Toon posts:

lawaai 146 GB 15.000 rpm SAS Hard Drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe pc besteld met 146 GB 15.000 rpm SAS Hard Drive, dit blijkt in de praktijk een Fujitsu max3147rc.

Boel aangesloten en tot mijn grote verbazing een enorm geratel.
Leverancier niet bereikbaar (avond), dus een live chat met Fujitsu, duidelijk antwoord:
If it makes a lot of noise during operation, it's not going to be picked up the tests, but it is advisable to get the drive replaced for the noise alone for it leads to other problems

Leverancier gebeld, geratel laten horen (niet ok bevonden), dus dag later monteur met nieuwe Fujitsu.
Even was de pc stil en toen begon de ellende weer (monteur was al weer weg, want die gaat niet wachten op de installatie van Windows).
Weer gebeld, volgende dag weer een monteur met weer een nieuwe Fujitsu en ook een nieuwe SAS Controller.
Leek even goed, maar monteur weg en daar gaat ie weer.

Het is echt een geratel dat ook door gaat als de pc in de slaapstand staat.

Nou ben ik geen pc-expert, maar het klinkt als een pc van 20 jaar geleden.
Ik zou dus graag wat ervaringen van anderen horen.

Sommigen vinden het wellicht prettig wanneer je hoort dat de pc bezig is, dit is echter enorm irritant |:(

Thx

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

Z'n 15K schijf best eens lawaai gaan maken als ie aan de bak moet, ik bedoel, hij draait 2x zo hard als een "normale harde schijf"

Edit: De kast zou ook nog is kunnen resoneren door het bewegen van die harde schijf

[ Voor 25% gewijzigd door Remmertjuh op 07-09-2007 22:14 . Reden: iets toegevoegd ]

XBL: Warheadheadshot

Verwijderd

Niet toevallig resonantie van de kast?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laat ik het zo zeggen: als zo'n schijfje meer herrie maakt als een ouderwetse PATA-66 drive bij random seeks, dan zou ik gewoon een RMA/klacht neerleggen en erop staan dat ze die schijf mooi komen omruilen, of er nou wel/geen lawaai tijdens monteur is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Draai je Windows XP of Vista? Zo ja, is je schijf dan niet toevallig aan het indexeren?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:14:
Laat ik het zo zeggen: als zo'n schijfje meer herrie maakt als een ouderwetse PATA-66 drive bij random seeks, dan zou ik gewoon een RMA/klacht neerleggen en erop staan dat ze die schijf mooi komen omruilen, of er nou wel/geen lawaai tijdens monteur is.
Mijn ervaring tot nu toe met SAS schijven is dat deze net als SCSI schijven gewoon wat rumoeriger zijn. Ze hoeven ook niet stil te zijn omdat ze over het algemeen alleen in servers gebruikt worden.

Maar blijkbaar heb jij andere ervaringen met SAS schijven?

Verwijderd

tja een server schijf zit ook vaak in een chassis met zwaar loeiende fans, die dingen worden niet gemaakt om stil te zijn.

niemand zou het dan ook opvallen als een sas schijf meer of minder herrie maakt omdat je dit gewoon niet hoort normaal.

je kan wat diagnostische testen er op los laten.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 21:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Geluidssample? :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een MAX, een MAU en 2 MAT's draaien, ik vind ze allemaal fijn stil, al zijn de seeks hoorbaar.

Maar wat hoor je precies?

-Bij het "seeken" het ratelen van de koppen? (bij gebruik) Bij mij klinkt dit als hoog "kraken" Goed hoorbaar maar niet irri, en ik hoor er altijd 2 omdat de max en mau in raid staan en de mat's ook.
-Piepen van de schijven door de draaibeweging (continu)
-Resoneren van delen van de computer door trillingen?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 07-09-2007 23:42 ]

specs

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn Raptor @ 10k rpm ratelt anders ook flink als ie bezig is ... niks om me druk om te maken want dat heeft ie altijd al gedaan. Hij zit nu in een andere kast en nu is hij wat rumoeriger, ook omdat hij nu niet meer in zn Zalman koeling/resonatie-reductie frame zit.

dus het zou best wel eens "normaal" kunnen zijn dat die SAS disk zo'n lawaai maakt.

En wat al eerder aangehaald was, zorg eens voor een geluidssample zodat anderen ook kunnen meeluisteren.

https://discord.com/invite/tweakers

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 21:56
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:10:
Een nieuwe pc besteld met 146 GB 15.000 rpm SAS Hard Drive, dit blijkt in de praktijk een Fujitsu max3147rc.
Een 15K SAS schijf is ook een server schijf en niet bedoeld voor PC gebruik, dat ie niet stil is ligt aan het feit dat dit totaal niet van belang is bij een server die in een DC/serverruimte staat.

Neemt niet weg dat we zonder geluidssample niet kunnen zeggen of het abnormaal is.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De schijf is mij geadviseerd omdat ik graag een snelle multitasking pc wilde. Ik doe nogal wat grafisch werk en en draai meerdere forse programma's tegelijk.

Als ik de reactie's zo lees is zo'n 15.000 rpm SAS schijf eigenlijk meer bedoeld voor een server... en niet voor iemand die dat ding onder z'n bureau heeft hangen en vol geconcentreerd moet kunnen werken (en dus niet tuk is op ratelende geluiden).

Zou je kunnen zeggen dat dit advies dan eigenlijk niet zo'n goed advies was?

Ben niet in de gelegenheid een geluidssample te maken want ik heb voor nu mijn oude maar weer aangesloten en de nieuwe weer in de doos heb gestopt. omdat ik wel 's wil weten wat de leverancier gaat doe nadat ik ze heb laten weten deze zo niet te willen (tenslotte al 3 harde schijven gehad nu).

De monteurs en ook de mannen van de afd. technical support zijn er bij het horen van het geratel trouwens allemaal wel over eens dat het niet in orde is. Alleen heb ik nu al 3 versies van deze schijf in de pc gehad en blijkbaar maken ze allemaal toch dat geluid...
Het enige stille moment was na vervanging controller en harde schijf en helaas duurde ook dat maar even. Wellicht is die combi ook niet in orde?

Overigens ratelt (hard kraken, zoiets als een oude floppy drive) de pc continue ook als er geen processen lopen (en in de slaapstand) en is het niet het resoneren van de kast.

Ik hoor graag jullie mening zodat ik me er een beeld bij kan vormen en een besluit kan nemen over hoe verder... (wellicht een hele andere pc).

bedankt voor jullie reacties

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik snap inderdaad niet echt hoe dat geadviseerd had kunnen worden.

Als je snelheid en stilte met elkaar wilt combineren dan zou ik als eerste denken aan een gewone SATA raid opstelling en niet direct aan SAS.

Ik denk eerlijk gezegd dat met een goeie raid controller en een paar schijfjes betere resultaten behaald tegen een betere prijs. Desnoods gebruik je gewoon de onboard raid controller van je moederbord, indien aanwezig om eventueel wat kosten te drukken.

https://discord.com/invite/tweakers

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Uit ervaring weet ik dus dat de fujitsu MAX heel erg stil is, iig alleen hoorbaar tijdens seeks. En verder is het ook een prima desktop schijf. Of het de beste keus is is weer iets anders.

Maar in de slaapstand, staat de hd dan niet uit? Is het dan niet iets anders?

specs

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
maybe mijn ding... maar ik was gewoon voor n raptor raid setup gegaan (redelijk stille, 10k schijven met SATA aansluiting van Western Digital, en eventueel 2 of 3 in raid0)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Ik heb in mijn server een Maxtor Atlas 15k. Ratelt wel wat maar niet overdreven. Verder in mijn oude pc een Seagate 15k3, en een 15k4. Beide zijn bijna onhoorbaar. In mijn desktop zitten momenteel vier Maxtor Atlas 15k II. Zelfs deze hoor je nog niet eens opstarten terwijl het allemaal 15k schijven zijn. Je moet echt de kast open maken en vlakbij gaan luisteren om ze te horen terwijl ik een vrijwel onhoorbare pc heb. Alleen de seekgeluiden zijn redelijk duidelijk te horen maar ook dat is zeer beperkt en zeker niet storend.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de monteurs is het toch echt de harde schijf die dit ongehoord harde en onacceptabele ratelen veroozaakt. Heb de behuizing ook los gehad en het komt van de harde schijf, zelfs als de pc in de slaapstand staat... rara...

Ik bedank jullie voor de reacties en wacht maar weer af wat de leverancier eraan gaat doen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
Lijkt me toch iets anders. In slaapstand gaat een harde schijf namelijk uit...

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Zou wat zijn als er een draad tussen een fan zit zeg.
Pagina: 1