Toon posts:

2 netwerken draadloos met elkaar verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.
Een vriend van mij heeft een eigen bedrijf die binnekort een zware internetlijn nodig heeft i.v.m. boekhouden via internet. De kpn lijn die er nu ligt is niet afdoende en de kpn wil niet goed meewerken om de lijn te verzwaren.

De eigenaar woont 40 a 50 meter verderop, er tussen de panden zit alleen asfalt.
Thuis heeft de eigenaar een powerbundel van multikabel welke hij ook wil gaan gebruiken voor de zaak (10mb lijn).
Vanwege het asfalt tussen de panden kan er geen utp lijntje gelegt worden en dus is draadloos de enige optie.
De huidige configuratie, netgear wireless N router thuis en twee pc's met netgear wireless N pci kaartjes) wil niet goed werken. Waar de router verzend met maarliefst 130mbps komt er er maar 2 tot 5 mb aan. En de lijn valt soms uit.
Om de afstand te verkleinen tot een meter of 10 zit ik te denken om aan de aangrensende schuur (ook van de firma) een wap te zetten die verbinding heeft met de draadloze router om zo een draadloze brug te maken. Vanaf de wap wil ik dan naar de twee pc's met vaste bekabeling

Is dit mogelijk? Is dit een goede optie? of zijn er betere manieren om dit te doen.
Speerpunt is de betrouwbaarheid van de werkstations op de zaak. 5mb lijn is voldoende, mits hij maar stabiel blijft. En het moet uiteraard ook veilig. (liefst wpa, maar dat werkt niet goed op deze router)

De types van de netgear spullen weet ik helaas niet, maar het gaat om WirelessN aperatuur (max 270mbps)

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
een richtantenne gebruiken? Kan heel goede resultaten opleveren...

edit: als je zegt dat wpa op die router niet goed werkt, dus zou ik daar eerst wel een deftige router voor kopen, dan lijkt me geen grote kost voor een bedrijf :)

[ Voor 55% gewijzigd door webinn op 07-09-2007 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een richtantenne, heb je hier voorbeelden van?
Aan de NetGear kan volgens mij geen antenne gehangen worden. Hij heeft dit intern. (misschien is dit gelijk wel het probleem hoor)
Het is een NetGear WNR834B

En 130 euro voor een draadloze router vind ik al heel wat. Je mag dan toch verwachten dat je als bedrijf een behoorlijke router in huis hebt gehaald lijkt me.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon 2 richtantennes gebruiken, daarmee is die 50 meter makkelijk te doen. Heb hier zelf een opstelling met 2 richtantennes over 150 a 200 meter en ik haal ruim 15 mbit over deze verbinding (met zelfs een boom in de zichtlijn). De verbinding is opgezet met 2 senao accespoints en 2 stella doradus richtantennes.

Kijk voor dit soort oplossingen maar eens hier

[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 08-09-2007 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, richtantennes dus.
Ik zie op die site verschillende typen. Welke zou het meeste geschikt zijn voor die 50 meter?
zou die 15db genoeg zijn?

Heeft een richtantenne ook zin als je er 1 gebruikt en die op het andere pand richt zodat draadloze netwerk kaartjes dit signaal opvangen? of is het toch beter om een brug te maken met twee ap en twee naar elkaar kijkende richtantennes zoals jij (ik222) hebt.

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje voor ik222

Ik zie bij de senau ap's alleen maar connector RP-TNC.
Bij de anntennes zie ik alleen connector N

Is hier een adapter voor of moet ik echt opzoek naar apparaten die dezelfde connectors gebruiken.

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:35:
Oke, richtantennes dus.
Ik zie op die site verschillende typen. Welke zou het meeste geschikt zijn voor die 50 meter?
zou die 15db genoeg zijn?

Heeft een richtantenne ook zin als je er 1 gebruikt en die op het andere pand richt zodat draadloze netwerk kaartjes dit signaal opvangen? of is het toch beter om een brug te maken met twee ap en twee naar elkaar kijkende richtantennes zoals jij (ik222) hebt.
Voor een stabiele verbinding heb je inderdaad naast een sterke zender ook een ontvanger nodig met een hoge gevoeligheid. Voor een stabiele verbinding moet je dus twee ap en bridges hebben en daar een brug van maken.
nog een vraagje voor ik222

Ik zie bij de senau ap's alleen maar connector RP-TNC.
Bij de anntennes zie ik alleen connector N

Is hier een adapter voor of moet ik echt opzoek naar apparaten die
Daar zijn prima verloopstukjes voor. Voor het verbinden van de senao accespoints met RP-TNC uitgang en de antennes met N (Male) aansluiting gebruik ik de de volgende spullen:

- Deze kabels (die passen door de RP-TNC rechtstreeks op de accespoints)
- Met deze verloopstukjes die je dus gebruikt om de N(Male) connector van de kabel met de N(Male) connector van de antenne te verbinden.

De kabels zijn maar 1.5 meter, dit omdat je de antennekabels zo kort mogelijk moet houden i.v.m. signaal verlies. Probeer het dus hiermee te maken, alleen als dat echt niet lukt kun je langere kabels overwegen.

Succes ermee

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 08-09-2007 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan natuurlijk niet voor de persoon van het bedrijf beslissen wat we gaan doen, maar ik denk dat ik het volgende ga proberen:

1. een brug maken met twee goede ap's (die senau's zijn heel sterk zo te zien 100mw)
2. als dat niet voldoende is dan een externe antenne's er tussen zetten.

De NetGear Router gaan we dan gewoon gebruiken als router zonder het wireless gedeelte aan te zetten.

Voor nu alvast bedankt voor de informatie

• ik222
  • Niet online
Ja 40 a 50 meter vrij zicht moet je denk ik wel halen zonder extra antennes met die senao's.
Pagina: 1