Post fout gemodereerd na edit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Ik zie regelmatig dat een post een andere (meestal) hogere moderatie waard is na een edit. Oa deze vista post, lijkt aardig verbeterd te zijn na zijn edit. Eerst dacht ik dat het weer een microsoft vs mac/linux etc. mod war was, maar toen viel mij die edit op, waar die post voor de edit 0 en mogelijk -1 zou moeten zijn, is hij na de edit naar mijn mening toch krap +1 waard.

Dat brengt mij dus op het idee: Is het mogelijk om moderaties van voor een edit minder zwaar mee te laten tellen en of een manier te maken op berichten te vinden die na jou moderatie nog geëdit zijn?
Voor het minder zwaar mee tellen zat ik te denken aan 100%-(%gewijzigd/2).

Nog belangrijker zou zijn om de mod bot 'missmoderaties' minder zwaar te laten tellen als een post na de moderatie nog verandert is, omdat de daarop volgende afwijkende moderaties de gewijzigde post beoordelen, en de voorgaande moderaties op die manier onterecht een grote afwijking krijgen.

Ik ondervang dit soort berichten meestal wel door in de Moderatie performance te spieken, maar dat is toch niet de beste manier, aan de Moderatie performance een kleine melding toe voegen dat een post nog gewijzigd is na jou moderatie zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
ik stel eerder voor om moderaties van NA de edit minder zwaar te laten wegen.... een -1 editen tot kennelijk een +1 zal wel als reactie op de moderatie zijn en is op zijn minst niet netjes. Misschien een idee om te zorgen dat je de tekst van voor de edit nog terug kan zien?

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:03

defiant

Moderator General Chat
Probleem is niet alleen editten, maar ook de positie van de post waarin de edit gemaakt wordt. Snel een first post neerzetten, en die later ombouwen tot een inhoudelijk post waardoor je toch omhoog gemod wordt doordat er bovenaan de reacties veel gemodereerd wordt.

Deel van de oplossing imho: na een (significante) edit gaat de post omlaag in de volgorde.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hier weer zo'n mooi voorbeeld, in deze reactie.

Eerst stond er een troll (dat in Nederland altijd alles traag gaat), die ook nog eens compleet offtopic was. Toen kreeg hij -1's, en daarna werd hij ge-edit tot een reactie met alleen enkele punt. En nu staat er weer iets compleet anders, wat totaal ergens anders over gaat dan wat er eerst stond.

En deze user heeft dat al eens eerder gehad, meer dan eens zelfs.

Wat moet je hier nu weer mee?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
wildhagen schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:15:
Hier weer zo'n mooi voorbeeld,...
Wat moet je hier nu weer mee?
Daar valt niet veel aan te doen, behalve (IMHO) de persoon zelf erop aanspreken.
Misschien dat het een optie is om een post slechts 30 minuten na eerste publicatie wijzigbaar te maken. Zo voorkom je in ieder geval een hoop onzinnige reacties (met de gedachte "ik tik maar vast, want dan sta ik bovenaan" :? denk ik soms) die later tot een fatsoenlijke reactie worden omgebouwd

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Gelockt op -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Thanks. Maargoed dat-ie gelocked, want hij is alweer ge-edit. Dit keer wederom alleen maar een simpele punt...

Sommige gebruikers snappen het volgens mij nog niet helemaal ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Incorrect/ongewenste edits zijn natuurlijk weer een heel ander verhaal, ik vind een post wijzigen om spelfouten te corrigeren altijd mogelijk moet zijn. Verder zul je soms ook hebben dat je nieuwe informaties vind, die je eigenlijk nog bij je bericht zou moeten vermelden om een compleet verhaal te krijgen. Vooral als er nog niet gereageerd is op jou reactie, of in ieder geval niet op dat punt wat jij toe voegt. Anders komt het uit op waar in het andere forum topic over edits al gesproken word: Reageren op een reactie op jou bericht door dat zelfde bericht aan te passen. BLOED irritant.
Wat ik verder ook nog vind kunnen is dat een bericht aangepast word om de kwaliteit te verbeteren van troll naar redelijk. Dit is natuurlijk al een iets twijfelachtigere categorie, waar het moderatie systeem oa problemen mee krijgt. Maar ik zie het zo: Die gebruiker heeft er in ieder geval iets van geleerd, en hopelijk plaatst hij de volgende keer meteen iets zinnigs. Vooral voor die laatste categorie telt mijn voorstel, mensen de voordeel van de twijfel geven. Bedenk dat admin edits per definitie in deze categorie vallen, en dat het alleen maar positief is dat iemand zelf zijn verantwoordelijkheid heeft genomen.

Een moderatie na een edit minder waar maken kan problemen op leveren, als iemand eenmaal een +2 heeft met 2 expert stemmen (mogelijk van vrienden), kan hij vervolgens zijn bericht 100% aanpassen, en er desnoods een trol van maken, waarna hij nog maar met moeite op -1 gezet kan worden.

Wat in ieder geval moet gebeuren is of spel regels op stellen voor het wijzigen van reacties, en optreden tegen gebruikers die consequent rare/ongewenste edits maken, of het moderatie systeem aanpassen zodat de moderators niet de dupe van edits worden. Of natuurlijk de gouden middenweg kiezen: het moderatie systeem aanpassen, maar ook optreden tegen de te erge edits (zoals hele post's vervangen voor een . als je het ergens niet mee eens bent).

Een technische oplossing die ik hierbij bedenk is het wikipedia princiepen: sta editen wel toe, maar hou de ongewijzigde tekst beschikbaar, zodat men terug kan kijken wat er in het originele bericht stond, en kan beoordelen of een edit binnen de regels is. Bij bepaalde edits zouden dan wel weer de geschiedenis verborgen moeten worden (ernstige beledigingen ed.). Bij elkaar natuurlijk een aardig ingewikkeld systeem, maar wel een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 17:34:
Thanks. Maargoed dat-ie gelocked, want hij is alweer ge-edit. Dit keer wederom alleen maar een simpele punt...
Op zich is het daarom wel een goed idee zo'n systeem in te voeren. Een edit van een slechte post naar een hele goede maakt het makkelijker de post op waarde te krijgen. Andersom, als je een goede post omzet naar een enkele punt is het weer makkelijker de post omlaag te brengen.

Dat betekent echter óók dat de moderatie-tijd van een post gereset moet worden na een edit. Anders heeft de edit maar een kortere tijd waarin moderatie mogelijk is. En stel je zet 1 minuut voordat de moderatie gelocked wordt, de post om naar een punt...

Ik zie het dus wel zitten :)
Pagina: 1