Ik gebruik een oude versterker met een volumeregelaar die je in stapjes moet afstellen, dat vind ik erg irritant dus ik wil hem vervangen door een traploze. Zijn er naast de weerstand en het feit dat het een stereo-potmeter moet zijn nog andere dingen waarop ik moet letten? Moet het bijvoorbeeld een lineare of een logaritmische zijn?
Weet je zeker dat het echt een potmeter is? Kijk es of je 'm oneindig kan doordraaien; als dat zo is heb je een rotary encoder te pakken en die zijn niet te vervangen door potmeters.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
is dat niet gewoon omdat er achterop een lagertje zit met een rond schijfje zodat je klikjes / tussenstapjes hebt ? Als je echt een stappenschakelaar hebt met aparte weerstanden zou ik die nooit vervangen door een normale potmeter. Is het mijn eerste suggestie kan je simpelweg heb achterschijfje verwijderen en klaar
@ Sprite_tm
Het is een hele oude versterker (70's), dus geen rotary encoder.
@ Ray
Er zit op de potmeter idd. een schijfje met een palletje, mischien kan ik het palletje weghalen of ombuigen oid.
@ Ray
Er zit op de potmeter idd. een schijfje met een palletje, mischien kan ik het palletje weghalen of ombuigen oid.
meestal is het toch een kogeltje of iets anders ronds, tenminste bij alps potmeters dat je ertussen uit kan halen. Andere optie is de borging aan de achterkant los te maken zodat het schijfje eraf kan. Je kan ook gewoon een tang pakken en de schijf ombuigen zodat hij het palletje niet meer raakt natuurlijkTha Ra schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:43:
@ Sprite_tm
@ Ray
Verwijderd
De potmeter zal dan toch altijd in stappen blijven werken of zie ik het verkeerd?
Het enige is dat je geen stappen meer heb voor het gevoel.
Is dit trouwens zo'n potmeter met weerstanden?
Dit zijn heel goede potmeters uit die tijd.
Voorbeeld: http://www.triodedick.com..._laddervolumeregelaar.jpg
Het enige is dat je geen stappen meer heb voor het gevoel.
Is dit trouwens zo'n potmeter met weerstanden?
Dit zijn heel goede potmeters uit die tijd.
Voorbeeld: http://www.triodedick.com..._laddervolumeregelaar.jpg
nee, dat is waarschijnlijk gewoon een log pot met klikjes.
Waarom ze die dingen ooit gebruikt hebben is mij een raadsel.
geeft een aparte feel aan cheapass potjes. plain as thatSine schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:20:
nee, dat is waarschijnlijk gewoon een log pot met klikjes.
Wat voor amp is het? Ouwe philipsen hebben een extra poot voor de contour (loudness) regeling.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Pagina: 1