[Ervaringen] Het grote Mandriva topic

Pagina: 1
Acties:
  • 1.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 13:44

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Het grote Mandriva topic

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/20060206173240Logo_Mandriva.jpg

Gezien de populariteit van Ubuntu verbaas ik me er bijna over dat er amper topics te vinden zijn over Mandriva.

Wat is mandriva?

Mandriva is een linux distributie. Voorheen ging Mandriva door het leven onder de naam Mandrake software. De laatste versie van Mandriva is spring 2007 maar een nieuwe versie is op komst.

Hoe kom ik eraan?

Mandriva is hier te downloaden
Er zijn een aantal versies van de distributie te downloaden:

- One 2007 Spring

De live cd van Mandriva. Op te starten zonder te installeren maar eventueel ook vanaf cd te installeren op de harddisk. Ook biedt mandriva de mogelijkheid om het programma op een windows partitie te zetten (al is dit wel erg traag)

- Free 2007 Spring

De DVD versie van Mandriva. Dit bevat alle software en de complete installatie die overigens zeer makkelijk uitvoerbaar is. De Download gaat via torrents.

Tot slot is er nog een

- Free 2007 spring mini versie te downloaden.
Deze versie past op een cd en slingert de installatie aan maar download vervolgens alle benodigde software. Voordeel is dat je niet eerst 4,3GB hoeft binnen te trekken en je alleen binnenhaalt wat je gaat gebruiken. Nadeel is dat de installatie echt uuuuuuuuren duurt en je bij een herinstallatie weer een koffieverslaving oploopt :P

Aanschaffen van het Mandriva pakket

Je kunt Mandriva ook aanschaffen. Er zijn grofweg gezegd 3 versies:

Afbeeldingslocatie: http://www.mandriva.com/var/mdk/storage/images/media/images/2007s_webfocus_choose_en/270868-1-eng-US/2007s_webfocus_choose_en.jpg

- Discovery

Voornamelijk bedoeld om kennis te maken en om als desktop OS te fungeren. Bijgeleverd is internet en office software, en de KDE 3.5.6 omgeving.
Hierbij schaf je tevens (web) support aan en ben je 1 maand lid van de Mandriva club

- Powerpack

Iets uitgebreider dan het disovery pakket met onder andere wat meer software bijgeleverd en de Gnome desktop manager en 2 maanden lidmaatschap van de mandriva club en wat uitgebreider ondersteuning.

- Powerpack +

Inclusief server software en een 3 maanden gold lidmaatchap van de mandriva club en 6 maanden 'etraining' tegenover 3 maanden van de andere 2 versies.

de prijzen zijn respectievelijk 49, 79 en 199 euro.

meer info hier

Het besturingssysteem zelf

Mandriva is distributie die zich duidelijk richt op mensen die overstappen vanaf Microsoft Windows. Er is heel veel grafisch in te stellen en de commandline hoef je eigenlijk amper te gebruiken (al is het vaak wel makkelijker en blijft het soms nodig). Ook het meeleveren van codecs voor mp3 en wmv en het standaard ondersteunen van ATI en Nvidia kaarten (3D acceleratie!) is een groot pluspunt voor Mandriva.

Mandriva control center

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/cp.jpg

Heel mooi aan Mandriva is het Mandriva control center van waaruit zo'n beetje alles geregeld kan worden. Onder andere het instellen van de netwerkinstellingen, de 3D desktop beryl/compiz en metisse aanzetten (zelfs via aparte sessie in te stellen), draadloze connecties, inlogschermen, fontsbeheer, hardware beheer etc etc. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel via het control center geregeld worden.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/lan.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/3d-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/3dd.jpg

Softwarebeheer

Mandriva gebruikt itt Ubuntu geen apt maar het redhat systeem RPM.
Tot nog toe ben ik daar persoonlijk nog geen enkel probleem bij tegengekomen. Alle dependencies worden automatisch uitgezocht en een simpele dubbelklik op een RPM file zorgt voor de complete installatie en het programma wordt in de softwaremanager gezet. Mocht je het programma weer willen verwijderen dan volstaat het om het in de softwaremanager uit te vinken.

De softwaremanager zelf is niks fancy maar het doet gewoon wat het moet doen

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/softw.jpg

Meegeleverde software:

Uiteraard afhankelijk van wat je tijdens de installatie allemaal aanvinkt maar bij een gemiddeld desktop systeem wordt er het volgende geinstalleerd:

- Open office
- Mozilla firefox
- Gaim instant messaging
- Eye of Gnome
- Google earth
- Beryl, compiz, metisse (na de 1e activatie wordt het automatisch geinstalleerd)
- Gimp
- Evolution
- Wine

Verder is Mandriva gewoon een op en top linux systeem al vind ik het van alle distributies die ik zelf ooit geprobeerd heb (Red hat, debian, ubuntu, DSL, ubuntu) absoluut de meest gebruikersvriendelijke distributie die er is. Puur vanwege het feit dat er zoveel gewoon direct werkt. Zoals ik al eerder zei bv de 3D acceleratie, mijn Wlan kaart, codecs als mp3 / dvdcss / wmv die gewoon meegeleverd zijn, standaard ondersteuning voor beryl / compiz en metisse, samba etc.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/beryl.jpg

Ik ben in elk geval helemaal om op Mandriva.

Zijn er hier op GoT nog meer Mandriva gebruikers en wat vinden jullie ervan, welke problemen ondervinden jullie ermee etc. Discussieer hier over alles wat met mandriva te maken heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 07-09-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 07:36
Ik ga het morgen op mijn laptop installeren. Onder Ubuntu heb ik de wifi niet aan de praat gekregen. een kijken of Mandriva het wel lukt.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik ben er over na aan het denken om Mandriva te installeren. De beschrijving op de website van Mandriva van de Free en de One versie is echter nogal onduidelijk wat mij betreft. Zitten er helemaal geen drivers bij de Free versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Laatst online: 01-10 07:36
popcorn schreef op maandag 05 november 2007 @ 18:09:
Ik ben er over na aan het denken om Mandriva te installeren. De beschrijving op de website van Mandriva van de Free en de One versie is echter nogal onduidelijk wat mij betreft. Zitten er helemaal geen drivers bij de Free versie?
Bij mij blijft de installer al in het begin hangen. Ik heb gelezen dat meer laptop gebruikers dit probleem hebben. Het is me nu toch gelukt om m.b.v. veel workarounds de wifi aan de gang te krijgen. Ubuntu heeft toch een grote gebruikerskring.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb 'm nu geïnstalleerd. Wifi deed het bij mij meteen (na het invoeren van het WEP-wachtwoord natuurlijk). Ik vind 'm tot nu toe gemakkelijker dan Ubuntu (meer in te stellen via GUI's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:02
Dit topic is al weer vrij oud, maar ik kom ergens niet uit. Ik wil Mandriva als test op mijn EEE PC 900 gebruiken, maar die heeft geen DVD-drive. Ik zou graag de live installatie op een USB-stick zetten zodat ik de standaard installatie van de EEE in eerste instantie niet hoef te wissen. Er is maar heel sumier informatie hierover te vinden op internet. (hier bv., maar daarmee lukt het me niet)

Mijn vraag ik eigenlijk heel eenvoudig: Hoe kan ik op simpele (<- let op, belangrijk woord) wijze Mandriva op een USB-stick installeren zodat mijn laptopje daarvan boot? Het liefst gewoon iets downloaden, paar keer klikken en USB-stick in de laptop doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:50
Hier staat het uitgelegd hoe je het makkelijk kan doen.

Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door cxavier op 28-06-2008 22:56 ]

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:02
tigid schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 22:55:
Hier staat het uitgelegd hoe je het makkelijk kan doen.

Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.
Ziet er mooi en eenvoudig uit, en ik was erg opgetogen. Helaas werkt het niet. :( Na "The Live Install will ask for the Bootloader options, as on the picture below." wordt er helemaal niet om de bootloader options gevraagd...

Morgen maar verder kloten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

4 dagen geleden liet ik mijn schijf na een nogal domme actie doorfikken, met als gevolg dat ik de afgelopen dagen wat met Mandriva heb zitten kloten. Ik heb Mandriva reeds draaien op mijn server, en na Debian op mijn desktop te hebben geprobeerd heb ik toch Mandriva in de armen gesloten.

No way dat ik nog ooit windows ga draaien, Mandriva biedt op dit moment alles wat ik nodig heb:

- 2 aparte X-servers (2 desktops)
- apache, php, mysql met alle benodigde opties
- urpmi (rpm/pakket) systeem wat ontzettend handig werkt. Mis je php-xml op je systeem? Start console, tik urpmi php-xml, en 20 sec later draait het al
- groot aantal pakketen wat geinstalleerd kan worden. Had ik op windows nog moeite met het vinden van een goede binary newslezer, nu heb ik een deamon draaien welke een directory monitored. Op het moment dat ik daar een *.nzb file ingooi gaat de deamon alles downloaden, parren en unrarren zonder dat ik ergens naar om hoef te kijken.
- snelheid, waar windows vaak traag reageerde kan op op mandriva lekker doorwerken, ook met parren. Ik moet wel opmerken dat mijn internet soms traag reageerd, maar dit neem ik vooralsnog voor lief.
- weinig last van virussen, malware ect.
- zeer fijne media speler
- goede hardware ondersteuning, heb werkelijk geen driver hoeven installeren. Ik heb enkel wat lopen stoeien met mijn X-server (config file)

tsja ik ben om :+

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04
De openingspost van dit artikel klopt niet helemaal meer.
De Discovery versie bestaat niet meer, evenals Powerpack+ .

Er is nu "One" (de live-cd in KDE en GNOME-smaken), Free (dvd-versie met uitsluitend vrije software, dus geen proprietary drivers e.d.) en Powerpack (dvd met alles erop en eraan, die geld kost). Dan is er ook nog de "mini", een cd image geschikt voor i586 en x86_64 die een minimale installatie doet. De rest haal je dan uit de online repositories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04
*schop*

Mensen ik wil de openingspost best ook zelf aanpassen, als iemand me daartoe de gelegenheid geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Niemand die meer Mandriva gebruikt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het vroeger gebruikt.
Maar zoals al eerder aangegeven, het is een distro die zich richt op beginnende gebruikers.
Als je wat meer van linux te weten komt wil je toch een wat "serieuzere" distro.

Verder vind ik de hardware herkenning echt top van Mandriva

offtopic:
Op het moment gebruik ik gentoo, debian en arch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Hmm, ik gebruik al 10 jaar Mandriva, weet wel aardig wat van Linux, maar blijf met plezier bij deze distro. De tools zijn goed op orde. Je kunt dingen instellen via de gui tools, maar ook met een tekst-editor. Integratie van software is dik in orde. Altijd nieuwe versies van software, en wil je nog nieuwer dan rebuild je de srpms van Cooker. Urpmi is way cool, en de development structuur is open genoeg om zelf deel te nemen als je dat wilt.
Nou ja, ik zal wel bevooroordeeld zijn :), op dit forum is het allemaal Debian en Ubuntu wat de klok slaat.

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom is urpmi zo cool? Ik heb jaren mandrake gebruikt, maar destijds was het niet zo cool
Heb 8 9 en 10 gebruikt trouwens. Mischien 7 ook nog, maar weet niet zeker.

Ik vond urpmi vaak dependency prut hebben. Sure, dat was 'vroegah'.
Maar apt was ook toen (vond ik) minder makkelijk te verprutsen.

Ik ben ervanaf gestapt omdat ik uiteindelijk gendrake had. Echt elk stukje software zelf lopen te compileren in mijn mandriva omgeving. Tsja dat schiet niet op :P.

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 31-07-2009 23:18 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:
Maar zoals al eerder aangegeven, het is een distro die zich richt op beginnende gebruikers.
Als je wat meer van linux te weten komt wil je toch een wat "serieuzere" distro.

offtopic:
Hoezo is Mandriva niet 'serieus' genoeg ??

Wat is er met gentoo, debian en arch wel te doen wat met Mandriva niet zou lukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Goeie vraag. Misschien is het ook simpelweg zo dat ik het gewend ben. Maar een tool als urpmf vind ik toch wel erg super. Je geeft bijv. op "urpmf filename" en hij list alle pakketten waar "filename" in zit.
Ook urpmi_rpm-find-leaves is erg praktisch, het geeft een list van pakketten die geen dependency meer hebben, en dus verwijderd kunnen worden als je dat wilt.

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vhond,

Omdat alles al helemaal uitgekauwd is en Mandriva houd zich niet echt aan de FHS houd zal het niet mijn keuze zijn (dit kan verander zijn sinds ik er vanaf gestapt ben).
Ik weet dat de door mij genoemde distro's dat ook niet helemaal trouw zijn aan de FHS maar die komen toch een stuk dichter in de buurt.

En wat ik uitgekauwd noem kan voor iemand anders perfect zijn omdat de gui alle mogelijkheden bied.
Voor mij is een distro niet serieus als ik er niet (bijna) alles met het handje moet doen.
Dat betekend natuurlijk niet dat je er niet van kunt leren, maar in mijn geval leer ik alleen als ik gedwongen word alles zelf te doen. (dus misschien moet ik meer voor mezelf spreken :X )

Verder ben ik helemaal niet alleen maar voor de "hardcore" distro's. Iedere beginners distro brengt linux een stukje dichterbij de windows gebruiker om over te stappen, dus daar wil ik niets negatiefs over zeggen.
Wat ik ook niet begrijp is dat er weleens een strijd lijkt te heersen tussen fanboys van specifieke distro's. Een van de grootste krachten van GNU/Linux is de community die niet concurreert, maar samenwerkt. Het is ook niet mijn bedoeling om een beginners distro te kleineren en ik hoop dat ik niet zo overkom, anders sorry daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mpol schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 14:51:
[...]

Goeie vraag. Misschien is het ook simpelweg zo dat ik het gewend ben. Maar een tool als urpmf vind ik toch wel erg super. Je geeft bijv. op "urpmf filename" en hij list alle pakketten waar "filename" in zit.
Ook urpmi_rpm-find-leaves is erg praktisch, het geeft een list van pakketten die geen dependency meer hebben, en dus verwijderd kunnen worden als je dat wilt.
Kan debian ook allemaal ;).

Het fijne van debian\ubuntu is dat met name die laatste erg aan de weg timmert qua hoeveelhied gebruikers, en dus pakketjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 20:22:

Het fijne van debian\ubuntu is dat met name die laatste erg aan de weg timmert qua hoeveelhied gebruikers, en dus pakketjes.
Dat is voor mij eigenlijk ook wel een van de belangrijke redenen om bij debian en kubuntu te blijven. En het is potentieel een zichzelf versterkend effect: meer pakketten --> meer users --> meer pakketten.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, vliegwieleffectje van hier tot tokyo.
Maar volgens mij gaan we vrij offtopic.

Heeft mandriva nog echt unieke features tov ubuntu\suse\andere beginnende user distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonrsv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 20:31
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:

offtopic:
Eh, "serieus?" Het werkt gewoon. Waarom Mandriva? Ik gebruik het op mijn laptop en wel hierom:

- Omdat die fijne networkmanager in Ubuntu en Fedora niet met statische ip-adressen om kan (kon) gaan
- Omdat mijn geluid op mijn laptop in één keer goed werkte i.p.v. statisch gekraak bij Ubuntu
- De consistentie in look and feel van gtk- en qt- applicaties is erg goed
- Ik ben niet zo van dat gegeil op Ubuntu
- Hoe je het ook wendt of keert, het mandriva control-center is erg degelijk en werkt gewoon

Overigens, ik gebruik al vanaf kernel 2.0.36 linux en vanaf 2001 exclusief FreeBSD op mijn desktops, dus beginners, CLI, ach.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leonrsv,

Toen ik Mandriva probeerde (ik was aan het distro-hoppen c.a 1/2 jaar geleden) werd mijn video en wifi kaart door bijna geen enkele distro direct herkend. Toen was Mandriva een van de weinigen die dat deed.

Ik ben ook geen Ubuntu verslaafde (en gebruik het ook niet) maar ze hebben wel veel Windows gebruikers doen switchen.
En zoals ik al eerder postte ik vind een distro serieus wanneer niet alles door gui apps worden opgevangen. Die 9 van de 10 keer op de achtergrond gewoon de Gnu-utils gebruiken.
Dus als iets in de gui ontbreekt of niet lukt kun je het altijd met de hand oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Grappig, reden van mij om naar Mandriva over te stappen ipv Ubuntu was ook vanwege het herkennen van geluid (wat ik onder Ubuntu niet aan de praat kreeg en onder Mandriva dus wel).

Verder vind ik hun hardware control center beter dan onder Ubuntu (bv. het instellen van niet standaard resoluties kon ik onder Ubuntu alleen via de console voor elkaar krijgen en niet via een gemakkelijkere GUI).

Daarnaast kan je in Ubuntu gewoon als sudo een command verrichten maar moet je daar als Mandriva meer moeite voor doen, wat ik op zich veiliger vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Mandriva 2010.0 is uitgekomen:

Torrent links:

Mandriva Free x86 - DVD
Mandriva Free x64 - DVD

Ik heb de x64 al binnen, en die staat fijntjes te sharen in uTorrent..... als ik vanavond thuis kom ga ik - heb ik zojuist besloten - de Kubuntu 9.10 partitie op mijn laptop om zeep helpen en deze voorzien van Mandriva.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
En ik neem mijn woorden terug.... :'(

Na 3 her-installaties, 2x KDE en 1x Gnome.... liep ik iedere keer weer stuk op het aan de gang krijgen van 3D desktop effects/compiz etc.... zodra ik de ATI driver aan de gang had (zowel die van Mandriva zelf als die van ATI), vernaggelde ik de X-Server weer in een staat dat ie niet meer wilde starten.

Ook heeft Mandriva Free geen ondersteuning voor Intel Wireless 5000 series (Intel Series 4 chipset) out of the box. Dit is makkelijk op te lossen door OF Mandriva One te downloaden, OF naderhand middels een ethernet kabel en de non-free repo's de juiste driver te downloaden. Alleen heeft Mandriva One dus geen x64 versie....

4e installatie.... was een Ubuntu 9.10 CD met Gnome. (draaide eerst dus Kubuntu met KDE), en alles werkte binnen een half uurtje weer, ik denk dat ik het daar maar bij laat.

kan ik ook weer apt-get doen ipv urpmi....

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
is dat ook nog zo met Mandriva 2010 ?

Geen problemen met updaten van 2009 naar 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Heb de laatste release, 2010, bluetooth blijft aan, krijg het niet uit. op een lenovo laptop, t500. Kan op t web er weinig over vinden..

nb dit is een goeie link http://www.dedoimedo.com/computers/mandriva-2010.html

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Pagina: 1