Nieuwe videokaart: hoe installeer ik de drivers juist?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een Medion computer, waarin voorheen deze videokaart zat: "Medion Radeon 9800 XL ver.100". Deze videokaart is na enkele jaren kapot gegaan (blauwe schermen, enz.), waarna de lokale computerwinkel hem vervangen heeft voor deze: "Point of view G-Force 6, 6200, AGP-8x, 256MB/64bit TV/DVI". Als ik het goed zie, ben ik dus van een ATI-chipset naar een NVidia-chipset gegaan.

Wanneer ik mijn pc compleet nieuw installeer m.b.v. de "Medion Application & Support-CD", worden de originele videokaart-dingen weer op mijn pc geïnstalleerd. Na de 1e keer opstarten maakt het systeem hier vanzelfsprekend direct melding van.

Nu wil ik 2 dingen heel graag weten:

1) Hoe de-installeer ik de Medion/ATI bestanden (hardware/software/firmware) op de juiste manier en vervang ik deze door de Point of view/NVidia bestanden? (Met andere woorden: welke volgorde van handelen en welke locatie voor het installeren?)

De vorige keer heb ik de pc in veilige modus gestart, de ATI-zaken verwijderd, pc afgesloten en opnieuw gestart in veilige modus, de NVidia-zaken geïnstalleerd en wederom de pc opnieuw afgesloten en opgestart, ditmaal in de gewone modus. Is deze gang van zaken juist?

2) De installatie-cd van de G-Force kaart geeft mij de mogelijkheid om verschillende firmware-versies te kiezen. Deze lijken immens veel op elkaar. Nu ben ik bang dat ik de verkeerde versie installeer. (Tot nog toe is het de vorige keren goed gegaan, maar ik heb geen idee of het werkelijk goed was.) Hoe weet ik dus wat ik moet kiezen?

Ik kan zoals gezegd volgens de cd uit een heleboel opties kiezen. Ik heb gezocht naar een driver die het meest leek op de naam van mijn kaart. (G-Force 6 / 6200 / AGP) De drivers voor onder andere de 6200LE of voor een 64-bit systeem heb ik niet gebruikt. Ik koos voor de driver waar bij staat: "support all agp models"(2 getallen die ik niet heb) en "support PCI-E" (veel nummers waaronder 6200TC en 6200.) Ik heb volgens de doos een AGP kaart, weliswaar met een ander nummer en ook het getal 6200 wordt genoemd. Mag ik dan ervan uitgaan dat dit de juiste zijn?

Graag hoor ik of ik het tot nu toe allemaal goed gedaan heb.
Alvast bedankt voor alle hulp.

NB. Ik woon in een gebied waar geen breedband-internet beschikbaar is. Het is voor mij dus bijna ondoenlijk om Windows XP zelf te laten zoeken naar drivers en die te downloaden. Zeker wanneer deze drivers groter dan circa 15 mb zijn. (Voor de mensen die allang niet meer internetten via de telefoonlijn: een download van 90 mb, kost mij ongeveer 10 uur.)

NB2. Terwijl ik de cd in de pc heb, heb ik per ongeluk mijn drivers verwijderd. Er wordt blijkbaar niet gevraagd of je ze wil verwijderen, danwel opnieuw installeren. Ik heb geen idee of de boel nu nog goed is.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://www.drivercleaner.net/ om de drivers te verwijderen

Ik denk dat je niet zo heel veel fout kunt doen met de drivers die op je cd staan, meegeleverd met de nieuwe videokaart.

Ik vermoed dat het allemaal generieke nvidia drivers zijn. Echter, aangezien de kaart al relatief gedateerd is zullen de drivers ook navenant "oud" zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet goed meer zijn maar er kunnen verbeteringen naderhand aangebracht zijn die de mogelijkheden van de kaart nog beter benutten dan de standaard meegeleverde drivers.

Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Weinig fout aan ;) , al is naar veilige modus gaan wat overbodig.
Dit zijn de nieuwste drivers, 47MB, dus 5 uur downloaden...

Neem aan dat je XP hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 00:51 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb ondertussen de drivers weer terug, nadat ze per ongeluk verwijderd waren. Je mag toch verwachten dat je gevraagd wordt of je zoiets wel wil.

@redfoxert: Hoe oud ongeveer is "relatief gedateerd"? Ik heb de kaart op 7 november 2006 gekocht. Ik neem aan dat dit toen nog een goed alternatief voor mijn kapotte kaart was? Die originele Medion-kaart was trouwens 128 mb. Deze is 256.

En kan die drivercleaner meer, dan gewoon het configuratiescherm of apparaatbeheer? Ik zie trouwens dat dit programma ook een verbinding met het internet maakt om te zoeken naar de nieuwste drivers. Kan je dit ook uitzetten? (I.v.m. mijn trage verbinding.) En weet het programma dan ook dat ik mijn ATI-drivers wil verwijderen en NVidia-drivers ervoor terug wil hebben?

@bokskater: Vervelend dat ze zo groot zijn. Dat wordt dus een internetcafé opzoeken. Op die driverssite staat dat gebruikers zonder een Amerikaanse OS één van de internationale sites moeten kiezen. Nederland staat daar niet tussen. Welke kan ik dan beter kiezen?

@beide: bedankt voor het zeer vlotte antwoord.

Verwijderd

Het is alleen de taal dat anders is, als je geen probleem met Engels hebt kun je het gewoon installeren. Maakt verder niet uit of je OS Nederlands of anders dan Engels is.
Nieuwste Nvidia drivers werken vrijwel altijd met alle Geforce kaarten, prestaties kunnen nog weleens verschillen met oude kaarten/nieuwste drivers maar dat mag je zelf gaan uitzoeken/googlen lijkt mij zo.

//edit: 90 MB in 10 uur? volgens mij haalde ik vroeger met 56k6 zo'n 28 MB per uur :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 01:29 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Oh... november 2006 ... das inderdaad alweer bijna een jaar geleden :)

In dat geval was het op dat moment een goede vervanger denk ik. Ik ben er zelf een tijdje uit geweest dus ik weet niet precies wat wanneer is geintroduceerd. Zelf had ik 2 jaar geleden ofzo een 6600GT met 128mb welke nu nog goed dienst doet in de PC van mijn dochter :)

Hoe je dat drivercleaner niet laat zoeken op internet is mij niet bekend, heb er persoonlijk nooit mee gewerkt aangezien ik eigenlijk nooit een ATi > nVidia overstap heb gemaakt. Altijd nVidia gehad en die drivers zijn zo goed als universeel. Drivercleaner gooit voor zover ik weet alle files/drivers en verwijzingen in je registry naar een bepaald merk videokaart weg.

Drivers downloaden kan je inderdaad makkelijk de gewone engelse versie nemen, deze zijn ook wat kleiner. Daarnaast kost een uurtje modemmen tegenwoordig toch ook niet meer zoveel ? Tis maar net wat je dr voor over hebt :) Internetcafe à 5 euro per uur ofzo of een paar uurtjes langer met je modem online hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 08-09-2007 01:38 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Lighteye: Ik geloof dat de tijd die Windows aangeeft tijdens het downloaden niet echt precies is, maar ik heb toch echt een flink aantal uur mijn telefoonverbinding aan moeten hebben toen ik die 90 mb ging downloaden. Zo ver ik het me herinner naderde ik die 10 uur wel. Mijn huidige internetsnelheid is volgens dat verbindingsicoontje in het systeemvak op dit moment maar 31,2 kbps. Dat is dus niet erg veel.

@redfoxert: ik heb de afgelopen jaar al 2 of 3 maal mijn pc opnieuw geïnstalleerd en altijd bleef het "aan me knagen" of ik het wel juist had gedaan. Ik ben nog niet zo lang lid van tweakers.net en bedacht me dat ik het hier ook wel eens kon vragen. 't Gaat me trouwens qua internetten nog niet eens om het geld, maar wel om de tijd. Mijn pc staat dan gewoon erg lang aan terwijl ik dan ook nog eens bang moet zijn dat de verbinding niet verbroken wordt. Dat gebeurt mij toch wel een paar keer in de week. Dat is dan gewoon zonde. Met zoiets belangrijks als videodrivers wil ik gewoon zeker weten dat ik hem snel en veilig binnen krijg.

Verwijderd

Misschien kan een vriend deze even op een CD'tje branden, of even downloaden op het werk?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@bokskater: Daar had ik ook al aangedacht. Maar bedankt voor de tip natuurlijk. Ik ga waarschijnlijk eerst maar eens even naar het internetcafé in een nabijgelegen stadje. Kijken hoe ver ik dan kom.

Pagina: 1