Vista64 + 8800gt -> HD-Resolute iemand gelukt?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-06 17:24
Antwoord (aantal posts hieronder)

Overal waar ik zoek zie ik ellenlange topics over het toevoegen van custom resoluties in vista waarbij 2 dingen naar voren komen.

- Vista64 ondersteund het toevoegen van custom resoluties niet (rivatuner / powerstrip)
- en de 8x serie van nvidia kan niet overweg met bepaalde resoluties waarbij DVI gebruikt wordt.

Het moet gezegd worden dat ik geen monitor driver heb kunnen vinden voor de projector die de output moet krijgen (Panasonic PT-AX100u) en daarom heb ik me ook specifiek gericht op het aanpassen van de generic non-plug and play monitor zoals vista het apparaat wel classificeert. Verder heb ik wel de nieuwste forceware geinstalleerd. En dankzij de geforceerde gesignde drivers in vista64 zal het met de andere drivers ook wel snor zitten,

Zonder weer eenzelfde soort topic op te laaien waarbij mogelijke antwoordne verloren gaan in de enorm lange topcs bij deze de simpele vraag

1. Heeft iemand met Vista64 bit en een 8800gts kaart (die alleen maar DVI-I output heeft) al een resolutie van 1280*720 eruit kunnen krijgen? Zoja, heb je er iets speciaals voor moeten doen, en wat?

[ Voor 5% gewijzigd door Edoll op 09-09-2007 13:53 . Reden: antwoord link toegevoegd ]

Verwijderd

Dit kan ik gewoon in het nVidia control panel instellen (Vista Home Premium x64 en Club3D 8800GTS 320 mb, met nieuwste officiele driver gedownload van nvidia.com).

Ik heb mijn control panel view op Advanced staan. Dan ga ik naar Video & Television onderaan.
Dan Change the signal or HD Format.
Daar kies ik uit het lijstje de 720p-resolutie (eerst even de juiste uitgang selecteren bovenaan, als je daar 2 ikonen ziet). En ik heb 1280x720. Dit doe ik overigens op een gewone monitor, maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt, zolang het maar DVI is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 22:56 ]

• Edoll
Ik heb praktisch dezelfde setup, Vista ultimate x64, club3d 8800gts aangesloten op de analoge poort van een LG 22inch monitor en de projector (ook naar een anloge poort). Echter als ik bij het nvidia forceware configuratiescherm kijk bij Video en Televisie krijg ik alleen maar het videokleurinstellingen te zien en daar wordt met geen woord gerept over resoluties?

Verwijderd

Moet er toch echt staan.
Ik krijg dit:
Afbeeldingslocatie: http://bohemiq.scali.eu.org/NV-HDTV.jpg

Nou heb ik ook nTune geinstalleerd, dus misschien dat dit een functie van nTune is, maar dat lijkt me eigenlijk niet.
Verder gewoon ForceWare 162.22 WHQL geinstalleerd.

• Edoll
Het probleem is (waarschijnlijk) opgelost!

Bedankt voor het posten van het screenshot, ik heb die onderste optie helemaal niet. Waarschijlnijk heb jij je device(s) digitaal aangesloten? - Ik kreeg mijn monitor niet aan de praat met dvi-i (videokaart) naar dvi-d (monitor) en heb het dus via de verloopstekker naar de dsub poort van de monitor aangesloten. Hetzelfde geld voor de projector waar ik het probleem voor heb, die is op dezelfde wijze angesloten met een vga->dvi verloop stekker

Uiteindelijk is het gelukt met de volgende stappen:
  • alle aangesloten monitoren uninstalled en driver verwijderd (ik ben met custom drivers in de weer geweest)
  • projector videokabel uit de grafische kaart gehaald
  • nvidia drivers uninstalled en verwijderd via de device manager / display adapter / 8800gts / uninstall
  • reboot
  • de laatste BETA forceware geinstalleerd (163.44 beta)
  • de hotfixes van bovengenoemde url geinstalleerd. waarvan maar 1 wilde installeren op mijn systeem (wellicht die andere al via windwos update binnengehaald)
  • nog steeds geen hd/tv timing optie zoals in je screenshot, maar nu kan ik wel in de normale windows display opties de 1280*720 resolutie instellen (voor beide monitoren)
edit: Het werkt.. alleen krijg ik wel een 1280*720 crrop te zien van een iets groter beeld (kwart van het startmenu icoon valt weg).

Moraal van het verhaal... bij het horen dan wel zien van 8800gts of Vista krijg ik mentale jeuk.. brr

[ Voor 4% gewijzigd door Edoll op 09-09-2007 13:52 ]

Verwijderd

Ja, ik heb gewoon DVI direct naar m'n monitor lopen.
Nou ja, wist je iig dat het niet aan de kaart of Vista op zich lag, die snappen die HDTV-resoluties wel.

Ik heb in XP trouwens niet de laatste ForceWare geinstalleerd, want daar had ik ook gezeur met resoluties op m'n TV.
Ik gebruik altijd 720x576 op 50 Hz (de 'native' PAL resolutie, zeg maar), maar die is in de nieuwe drivers niet meer te kiezen.
Onder Vista heb ik maar wel de nieuwe driver, want die andere is zo oud en buggy, dat dat niet bepaald aan te raden is. Maar daar heb ik dus niet de native PAL resolutie. Ik kan hem daar wel op 25 Hz instellen, dus dat is dan weer wel goed.
nVidia heeft nog wel wat werk aan de drivers, dat is wel duidelijk. Gelukkig zijn het niet van die hele belangrijke dingen, en kun je het wel gewoon goed gebruiken.

• Edoll
Persoonlijk krijg ik sterk de indruk dat nvidia wel een beetje loopt te slapen met de drivers. Dat het nu uberhaubt werkt is meer geluk dan wijsheid. Bovendien lijkt het erop dat de drivers de boel nog lopen te foppen ook. De resolutie volgens windows is 1280*720, volgens de projector ook. Maar aan in ieder geval de linker kant van mijn scherm lijkt er een pixel of 40 weg zijn gevallen (start menu is maar voor de rechter driekwart zichtbaar). Het lijkt er dus op dat ik een 1280*720 canvas krijg te zien van een nét iets groter beeld. Kan ik op zich mee leven, maar alleen omdat ik al lang blij ben dat het nu werkt :+.

Verwijderd

Bij mij is het juist andersom.
Als ik 1280x720 op m'n monitor kies, dan zit er een kleine zwarte rand om het beeld (ook grofweg 40 pixels gok ik).
Dit viel me ook al op bij het booten van Windows, wanneer de videokaart even in tekstmode is.
Mijn GeForce 7600GT had dit niet, verder zijn PC en monitor nog steeds hetzelfde.
Ook zie ik op de tv out een heel klein randje van het beeld van de monitor. Er is een randje van 1 a 2 pixels dat 'lekt' naar het beeld van de tv out. Dit had ik overigens al wel op de 7600GT (maar voor zover ik me kan herinneren niet op m'n Radeon 9600XT, die ik op m'n vorige PC gebruikte, ook met zelfde TV en monitor).

Dus ja, er gaat nogal wat fout bij de huishouding van resoluties bij nVidia.

Verwijderd

ik heb "ongeveer" hetzelfde probleem. Mijn tv heeft alleen een dsub aansluiting, dus gebruik een convertertje om het beeld vanaf de videokaart (Geforce 8800 GTS 640mb) te koppelen aan de dsub van mijn tv. Vreemde is dat ik alleen beeld krijg wanneer op mijn tv op 1600x1024 resolutie, terwijl het een Sharp 42 XD1 tv is, dus full-hd kan. Als ik hoger ga geeft de tv aan "out of range". 1920x1080 werkt alleen als ik frequentie zet op 30hz interlaced??? maar dat ziet er niet uit natuurlijk.

Zou een dvi -> hdmi kabel oplossing bieden in dit geval?

oja, Ik heb wat zitten rommelen met drivers, maar ik heb een keer het HD menu gehad in nvidia control panel, maar nu blijft hij alleen maar aangeven dat mijn secondary een CRT is?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 00:25 ]

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:59
Volgende opstelling:

32'' LCD TV. (Resolutie 1366x768)
MCE bak met een 8500GT
aangesloten via DVI --> HDMI

Beeld wazig, en krijg geen goede resolutie

Verander ik de kabel met een normale VGA. Goede resolutie mogelijk, en geen last meer van wazigheid.

Heb het niet kunnen oplossen met mijn dure kabel :(

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Klinkt misschien dom maar het feit dat je opties mist in de Control Panel van Nvidia, betekent dat niet gewoon dat je de settings op 'Simple' hebt staan ipv 'Advanced'? Ik weet dat de nieuwe Forceware drivers bij installatie vragen om welke settings je wilt gebruiken, Simple of Advanced. Als je Simple kiest heb je in feite alleen maar kleur instellingen en resoluties. In je Control Panel van Nvidia zit ergens een venstertje met opties waar je dat weer kunt terugzetten zou dat nodig zijn.

Edit: Zoals ddbruijn op z'n screenshot heeft staan, ga naar 'View', daar kun controleren of je het op 'Advanced' hebt staan of niet. Toen ik een reinstall heb moeten doen op mijn PC kreeg ik mijn SLI instellingen ook niet tevoorschijn, ik heb eerst oudere drivers moeten installeren en vervolgens daar de nieuwste Forceware overheen moeten zetten. Pas toen kreeg ik de settings die ik zocht in mijn Control Panel.

[ Voor 30% gewijzigd door UTwizard op 11-09-2007 09:42 ]

Verwijderd

nee, staat op advanced. Maar ik lees net op een ander forum het volgende:

"D-sub is VGA en die kan niet meer dan 1680*1050 (1600*1200), dacht ik zo. Dan heb je een DVI ingang nodig, wil je nog verder, 2560*1600, dan heb je een dual linked DVI uitgang op je graka hebben."

Dus denk dat ik vanmiddag maar eens een dvd->hdmi kabel ga aanschaffen :)

• CarJunkyXL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:45:
nee, staat op advanced. Maar ik lees net op een ander forum het volgende:

"D-sub is VGA en die kan niet meer dan 1680*1050 (1600*1200), dacht ik zo. Dan heb je een DVI ingang nodig, wil je nog verder, 2560*1600, dan heb je een dual linked DVI uitgang op je graka hebben."

Dus denk dat ik vanmiddag maar eens een dvd->hdmi kabel ga aanschaffen :)
Ik heb er nog een over :-p
Woon ook in Breda ;)

Verwijderd

haha, klinkt goed. Kost ie? heb alleen wel een metertje of 5 nodig ;) en heb nog een vga verleng kabel te ruil ook :D

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 10:19 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:53

Xof

Edoll schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:29:
Persoonlijk krijg ik sterk de indruk dat nvidia wel een beetje loopt te slapen met de drivers. Dat het nu uberhaubt werkt is meer geluk dan wijsheid. Bovendien lijkt het erop dat de drivers de boel nog lopen te foppen ook. De resolutie volgens windows is 1280*720, volgens de projector ook. Maar aan in ieder geval de linker kant van mijn scherm lijkt er een pixel of 40 weg zijn gevallen (start menu is maar voor de rechter driekwart zichtbaar). Het lijkt er dus op dat ik een 1280*720 canvas krijg te zien van een nét iets groter beeld. Kan ik op zich mee leven, maar alleen omdat ik al lang blij ben dat het nu werkt :+.
Zet overscan eens aan bij je projector.. geen idee of die van jou dat heeft, maar mijn PT-AE900 heeft dat wel. Is dat probleem ook weer opgelost ;)

• CarJunkyXL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:18:
haha, klinkt goed. Kost ie? heb alleen wel een metertje of 5 nodig ;) en heb nog een vga verleng kabel te ruil ook :D
Aaii....sorry... die van mij is maar 1,8M.
Wordt het toch even naar het MyCom stadion rijden ;)
Succes in ieder geval

• Xof

Xof

5m is ongeveer 5 tot 10 euro.. MyCom wil er nog wel eens veel meer voor vragen, dus of dat zo'n goed idee is ;)

Verwijderd

Ik heb 0,0 problemen met een 8800GTX in WinXP naar 720p. Ook al ziet de projector het als 1080i/60 (maar dat is het niet als je kijkt naar grootte bureaublad), met veel gekloot krijg ik de x700 op m'n laptop wel op 720p60. Verschuiven van beeld kan je trouwens in je projector doen, misschien helpt dat? Dit alles doe ik met DVI->HDMI kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 13:58 ]

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 13:57:
Ik heb 0,0 problemen met een 8800GTX in WinXP naar 720p. Ook al ziet de projector het als 1080i/60 (maar dat is het niet als je kijkt naar grootte bureaublad), met veel gekloot krijg ik de x700 op m'n laptop wel op 720p60. Verschuiven van beeld kan je trouwens in je projector doen, misschien helpt dat? Dit alles doe ik met DVI->HDMI kabel.
Met een Panasonic projector en DVI->HDMI herkent Windows Vista (x64) ook netjes alle resoluties.. Dus 1280x720@60, maar daar maakt die dan weer 30hz deinterlaced van oid.
Als het bureaublad dan eventueel nog buiten het beeld valt kun je dus 'Overscan' aanzetten op de projector en staat alles binnen het beeld (of licht ;))

Standaard als ik mijn projector aansluit en aanzet dan schakelt Vista gelijk over naar de reso van 1980 :)

Verwijderd

Windows xp wil hem ook op 1080p zetten, maar dat is nou niet datgene wat je wilt. Het is nogal zinloos op een 720p projector :P

• Edoll
Toch eens gekeken in het menu van mijn projector naar overscan. Zat er niet in, echter wel een autoscan.. close enough was de gedachte en jawel.. autoscan was voor mij de oplossing!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:23
Die overscan optie is er wel (zie je manual op pagina 33), alleen "OVER SCAN is not available with PC signals" ;)

edit:
ow wacht, had er overheen gelezen dat je het toch gefixt hebt

[ Voor 24% gewijzigd door sewer op 13-09-2007 14:04 ]

• Xof

Xof

Ligt eraan wat voor PC signals bedoeld worden.. Via D-sub werkt het inderdaad niet, via HDMI wel :)
Pagina: 1