Toon posts:

Laptop - Budget/Midden Segement met Betere GPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ten Eerste weet ik dat dit soort vragen eigenlijk niet meer hier gewenst zijn, echter heb ik me al volledig verdiept in deze kwestie, en zit ik nu alleen nog met behoorlijk concrete vragen die ergens anders eigenlijk niet beantwoord worden :) Ik stel ze dus hier toch even, wanneer dat echt niet ok is zie ik wel een slotje komen.

Ik ben me flink aan t orienteren geweest op een andere laptop in het budget/midden segment.. Budget ligt zo rond de 600-700 euro, met eventueel wat extra mocht nu net daar die extra goede deal liggen.

Na lang orienteren ligt de nadruk vooral op Batterijduur en mobiliteit (gewicht, omvang). Bedoeling is om er vooral in de trein en tijdens projecten en lessen gebruik van te maken voor licht gebruik, dus de batterij moet dan niet zomaar in een uurtje leeg zijn.
Daarnaast echter, zal ik hem ook nu en dan voor zwaardere applicaties als photoshop, 3dsmax en DJ applicaties gaan gebruiken. Ook (vooral) van belang is dat de laptop enigszins een 3d virtuele omgeving als Second Life kan draaien (ivm zakelijk gebruik daarvan).
Hiervoor moet de CPU en GPU dus wel enigszins geschikt zijn, ook al hoeft de laptop daarvoor niet ideaal te zijn. Beetje Behelpen is genoeg zeg maar, zolans het maar redelijk te gebruiken is :) Op dit gebruik zal toch niet de nadruk liggen.

Gezien het beperkte budget wat ik bereid ben voor de laptop uit te trekken gaat het er dus vooral om welke laptop het MEEST geschikt is voor deze applicaties binnen dit budget.. Het is al erg lastig gebleken een laptop te vinden met een andere GPU dan de superstandaard intel 950 etc, dus vandaar graag jullie hulp hierbij..

Na lang zoeken kwam ik zelf vooral op de volgende 2 opties uit:
Centralpoint - HP Compaq 6720S:

CPU: Intel Core 2 Duo T5470, 1,6Ghz
Mem: 1024MB (1x1024)
HD: 120GB
GPU: Intel GMA X3100
Display: 15,4” WXGA 1280 x 800 pixels
Batt: 4,5h
Weight: 2,5 kg
Warranty: 1 Year

Price: 669€

OF:

Centralpoint/BCC - ACER 5633-1G80:

CPU: Intel Core 2 Duo T5500, 1,66Ghz
Mem: 1024MB (2x512)
HD: 80GB
GPU: Intel Graphics Media Accelerator 950/nVidia Geforce Go 7300 128M
Display: 15,4” WXGA (Crystalbrite), 1280 x 800 pixels
Batt: 6 Cell, 2,5h
Weight: 2,8 kg
Warranty: 1 Year Pickup & Return

Price: 611€ (675€ BCC)
Als Note: De ACER heeft volgens BCC een Geforce Go 7300 (waar natuurlijk volgens alle andere documentatie niets van klopt) dus vandaar even vermeld. Mochten ze wel deze versie hebben bij BCC dan ga ik er toch even kijken denk ik :P

De Compaq heeft dus m'n voorkeur op dit moment. De extreem lange geclaimde accuduur (ook getest op andere sites) is toch wel erg ideaal, en de algemene degelijkheid is erg goed lees ik overal. Met een enkele 1024 reep is het geheugen daarnaast makkelijk uit te breiden. Ook de prijs is erg netjes te noemen.
Enige nadeel hiervan is toch de matige videokaart (al schijnt de X3100 wel beter te zijn dan de 950?)

De Acer, ondanks door de meesten afgeraden omwille van kwaliteit, blijft daarnaast toch aanlokkelijk. Zeker wanneer de Geforce erin had gezeten was het voor mij toch een prima systeem geweest denk ik.., Echter zo naast de Compaq verliest ie het...

Nu heb ik me rot gezocht naar alternatieven voor deze laptops, maar er is maar erg weinig te vinden met beter specs of gunstigere prijs kwaliteit.. Ik ben dus vooral op zoek naar betere specs op het gebied van GPU, Geheugen en batterij. Een degelijk merk is wel gewenst, maar geen noodzaak.

Nu dus de concrete vraag. Zie ik opties over het hoofd? Zijn er goede betaalbare laptops te vinden die beter voldoen voor de dingen waarvoor ik ze wil gaan gebruiken?
En, is de Compaq de geschikte laptop voor mijn toepassingen? Is het uberhaupt een aan te raden laptop? Ik vind er hier op GoT maar weinig info over helaas..

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Is de Asus F3TC-AP070C niet iets voor jouw? Voor €722 krijg je dan namelijk een zeer complete laptop, waarbij je iets inlevert op de processor, maar deze heeft wel een eigen videokaart aan boord. Hij is trouwens verkrijgbaar bij 4Launch.

Specs:

* Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
* Processor: Mobile AMD Turion 64 TL56 (1,8 GHz dualcore)
* Geheugen: 1GB DDR2 PC5300 (1*1 GB)
* Videokaart: nVidia GeForce Go 7300 128MB
* Harddisk: 160GB SATA 5400rpm (Seagate Momentus)
* Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
* LAN 1000Mbit
* WLAN 54Mbit
* 1x Express Card, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
* 4x USB2.0
* 1x Firewire
* 1x DVI
* TV-Out: S-VHS
* 7 in 1 Card Reader
* Windows Vista Home Premium
* 2 jaar garantie (pick-up & return)

De laptop is erg stevig gebouwd en gaat ongeveer 1,5 uur mee op de accu als je alle toeters en bellen aan hebt staan (Aero, scherm op volledige helderheid, installatie van software, 3dmarken, etc.).

[ Voor 4% gewijzigd door AntonH op 07-09-2007 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, zo'n aanbieding zocht ik inderdaad!

Ik ga hem even nader bekijken en meenemen in de overweging.. Zo op het 1e gezicht zeker een geduchte concurrent!

Je geeft al aan 1,5 uur op vollast.. Maar zou dit veel minder zijn dan de compaq onder dezelfde omstandigheden? Gezien de AMD toch iets meer stroom verbruikt, en de Geforce daarbij ook niet zal helpen.. Al is de geforce dan natuurlijk weer een aardig stuk beter voor de 3d toepassingen...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 22:20 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb deze laptop maar een paar dagen in huis gehad (voor iemand anders gebruiksklaar maken), dus ik heb hem helaas niet ontzettend uitgebreid kunnen testen. Wel is het zo dat als je Aero aanzet onder Vista, dat de videokaart dan zeer waarschijnlijk op zijn 3d-instellingen gaat werken, wat de accuduur natuurlijk niet ten goede komt. Ook werd de laptop daardoor best warm, dus ik denk dat het behoorlijk wat kan schelen als je wat instellingen verandert. Denk daarbij aan het verlagen van de helderheid van het scherm en het uitzetten van Aero. Er zit trouwens een 6 cells accu in van 4400 mAh.

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat het inderdaad zal lonen om voor normaal gebruik een aantal functies uit te schakelen..

Ik moet zeggen dat het een ERG interessant aanbod is.. Voor die prijs eigenlijk gewoon enorm veel waar voor je geld. Ook nog eens een grotere HD, en daarbij nog eens 2 jaar garantie.. Op dit moment denk ik dat de Asus dan ook zeker de beste optie zou zijn...

Als er nog andere opties zijn hoor ik die natuurlijk ook nog steeds graag :) Net als andere ervaringen met de Compaq of de Asus...

Verwijderd

Topicstarter
Als er niemand meer suggesties of bezwaren heeft tegen de Asus ga ik zo de bestelling plaatsen :)

Bedankt voor de tip Anton!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 11:20
anton121 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:07:
Is de Asus F3TC-AP070C niet iets voor jouw? Voor €722 krijg je dan namelijk een zeer complete laptop, waarbij je iets inlevert op de processor, maar deze heeft wel een eigen videokaart aan boord. Hij is trouwens verkrijgbaar bij 4Launch.

Specs:

* Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
* Processor: Mobile AMD Turion 64 TL56 (1,8 GHz dualcore)
* Geheugen: 1GB DDR2 PC5300 (1*1 GB)
* Videokaart: nVidia GeForce Go 7300 128MB
* Harddisk: 160GB SATA 5400rpm (Seagate Momentus)
* Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
* LAN 1000Mbit
* WLAN 54Mbit
* 1x Express Card, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
* 4x USB2.0
* 1x Firewire
* 1x DVI
* TV-Out: S-VHS
* 7 in 1 Card Reader
* Windows Vista Home Premium
* 2 jaar garantie (pick-up & return)

De laptop is erg stevig gebouwd en gaat ongeveer 1,5 uur mee op de accu als je alle toeters en bellen aan hebt staan (Aero, scherm op volledige helderheid, installatie van software, 3dmarken, etc.).
Is deze ook te verkrijgen met 2GB intern of is het beter om dit zelf er in te zetten? Of is er een betere laptop voor 700 ~ 750 euro? Ik gebruik de laptop voor schoolwerk (Bedrijfskundige informatica, meeste documentatie en webdesign) en thuis internetten. Ik hoef er geen games op te kunnen spelen, dat kan ik wel op mijn gewone PC.

De wijzen komen uit het Oosten!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

topickaper :')

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 11:20
Ik vraag alleen aanvullende informatie omdat dit topic voor mij ook deels nuttig is, anders moest ik zelf een topic openen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55

Thandor

SilverStreak

En het is een vraag die je prima zelf even op kunt zoeken, kun je het niet vinden, dan is het er niet :). Geheugen uitbreiden kan overigens altijd, het is enkel de vraag of er 2x512MB of 1x1GB in zit i.v.m. upgraden. Daar dat reeds vermeldt staat is er geen vraag meer en ... afijn, het topic gaat op slot. Niet omwille van jouw topickaping/vraag, ook omdat de initiële topicstart in strijd is met het CSL Beleid :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.