[Klussen] Dooie tft monitor tot leven wekken, kansen?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Goeiedag allemaal

Ik heb hier een HP 1730 17" tft schermpje staan, dat sinds een tijdje enkel een grijs beeld geeft als je hem aanzet. Zowel de digitale als analoge ingang doen het niet en er komt ook geen menu of ander OSD achtig iets tevoorschijn. Nu heb ik een beetje gegoogled op kapotte tft schermen (niet letterlijk :P) maar helaas kom ik dan enkel op ebay en consorten uit.

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn met deze monitor, of weet er iemand goeie resources waar ik het antwoord eventueel zou kunnen vinden?

Alvast bedankt.

www.baskoole.com

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Draai 'm eens open, en plaats eens een foto hier :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

basvcds schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:45:
Goeiedag allemaal

Ik heb hier een HP 1730 17" tft schermpje staan, dat sinds een tijdje enkel een grijs beeld geeft als je hem aanzet. Zowel de digitale als analoge ingang doen het niet en er komt ook geen menu of ander OSD achtig iets tevoorschijn. Nu heb ik een beetje gegoogled op kapotte tft schermen (niet letterlijk :P) maar helaas kom ik dan enkel op ebay en consorten uit.

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn met deze monitor, of weet er iemand goeie resources waar ik het antwoord eventueel zou kunnen vinden?

Alvast bedankt.
ik heb precies hetzelfde probleem met een TFT, mooi wit/grijs scherm ,
de CCFL is het dus niet (of hoe je het ook noemt)
ik gok hetgene wat de pixels aan moet sturen dat dat kapot is

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Ik heb het zaakje even opengeschroeft, ik zie niets wat in eerste opzicht stuk of los zou kunnen zijn..

http://www.b-justus.nl/got/1.jpg

http://www.b-justus.nl/got/2.jpg

www.baskoole.com

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
basvcds schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 18:58:
Ik heb het zaakje even opengeschroeft, ik zie niets wat in eerste opzicht stuk of los zou kunnen zijn..

http://www.b-justus.nl/got/1.jpg

http://www.b-justus.nl/got/2.jpg
Druk eens stevig op dat plakband (isolator).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 08:18
Kijk voor de gein eens of die twee CCFL's wel branden, een soort mini-TL-balkjes.

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 15:24
Hij zegt dat er grijs beeld komt, dat kan niet zonder CCFL's

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Klinkt niet als iets waar je zelf veel aan kan repareren... Tenzij je een gebroken, maar werkend, display kan vinden waar je onderdelen uit over kan zetten, maar ik gok dat de kans op een gebroken exemplaar bij monitoren aanzienlijk kleiner is dan bij laptop-displays.

• Kveli
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-03-2025
http://img48.imageshack.us/img48/2570/1editdn4.jpg

die is kapoet.

Veel plezier met solderen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Kveli op 08-09-2007 00:26 . Reden: onzin ]

A dyslexic, agnostic insomniac : one who lies awake at night wondering if there really is a dog...

Verwijderd

hij heeft gelijk,is helemaal uiteengespat :>

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Witte vulling in een condensator :?
Is het niet gewoon epoxy of kit?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
ik heb het spul even bekeken, maar ik geloof niet dat het een gesprongen condensator is; het spul is keihard en de condensator zelf ziet er niet gehavend uit. Verder zit dat ding op de voeding van het hele ding en dat lijkt me niet een verklaring voor het feit dat het beeld gewoon 'goed grijs' is, de ccfl's doen het prima. Ik kan het echter niet zeker weten aangezien ik geen geboren electronicaman ben. Kveli, hoe zeker ben je van je zaak?

www.baskoole.com

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:45

Super_ik

haklust!

ik ben er zeker van dat die condensator niet kapot is, dat is gewoon lijm.
condensators barsten naar boven uit, daarom zit er die breekrandjes erin. en dat op die pcb kan nooit allemaal uit die condensator komen.

probeer je voedingen na te prikken. mischien is een van de voedingen rot.

[ Voor 15% gewijzigd door Super_ik op 08-09-2007 01:03 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

dodo79

witte dikke tonnie

als een lcd panel niet aangestuurd wordt gaan de lcd kristallen open staan.
Dit resulteert in een wit/grijs beeld (spreek uit ervaring)(je ziet nu licht van backlights)
Dus je weet nu al dat het panel geen aansturing krijgt.
Dit kan komen door defecte kabels tussen aansturing en de panel, of de aansturing zelf werkt niet.
Controleer eens of het controllerbordje wel spanning krijgt (waarschijnlijk 5 volt).
en of dat mooie grote zwarte ic wel voeding krijgt (weet niet welke pin)

Het beste kan je met een scoop meten of er nog wel signalen van het ic/controllerbord naar het panel gaan.

Die elco is niet kapoet, is gewoon kit om de condensator aan het bord vast te zetten.
Wordt vaker gedaan.
Als een elco lek gaat ziet het er iets minder fris uit, en zeker niet zo mooi wit.

[ Voor 15% gewijzigd door dodo79 op 08-09-2007 12:13 ]

omdat het kan!

Verwijderd

Heb je dat nog nooit vaker gezien? :)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

dodo79 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:08:
als een lcd panel niet aangestuurd wordt gaan de lcd kristallen open staan.
Dit resulteert in een wit/grijs beeld (spreek uit ervaring)
Dus je weet nu al dat het panel geen aansturing krijgt.
Dit kan komen door defecte kabels tussen aansturing en de panel, of de aansturing zelf werkt niet.
Controleer eens of het controllerbordje wel spanning krijgt (waarschijnlijk 5 volt).
en of dat mooie grote zwarte ic wel voeding krijgt (weet niet welke pin)

Het beste kan je met een scoop meten of er nog wel signalen van het ic/controllerbord naar het panel gaan.
Dat is afhankelijk van de technologie. Bij TN is dit wel zo, maar bij IPS is het bvb tegenovergesteld...
Gezien het merendeel van de consumenten-displays echter TN zijn, heb je in dit geval hoogstwaarschijnlijk wel gelijk, natuurlijk.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

dodo79

witte dikke tonnie

H!GHGuY schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:16:
[...]

Dat is afhankelijk van de technologie. Bij TN is dit wel zo, maar bij IPS is het bvb tegenovergesteld...
Gezien het merendeel van de consumenten-displays echter TN zijn, heb je in dit geval hoogstwaarschijnlijk wel gelijk, natuurlijk.
je heb helemaal gelijk.
Maar ik ga er vanuit dat het een tn paneel is en wou het ook niet moeilijker maken dan nodig :).

http://home.wanadoo.nl/dodo79/other/lalalala2.JPG
hier heb ik een beetje uitgesplits wat wat is, kan handig zijn bij het foutzoeken.
suc6 :D

omdat het kan!

• Kveli
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:11:
[...]

Heb je dat nog nooit vaker gezien? :)
hmm, niet bij condensators nee.

A dyslexic, agnostic insomniac : one who lies awake at night wondering if there really is a dog...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die klodders lijm/hars/epoxy/kit zie je veel vaker op printjes, vooral voedingen. Ze worden meestal gebruikt om te voorkomen dat spoeltjes of condensatoren gaan trillen (pieptoon). Soms wordt het ook om een ander printje op een grotere print vast te zetten.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Kveli
MadMarky schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:01:
Die klodders lijm/hars/epoxy/kit zie je veel vaker op printjes, vooral voedingen. Ze worden meestal gebruikt om te voorkomen dat spoeltjes of condensatoren gaan trillen (pieptoon). Soms wordt het ook om een ander printje op een grotere print vast te zetten.
Weer wat geleerd he ;)

Pagina: 1