Toon posts:

Exchange 2003 geeft alleen bericht headers na crash

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen hebben we een stroomstoring geha waardoor onze server is uitgevallen.
Na het herstarten hebben we het volgende probleem :

Zowel de outlook clients als webmail geven alleen de bericht headers weer. Zodra op een bericht wordt geklikt loopt outlook vast, en verliest na verloop van tijd de connectie met exchange. Webmail blijft eindeloos zoeken naar de pagina.

Het betreft een Windows 2003 SBS server met daarop exchange.

M.b.v. eseutil heb ik de integriteit van de database gecontroleerd, er werden geen fouten gevonden.
Na het kopieeren van de database bestanden, heb ik voor alle zekerheid toch een repair en een defrag van de database gedaan. Helaas had dit geen effect.

De volgende stap die ik heb gedaan is SP2 voor exchange installeren.
Helaas ha ook dit geen effect.

Ook wanneer een nieuwe user wordt aangemaakt ondervind deze hetzelfde probleem.

Het store.exe proces verbruikt nagenoeg geen processor capaciteit.

Ik heb geen idee waar nu verder te zoeken, wellicht is er iemand die mij een tip kan geven.

Groet Bjorn

Verwijderd

brrrr waarom een repair doen als het niet nodig is? Heb je ook isinteg gedraait? Kan je een mailbox wel met exmerge exporteren naar pst en zie je daar de mail wel goed? Kun je geen backup terugzetten van voor de crash?

Meer informatie over eseutil /p
http://msexchangeteam.com/archive/2004/06/18/159413.aspx

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 19:12 ]

Verwijderd

Wat gebeurd er als je OWA gebruikt? (http://servernnaam/exchange)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 19:27:
Wat gebeurd er als je OWA gebruikt? (http://servernnaam/exchange)
Lezen is ook de bedoeling voordat je post, en dan in het bijzonder de topicstart, welke je vraag beantwoordt ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
De repair heb ik alleen geprobeerd, uiteraard heb ik de orginele database weer terug gezet nadat bleek dat dit geen oplossing was.

Ik heb nog geen isinteg gedraaid, zal even gaan lezen hoe dit werkt (bedankt voor de tip)

Exmerge start wel, maar draait eindeloos zonder foutmelding en resultaat.

Helaas heb ik geen backup van voor de crash.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels isinteg gedraaid, helaas heeft ook dit niet geholpen.
Er waren geen fixes.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
niet toevallig een virusscanner die op fileniveau je exchange database loopt te scannen?

niet toevallig windows sp2 geinstalleerd en nu problemen met receive side scaling :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
De virus scanner is op dit moment volledig uitgeschakel om deze uit te sluiten.
SP2 draait al een tijdje, probleem doet zich ook lokaal op de server voor.

Zelfs met volledige nieuwe lege exchange database blijft het probleem bestaan.

• Zwelgje
lokaal op de server gaat ook over je ip stack ;) ik vermoed eerder netwerkproblemen dat problemen met exchange maar goed

een van de euvels van RSS is dat je exchange connectivity suxx0rs zeg maar :P

[ Voor 25% gewijzigd door Zwelgje op 07-09-2007 21:17 ]

Verwijderd

zelfs met lege databases? Dan moet je het ergens anders zoeken :) Powershell zou best eens geljk kunnen hebben en heb je nou Exbpa al gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
Het uitzetten van RSS is ook niet de oplossing.
Exchange nu opnieuw geinstalleerd, ook dit werkt niet.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 08:47 ]

Verwijderd

Wat gebeurd er als je bijvoorbeeld IMAP installeert, en middels imap de mailbox inleest, krijg je dan wel je mail te zien?

Verwijderd

Event logs bekeken? Exbpa?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 23:05:
Exchange nu opnieuw geinstalleerd, ook dit werkt niet.
is mijn assumtie correct dat het hier dan om een huis/tuin/keuken server gaat :? en niet om een professionele omgeving :?

in een profi omgeving gaat je niet 'even exchange herinstalleren' lijkt me. :+

wat draait er nog meer op die server :? nog andere third party software :?

kan me niet voorstellen dat je probleem exchange related is, het moet haast wat anders zijn aangezien een exchange herinstall ook al niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een SBS 2003 server, voor een MKB bedrijf.
Je kunt in SBS 2003 vrij gemakkelijk een reinstall doen van exchange,
zonder dat de settings en gebruikers verloren gaan.

Gisteren ben ik op loactie geweest, de server wordt nl. door ons op afstand beheer.
De harddisk van de server maakte tikkende geluiden.
Na het verplaatsen van de databases naar een andere schijf, was het probleem verholpen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:25:
Het gaat om een SBS 2003 server, voor een MKB bedrijf.
Je kunt in SBS 2003 vrij gemakkelijk een reinstall doen van exchange,
zonder dat de settings en gebruikers verloren gaan.

Gisteren ben ik op loactie geweest, de server wordt nl. door ons op afstand beheer.
De harddisk van de server maakte tikkende geluiden.
Na het verplaatsen van de databases naar een andere schijf, was het probleem verholpen.
Correct me if i'm wrong, maar als ik jouw verhaal goed lees dan maakt een hdd tikkende geluiden en is dit opgelost door gewoon de databases naar een andere hdd te verplaatsen. Dus de tikkende hdd zit nog steeds in de server???

Tikkende hdd's zou ik terstond vervangen omdat het gewoon een heeeeeeel duidelijke aanwijzing is dat de hdd niet goed meer is. Hij kan morgen uitvallen of volgende week maar imho gaat hij uitvallen en dit wil je niet als bedrijf dus gewoon hdd vervangen. Dbases verplaatsen naar andere hdd zodat defecte hdd niet zo vaak meer aangesproken wordt is imho gewoon een lapmiddel wat de server nog 2 weken in de lucht kan houden, niets meer en niets minder....

Verwijderd

Gomez. Ga er maar gewoon vanuit dat die schijf echt wel vervangen wordt. Ik kom zelf ook uit de MKB sector. Waarschijnlijk is de leverancier van de server gebelt en wordt er een schijf opgestuurd. Zodra die binnen is (meestal volgende dag) wordt deze vervangen en (mits in raid) draait de boel weer als voorheen.

Helaas is het in de praktijk in de MKB niet zo dat er een schijf (of 2) apart op de plank liggen in dit soort situaties.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:35:
Gomez. Ga er maar gewoon vanuit dat die schijf echt wel vervangen wordt. Ik kom zelf ook uit de MKB sector. Waarschijnlijk is de leverancier van de server gebelt en wordt er een schijf opgestuurd. Zodra die binnen is (meestal volgende dag) wordt deze vervangen en (mits in raid) draait de boel weer als voorheen.

Helaas is het in de praktijk in de MKB niet zo dat er een schijf (of 2) apart op de plank liggen in dit soort situaties.
dus jij doet nooit raid5 met een hotspare :?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Powershell schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:52:
[...]

En jij doet dus geen mKb ?? Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat het veel te veel geld kost.....

• Zwelgje
wizzzzzz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:56:
[...]

En jij doet dus geen mKb ?? Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat het veel te veel geld kost.....
jup ook mkb, en ja met raid5 een hotspare ja

mkb is tussen de 5 en 200 werkplekken, tenminste zo defineer ik dat

vaak genoeg gezien dat na 1 dag ook de 2e schijf in een server stuk ging ;) en met 6 of 8 disken loop je gewoon meer risico

oh en er wordt meestal geen HP carepack op afgesloten met een 4uur respons dus heb je 'next business day' mits op vooraad

[ Voor 21% gewijzigd door Zwelgje op 11-09-2007 19:02 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
wizzzzzz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:56:
[...]

Kwestie van de klant overtuigen. Als jij de goede argumenten aandraagt is 5% van de complete aanschaf best te verdedigen voor zoiets :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Toch ook regelmatig meegemaakt dat een bedrijf er voor koos om 2 aparte disken te gebruiken zonder raid of wat dan ook. 8)7
En als er dan al wordt gekozen voor een raid opstelling, dan kon een extra hot spare er al helemaal niet vanaf. De overhead van 2 disken in die situatie vonden ze te kostbaar.

Gelukkig komt het tegenwoordig minder voor omdat disken geen raid meer kosten :p

Verwijderd

Powershell schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:52:
[...]

hooo stop.

Dat hoor je mij niet zeggen.

Wij doen waar mogelijk ALTIJD hotspare.

Alle andere argumenten zijn al gegeven.....geen geld voor.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Zullen we even terug gaan naar het probleem? HIer heeft de TS weinig aan...

Ik heb even vluchtig alle entries doorgelezen, maar volgens mij is het probleem nog niet opgelost (of ik moet er overheen hebben gelezen). Heb je al geprobeerd een backup van de DB terug te zetten om te kijken of het dan wel werkt?

Verwijderd

Inderdaad heb je vluchtig gelezen want TS heeft namelijk geen backup ;)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:57:
[...]

hooo stop.

Dat hoor je mij niet zeggen.

Wij doen waar mogelijk ALTIJD hotspare.

Alle andere argumenten zijn al gegeven.....geen geld voor.
Ach tja, dat zal dan wel het verschil zijn tussen het ene bedrijf en het andere, ik werk bij een mkb bedrijf en onze leverancier denkt er nog niet eens over een server zonder raid aan te bieden, meerprijs nee hoor zit gewoon in de standaardprijs.
Er wordt ook gewoon geen support bij geleverd als er geen raid op een server geleverd wordt.

Ook al zou een directielid bij onze leverancier een server vragen zonder raid support, dan kan er gewoon gekozen worden, wil het directielid een server met ondersteuning (intern en extern) of niet.

Maar ja, onze leverancier heeft ook gewoon een lijstje liggen met dingen die wij standaard op een server wensen te zien ( ilo , raid 5 , support contract, backup agents, w2k3 licentie , anti virus licentie etc ) de enige extra's die er op offerte staan zijn de hoeveelheid licenties en de schijfgroottes en de extra software. Voor de rest zit alles gewoon in de prijs van de server. Omdat wij als systeembeheer gewoon het idee hebben als wij deze dingen niet altijd hoeven dan kunnen we net zo goed zelf een server uit componenten van de mycom etc. Hier is gewoon geen discussie over omdat de directie het gewoon niet eens ziet...
Pagina: 1