er ooit nog eens Linux-drivers voor deze scope-range opduiken.

De 64Ksamples buffer is wel fijn. Ik vraag me dan nu ook af of de 6Ksamples buffer van de PDS5022S die ik eerst op het oog had voldoende zouden zijn geweest voor het bekijken van digitale data.

Al met al kan ik er prima mee vooruit en heeft het apparaat zijn nut reeds bewezen: 433MHz-communicatie met microcontrollers :)

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
deathz0rz schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:48:
[...]
Laten we €700 zeggen.
[...]
Heb je al overwogen van een gewone digitale scoop van een goed merk (ipv veel van de duistere gevallen) te kopen? de goedkoopste tektronix past net binnen dit budget:

http://www.tek.com/products/oscilloscopes/tds1000_tds2000/index.html

Als je toch zo veel uitgeeft voor een scoop zou ik toch zo iets aanraden (geen idee of agilent of lecroy iiets in't zelfde budget heeft); zo kun je nog met de knoppen spelen (toch veel handiger dan alles altijd via software te moeten doen) en ben je vrij zeker dat er binnen 10-20 jaar nog support voor het ding te vinden is...
Pagina: 1