Toon posts:

RAID 0+1, kan dat met 2 HDD's ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb al 2 topics geplaats over een nieuwe server met RAID en heb inmiddels een AMD 1 GHz pc voor iemand anders in elkaar gezet, gebaseerd op een ABIT KT7A-RAID.
(Ik was verbaasd over de temp van de CPU: 39 idle in de BIOS en 20 idle in win98se!)

Daar hangen 2 identieke schijven in.
Via CTRL-H in de bios van de HPT gekomen, kon ik een RAID array aanmaken, maar ook kreeg ik de mogelijkheid om 0+1 te doen.

Kan dit met 2 schijven en zoja, wat is hierbij het voordeel/nadeel en hoeveel ruimte krijg je dan als je bijvoorbeeld 2x20 gb schijven gebruikt ?

TNX!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Nee...

Met RAID0 stripe je data over twee (of meer) schijven en met RAID1 mirror je een array naar een andere.

Met twee schijven moet je dus kiezen voor het een of het ander.

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 19:50
wat je wellicht kan proberen is op elke schijf vooraf 2 identieke partities aan te maken en dan maar kijken wat die controller ervan kan maken.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• 8-Track

8-Track

wat je wellicht kan proberen is op elke schijf vooraf 2 identieke partities aan te maken en dan maar kijken wat die controller ervan kan maken.
Ik denk dat je het RAID principe niet helemaal snapt... Het gaat om het verhogen van de hard disk performance en het veiligstellen van data.

Het gebruiken van partities heeft geen zin, zelfs als het zou kunnen.

• hennink
ik weet echt wel wat het raidprincipe inhoud.
Als je echter eens wilt kijken of je ook raid
0+1(aka 10) werkend kan krijgen is dit een tussenoplossing waarmee je wel de snelheid van een raid 0 kan krijgen(mits goed geconfigureerd) maar niet de raid1 als volledige backup.
Toch geeft dit iets meer zekerheid want stel dan een van je platters wat fouten bevat dan heb je toch een grotere kans op een systeem dat kan blijven werken totdat je je rotte schijf eruit hebt gehaald.

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kortom, voor Raid 0+1 heb je min. 3 schijven nodig.

• hennink
Op zondag 11 februari 2001 15:15 schreef DSmarty het volgende:
Kortom, voor Raid 0+1 heb je min. 3 schijven nodig.
Niet dus, dat is genoeg voor raid5.
4 schijven voordat je echt het volledige nut van raid 10 kan gebruiken

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
3? ik dacht 4 hoor:)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29
Voor RAID 5 is het 3, RAID 0+1 is het 4 schijven.

Misschien dat het met softwarematige RAID anders is, maar daar weet ik niks vanaf :)

Flickr | Lego collectie

• 8-Track

8-Track

ik weet echt wel wat het raidprincipe inhoud.
Uit alles wat je schrijft blijkt het tegendeel, maar da's prima...

Laat maar.

• hennink
Op zondag 11 februari 2001 15:24 schreef 8-Track het volgende:

[..]

Uit alles wat je schrijft blijkt het tegendeel, maar da's prima...

Laat maar.
wat dan???

• 8-Track

8-Track

Een RAID controller herkent alleen volledige schijven en ziet geen partities, de controller werkt helemaal niet op dat niveau. Pas als de RAID controller een array heeft gemaakt, herkent het systeem de set schijven in de array als één logische schijf, daarna kun je met FDISK partities aan gaan maken. De suggestie alleen al om het zo op te lossen geeft aan dat je het niet helemaal begrepen hebt. En dan ook nog moeilijk gaan lopen doen als iemand je daarop wijst.

En dan geef je daarna dit als tegenargument:
Toch geeft dit iets meer zekerheid want stel dan een van je platters wat fouten bevat dan heb je toch een grotere kans op een systeem dat kan blijven werken totdat je je rotte schijf eruit hebt gehaald
Eens kijken: twee schijven, vier partities, het is gelukt om twee partities op elke schijf te laten stripen en en die twee partities te laten mirroren naar de andere twee partities. Er gaat één schijf stuk, wat denk jij dan precies te kunnen doen om het systeem werkend te houden zoals jij beweert? Zelfs als er één platter in een schijf stuk gaat kun je niks doen, er bestaat helemaal geen 'grotere' kans om je data te behouden.

Edit: typo's

Verwijderd

Ik heb ook net een kt7a-raid aangeschaft, weet jij of je/en hoe je met twee schijven aangesloten in de raid slots moet stripping mode moet instellen in je bios?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
ctrl-h tijdens boot van HPT370 controller... de rest is/wordt uitgelegd...

enne het lezen van de manual helpt ook wel eens:(

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Volgens mij zijn het er ook minimaal vier.... :)
Pagina: 1